Gå til innhold
Arkivverket

[#58032] Er det noen som vet noe om Thron Erichsen. Jeg vet ikke hvor han kom fra

Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har nå fått sjekket Vikersund-sporet, og kan bekrefte at Erik Olsen og Berthe Torgersdtr. ikke hadde noen sønn Trond. Når det gjelder Erik Olsen og Ane Hansdtr. Strandeie i Modum, så var dette husmannsfolk. Og bygdeboken (i likhet med mange andre) har liten eller ingen info om husmannsplassene. Vi kan derfor ikke slå fast at Trond Eriksen på Thorsøe virkelig kom fra Vikersund-området. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det neste blir vel da å forsøke å følge opp den Thron som du (og jeg) fant fødselen til i innlegg 68.Krikebøkene bør vel gi noen svar her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei Mona!Berthe Olsdatter kan jo godt ha vært på Brevik u. Torsø da hun giftet seg med Trond i 1811. Du har kanskje 'inside information' også som støtter det. Men hun må være kommet dit etter 1801.Den Berthe Olsdatter i FT 1801 som mest sannsynlig (?) er 'din Berthe' finner vi som husm.datter på Carlsøe. Det er den abs. nærmeste i avstand, bare en 'liten rotur' fra Torsø. Og Runes påvisning av hennes dåp i KB gir henne jo også rett alder.Min idé var at om hun før 1811 flytter til Brevik-plassen under Olseng i Skjeberg, kommer hun enda nærmere Torsø - nærmest rett over på den andre siden av kilen. Og sannsynligheten øker for at dette er den Trond gifter seg med? Brevik i Ullerød ligger jo nærmere herregården enn Torsø-Brevik.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Noen idéer om Trond Erichsen:Han er på Thorsø fra 1798 eller før (vitner i rettss. 1798, ref. Borge bygdehist.). Han synes å være en betrodd mann på herregården, i tjenste der i 30 år eller mer. Blir teglmester på godseierens nyanlagte teglverk (Værket) fra 1820 eller før.Jeg tror han kanskje kan ha kommet til Thorsø omtrent samtidig med den nye godseieren i beg. av 1790-årene. Godseier Schnitler (galt fornavn, kalt Huusmand!!! i FT 1801) var prestesønn. På 1700-tallet er det en prost Schnitler i Norderhov. Er det her en forb. som kan forklare fødest. Vikersund???Kuriositet: Berthe og Tronds første - uekte - barn Erich, f. 1808 (!), men som bare ble ca. halvt år gml. (nr. 16 t.v.): LenkeEgil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Dette var flott. Jeg synes det var vakkert med dette barnet. Jeg har alltid innbilt meg at de var veldig glade i hverandre. Ting kan jo tyde på det. Hva står det i venstre marg? Om det er som du tror at Tron var en betrodd mann, så kan det forklare at 200år senere har fremdeles etterkommerene hans sitt tilhold rundt herregården. Min morfar Aksel (1902-1994) holdt seg der hele livet. Men om han var betrodd. Hvorfor var han da tjener?? Jeg spørr om alt, for jeg vet veldig lite om dette..Nå har jeg søkt litt rundt på både Norderhov og Vikersund. Jeg får frem når jeg søker på Vikersund bla Hønefoss (Ringerike).Avstanden dit er 6min. Jeg har ikke lokalkunnskap derfra, så jeg vet ikke noe om dette Vikersund. Avstanden fra Nordenhov kirke og Ringerike i Modum er 28min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

'Tronds historie' (var det slik...?):Omkring 1790 ror den ukomf. (nykomf. ?) husm.(?)gutten Trond Eriksen over Tyrifjorden fra sitt hjemst. i Vikersund til de brede bygder på nordsiden av fjorden for å søke arbeid som gårdsgutt.... (?).Han kommer til prestegården i Norderhov (eller var det enkesetet for prost Schnitler var allerede død ? - men prostinnen bor fortsatt i Norderhov i 1801). Han skikker seg godt, blir kanskje også konf. av prost Schnitler.Et par år senere kjøper prostens sønn, Lorentz C. Schnitler herregården Thorsø etter å ha giftet seg med en eldre, bemidlet enke. Herregården må likevel sterkt belånes og pantsettes.Prosten og/eller prostinnen i Norderhov er bekymret. Sønnen hadde ord på seg for å være en døgenikt mens han lette etter et rikt gifte i Christiania. Derfor sender de den dugende og trauste unggutten Trond til Thorsø for hjelpe den nye og uerfarne godseieren ..... (?)På Thorsø blir Trond en viktig medhjelper for godseieren, engasjert i mange nye prosjekter (unge Lorentz Schnitler viste seg å være en mer drivende kar på Thorsø enn man hadde trodd).Trond blir spes. engasjert i godseierens nye teglverksprosjekt (?), og er mester på verket i ca. 10 (?) år til han dør 52 år gml. Han pådrar seg 'brystbetennelse' etter alle årene i røk og støv på teglverket. (Men ant. er det tuberkulose han dør av.)Omtrent sånn kan det kanskje ha vært ....... ???Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

A propos det 'uekte' barnet: kan ikke lese hva som er skrevet på tvers i KB. Kanskje noe om at barnet døde noen få mnd. senere. Ser ut til at det kan stå noe det i hvert fall rett under streken (rett før den tragiske historien som ser ut til beskrives ang. neste dåpsbarn...)Eller det kan være noe om 'straffen' til foreldrene for 'leiermålet' (= sex før ekteskap). Før 1812 fikk jo foreldre til 'uekte' barn både sivil og kirkelig 'straff' - bot eller 'vann og brød' om man ikke kunne betale, pluss off. 'refs.' (skriftemål) foran menigheten i kirken .... Imidlertid ble kanskje ikke det så strengt praktisert i årene rett før denne barbariske loven ble opphevet.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg synes det står i bemerkning på tvers, Brudgomens leiermål nr.5?? og Brudens leiermål ?Ikke så enkelt å lese disse gamle notatene. Ikke mye ble holdt hemmelig i de dage.Artig med den antatte historien. Kunne godt være nær sannhet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hva som står på tvers er: 'Faderen Thron har lovet at ægte Pigen.' Etter tre år ble det altså en realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

For en fantastisk historie... Jeg var godt igang med åpningen til en roman her jeg. Den er så så flott fortalt med så mange lovord til Tron at jeg nikker voldsomt opp å ned her nå. Klart at det var akkurat sånn det var.Men var det så grusom behandling for leiermål før ekteskapet?? huff. De må ha fått ett forvaklet syn på sex. Før de var gifte var det bare stygt, men etter var det en gudegave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg klarer ikke helt å få sammenhengen, men så vidt jeg kan se var barnet dødfødt, noe som ikke var uvanlig.Fra det ene til det andre: En kan lure på hvor bygdebokforfatterne har funnet opplysningene om at Trond Eriksen var født 1775 i Vikersund og at han var sønn av Erik Olsen. Muligens kan opplysningene skrive seg fra et vitneprov inntatt i tingboka. Jeg ville kontaktet forfatterne av boka for å få greie på hva som er kilden - så vil det være enklere å vurdere hvor pålitelig den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Ja det var ett godt poeng. Nå er mitt problem at jeg slett ikke vet hvem som har skrevet disse bøkene. Jeg har bare fått opplysningene fra en tremenning. nå har jeg prøvd å kontakte ham for å skvise fler opplysninger derfra, men jeg har ikke fått noe svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Gårder og slekter i Borge og Torsnes av Karl Ottar Fjeld, Lars Ole Klavestad, Svein Åstrøm. Utg. 1999 - 2002. Forfatterne eller deres gårdsarkiv budre være tilgjengelige. Hva med å kontakte det lokale historielaget: http://borgeogtorsnes.historielag.org/Leiermål: Ekteskapsløftet er viktig. Det var visst sånn at man slapp straffen om man senere giftet seg. Holdningen til leiermål var nok mer diktert at praktiske (kontroll) kirkelige og samf.messige årsaker enn moral. Det er jo f.eks. slik på denne tiden at første graviditet som regel er veldig kortvarig!!! Også det mest at praktiske årsaker?At det gikk 3 år før de giftet seg, kan nok sette Trond i et annet lys? En 30-åring som besvangrer en 17 år gml. pike.... Og så vegrer seg for å ta ansvaret??? Eller var det hun eller hennes foreldre som vegret seg???Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Ja det siste der har jeg (heller) ikke tenkt på. Jeg har bare plottet inn årstall uten å tenke over alder. Men kanskje det kunne være slik at Berthe måtte bli myndig først? Var ikke myndighetsalderen på den tiden 21år?En annen ting jeg synes er litt merkelig. Om Trond kom som 'kamerat' betrodd medarbeider til Torsø, hvorfor var han da i Nordenfjælske Regiment? Var det tvungen verneplikt på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Regimentet i Fr.stad var visst rent 'gevorbent' - altså med vervede soldater - på den tiden (om jeg husker rett det jeg leste om regim- - en tidl. lenke). Man tjente vel da litt ekstra på eksersis-dagene i Fr.stad, mens hoved-jobben var på gården. Jeg kan ta litt feil her, for dette er jo ca. napoleonskrig-tid med Danmark-Norge og Sverige som fiender. Så det var nok mye soldat-utskrivning også. Det foregikk vel sånn at hver gård måtte stille soldat(er).Ved slutten av nap.-krigen var det et drama på Thorsø, hvor (neste) godseier, Gude, ant. blir drept av svenske soldater.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Så interessant om militæret fra den gangen og ikke minst om Torsø. Var den denne Gude som eiden den blodflekken som visstnok aldri forsvinner?Det skal etter hva jeg har blitt fortalt være en slik blodflekk der. (Må spørre mamma)Jo. Det stemmer visst. Jeg har hørt at Torsø har en utrolig spennende og ikke minst skremmende historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Svar fra STATSARKIVET Til: Mona Moum Din ref.: E-post 24.03.2008 Vår ref.: 08/6147Dessverre er det slik at de eldste dødsfallfortegnelsene i statsarkivet som stammer fra Tune sorenskriveri begynner først i 1853, og fram til 1952 hørte Torsnes inn under Tune sorenskriveri. Vi har mikrofilmet Skifteprotokoller fra perioden du etterlyser, og jeg skal søke i registeret der etter de to personene du etterlyser.Med hilsen, Barbara Bach Berntsen, e.f. Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Her er svaret fra riksarkivet Seksjon for eldre saker og spesialsaker. Trond EriksenOpplysninger om offiserer på den aktuelle tiden kan man finne i Olai Ovenstad: Militærbiografier. Den norske hærs officerer fra 18. januar 1628 til 17. mai 1814, Oslo 1948-1949. Her finner vi ingen opplysninger om noen offiser ved navn Trond Eriksen el. l.Nordafjelske infanteriregiment bestod ca. 1800 av 12 nasjonale kompanier, 2 grenaderkompanier og 8 kompanier gevorbne musketerer. I arkivet etter Kommanderende general finnes det kompaniruller for åtte av de nasjonale kompaniene fra 1802 (Kommanderende general II, Ruller, pk. 31b). Vi har gått gjennom de delene av rullene som omfatter offiserer, underoffiserer og tamburer. Undersøkelsen førte dessverre ikke til funn av opplysninger om Trond Eriksen.Av kapasitetsmessige årsaker kan Riksarkivet ikke påta seg å utføre større genealogiske eller personalhistoriske undersøkelser. Vi kan foreta oppslag i enkeltkilder når vi får oppgitt konkrete arkivreferanser, dateringer el. l.Med hilsenTor Weidling e.f. førstearkivar Da er jeg jo like langt. Hvem i alle dager var Trond............. Dette var jammen litt av en nøtt (ca67% av en nøtt) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er i alle fall helt sikkert at han ikke var offiser. Da må man se etter ham i mannskapsrullene. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ref. innleg 88: Som Egil Glørud nevner i innlegg 80, vitnet Trond Eriksen i en rettssak i 1798. Jeg vil tro at det er der han har oppgitt Vikersund som fødested, muligens også at faren het Erik Olsen. Det kan være fornuftig å kontrollere disse opplysningene i tingboka (sommertinget 1798, muligens 4. juni) for å se om de er rett tolket.(Se Arne Bugge Amundsen: Borge 1500-1800, 1. halvbind (1993), s. 209.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

(99) Hvor finner jeg tingboka? Visste ikke før idag at det fantes en slik bok engang jeg.. Nå følte jeg meg blond nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.