Gå til innhold
Arkivverket

[#58032] Er det noen som vet noe om Thron Erichsen. Jeg vet ikke hvor han kom fra

Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Moum

Vdr. (80) Står det ikke bare Thron i kirkeboken??? Altså ikke noe etternavn. Faderen Thron og Moderen pige Birthe Olsd. B****** Om så er at det kun står fornavn. Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Hei!Jo, det står bare Thron, men det var jo vanlig å bare bruke fornavn pluss gårdsnavn. Noen prester har nesten konsekvent ikke med farsnavn og da blir det jo også vanskelig å finne ut hvem..... Særlig i de tidlige kirkebøkene; etter hvert som det ble flere på bygdene utover på 1800-tallet blir vel navnene også mer 'individualisert' ....I dette tilfellet tror jeg ikke det er noe problem, det var ikke så mange Trond-er i Borge (om noen andre i det hele tatt). Gårdshist.-forfatterne har i hvert fall tatt dette 'uekte' barnet med blant Berthe og Tronds barn. Jeg fant det på samme sted som vi finner 'Vikersund' og 'offiser' m.m. (Værket u. Thorsø).Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Da MÅ han jo være fra Vikersund, men hvilket Vikersund på Ringerike eller Modum?Nå slo jo riksarkivet fast at Thron ikke hadde vært offiser. Ikke lett dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er i alle fall konfirmasjonen til trond Eriksen i Modum. Du finner ham i andre kolonne , venstre side som post nr.4 under konfirmasjon Dom 20 post Trinit 1787 = 21.10.1787.Da oppholder han seg på gården Askerud. Lenke Mvh. Rune thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Dette er jo den Tron som Rune og Kjellaug har funnet tidl. (innl. 68 og 70). Selv om jeg har vært skeptisk til denne Tron pga alderen, tror jeg det nå er nok indikasjoner til å si at det må være Trond Erichsen på Thorsø, f. i Vikersund - men en par år før det FT og KB i Borge har. Iflg. KB Modum er han f. 9. des. 1770.Han blir konf. i Heggen kirke, Modum som er en fin liten middelalderkirke beliggende rett ved den kjente Vikersund-bakken. Ved konf. er han på Askerud, en gård ved sydsiden av Tyrifjorden, der avst. over til Norderhovsiden er kortest. Det ligger altså til rette for at han på en eller annen måte kan ha kommet i kontakt med Schnitler'ne på Modum prestegård og videre til tjeneste på Thorsø i Schnitler-perioden.En annen mulighet er at presten i Modum har formidlet kontakt til naboprestens sønn (godseieren på Thorsø, f. i Norderhov 1768). Det er nemlig bemerkelsesverdig at Trond som husm.gutt (f. på Strand-Eie) står som nr. 4 på kirkegulvet ved konfirmasjon. Han må ha utmerket seg. En slik ville presten på den tiden ant. ha gitt ekstra-opplæring til (omg.)skolelærer. (Eller er det først litt senere prestene begynner å engasjere seg i almue-skolen...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Gårder i Modum: Strand hvor Tronds foreldre bor da han ble døpt, og Brevig (Breivik) hvor det bor en enkem. Erich Olsen på 69 år i 1801 (innl.59, 60) er nabogårder. De ligger litt sør for Vikersund mellom Drammenselva og Blåfarveverket.Strand eies forøvrig på den tiden av en fam. med en viss Fr.stad-tilknytning. 'Stjålet' fra nettet Lenke :'Tyrholm, Nils Pedersen (1740 - 1786) - male b. 18 AUG 1740 in Vestfossen, Buskerud d. 18 FEB 1786 in Strand, Modum, Buskerud father: Tyrholm, Peder Nielsen (1712 - 1762) mother: Riber, Marie Christine Occupation - Landhandler Lanhandleri på gården Fossum (på Modum) som han eide Burial - [place: Nykirke] Event - [date: 1779] [place: Flyttet til Strand på Modum] Drev lanhandleri og ble leverandør til Modum Blaafarveværk'Tyrholm'ene - innv. fra Båhuslen - tilhørte topp-'aristokratiet' i Fr.stad på 1600-tallet. Men på 1700-tallet har de mer eller mindre forflyttet seg til Drammens-omr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var interessante innspill både fra Egil og Gunn.Dersom man skal holde fast på teorien om at Trond kom fra Modum/Vikersund, er det vel sannsynlig at vi snakker om Trond Eriksen Strandeie, født i 1770. Jeg har i alle fall trålet kirkebøken fra Modum mellom 1770 og 1780, og fant totalt fire personer døpt Trond. Alle sto på samme side i kirkeboka, men kun en hadde en far som het Erich (Olsen).Nå henger vel jeg meg litt opp i detaljer, men hvor stammer egentlig opplysningene om Vikersund fra? Er dette noe som fremkommer i bygdeboken, må vel forfatteren kunne fortelle hva som ligger til grunn for opplysningene om Tronds fødested og farens navn.Om vi antar at Erik Olsen Strandeie og Anna Hansdtr. var foreldrene hans, burde vi kanskje prøve å finne ut mer om dem gjennom kirkebøkene. Dersom Erik er identisk med enkemannen på Brevig i 1801, må kona ha dødd mellom 1771 og 1801. Det er et stort sprang tidsmessig, og betyr mange timer med intens lesing av gamle og tildels utydelige kirkebøker om man skal prøve å nøste denne familiens liv og lagnad.Jeg har ikke noe imot å bruke tid på interessante ting, men det hadde vært greit å fått avklart at Trond virkelig kom fra Vikersundområdet. Ellers kan man bruke mange timer på å lete etter feil familie. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Støtter Rune. Jeg skal igjen prøve å kontakte forfatterene av denne bygdeboken for å finne ut om han var fra Vikersund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(99) og (100): Tingbøkene oppbevares i de respektive sorenskriverarkivene i Statsarkivene (her: Statsarkivet i Oslo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ta kontakt med bygdebokforfatterne først, du, så får du kanskje en presis kildehenvisning med sidetall og det hele. Du har jo allerede erfart at Arkivverket ikke har kapasitet til å lete gjennom store mengder arkivsaker, og tingbøkene er relativt omfattende saker. Har du et protokollnummer og sidetall, bør Statsarkivet imidlertid kunne være behjelpelig.Ellers er det selvfølgelig mulig å besøke arkivet og studere protokollene selv, men det vil nok kreve brukbare leseferdigheter når det gjelder gotisk skrift. Tingbøkene er som regel tyngre å lese enn kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for det. Turen til arkivet, tror jeg at jeg drøyer med. Jeg sliter nok som jeg gjør med enkelte kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Nå har jeg fått skifteprotokollen fra Statsarkivet, men... Jeg klarer bare å tyde bruddstykker.. Hva gjør jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Skifteprotokollen har jeg ikke fått scannet ennå. (gjør det i morgen) Men følgende står om thrond i bygdeboka Thron Eriksen (1775 i Vikersund - 12 februar 1827 av brystbetennelse), sønn av Erik Olsen. Gift 8. desemberg 1811 med Berthe Olsdatter (ca 1791-1881) Offiser ved nordenfjeldske regiment. Thron var teglbrenner. Usikkert om han bodde på Verket. (Min kommentar Plass under Torsø. Eneste holdepunkt er at hans enke oppgis å bo på Verket i 1827. Berthe giftet seg på nytt i 1827 med Christen Vincentsen Skauen. Sitat slutt. Vel... Kom det noe nytt her?? Jeg må lete i kirkebøker som omfatter Vikersund da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Jeg tror vi har funnet det som kan finnes om Thron i kirkebøkene for Modum (div. tidligere innlegg). Det som mangler i bevisrekken er en bekreftelse på at det som står i BB om fødest. Vikersund er pålitelig. Noen andre oppl. om ham i BB er ikke korrekt (offiser). En nøyaktig fødsels-/dåps-dato ville f.eks. være nyttig for å kople T. E. på Thorsø til den pers. vi har funnet døpt og konf. i Modum (Vikersund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Dette er svaret jeg fikk fra Svein Åstrøm. LokalhistorikerVi har heller ikke klart å finne Trond Eriksens fødested. Det må nok letes i nabokommuner. Ellers kan det være slik at bare oppholdt seg i vikersund en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Men i bygdeboka har jo forfatterne skrevet at Trond var født i Vikersund og sønn av Erik Olsen. De kan ikke ha grepet det helt ut av ingenting - de må ha hatt ei kilde som i alle fall hevder dette.Åstrøm eller en av de andre forfatterne bør kunne redegjøre for hvor opplysningene om Vikersund og Erik Olsen dukket opp og hvorfor de valgte å sette dem på trykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Ikke vet jeg, men det var de oppysningene jeg fikk i allefall. Nå hørte jeg som lita jente at han skulle vært fra 'Gudbrandsdalen eller noe sånn' Men jeg tenker nå litt her. Hvor gode var disse bøndene i geografi?? De fleste av de kunne vel ikke engang lese eller skrive. Eller tar jeg helt feil????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Spør igjen - helt konkret: Hvorfor har dere skrevet at Trond var født på Vikersund og at han var sønn av Erik Olsen? Hva er kildegrunnlaget?Mange kunne lese og skrive, men ferdighetene varierte nok ganske mye. Men folk kunne det som var viktig for dem, sikkert nok hvor de var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.