Gå til innhold
Arkivverket

[#58032] Er det noen som vet noe om Thron Erichsen. Jeg vet ikke hvor han kom fra

Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Glørud

Ole Olson og Mari Ericsd. viet i Skjeberg kirke, 4. jan. 1781 (nr. 2 i 1781, nede t.h.) + trolovelse, nr. 16 i 1780: Lenke(Kjempeflott med de skannede sidene av skiftet. Det gav jo identifisering av Berthe Olsd. Men de er VELDIG 'tunge'! Tar lang tid å laste ned. Bildekval. kunne sikkert vært halvert er mer unten å bli mindre leselige.)Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Siden jeg har engasjert meg en del i jakten på Trond, vil jeg takke Egil for alle hans flotte innspill. Det har jo nå ført til at vi har klart å identifisere Berthe (uten DNA bevis :-)). Det er jo litt leit at presten ikke tok seg tid til å skrive noen gårdsnavn ved trolovelsen eller vielsen i 1780/81. Men jeg mener å lese at Mari Ericsd. var enke ved vielsen.Og folketellingen 1801 sier jo at de begge var gift for andre gang. Kan bygdeboka hjelpe oss videre her tro? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

(147) Det står i kirkeboken når Trond gifter seg med Berthe at hans far het Erik Olsen. Derfor ikke kun Bygdebokas opplysninger. Skal sjekke litt på Mari Ericksdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Såvidt jeg kan se av lenken til ekteskapet i 1811 i innlegg nr.4, så står det ingenting der om fedre Mona. Det begynte man ikke å skrive før etter 1820 engang. Så den opplysningen stammer fra bygdeboken, og det store spørsmålet som vi venter svar på, er hvor forfatteren har hentet opplysningene om Tronds fødested og farens navn fra. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Står ingenting om foreldrene til Berthe Olsdatter. Men Tronds yngste sønn Erik Trondsen, gifter seg med Berthe Marie Syversdatter fra SKJEBERG!!!Kan dette ha noe sammenheng med familien til Tronds kone Berthe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(153 (og 154)): Bygdeboka er eneste holdepunkt for 1) det eksakte fødselsåret 1775 (selv om vi ut fra andre kilder kommer fram til ca. 1775), 2) at faren het Erik Olsen og 3) at Trond var fra Vikersund.Vi vet sikkert at det ikke ble født noen Trond Olsen på Vikersund i 1775, og dermed er det grunn til å se med kritisk blikk også på bygdebokas øvrige opplysninger. For å kunne vurdere verdien av disse opplysningene, er det derfor nødvendig å vite forfatternes grunnlag for å skrive det de har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Her er dåpen til deres første 'ektefødte' nr 13 på høyre side LenkeHva er det som står der? Skal lete litt mer. Jeg mener å ha lest i en kirkebok at faren til Trond het Erik Olsen. Må finne det igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Om vi går ett skritt tilbake vdr Tron (101) nr 16 Lenke Jeg ser på nytt igjen gamle lenker. Det står jo bare Trond i dåpen til dette barnet? Altså ikke noe etternavn? Kan det bety at Trond var en kjent person i området? En innflytter er vel folk mer skeptiske til og dermed ville han kanskje ha stått med etternavn. Skal søke mer gjennom kirkebøker i Borge/Skjeberg/Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det står ikke noe av interesse vedrørende hvor Trond kom fra, utover at han et avskjedspass å vise fram fra sin tid som soldat (som vi jo har vært inne på tidligere).En full gjennomgang av soldatrullene kan være nødvendig, men det krever at noen tar seg tid til å besøke Riksarkivet og setter av noen timer til oppgaven (en kan selvfølgelig ha flaks og finne ham med én gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har sjekket konfirmantlistene for Modum en gang til i perioden 1785-1795. Den eneste Trond Eriksen jeg finner der er karen vi har vært innom tidligere, født på Strandeie og på Askerud ved konfirmasjonen.Det er selvsagt ikke bevis for at dette er 'vår' Trond. Han kan ha reist fra hjemstedet før konfirmasjonen (men det var vel ikke helt vanlig),eller familien kan ha flyttet på seg før konfirmasjonen noe som kanskje er mer sannsynlig.Nå er der jo dessverre ingen konfirmantlister for Borge på denne tiden, så vi får ikke sjekket om Trond Eriksen kan ha blitt konfirmert der. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for hjelpen deres så langt. ( 162) Da kan vi kanskje helt bortse fra at Trond var født i Vikersund. Kanskje han tjenestegjorde der da han var i kompagniet?Dersom han var født i Vikersund, hvorfor i alle dager skulle han dra til TORSNES????? JEg synes det virker litt rart også. Nå vet ikke jeg hvor sentralt den plassen sto for 200år siden, men idag er det jo ikke nettopp det. Riktignok er det veldig flott der ute. Var en tur der igår. Anbefales til de som ikke har slekt der også. Ta deretter turen til Gamle byen.Men tilbake til Tron. (Uvanlig navn. Lurer på hvor det oppsto. Ikke mange som het det på den tiden) Jeg HAR sett i ett scannet ark at det sto Trond Erichsen Far Erik Olsen. Nå husker jeg jo ikke hvor det var, men jeg vet at jeg har sett det. Derfor er jeg helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

NEI, vi kan IKKE se bort fra Trond Eriksen fra MODUM. Jeg var jo tidliger veldig skeptisk p.g.a. alderen - og det bør vi fortsatt være. Det er jo et par-tre kilder som har annen alder enn T. E. fra Modum. Men det er kilder (FT og begrav. i KB) hvor aldersang. OFTE er svært unøyaktige.Bygdebokens oppl. om Tronds fødested kan jo være riktig, selv om fødselsår da synes galt. Det er jo også oppl. om at han var offiser, men UNDER-off. kan jo kanskje ha vært i soldat-tiden... Og foreløpig vet vi ikke om det finnes en primærkilde med BÅDE Vikersund og 1775. Mitt tips er at det finnes en slik dokumentasjon som KAN knyttes til T. E. f. i Modum 1770. Og at BB's f.år 1775 er ukritisk kopiert fra (uriktige ?) sekundærkilder som FT og KB må kalles i dette tilf.Geografien er en annen årsak til skepsis. Men kan også være en forklaring! T. E. i Modum, f. som husmannsgutt og ved konf. antagelig gårdsgutt på Askerud i Modum. Fra Askerud er det kort vei til storgårdene i Norderhov hvor han kan vært gårdsgutt omkr. 1790. Godseieren på Thorsø i Tronds tid, var jo født og oppvokst som prestesønn i Norderhov og kom til Torsø omtrent samtidig som ev. T.E., Modum må ha kommet dit.Torsø = avsides??? Slett ikke, i hvert fall ikke historisk. Og ganske sentralt i nyere norsk historie, i Møller-tiden. Bosted for kjente og betydningsfulle personligheter. Sjekk f.eks. Kai Møller, Kathy Anker Møller, Tove Mohr i leksikon. For ca. 100 år siden var ALLE (!?) betydningsfulle nordmenn gjester på Thorsø, tildels ofte. Bjørnson f.eks. for bare å nevne én.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Oki. Ser at jeg bommet litt der. Faktisk var jeg ganske mye med Tove Mohr rundt i fjøset og ellers på gården. Har forresten en veldig spesiell flott gave fra henne. Hun var en engel da hun levde.Men alikevel.Hvorfor valgte nettopp Trond å komme dit for 200 år siden. Var det DA like populært?Men om det var populært blandt 'De konisjonerte' som Flettfrid sier. Var det like populært blandt allmuen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Jfr. innl. 82.Prestefolk tok gjerne med seg gårdsarb. til neste prestegård. Noe av det samme kan være tilf. for Trond 'Modums' reise til Torsø. Altså at den nye godseieren på Torsø har med seg 'gårdsarb.-ekspertise' fra Ringerike til Torsnes.Men flytting fra ett kompani til et annet innen regimentet kan muligens også være en forklaring.P.s.: Noen ville kanskje si at Tove Mohr var mer 'heks' (som 'tidlig-feminist') enn engel?Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Artig sagt (166) Moren hennes ble vel i ennå høyere grad karakterisert som det. Fantastiske mennesker begge to. Nå kjente jeg kun Tove og hennes sønn Kai. Men mine besteforeldre var veldig begeistret for Katti. (Hun var jo også nesten overjordisk vakker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Mona Moum

Tron Eriksen giftet seg med Berthe som var 15 år yngre enn ham selv. Finnes det noen kilder som tyder på at han evnt var gift for andre gang med henne? Han kan ha vært gift tidligere og kanskje fått barn i dette ekteskapet. Det kan evnt hjelpe til å finne ut hvor kan kom fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.