Gå til innhold
Arkivverket

[#58255] USA; Mortensen, hvem var gift med Marilyn Monroes mor?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hvorfor ikke ta det nå......Tor?Jeg har ikke sett at han er nevnt Morten noen steder, men så har man ikke funnet noe særlig med skriftlige kilder heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Ikke at det betyr veldig mye, mest som en kuriositet, så er Martin (ca) det 85 mest brukte fornavnet i USA. F.eks. Ezekiel kommer nede på nr 1000 og noe og bæres av 0,004 prosent. Mens Morten ikke framkommer i det heile tatt på samme søkested. Og det er upopulært hos dagens (yngre) befolkning, gir for noen assosiasjoner til mortician og annet vedk. død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

men ville han ikke da også forandret etternavnet til Martinsen...Men, om vi skal lete etter en Morten Mortensen f 1861 i Norge, så er det en kandidat til fra Stavanger; Morten Mortensen 5 år i 1865; [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f61103&gardpostnr=1082&personpostnr=11528&merk=11528#ovre>LenkeRode 9c er vel fortsatt St Petri...og der er en til født tidlig på 1860-tallet, men likevel trolig for sent;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Det er tale om et ektefødt barn midt på 1800-tallet, der man heilt klart bør gå ut fra at regelen om oppkalling med identisk navn er anvendt, istedenfor med en variant. Men til bruk i Amerika var det naturlig å endre til noe 'gangbart'. Etternavnet var det ikke så viktig å endre (jf. Morton).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Mitt siste var litt uklart. En som faktisk heter Morten Mortensen kan være kalt Martin Martinsen i norsk kilde ved utvandringa. Han kan så likevel ha valgt å endre etternavnet, og bare det, tilbake til Mor- ved bruken i Amerika. (En født i 1863-1864 må være heilt uaktuell.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Har denne Martin/Morten også som nærmeste reisekamerat når han forlater hjembygda en ved navn Edvard, og en annen ved navn Ivar, synes det som meir sannsynlig oppkallingsopphav til Edward og Earl enn noe anna jeg har sett så langt. (Igor var nok ikke noe en Ivar ville velge å kalle seg i USA den gang heller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da forstår jeg spørsmålet ditt i den andre debatten!Her er Martin Martinsen som kommer med Arizona til USA i 1880;

bilete4628.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Javisst, Bjarte Hesjestad har så vidt jeg forstår gått gjennom heile skipslista for denne Martin Martinsen si damkryssing, og opplyst at ingen Edvard eller Ivar finnes der. Men så trenger det da heller ikke være samme MM. Og E-ene kan ha reist med en annen båt til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Erik,det må jo være samme karen. Lenken i 105, 110 og 111, i hvertfall mistenkelig likt... Så var han altså kanskje en sjømann fra Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Erik, han i 110) passer meget godt. (Og han KAN jo også være døpt Martin, ikke bare endra det til det.) Rømt sjømann, yes mate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Eller, nå ser jeg at han som Carsten fant i den andre debatten fra Stavanger er født 8.2.1861, altså samme dato som han i 110. Lenke Mens han i 111 har samme fødselsdato som min i 105.Dette blir ikke lett, dere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Han har forfedre Abraham og Tollef, fortsatt ingen E eller annet aktuelt. Men vi skal hos en sjømann legge mindre vekt på sånt. Han rømte 1 gang, kanskje 2? (ca 1902)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Den første Morten i (103) kan det jo godt være. Sønn av en tømmermann, ikke unaturlig å bli sjømann/utvandre. Hva het hans morfar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(116) Morfar het Sigbjørn Mortensen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15831&idx_id=15831&uid=ny&idx_side=-47>LenkeJeg tror nå at den som Erik fant i (110), og som er født 8.2.1861, er identisk med denne, også født 8.2.1861, Lenke og at den i (111), f 18.1.1861, er identisk med denne, også født 18.1.1861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvor finnes disse protokollene/rullene, mon tro, ved Statsarkivet i Stavanger... Førenamn Etternamn Rull nr. Opphaldstad Fødestad Fødd dato Mønstret Avmønstra Merknad Embete Protokoll Side 13598 Martin Mortensen 4693 Stavanger Rode 29 Stavanger 1861.02.08 Rømt i New York 1878. Stavanger 3605-4808,1873-1879 114613637 Morten Mortensen 4711 Stavanger Rode 28 Stavanger 1861.01.18 1879.08.25 1889.00.00 13638 Morten Mortensen 4711 Stavanger Rode 28 Stavanger 1861.01.18 1879.08.25 1889.00.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Halvorsen

Fra 1900-tellinga i (90) syns jeg det sto 'petty officer USN', altså er han underoffiser i marinen. Derfor tenkte jeg kanskje at han var sjømann før han emigrerte.Syns det passer godt med han som rømte i 1878, han kan godt være registrert som immigrant i 1880 og vervet seg i marinen.Den andre ser ut til å være avmønstret i 1889, det virker litt seint hvis han er immigrant i 1880.Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, jeg tror emigrasjonen til Martin Mortensen, sønn av Morten Abrahamsen, fra Stavanger er løst, og at han er identisk med faren til Martin Edward Mortensen. (US census 1900).Det har vært vanskelig å finne Martin Mortensen fra Stavanger i US census for 1880. Kansje han lå litt lavt i terrenget en stund ..... Spørsmålet blir hvor dro han i 1778 da han rømte fra skipet sitt i New York.Kansje er det han som dukker opp i innbyggerstatistikken for Bridgeport, Connecticut i 1895 (se lenke i innlegg 79 i den andre debatten). Det er ikke langt fra New York og det bodde mange norske i dette området.I Sherman ave., Bridgeport bor det i 1895 en Martin Mortensen sammen med to andre arbeidere, og naboen er som tidl. nevnt en enke som heter Bridget Higgins ! (Kan ikke finne hennes ektemann William etter 1890). Men hvor er Katie Higgins på dette tidspunktet ? Hun er 24 år og fikk deres første barn, Earl, i august samme år. Og i US Census for 1900 er de altså å finne i Alameda county i California.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er enige med dere. Men, vi har ingen dokumentasjon som viser at det er denne Martin.Hvis vi ser på kartet jeg la inn i (99), så tror jeg det er lite trolig at den Bridget Higgins kan være Katies mor. Det er jo enorme avstander, men bevares det kan jo hende.Nå fant jeg far til Martin, Morten Abrahamsen, i 1900. Han bor da i Hetland og er trolig gift for annen gang.Jeg fant også en Anton Abrahamsen som hadde et barn som døde i 1878, kanskje Martins bror Anton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kurt,Hvordan ligger det an med skifter i Stavanger? Vi må vel kunne finne dødsfallet til Morten Abrahamsen et eller annet sted. Nå ser jeg jo at han lever i 1900 og bor i Hetland, sp jeg kan lete litt til. Er det svært vanskelig å finne skiftene på Statarkivet i Stavanger, eller hadde det latt seg gjøre? .............;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kurt med flere, er der noen adressebøker el andre kilder for Stavanger mellom 1865 og 1900?Morten Abrahamsen er født på gården Annisdal i Varhaug (Hå) 7.9.1923. Far Abraham Mortensen og mor Anna Mortensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.