Gå til innhold
Arkivverket

[#58032] Er det noen som vet noe om Thron Erichsen. Jeg vet ikke hvor han kom fra

Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Skifteprotokollene beror i Statsarkivet (for Østfolds del er det Statsarkivet Oslo, som er samlokalisert med Riksarkivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Heisann. Ekspert hjelp. Supert. nå har jeg sendt mail til Stats og riksarkivet, så får vi ser hva som dukker opp av svar. Tusen hjertelig for all hjelp dere har bidratt med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg kan trøste deg med Mona, at Berthe ikke var ute på ville veier før Trond døde. I lenken i innlegg nr.34 ser du tre barn. Andrine er barn av Christian og Berthe, mens de to andre er fra Christians første ekteskap med en Grethe Olsdtr.Dette fremkommer av FamiliSearch IGI og kan om nødvendig sjekkes opp mot kirkebøkene.Når det gjelder Vikersund er jeg litt usikker på om det tilhørte Modum eller Norderhov, men det kan sikkert noen med lokalkunnskap svare deg på. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Jeg har sett på kartet pr idag og da ligger Vikersund under Modum. Hvordan finner du frem på FS??? Jeg prøver så glad optimistisk hver eneste gang og blir like skuffet hver gang---- 0 resultat.Grethe Olsdatter?????? Hææ. Er dette søstera til Berte??? Eller er jeg litt for kjapp nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

For en klussete skrift presten hadde. Klarte ikke å lese noe, men jeg ble derimot svært imponert over at du klarte det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei Mona!I hvilken bygdebok fant du opplysningen om Tronds død på Vikersund? Borge?Detaljene stemmer jo med 'vår' Trond, men noe 'mystisk' er det her. Kan Vikersund være et lokalt Torsnes- eller Borge-navn? Eller er sånn at han var FØDT i Vikersund?Og offiser kan neppe stemme. Hans mil. rang må være fra før dimmiteringen i 1803. Regimentet ble også nedlagt ca. 1718 om jeg husker rett fra Riksarkivets info. Etter dimmitering var han tjener på herregården - en offiser som tjener? Nærmest utenkelig. Ikke en gang en underoffiser ville vel blitt tjener? Med mindre det var avskjed på svært 'grått' papir.... Opplysningen om teglbrenner stemmer også dårlig med offisersrang. Ellers er jo info. om farens navn et spor å forfølge - og stedsnavnet Vikersund i Borge-området.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her var det mange mystiske opplysninger.Om Trond skulle være sønn av en Erik Olsen i Virkersund, ken muligens denne mannen være en kandidat.Leggmerke til at her er det flere som arbeider med teglbrenning, men det kan vel også være i lokalområdet nær Torsnes.Når han arbeider som tjener så passer det vel dårlig med offiser.Ikke lett denne nøtten.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Det finnes ikke noe Vikersund i Borge. Tror det bare finnes ett Vikersund. Jeg støtter din tankegang vdr officer og tjener. der er noe som skurrer der ja. Regimentet hadde sin levetid fra 1733 - 1817I lysningsprotokollen står det følgende om Thrond Erichsen Thron Erichsen der foreviiste sit Afskeeds Pas fra det nordenfjælske Regiment (af 16de Maj 1803)Oppl. om Thron Eriksen har jeg fra gårder og slekter i Borge og Torsnes bind 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det snodige med kandidaten tik Gunn i innlegg 60/61 er at han befant seg på gården Brevig i Modum.Ellers fant jeg dette i tilknytning til ekstraskatten på Modum i 1765. På gården Øde Wiger finner vi Erech Olsen og hustru Berthe Tøgersdtr.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kanskje nok et skudd i blinde. Men den 14.03.1754 gifter Erich Olsen Wigersund seg med pigen Berthe Torgersdtr. Wigersund. Se post nr.6 på høyre side i kirkeboka.LenkeDersom noen nå skulle ha tilgang til den bygdeboken for Modum som inneholder Vikersund, ville det ha vært svært interessant og fått vite hva som står om denne familien der. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre har jeg ikke bygdebøker for Modum. Håper noen kan gjøre oppslag for deg .Ved foreldresøk på Fam.s. fant jeg en rekke barn av paret Erich Olsen og Berhte Torgersdatter f. og døpr i Modum.Her er en av barna Torger f. 1755: LenkeFant ingen Trond som passer inn i denne søskenflokken, men det er vel ikke umulig at ikke alle barna med i denne kilden.Lykke til med leting i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Har vi funnet Trond i kirkebøkene i Torsnes? Han er født ca 1774. Jeg er helt håpløs med å lese hva enkelte prester skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå kan ikke Trond være født både i Torsnes og i Vikersund. Jeg tror vi skal konsentrere oss i første omgang om kirkebøkene for Modum. Jeg fant altså en Erich Olsen Vikersund gift i 1754 og i ekstraskatten i 1765.( innlegg 62 og 63.)Når det gjelder fødselsåret, så skal vi ikke stole for mye på folketellingene. Han kan like gjerne være født i 1770 som i 1780. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er en Tron født i 1770 i Modum med foreldre Erich Olsen og Ane Hansdtr. Se post nr.108 på høyre side i boka. Der er det ytterligere to med samme navn. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Nei det er sant at han ikke kan være født to steder samtidig, men siden jeg er så dårlig på å lese kirkebøker og det at hele slekten etter Trond bodde i torsnes, kunne dette i såfall være noe å se på, evnt for helt å utelukke Torsnes. Jeg skal lete litt selv også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er vel fødselsen hans (høgre side ca n) 6 fra bunnen): Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 2 (1741-1782), Fødte og døpte 1770, side 370-371. Permanent sidelenke: LenkeFpreldre Eric Olsen og Ane Hansdtr StrandDet er den nestsiste Thron på siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hei Rune, der slo du meg! Da er influensaen bedre-;) Holdt nok på å lete for jeg såg ikke disse to siste innlegga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Kjellaug.Nei , influensaen er nok ikke bedre, snarere verre. Derfor er jeg nødt til å ta dette i etapper, for hode kjennes ut som om det skal eksplodere når tid som helst. Men samtidig er jeg nødt til å ha noe å gjøre.Det snodige her er at de eneste med navnet Trond jeg har funnet så langt, er samlet på samme side i kirkeboka. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei igjen!Skeptisk - og forsøker å finne alternativ forklaring på 'Vikersund'. Eneste lignende gårdsnavn i Borge er Visur (Wiisur), lensmannsgården i 1801. Tron Erichsen som dør og blir begr. i Borge feb. 1827 som 'T***mester paa Thorsøe' (teglbrenner (???) iflg. bygdebok), ble 52 å.g. Både prest og klokker har samme alder som stemmer bra med 27 år ved FT 1801. Jeg mener derfor at Tron må være født (i Vikersund???) 1774/75 pluss/minus max. ett år.Kartlesing (på jagt etter noe à la Vikersund i Torsnes-omr.) gav en ny indikasjon ang. konen Berthe Olsdatter Brevig. Blant flere Brevik-plasser/gårder i Skjeberg finnes en ved utløpet av Torsø-kilen på Skjebergsiden. Berthe kan godt ha sitt gårdsnavn fra dette Brevik (ant. plass u. Olseng) og som ligger svært nær Karlsøyene. Ergo: 'vår' Berthe Olsdatter er identisk med - ????? - Berthe O. på Carlsøe-plass i FT 1801.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den Berthe du viser til ble døpt 14.09.179 på Carlsrøe av foreldrene Ole Olsen og Mari Eriksdtr. Se post nr. 48 nederst i første kolonne høre side. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Brevik er en husmannsplass og mange i stamtavlen min har Brevik som oppholdssted og etternavn. (20)(27, 27 og 29)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.