Gå til innhold
Arkivverket

[#58032] Er det noen som vet noe om Thron Erichsen. Jeg vet ikke hvor han kom fra

Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Halvorsen

Finnes det et skifte etter Erik Olsen i Vikersund? Der bør det i såfall finnes opplysninger om sønnen Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Denne er ikke lett. Jeg brukte atskillige timer med å bla i kirkebøkene fra Modum. Mellom 1770 og 1785 fant jeg kun fire med navnet Trond, og alle sto på samme side i kirkeboka. Av disse var det bare en som hadde en far som het Erik, og han het da også Olsen til etternavn. Ref. innlegg nr. 68 og 70.Jeg fant jo et ennet par hvor ektemannen het Erik Olsen, men der har vi fått bekreftet gjennom skifte at der ikke var noen sønn Trond.Da spørs det om den Erik Olsen som er enkemann og delvis mottar almisse i 1801, innlegg nr.60, er 'vår mann'. Det at han mottar almisser lover ikke godt for et eventuelt skifte.Ellers er det ganske vesentlig å få bekreftet fra bygdebokforfatteren kilden til hans opplysning om at Trond var fra Vikersund og at faren het Erik Olsen.Skal man komme videre her, må nok den kilden avklares. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Skifte etter Erik Olsen, Brevig i Modum ville vært veldig nyttig.Grunnen til at vi ikke uten videre kan akseptere den Thron Erichsen vi finner døpt i Vikersund, Modum som ident. med T. E. på Thorsø, er jo fødselsdatoen. Bygdeboken har 1775, FT 1801 gir ca. 1774 (27 år), KB ved død/begrav. gir ca. 1775 (52 år). Men dåpen vi finner i Vikersund, er i 1770 og konf. i 1787 (16 år). Jeg har tidligere konkludert med at aldersang. i FT og KB for Torsnes, Borge ant. må være feil hvis vi aksepterer fødest. som Vikersund.Så nøkkelen ligger først og fremst i å finne primærkilden til oppl. i BB om fødested. Det stod vel ikke på folketellingslistene i 1801? Ergo synes det som at kilden må være rettsprotok. fra rettssaken mot godseieren i 1798 hvor han vitnet. Eller et skiftedok.?Kan en årsak til ev. flytting fra Vikersund til Thorsø (enten fordi han var født og konf. der, eller pga. midlertidig opphold der som voksen) ha noen forb. med hans bakgr. som soldat i 'Nordensfjældske'? Dette regimentet hadde vel div. kompanier, bl.a. i Fredrikstad. Var det kanskje ett også på Vikersund?Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Skrev siste innl. før jeg hadde lest Runes siste som jeg er helt enig i.Hvis Vikersund er riktig, har det en eller annen gang/et eller annet sted oppstått en feil i fødselsdato. Og Thron på Thorsø er blitt et par år yngre enn 'sannheten'.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Har nettopp skrevet en mail å spurt om det dere spørr om. Hvor sikkert er det at Trond visste årstallet på når han var født? Jeg går opp for å scanna skifteprotokollen hans nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Man hadde et visst behov for å holde rede på alder, f.eks. av hensyn til å vite når man var myndig, så jeg tror folk stort sett visst hvor gamle de var - i alle fall fram til de hadde passert myndighetsalderen. Men når alder skulle oppgis, f.eks. i forbindelse med folketellinger, var ikke alltid alle personene i husholdene selv til stede, med de mulighetene for omtrentlighet som det medførte. Når en person var død og skulle føres inn kirkeboka, var det kanskje ingen som var helt sikre på hvor gammel vedkommende egentlig var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Litt om Trond, døpt i Modum i 1770 (lenke til kirkebok i innlegg 68)#108 Tron, sønn av Erich Olsen og Ane Hansdtr. Strandeie ble døpt i 1770 i Nykirke, Åmot (og ikke Vikersund som lgger ca. 1 mil unna). På den tiden var Brevik (som nå er et bruk under Haug) under Strand. Strand og Haug hadde den gangen sammer eier. Han kan jo på et senere tidspunkt ha flyttet til Vikersund, men født eller døpt der var han ikke. Hvis det er samme Erich Olsen som var på Brevik i 1801, så kan det tyde på at familien ble igjen på Åmot.#106 Tron, sønn av Ole Christophersen og Ane Tronsdtr. ble døpt i Heggen (som er kirken som ble brukt av folk fra Vikersund).#102, Tron, sønn av Niels Jonsen og Catrine Tronsdr. ble derimot døpt i Nykirke, Åmot.Mvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Har prøvd å følge denne debatten. Jeg tror ikke navnet Vikersund ble brukt som områdenavn før jernbanen kom dit midt på 1860-tallet. Vikersund var sundsted, og navn på gården på vestsiden av sundet. Navnet ble gjerne skrevet Wigersund. Men om noen reiste derfra og ut i verden, ville hjemstedet bli kalt Modum. Gården Strand/Breivik ligger vel en mil lenger sør. Men også utflytere derfra ville få fødestedet omtalt som Modum. Jeg tviler altså på at Tron Eriksen kom fra Modum når dette navnet ikke er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for det :-)Det var en nyttig opplysning. Da var det ett skritt tilbake. :-) Så spennende det er med slektsforskning. Rene detektivarbeidet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om jeg helt er enig i Jon`s betraktninger. Jeg har ikke geografisk kjennskap til dette området, og uttaler meg således på generell basis. Det var ikke alltid fødested som ble oppgitt på den tiden vi snakker om her.Vikersund kan således være stedet han sist hadde oppholdt seg på før han havnet på Torsnes i Østfold. Og jeg har adskillige eksempler i min egen slekt på at det har vært oppholdssted som har blitt knyttet til etternavn og ikke det faktiske fødestedet. Dessuten var folks mobilitet mye større rundt 1800 enn det vi kanskje skulle tro utfra datidens transportmuligheter.Jeg påstår altså ikke at Trond var født i Vikersund/Modum. Men jeg gjentar at før vi får bekreftelse på hvor kilden til opplysningene om Vikersund og farens navn kommer fra, vil det være vanskelig å komme videre. Trond kan gjærne være født i Gudbrandsdalen som det har vært antydet. Men det er bemerkelsesverdig få kandidater på FamilySearch IGI og VRI på Trond Eriksen (med alt. skrivemåter) født mellom 1770-1780 i hele Norge.Jeg er oppmerksom på at nevnte søkested ikke er en kilde å stole på, men det er et godt hjelpemiddel til videre leting.Selv i Modum var det utrolig få personer født med fornavnet Trond i nevnte periode. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Halvorsen

Til 133 Det er jo bygdebokforfatteren som har introdusert Vikersund. Dette er jo lenge etter at Vikersund ble tatt i bruk som områdenavn. En kommer ikke lenger med spekulasjoner før man får bekreftet hvor bygdebokforfatteren har disse oppplysningene fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Ad. innl. 132, 133: Gode påpekninger!Vi har jo tidl. vært inne på om Vikersund kunne være et lokalt stednavn i/nær Torsnes uten at jeg har sett at noen har kunnet finne det. Riktignok har vi gårdsnavnet Viker i Onsøy og på Hvaler, men kan ikke se at det er noe -sund knyttet til disse gårdene.Thron Erichsen fra Modum KUNNE godt være ident. med T. E. på Thorsø, og da tenker jeg særlig på den geografiske nærheten mellom føde- og oppvekst-sted for T. E. fra Modum og godseieren på Thorsø (Norderhov).Kart over Modum: LenkeThrons fødest., Strandeie ved Åmot s. i komm. på vestsiden av elven. Ved konf. på Askerud n.ø. i kommunen. Vikersund ligger midt mellom disse to stedene.Gårdsnavnet Wiger finnes i FT 1801 for Modum. Stedsnavnet Vikersund har vi foreløpig BARE fra bygdebok og kan jo være en 'normalisering' foretatt av forfatterne.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser der er en folketelling 1815 for Borge. Kanskje det hadde vært en ide å se nærmere på den. kanskje det står mer om fødested etc. på Trond Eriksen der enn i 1801 tellingen.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Her kommer endelig skifteprotokollen. Scanneren min tok kvelden da jeg startet her omm dagen, men her er det. Bildene er lagret på siden, da jeg fant ut at skriften ble tydeligere da.

bilete4587.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det mangler noen bokstaver i kantene her og der, og jeg har bare skummet raskt gjennom, men jeg tror ikke det står noe om hvor Trond Eriksen var fra eller hvor gammel han var og hvor han var født. Det pleier det heller ikke å stå noe om i skifter.Derimot fester jeg meg ved at barnas formynder het Kristian Eriksen Holm. Noen familietilknytning er ikke oppgitt, så vidt jeg ser, men det burde undersøkes om dette kan være en bror av Trond.Enkas lagverge var for øvrig Syvert Olsen fra Brevik i Skjeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Formynderen er formodentlig identisk med 4-åringen Kristian Eriksen på Holm i Borge i FT1801 (Lenke). Da foreldrene hans var hhv 40 og 39 år gamle, er det vel nesten umulig at han kan være bror av Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I innlegg nr.40 lansereres Berthe Olsdtr. på Carlsrøe i Skjeberg som kanditat av Egil til Tronds hustru.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=40&filnamn=f10115&gardpostnr=23&merk=23#ovre>LenkeSer vi nærmere på denne kandidaten, oppdager vi at hun har en bror som heter Siver.. Ved skifte etter Trond er en Syver Olsen Brevik i Skjeberg lagverge for Berthe. Han finner vi igjen samme sted i 1865, 69 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(145): Du har bare bygdebokas (usikre) ord på at Tronds far het Erik Olsen, så det i seg selv er ikke noe argument for at Kristian Eriksen fra Holm ikke var Tronds bror.Av kronologiske årsaker er det derimot vanskelig å forestille seg, ettersom Trond var f. ca. 1775 og Kristian Eriksens foreldre ca. 1761-62.(146): Forholdet enke/lagverge er neppe tilfeldig. Jeg anser at vi nå har tilstrekkelig grunnlag for å hevde at Berte Olsdatter er samme jente som var på Carlsrøe i FT1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

ad. innl. 146:Jeg har også tidl. lansert idéen om at Berthe Olsd. Brevig (v. vielsen) kom fra Brevik i Ullerø, Skjeberg og ikke fra Brevik u. Thorsø. Brevik, Ullerø er nabogård (ca.) til Karlsøy. Og Brevik i Skjeberg ligger nærmest vis-à-vis Thorsø på andre siden av kilen. Familien hennes - ev. bare broren - har ant. flyttet fra Karlsøy til Brevik.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

A propos Berthe & Thron: De begikk jo leiermål i 1808 (så vidt jeg husker). Det var straffbart den gang (før 1812). Riktignok hadde Trond gitt ekteskapsløfte, men var det nok til å bli holdt utenfor 'strafferegisteret'. Dvs.: kan det finnes noe i en tingbok om leiermålet deres, med ev. fødselsdata for 'synderne'? De gifter seg først i 1811, noe som kanskje skyldes at hun ikke fikk foreldrenes samtykke før hun var myndig (?). Det er jo også en betenkelig aldersforskj. 'Gubben' Trond dobbelt så gammel som henne (ca. 16 år) når hun blir med barn.....Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.