Gå til innhold
Arkivverket

[#58255] USA; Mortensen, hvem var gift med Marilyn Monroes mor?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Det synes helt klart at han som var f i 1894 i Skjold, og som dro i 1923 fra kone og tre barn, umulig kan være identisk med Marilyns far som var f i 1897. Han kan vel ikke ha klart å forfalske så mange papirer. Når lokalpressen på Haugalandet får dette til å stemme, kan de umulig ha lest alle dokumentene vedr Martin Edward f 1897 i California. Hele hans levnedsløp er godt kartlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fant det selv fra 1.juni og i løpet av 14 eller 30 dager, avhengig av folketall. Det betyr at de som dro i mai 1880 nok ikke er med i tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge FS var vielsen med Jasper Newton BAKER 17. mai 1917, mens vielsen med Martin Edward MORTENSEN var 11. okt 1924, begge i LA. Det er noen koder, (AFN: L6XP-JK) og (AFN: L6XP-DV), men jeg vet ikke helt hva de betyr...Slik jeg forstår det er det ikke lagt ut vielsesprotokoller for denne perioden fra California.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er det som ligger på ancestry av fødsel, vielser, skilsmisser og dødsfall i California: California Birth Index, 1905-1995California Death Index, 1940-1997California Divorce Index, 1966-1984California Marriage Index, 1960-1985California Marriages, 1850-1877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg antar at dette er 'vår' Marttin Edward i 1920, gm Paula Farmer (av norsk far, men jeg tror at det her er byttet om og at det skulle ha stått bak Edward og ikke bak Paula. Se på Paulsa foreldres navn, de virker ikke særlig norske); 1920 United States Federal Census about Edward M Metensen Name: Edward M Metensen [Edward R Mortenson] Home in 1920: Los Angeles Assembly District 72, Los Angeles, California Age: 22 years Estimated Birth Year: abt 1898 Birthplace: California Relation to Head of House: Son-in-law Spouse's Name: Pauline Father's Birth Place: United States of America Mother's Birth Place: United States of America Marital Status: Married Race: White Sex: Male Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 324 Neighbors: View others on page Household Members: Name AgeJennie Farmer 62Lee Farmer 70Marvel Farmer 16Edward M Metensen 22Pauline Metensen 21Celina Cyr 28Ramon Shackelford 40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Om materialet ikke er lagt ut digitalt behøver det likevel ikke være umulig å bestille kopier av originalene. Nå er mine er faringer med dokumentkjøp fra arkiver fra New York, men jeg vil tro at det kan finnes måter å finne fram på i andre stater også, selv om tilgjengeligheten sikkert varierer endel fra stat til stat. Uansett er det mye spennende å finne i origianlmaterialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg var inne på en side i sted og søkte etter ekteskapsinngåelse for Gladys Baker og Gladys Monroe. Fikk mange treff, og de kunne bestilles som epost til 1 $ pr vielse, men når der var 38 Gladys Baker og 12 Gladys Monroe, så er det vanskelig å vite hvilke som er aktuelle.Jeg mener jeg skal klare å finne henne i valglistene, og så notere ned og sammenligne med Edward Martins adresser for de samme årene.Men uansett mener jeg at her er nok dokumentasjon til å bevise at Martin Andreas f 1894 i Skjold umulig kan være identisk med Gladys andre ektemann. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Per Helge, nå testet jeg ut den bestillingsaken; det kommer på 10 $ pr navn. Det er det ikke verdt, Jeg er jo bare 'nysgjerrig'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har sendt en mail til min kontakt i LA, California, så får vi se om han kan skaffe oss kopi av noen dokumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nei, du bør jo få redusert antall mulige kandidater. Men når det er gjort er jo ikke en femtilapp (i norske kroner) mye for den informasjonen du kan finne i en vielsesattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men jeg vet jo at jeg fant fødselen til Marilyn i. juni 1926, og der sto det at far var 29 år, og det betyr at han var f i 1897, ikke i 1894. Men får se hva Ken svarer fra LA, kanskje han kan gjøre noe research derfra. Hadde jo vært kjekt å komme til bunns når jeg først er begynt å rote.Fikk mail fra Johan Arthur. Det eneste som står i 'Skjold gard og ætt' er at han kanskje er far til filmstjerna Marilyn Monroe f.1926 og at han er f.1894 og gift med Brita Ingerda Mæland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fikk mail fra Ken i natt. Han ringer i første omgang til Clerk/County Recorders Office i LA og ber dem sende ham kopi av attestene. Hvis han må hente dem, så ordner han det evt neste gang han skal dit. Sa får vi bare vente.Her kan man evt bestille KB-dokumenter fra California;[url="http://www.lavote.net/RECORDER/BDM_Records.cfm>http://www.lavote.net/RECORDER/BDM_Records.cfm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det siste nye er at de også vil ha en statue av MM i Skjold (Vindafjord). Her er vel ledig en jobb for en prosessfullmektig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt lesestoff, mens vi venter på attester fra LA;The Guardiani forbindelse med at det 75 år siden hun ble født; LenkeGladys barn med Baker; California Birth Index, 1905-1995 about Hermitt J Baker Name: Hermitt J BakerBirth Date: 24 Jan 1918Gender: MaleMother's Maiden Name: MonroeBirth County: Los Angelesog California Birth Index, 1905-1995about Berniece I Baker [som har skrevet biografien om Marilyn]Name: Berniece I BakerBirth Date: 30 Jul 1919Gender: FemaleMother's Maiden Name: MonroeBirth County: Los Angeles-----opps. der var jo fødselsattesten;

bilete4524.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fødselsattest funnet!Edward Mortensen.Birthplace: Calif. = California.Age at last birthday: 29.Race: Cauc. = Lyshudet.Dette stemmer overens med Martin Edward f i California 26. feb 1897, men ikke med Martin Andreas, f 1894 i Skjold, Norge.Men hva står det foran Baker, kan det ha med morens navn å gjøre, eller er det Edwards yrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da har Ken studert fødselsattesten og sammenlignet med svigerbestemorens:'Hei Arnfrid, Fint at du fant fødselsattesten. Min kones bestemor er født i samme tidsrommet som Marilyn Monroe og jeg har hennes fødselsattest. Jeg tenkte jeg kunne sammelikne dem og se hva det skulle stå, men hennes attest er fra staten Arizona og de har litt annet oppsett (der er det faren (eller morens) yrke som står der Baker står i Monroe's attest). Noe som sikkert er feil med mindre han var Baker av yrke da :)Dette klarer jeg ihvertfall å lese:Sex of Child: FemaleFather's Full Name: Edward MortensonColor or Race: Cauc (Caucasian)Age: 29Birthplace: Calif(ornia)I staten Arizona er da neste punkt farens job. I California står det som følgende under punkt 13: 13A. Trade Profession or Kind of Work Done, 13B. Industry or Business in Which Enagaged. Den virkelige fødselsattesten fra County of Los Angeles vil nok være mye klarere.Jeg kontakter deg så snart jeg har fått svar fra Clerk/Recorder i L.A. County (jeg sendte anmodning via epost i går så ringer jeg dem for bekreftelse på at de fikk den i dag, så får vi se hva som skjer).xxxxxxx'Da kan det tyde på at det var Edward som var baker, altså samme yrke som Martin Andreas f 1894, hadde da han emigrerte i 1924.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje på tide med litt lokalstoff om 'sago':'Vá faren fra Haugesund? HU HADDE FYLT 80 DEN 1. JUNI Marilyn Monroe sitte lika hemmelighetsfulle på kaien te Eidesvik å vente på sommaren Ein gammale historie vil ha det te at Marilyn Monroe sin far vá fra Haugesund. Àn hette Mortensen å vá samen med morå ei stonn på tjue tallet. Men faren te Marilyn é aldri bekrefta, derfor leve myten videre å i Haugesund velge me å tro at det kanskje é sant. 1. juni ville hu fylt 80 år om hu hadde fått leva, Hollywoodlegenden så sang Happy Birthday te president Kennedy å hadde kaniner med broren Bobby.Hu vá født Norma Jeane Mortenson i tvillinganes stjernetein, den 1. juni i 1926 i Los Angeles, men blei ó kjent onna navne Norma Jeane Baker. Hu døde 5. august 1962 onna litt mystiske omstendigheter kor visstnok både presidentar å aent finfolk va inne i bilde.Hvis nåken lure på det é hu begrafte på Westwood Memorial Park in Los Angeles. Men hu kom altså te verden som Norma Jean Mortenson å morå hette Gladys Baker. På grunn av at faren sin identitet aldri har kommen opp i dagen, blei hu seinare døpt Norma Jean Baker. Morå hadde vore klippar i et filmstudio, men på grunn av psykiske problemer måtte hu gi seg, å havna te slutt på mentalinsitusjon.'

bilete4528.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Nå er det kommet svar fra Los Angeles County Recorder. Ny personvernlov trådte i kraft for California i 2006. Disse innebærer at for fødsler er det veldig vanskelig og få fullverdig kopi av fødselsattesten (den jeg fant, og som er gjengitt i (45) var fra før den loven begynte å gjelde), når man ikke er i slekt med vedkommende. Vielsesattester skal imidlerid fortsatt gå greit å få kopi av. Det kan imildertid ta opptil 2 uker, men det får gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En liten sak vedr Martin Andreas fra Skjold/Haugesund. Det opplyses fra det lokale miljøet at han dro fra Haugesund nyttårsaften 1923. Ok, så kom han til California etter ca 1 måned. Han var godt gift med Brita Mæland, og hadde tre kjekke barn. Hvordan kunne han klare å bli gift 11. oktober 1924.... Var det mulig? Måtte man ikke fremlegge skilsmissepapirer 'ower there'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.