Gå til innhold
Arkivverket

[#58258] Anna Elise Eriksen Bjørkeli

Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Moum

Nå var jeg på plass igjen. Nå hadde jeg bedre tid enn for en liten tid tilbake. Denne Grethe som du fant var helt klart den Grete jeg letet etter. Jeg visste at hun kom fra 'Mjørnæ'rn' som de sier i Torsnes. Det er jo Mølleplassen. Men jeg lurer på hvorfor Hans og Grethe har hennes far boende der. Jeg tenker slik: Hun burde vel hatt søsken som kunne overtatt denne plassen? Var det ikke vanlig at eldste barn overtok plassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg synes ofte det er greit å få på plass nødvendig dokumentasjon. Her er ekteskapet i Borge/Torsnes 25.01.1878/79. Se post nr.2 fra toppen. LenkeDette bekrefter at Engebret Eriksen er født i Skjeberg 1850, men konfirmert i Borg 01.10.1865.Faren er fisker Erik Olsen. Grethe Maria Hansdtr. fra Møllerpladsen var født 1854 og faren var Hans Guttormsen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet 24.10.1848 i Skjeberg mellom Erik Olsen Eng i Rokke= Berg og Anne Christiansdtr. Aaketo iSkjeberg. Han er 24 år gammel og faren het Ole Eriksen.Anne var 27 år gammel og faren var Christian Pedersen Aaketo. Se post nr.36 (andre fra toppen) her: Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Er dette riktige personer? Het ikke faren til Engebrekt Erik Olsen Dalen født 11juni 1824 og moren Anne Sophie Christiansdatter f.02021822? Eller har jeg bommet stygt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om du har bommet, men ved ekteskapet i 1878 står det i alle fall klart og tydelig at Erik Olsen var fra Borg.Her er for ordens skyld Ingebret/Engebret sin fødsel i Skjeberg 01.1850. Se post nr.125. At faren står som Erik Olsen Dalen, behøver ikke å bety at han er født på Dalen. Moren står her som Anne Christiansdtr. og Ingebret er født på gården Bispeborg Søndre.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=437&idx_id=437&uid=ny&idx_side=-105>Lenke Ekteskapet jeg viste til i innlegg nr.29 er det samme som Kjellaug viste til i innlegg nr.14 og du selv viser til i innlegg nr.17. Og der står det da ganske så klart at Erik Olsen var fra Eng i Berg og at faren het Ole Eriksen.Og på bakgrunn av de opplysningene finner jeg Erik Olsen født 18.02.1825 med foreldre Ole Eriksen og Oliana Carlsdtr. på Eng i Skjeberg (Rokke). Se post nr.12 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tar for ordens skyld med konfirmasjonen til Ingebret i 1865 i Berg. Foreldrene er også her Erik Olsen og Anne Christiansdtr.Fødselsdatoen er 01.11.1850 (deler av datoen falt ut i innlegg nr.31).Se post nr.19 her. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet mellom Ole Eriksen og Oliana Karlsdtr. 13.02.1824 i Berg. Han var 44år og hun 26.Se post nr.9 her: LenkeJeg er ikke sikker på gårdsnavnene, men synes det står Kjølstad bak navnet hans. Jeg mener også å kunne lese noe som ligner på Lindemark, og det er vel kanskje i Tune?Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om vi tar et steg tilbake så er fødselen til Anne Sophe Christiansdtr. her den 02.03.1822. Foreldre Christian Pedersen og Christine Andersdtr. post nr.17 nederst på høyre side. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7439&idx_id=7439&uid=ny&idx_side=-69>Lenke Her er vielsen 11.02.1822 mellom Christian Pedersen 24 år og Christine Andersdtr. 27 år. Jeg klarer ikke tyde gårdsnavnene.Se post nr.3 på høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Synes du var dyktig som klarte å tyde noe som helst der jeg. Ser ut som om stedsnavndet til Christian slutter på berg/borg. Under hvilket sokn fant du de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg TROR kanskje det må være Christine vi har her i 1801 som datter av Anders Nilsen og Anne Christensdtr.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=68&filnamn=f10115&gardpostnr=55&personpostnr=1329&merk=1329#ovre>Lenke Ekteskapet var i Skjeberg kirkebok og ved nærmære ettersyn synes jeg det står Bispeborg. Det er litt tydeligere i klokkerboka.Se post nr.3 høyre side her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

oppslag i bygdeboka. (Den som leter finner, sier det) Engebret Eriksen (1november 1850 i Berg-16mai 1935) sønn av fisker Erik Olsen Gift 25 januar med Grethe Marie Hansdatter (1 oktober 1854- mai 1943) datter av Ellen Gundersdatter og Hans Guttormsen Møllerplassen. I 1900 var han husmann, stenhugger og fisker. Selv om han ofte omtales som husmann, kommer han i en slags mellomstilling, med bare 20 dagers arbeidsplikt i året.Historien om Trinntommen. På Bjørkeli bodde det en som døm bare kalte for Trinntommen. Han var så veldig liten og var krokete i ryggen. Kona hans het Grethe og ho var svær. Så det var liksom et ukurant forhold. Han het egentlig Engebrekt Klova og var fra en plass på Karlsøya, men så giftet han seg med henne og fikk bygd huset på Bjørkeli (Historien er fortalt av Olaf Johansen)

bilete4536.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var en artig histore og et flott bilde. Jeg liker å ta tingene steg for steg. Her er fødselen til Grethe Marie 10.10.1854.Se post nr.23 nederst på siden.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5455&idx_id=5455&uid=ny&idx_side=-9>LenkeHans Guttormsen 30 fra Lilleng med far Guttorm Svendsen og Elen Gundersdtr. 23 år med far Gunder Mathisen giftet seg i Borge 10.11.1857. Se post nr.9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Jeg tenkte du ville sette pris på historien. Når det kommer ett bilde på, så blir personene straks mer levende. Her kommer ett fra plassen Bjørkeli også.

bilete4537.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Helt enig med deg i det.Vel her fortsetter jakten på dine forfedre. Hans Guttormsen ble født 18.05.1825 som sønn av Guttorm Svendsen og Ingeborg Haagensdtr. Lillenget. Du finner det her under post nr.38. på venstre side. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7439&idx_id=7439&uid=ny&idx_side=-96>LenkeNå var kanskje ikke det helt enkelt å lese så jeg tar med konfirmasjonen hans 04.10.1840.Se post nr.45 nest nederst på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Ny historie Hans Guttormsen(18mai 1824 på Lileng i Skjeberg-23 oktober 1898 av hjertefeil og vattersott. (Kanskje det var der Grethe fikk det fra, siden hun var så svær) Sønn av Guttorm Svendsen og Ingeborg Hågensdatter. Gift 10november 1857 med Elen Gunderstatter (3mai1834-2august 1916) datter av Fredrikke Hansdatter og Gunder Mathiasen Møllerplassen De får kontrakt på plassen 27juni 1873 I FT1891 (?!) Alette Johannesdatter nevnes som brordatter. Hennes far var Johannes Guttormsen på Bukkholmen i Ullerøy Barna til Hans og Elen Grete Marie Fredrik (9desember 1857-25november1860) Ole (1februar 1860 - 3 oktober i Råde) Gift i skjeberg med Grethe Helene Olsdatter Edvard (23 oktober 1868 - 12 august 1887)Sitat slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da følger fødselen til Elen Gundersdatter 03.05.1834 i Borge. Og foreldrene er ganske riktig Gunder Mathi(a)sen og Frederikke Hansdatter. Se post nr.31 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7445&idx_id=7445&uid=ny&idx_side=-170>Lenke Og her er ekteskapet mellom enkemand Gunder Mathisen 30 år og husmandsdatter Frederikke Hansdtr. 22 år. Se post nr.3. Lenke Her er Gunder som tjenestegutt på Moum østre 10 år gammel i 1801. Kanskje er Mari Mathisdatter på samme gården han søster?Lenke Og vi finner Fredrikke på Thorsøe hovedgaard som datter av Hans Knudsen og Anne Jørgensdtr. Farmora Maria Holdsdatter bor sammen med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og med ref. til innlegg nr.39. Peder Madsen Bisseberg og Anne Erichsdtr. Yngerøen? ble trolovet 01.09.1780 og viet 08.12.1780. Se post nr.10 trolovelsen, og post nr.14 vielsen på høyre side i kirkeboka. LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Med ref. til innlegg nr.34, Oleana Carlsdtr. Her er familien på gården Slaugen Søndre med foreldre Carl Eriksen og Johanne Nilsdtr.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=28&filnamn=f10115&gardpostnr=98&merk=98#ovre>LenkeOg med det som utgangspunkt fant jeg henne døpt 11.01.1798. Se post nr.10 på høyre side i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Med ref. til innlegg nr.45, her er dåpen til Gunder Mathiasen 22.10.1790. Foreldrene var Mathias Haagensen og Christine Andersdtr.Se nest nederst venstre kolonne høyre side 1790. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7442&idx_id=7442&uid=ny&idx_side=-174>Lenke Og da finner vi foreldre og søsken på Borge lille i 1801.Mathis Haagensen er 50 år og kona Christine Andersdtr. er 43 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.