Gå til innhold
Arkivverket

[#58267] Steigenfamilier med feil og mangler i Steigenboken

Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiher er det jeg har funnet foreløbig legger jeg ut bare 2 generasjoner.1. Generasjon1. Hans Jørgensen, d. 1755 i Saurfjord, Leiranger, Steigen, skifte 29 mai 1755 i Saurfjord, Leiranger, Steigen. formue 58-0-4, gjeld 51-3-5. skifte nr 11376. (1) Han giftet seg med Marit Thomasdtr, f. 1672, d. 1720 i Saurfjord, Leiranger, Steigen, skifte 17 aug 1720 (nr. 11704) i Saurfjord, Leiranger, Steigen. (2) Han giftet seg med Berit Christophersdtr, f. i Mjelde, Steigen, (datter av Christopher Christophersen og Anne Larsdtr) d. etter 1755 i Saurfjord, Leiranger, Steigen. Alder på barn satt ut fra skiftet til Marit. Berit er i slekt med en del av de Chjristophersen som er nevnt i tidligere innlegg. Barn med Marit Thomasdtr:2. i. Thomas Hansen f. 1705. IKKE NEVNT PÅ MARITS SKIFTE ii. Hans Hansen, f. 1710 i Saurfjord, Leiranger, Steigen, d. før 1755. iii. Anders Hansen, f. 1712 i Saurfjord, Leiranger, Steigen, d. før 1755.3. iv. David Hansen f. 1713. IKKE NEVNT PÅ MARITS SKIFTE4. v. Peder Hansen f. 1714. vi. Elias (Edias) Hansen, f. 1717 i Saurfjord, Leiranger, Steigen, d. 1784 i Saurfjord, Leiranger, Steigen, skifte 26 apr 1784 i Saurfjord, Leiranger, Steigen. Han var ugift og hans brødres barn var arvinger. Formue 31-2-3, gjeld 17-2-12. Han giftet seg med Marithe Nilsdtr, f. 1696 i Liland, Steigen, (datter av Nils Pedersen og Marit Olufsdtr) d. 1783 i Saurfjord, Leiranger, Steigen, skifte 21 mai 1783 i Husøy, Leiranger, Steigen. IKKE NEVNT PÅ MARITS SKIFTE vii. Barbro Hansdtr, f. ca 1720 i Saurfjord, Leiranger, Steigen, d. før 1755. IKKE NEVNT PÅ MARITS SKIFTEifølge skiftet til Hans, selv er alle de barna her fra hans 1 ekteskap.2. Generasjon2. Thomas Hansen, f. 1705 i Saurfjord, Leiranger, Steigen, d. 1767 i Saurfjord, Leiranger, Steigen, skifte 6 okt 1767 i Saurfjord, Leiranger, Steigen. Han giftet seg med Dorthe Pedersdtr, d. i Saurfjord, Leiranger, Steigen. Barn: i. John Thomasen, f. 1735 i Saur, Leiranger, Steigen, d. 1800 i Saurfjord, Leiranger, Steigen, skifte 6 mai 1800 i Saurfjord, Leiranger, Steigen. formue 437-3-6, gjeld 156-4-14, sølv i boet mrk. T.H.S.D.C.D. 1 skje J.T.S. og 1 tinnfat J.T.S.S.M.T.D. 1 do J.T.S.M.T.D. og 1 T.H.S. Han giftet seg med Marit Torsteinsdtr, f. 1740 i Husøy, Leiranger, Steigen, (datter av Torstein Olsen og Marithe Nilsdtr) d. 1810 i Myklebostad, Leiranger, Steigen, skifte 14 sep 1810 i Myklebostad, Leiranger, Steigen. Marit: verge for henne var Anders Carlsen Myklebostad (Leinesfjord). ii. Christopher Thomasen, f. 1737 i Saurfjord, Leiranger, Steigen, d. 1771 i Røtnes, Steigen, skifte 8 jul 1771 i Røtnes, Steigen. Han giftet seg med Ingeborg Nilsdtr, f. i Røtnes, Steigen, (datter av Nils Nilsen og Karen Pedersdtr) d. 1779 i Røtnes, Steigen, skifte 14 okt 1779 i Røtnes, Steigen. Ingeborg: verge for henne var Isak Abrahamsen, Røtnes. iii. Hans Thomasen, f. 1742 i Saurfjord, Leiranger, Steigen, d. 1786 i Myklebostad, Leiranger, Steigen. Han giftet seg med Ingeborg Hansdtr, f. i Skånland, Steigen, (datter av Hans Sivertsen og Ingeborg Johnsdtr) d. i Myklebostad, Leiranger, Steigen. Ingeborg: hun omtales som enke etter Mogens (Mons) i et skite etter Barbro Jeppesdtr. og at hun er gift med Hans.3. David Hansen, f. 1713 i Saurfjord, Leiranger, Steigen, d. 1772 i Åsen, Steigen, skifte 22 mai 1772 i Åsen, Steigen. Han giftet seg med Inger Andersdtr, f. 1722 i Sund, Leiranger, Steigen, (datter av Anders Johansen og Else Isaksdtr) d. i Åsen, Steigen. Barn: i. Anders Davidsen, f. 1746 i Åsen, Steigen, d. 1785 i Åsen, Steigen, skifte 13 jun 1785 i Åsen, Steigen. hans skifte ble oppgjort på Myklebostad. Boets gjeld og formue var like stor som gjelden. Han giftet seg med Kirsten Olsdtr, f. 1756 i Løbakk, Steigen, (datter av Ole Olsen og Martha Hansdtr) d. før 1844 i Åsen, Steigen. ii. Ole Davidsen, f. 1748 i Åsen, Steigen, d. før 1800. iii. Else Margrethe Davidsdtr, f. 1750 i Åsen, Steigen. iv. Hans Davidsen, f. 1753 i Åsen, Steigen, d. før 1800. ikke nevnt på Peders skifte. v. Anna Davidsdtr, f. 1755 i Åsen, Steigen, d. før 1800. vi. Aron Davidsen, f. 1759 i Åsen, Steigen, d. 1800 i Bakken, Steigen. han bodde på Nord-Røtnes ifølge skiftet, trolig er Bakken en husmannsplass der. Han giftet seg med Lisbeth Iversdtr, f. 1771 i Røtnes, Steigen, (datter av Iver Iversen og Maren Arntsdtr) d. i Bakken, Steigen. Lisbeth: verge var Jens Johnsen, Skånland. vii. Karen Davidsen, f. 1759 i Åsen, Steigen, d. 1802 i Myklebostad, Steigen, skifte 28 mai 1802 i Myklebostad, Steigen. Hun giftet seg med Lars Samuelsen, f. 1770, d. 1802 i Myklebostad, Steigen, skifte 28 mai 1802 i Myklebostad, Steigen, yrke Husmann uten jord. Lars: Han var i 1801 husmann uten jord driver fiskerie. Formue i boet 111-4-14 gjeld 62-2-6. viii. Ellen Davidsdtr, f. 1762 i Åsen, Steigen, d. før 1800. ix. Peder Davidsen, f. 1765 i Åsen, Steigen, d. 1800 i Myklebostad, Steigen, skifte 11 jul 1800 i Myklebostad, Steigen. han døde som ungkar. De fem første arvinger arv leveres av moren under tilsyn av John Olsen, Liland. De øvrige motager selv sin arv. x. Maren Kristense Davidsdtr, f. 1770 i Åsen, Steigen, d. 1801 i Kvandalstrand, Steigen. Hun giftet seg med Sigvard (Sivert) Andersen, f. 1761, d. 1801 i Kvandalstrand, Steigen, skifte 17 mai 1801 i Kvandalstrand, Steigen.4. Peder Hansen, f. 1714 i Saurfjord, Leiranger, Steigen. DENNE ER JEG NOE USIKKER PÅ, MEN SKULLE VÆRE MULIG Å SJEKKE I KIRKEBOKEN. Barn: i. Elisabeth Marit Pedersdtr, f. 1757 i Åsen, Steigen, d. 1809 i Kvandalsmo, Steigen, skifte 20 okt 1809 i Kvandalsmo, Steigen. Hun giftet seg med Jeppe Pedersen, f. 1758 i Stensland, Steigen, (sønn av Peder Iversen og Anne Olsdtr) d. i Steigmoen, Steigen.SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå Elias Hansens skifte (11984) 26/4-1784 som døde ugift, var arvinger1. Thomas Hansen, død før 17841.1. Joen Thomasen Saurfjord1.2. Hans Thomasen Myklebostad i Ledingen2. David Hansen død før 17842.1. Anders Davidsen gift på Åsen2.2. Aron Davidsen 25 år.2.3. Peder Davidsen 18 år2.4. Marie Davidsdtr 24 år2.5. Karen Davidsdtr 26 år3. Peder Hansen død før 1784 i Ledingen3. 1. Elisabeth Pedersdtr g. m. Jeppe Pedersen, Kvandalsnes i Engeløyklipp fra Steigenboken19. Jeppe Pedersen, f. 1758 (Stensl. 17,1) g. m. Lisbet Marit Pedersdtr, f. 1757. Åsen (F: Peder Hansen Leines 13). Barn: 1. Maren Jeppesdtr 1786 2. Augustinus Jeppesen 1788 3. Martinus Jeppesen 1793 4. Iver Jeppesen 1796 5. Ole Mikal Jeppesen 1799Leines 1313. Peder Hansen, g. m. Maren Olsdtr. Kanskje var han inderst hos broren David Hansen som bodde på Åsen. Barn: 1. Lisbet Marit Pedersdtr 1757 (f. Åsen) 2. Hans Pedersen 1765 død før 1784 ifølge Elias Hansens skifteSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

så ett innleg om Dorthe og Henrik Kløboe ikke Klæbo. Han og broren Olse skifte har jeg for mange år side gådd gjennom men finner ikke tekstfilen, heldigvis har jeg den på¨papir, men det tar litt tid å få skrevet ned igjen.Har ikke ført de inn i databasen.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei SteinarJeg ser at du for det meste bruker skifte CD-en for Salten som primærkilde for dine opplysninger. Ettersom denne CD-en også har en del feil, bør man vel ikke stole helt blindt på alt som står der.Skal man klare å rette opp feil og mangler i Steigenboka, må man nok startet fremst i boka, (slik du for øvrig begynte med). Det blir (etter mitt syn) vanskelig å kontrollere dine korrigeringer når man hopper frem og tilbake i boka, med en masse slektsopplysninger som stort sett er basert på skifter. Slik jeg ser det, blir det da kun de som har denne skifte CD-en, samt ”Folk og slekter i Leiranger og Steigen” eller ”Slekter og gårder i Steigen” som har mulighet til å kontroller om opplysningene stemmer. Begynner man i Kvandal kan mange flere være med på å rette opp de feil og mangler som måtte være i Steigenboka, bl.a. ved hjelp av de skannede kirkebøkene som vel er den beste primærkildenNår det gjelder de rettelsene som M. B. Hansen kom med i boken” Slekter og gårder i Steigen ” i 1955, så er det etter det jeg kan se, for det meste feil i tidsrommet ca. 1820 til 1948 som er rettet opp. Kildene han her brukte var skoleprotokoller, opplysninger fra personer som var berørt av feil i boka, samt – i noen få tilfeller – muntlige tradisjoner. Opplysningene er ikke kontrollert opp mot kirkebøkene og gjengis derfor med forbehold (iflg. forfatteren).I forordet til boka skriver forfatteren bl.a. dette: Alle navn og tall har jeg for ordens skyld måttet skrive fire ganger. Jeg er forberedt på at der kan forekomme feilskrivninger, tross den aller største forsiktighet” Med tanke på at M. B. Hansen satt med penn og papir og førte alle opplysningene FIRE ganger, tar i allefall jeg av meg hatten for hans nitidige arbeid.M. B. Hansen sier videre: Opplysningene i denne boken har jeg fra Riksarkivet i Oslo (folketellingene) og fra Statsarkivet i Trondheim. Disse er. 1. Kirkebøkene for periodene 1687-1705, 1710-1727, 1748-1885. 2. Fogdens kassabøker 1750-1838 3. Tinglesninger og skiftesamlinger 4. Kirkebøker på Steigen prestegård fra 1885 til 1949 for Steigen, og til 1848 for Leiranger.Altså var det ikke bare kirkebøkene M.B. Hansen benyttet som kilde.Når nå engang temaet om John Olsen på Lund (som forøvrige er en av mine barns forfedre) har dukket opp, tror jeg at du her bør ta frem kalkulatoren. For du kan da ikke på ramme alvor mene at John Olsen, f. 1714 i Sommernes, Leiranger, ved skifte i 1802 var gift med Siri Pedersdtr. Stoby. John Olsen må i så fall ha vært ca 89 år gammel da han giftet seg med ca 100 år gamle Siri Pedersdtr. Stoby (Hun var født i ca 1702)Jeg lurer også hvor du har opplysningene fra. (foruten skifte) at Peder Nilsen Slangerup, f. 1670 i Rørstad, Sørfold, d. 1744 i Tårnvik, Sørfold også var gift med ei Guru Larsdtr.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisom jeg tidligere har skrevet, det er for å få tak i rettelser og å diskutere om mine koblinger er rett jeg bruker dette forumet. Så hvis det er noen rettelser så har jeg ingen ting i mot det,Han er ifølge skiftet gift med en Siri Pedersdtr, og S. P. Stoby var en av de få med det navnet. den andre var på alder med hans barnebarn og dermed uaktuell. Men det kan jo være feil i skiftene også på det punktet, det er jo ikke mulig å finne noen ekteskap mellom 1801, da var han enkemann og når han døde før september 1803 i hvertfall ikke i Steigen. Michael Moum var det vel som og påpekte den feilen.Så til Peder N. Slangerup så er det nok skiftet som er grunnlaget. på denne linken finner du han på høyre side på midten . Lenkeblar du over på neste side ser du hvis jeg ikke tolker feil av Peder Nilsen slangerups av Nordfold Quinde 63 or og jordsettes selv 74 (år). Dette og det at han ikke omtales som enkemann når han dør skulle tyde på at han var gift, desverre oppgir ikke presten noe navn. Aldersmessig kan hun passe med den Guren Larsdtr som er nevnt på skiftet til Olle Pedersen. Han var 74 år da han døde ifølge Nordfold og Sørfoldboken.Som du sikkert ser så tar jeg med det som står i Steigenboken også, selv om det ikke står i skiftene.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Till Innlegg 12Iver Jensen Fierslevs kone Berith L. konsekvent skrevet som Larsdatter, og ikke Lauritzdatter.Til innlegg 17En annen datter til Isak Erlandsen var trolig Ingeborg Isaksdatter som var gift med Christen Christensen på Holkestad. Nils Isaksen blir nevnt som fadder til deres barn.Ei Else Isaksdatter får et uekte barn i 1705 som får navnet Isach Lenke med Iver Pedersen. Er det samme Else som nevnes i innlegg 17?Daniel og Synnøves barn var antas å være Maren Danielsdtr som bodde en stund på Bø har jeg følgende, Randi som nevnt på Hammer, Berith på Lilleseter g.m. Christopher Melchiorsen fra Hammarøy (etterkommere er bl.a. slekten Gaup/Gaube), Dorthea g.m. Hermann Larsen på Mjelde.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heida er det vel denne familien du tenker på6. Kristen Kristensen, g. m. Ingeborg Isaksdtr. de er ikke nevnt på skifter. Barn: 1. Isak Kristensen f. 1702 Så til Dorthe Pedersdtr som var gift med Thomas Hansen, Saurfjord. Som det ble henvist til i Henrik Kløbos skifte Var hans Morbror Peder Andersen far til Dorthe Pedersdtr og Ole Pedersenklipp fra Saurfjord 6. Ole (Oluf) Pedersen, f. ca 1708, conf. 1751 fra Sund, (sønn av Peder Andersen) d. 1766, skifte 24.09.1766, g. m. Karen Johnsdtr. f. 1724, Saur (8 c,2). d. 1762 skifte 17.09.1762. Verge ved skifte etter Ole (Oluf) var sønnen Hartvik. Han er søskenbarn til Henrik Kløboe. Sønnen Johan kalles Jonas på skiftet i 1766, og Christopher kalles Christen på morens skifte. Barn: 1. Hartvik Olsen 1736 g. m. Siri Trondsdtr (7) 2. Johan Olsen 1741 3. Dorthe Olsdtr 1744 4. Christopher Olsen 1750 5. Berite Olsen 1752 6. Ole Olsen 1755 7. Jens Olsen 1757Hvem er så foreldre til Peder Andersen. Et alternastiv kan være Anders Jensen og Gunhild Olufsdtrde har sønnen 5. Jens Andersen, f. ca 1685 (2,1) se Henrik Kløboes skifte. (sønn av Anders Jensen g. m. Gunhild Olsdtr, 2,2) d. 21.03.1734, skifte 29.05.1734 Formue 109-3-6 gjeld 38-1-7. g. 1. m. Anna Fredriksdtr d. 1724, Holkestad, skifte 20/5-1724, boet hadde et overskudd på ca 30 rdl. g. 2. m. Ingeborg Knutsdtr. Hun ble senere gift med Peder Pedersen. På Anders har avskriveren byttet for og etternavn på sønnen ved morens skifte. Døtrene som står i Steigenboken er ikke nevnt i skiftene. Barn med Anna Fredriksdtr: 1. Anders Jensen 1701 2. Berit Jensdtr 1704 d. før 1724 Barn med Ingeborg Knutsdtr: 3. Berite Jensdtr 1724 d. 1724 ikke på skiftet til moren. 4. Peder Jensen 1726 se Y.nr. 4 av barna her er i likhet med Dorthe Pedersdtr omtalt som søskenbarn til Henrik Kløbo.som morbror til H.K. omtales og Anders Andersen Berg død før 1761 med datteren Marit Andersdtr g. m. Anders Schaug. og datteren Ellen Andersdtr g. m. Peder Eidisen på Fure.på Fure finner en7. Peder Eidisen, f. ca. 1727, d. 1815, skifte 15.11.1815, g. 1. m. Ellen Andersdtr (datter av Anders Andersen Berg) Hun er søskenbarn til Henrik Kløbo fra Leirvik, Hennes søster er gift med Anders Schoug g. 2. m. Randi Nilsdtr f. 1740. Barn med Ellen Andersdtr: 1. Anders Pedersen (Stensl. 21) Holkestad ifølge skifte 2. Dorte Pederstr 1763 g. m. Christopher Svendsen, se skifte g. m. Samson Olsen, (Djupv. 3) i STB 3. Hans Pedersen 1765 (Haug 25) trolig feil, ikke samme barn 4. Peder Pedersen 1768 g. m. Karen Pedersdtr, (6) 5. Marit Pedersdtr 1770 g. Henrik Olsen, (Fra Rana) (Skånl. 22) 6. Eidis Pedersen 1772Dorte Andersdtr som er død før 1761 og hadde sønnene Ole og Anders Jakobsen kan væreAlpøy 2. 2. Jakob Olsen f. 1692, (Stensl. 3,1) g. m. Dorthea Andersdtr f. 1694. (Holkestad 2,2). Barn: 1. Ole Jakobsen 1722 Trolig på Gyndelvann g. m. Christina Mikkelsdtr 2. Anders Jakobsen 1724 finner en på Nordfold gård g. m. Maren Torsteinsdtr f. 1724 på Husøy 3. Sara Jakobsen 1725 død tidlig hvis skiftene stemmer.klipp GyndelmarkGyndelmark med Gyndelvann1. Ole Jakobsen (sønn av Jakob Olsen og Dordi Andersdtr se Henrik Kløbos skifte) d. 1780, skifte 12/10-1780, Gyndelvann i Ledingen g. m. Christina Mikkelsdtr, det er ikke oppgitt verger for barna. De er nevnt på Åsjord med sønnen Petter Olsen Barn: 1. Hellene Olsdtr ca. 1759 g. m. Hans Hansen, Ålstad 8. s. 126 2. Christina Olsdtr ca. 1761 g. m Hartvik Arntsen, Bø 42 3. Karl Olsen ca. 1763 g. m. Maren Jakobsdtr, Bø 49 4. Nils Olsen ca. 1767 g. m. Pernille Johnsdtr, Røsøy 13 5. Petter Olsen 1772 ikke på skiftet 1780Dette er en del av de teorier som knyttes til Henrik Kløbos skifte. nr. 11390 så da spørs det om det er rette familier som er funnet fram herSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Ennå ei datter til Isak Erlandsen, Karen Isaksdatter Lervik d. 1700 på barsel 25 år gml. Hennes sønn Erland Guttormsen 1 døgn gammel [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16654&idx_id=16654&uid=ny&idx_side=-137>Lenke Karens mann het Guttorm Pedersen.Her Lenke blir Ingeborg Isaksdatter Sjønaust trolovet (1700) med Christen Christensen Holkestad. De ble viet 23. sønd. etter trin 1700 Lenke Se også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiAngående Chr. Goubs kone så har hans skiftet Eventsdtr og i Steigenboken under opplysninger om klokkere kalles hun Erlandsdtr. Det er den av S. Fygle Bind I.Han antyder vel en forbindelse til Erland Jørgensen hvis jeg ikke husker feil.så til Guttorm Pedersen så er det vel ikke så urimelig å trekke den konklusjon at oppsitter Peder Guttormsen som er 30 i 1660/66 er far til han.Kanskje de Pedersen/Pedersdtr som nevnes på 2 og 3 er av samme Peder G. f. ca 1630 sine barnSO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

sjekka litt på alderen til Kaens barn og kanskje er 35 mer korekt. Hun hadde barn 1691 som igjen hadde sitt første barn i 1712 og hun ville da ha vært ca 26 når hun fikk første barn. Kan jo med det samme legge til at ca 1636 på Guttorm er vel neppe rett siden bare ingen i Steigen med det navnet er registrert 1666. Kanskje presten gjorde som på vestlandet satt alle aldre til over eller under skattepliktig alder.SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg har Maria's etternavnet fra kirkeboken og hun kalles Eriksdatter. Her blir datteren Ane dpt LenkeMulig avskriftfeil i skiftet. Fygle må lese mere gotisk ;)Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiHan og Torbjørn Seiring (Saltenskifter) har holdt på med gotisk skrift lenge. Skulle tro de klarte å skille. Men sant skal jo sies at det er ikke bestandig lett å tolke skrift skrevet for hand, selv i dag. kan jo være feilskrebvet inn på dataen og. Fant en Biothel i avskriften, men det er vel ikke uvanlig med skrivefeil dessverre.De vil jo i all den informasjonen som finnes også forsvinne detaljer, som en ikke får med første gang.Har ikke noen Erik Johnsen eller Jensen som passer i databasen, men har heller ikke hele Steigen-boken i BK6Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Fæster

Hei! Har ett spørsmål ang. Sara Pedersdtr Holch, f. ca 1642 innlegg (12) Har du forfedrene til Sara? Og hvor de kom fra?I følge Åfjord og Jøssund gårdshistorie der den omhandler Løvøy, er ei Sara Persdtr Holch f ca. 1645 gift med en Niels Slangerup i Folden. Foreldrene til denne Sara heter Per Persen/Pedersen og Margrethe Knutsdtr. Kan dette være identisk med disse i Rørstad Sørfold? Peder var gift første gang med ei Barbro Hansdtr. i ca.1620. Nå er det noen år siden jeg lånte disse bygdebøkene og har ikke notert mer om disse den gang, i så fall må det undersøkes nærmere eller andre som har boken og kan slå opp i den. Dette er jo på siden av gjeldende tema men slenger det på likevel.Mvh. Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heipretsen Peder Jensen Holch g. m. Margrethe Knusdtr var hennes føreldre. Hun hadde i tilleg broren Anders f. ca 1652. Margrethe ble gift 1/9-1667 med hr. Ivar fra saltenDet står på Rørstad 339 og 346.De er vel lurere å låne en bok om prestene i Nordland, siden dette er det som står der. Eller låne den nye utgabven av Sørfold og Nordfoldboken der det står mer og det er og bilder av personer. Asbjørn Lind Valnesfjord Fauske er forfatter av alle. Kan sikker kjøpes for de som er fra området.Om denne Holk har noe med Soop og Holch slektene som var i Gildeskål omtrent samtidig, vet jeg ikke for øyeblikket. Du har sikker sett Lund diskusjonen der Soop navnet har dukket opp i enkelte innleggSteinar Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Til Innlegg 25 kan jeg opplyse at Daniel Christophersen nevnes 2 plasser i skatterlisten for 1647 på Bøe Nedregaard 1 w. og på Steensland 2 w. (her nevnes også enken Søneue med 1 w.).Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidu skriver at du hadde 4 døtre på han. Hva er navnene?har bare Randier dette av demJohn Johnsen g. m. Birgitte Danielsdtr på Grønning3. Peder Pedersen, g. m. Karen Danielsdtr. Skranstad Barn: 1. Anders Pedersen 17164. Torsten Kristensen, g. m. Anne Danielsdtr. se og nr. 6 Røtnes Barn: 1. Kristen Torstensen 1692 (St. Set. 5)Christopher Melchersen g. m. Berit Danielsdtr, Lille-Seterpå Bø6. Jakob Pedersen, g. m. a. Maren Danielsdtr, d. før 1704, b. Kirsten Kristendtr Goub (12,1). Barn: 1. Peder Jakobsen 1689 Barn: 2. Ingeborg Jakobsdtr 1704 Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg har:1) Berit 1659-1711 g.m. Christopher Melchersen fra Øverås d. ca 1735.2) Dorothea 1644-1700 g.m. Herman Larsen Mjelde 1638-17183) Randi g.m. Peder Abrahamsen,4) Maren g.m. Jacob Pedersen,5) Anne g.m. Tosten Christensen (usikker)6) Synneve g.m. Torsten Jonsen Steigen (usikker)Forlover: Herman Larsen og Christen Goube7) Jacob Danielsen 1660-1702 Ytter Skotsfjord (usikker)Karen og Birgitte er jeg usikker på hører til her. Mulig det finnes en annen Daniel som kan være far til disse danielsen/datter.Den datter til 6 Ingeborg. Finner ei som er døpt 1704 fra Løkbakken, men hennes foreldre er ikke nevnt LenkeMvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiav de her er par nr. 6 ikke å finne i Steigenboken etter det jeg kan se.heller ikke datteren Ingeborg.såJohn Johnsen g. m. Birgitte Danielsdtr på Grønningskiftet etter John nr 20024 den 18/10-1713, omtaler broren Anders , Røsvik, Ole Johnsen Sørvåg (Hamarøy?), Elias Johnsen Sørvåg, Aslach Johnsen i Ofoten, Christopher Johnsen død og etterlatt seg en sønn og 2 døtre. Ellen Johnsdtr g. m. Anders Pedersen, Stor-Tømmerås.sistnevnte psr finner en i B. Strandskogs filer på nett om Størtømmerås i HamarøyklippOppsittere 1699- ANDERS PEDERSEN (1665-etter 1726) gm ELEN JONSDTR fra Røsvik (Jon Andersen) BARN: 1. Gunnhild Andersdtr, nevnt Tømmerås 1718. Ble gm Iver Kristensen fra Ulvsvåg. De bøksla først Finvika, men flytta etter noen år til husmannskår i Jørnvika, der Gunhild døde i 1731, 35 år gammel. Se Finvik og Jørnvik. 2. Barn f. 1706, død 1708 3.Dessverre er ikke Røsvik i Hamarøy der. så da er spørsmålet vet noen noe om denne slekten. De er vel trolig fra Hamarøy begge to.Aslach Johnse i Ofoten er ikke på andre skifter har noen vært borti han der.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Joen Jonssen grl. 13 s.e. trinit 1713 51 år. Birgitte Danielsdtr gifter seg i 1714 med Torkel Jacobsen, folovere var Oluf Guldbrandsen og Peder Abrahamsen. Hun kalles da Berete. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16655&idx_id=16655&uid=ny&idx_side=-37>Lenke En datter var Maren Torkelsdatter, d. 1715 1 1/2 år LenkeEn Joen Danielsen på Bø, gift med Inger Mortensdatter får en datter i 1714.En Jacob Danielsen på Haukås gifter seg 1715 med Elen Olsdatter Lund. LenkeEn Johannes Danielsen på Ålstad nevnes som fadder ti Karen Danielsens sønn i 1716. Man får gå igjennom mantallet for 1701 for å plassere disse Danielsen.Ang. Erik Jensen (Jonsen) het hans kone Ane, grl. 1714 83 år gml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Tidligere er Peder Jensen Stoby. Var han en sønn til lensmann i Leiranger Jens Jacobsen. Han bruker i 1647 1 w. i Leevigen og 3 w. i Schaar.Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

først Peder J. Stoby. Det vet jeg ikke har sjekket den ene Steigenboken av Fygle jeg fikk med men det var feil del, men synes å huske at det skulle stå noe der.Eller har jo Årbok for Steigen stadig noe slektomtale.så til Goube pussig at året på Goub sitt skifte er 1707 siden protokollen begynner i 1713. Men det kan jo være at enkelte skifter ble skrevet inn senere.Har foresten sett flere skifter foretatt mens personen levde. Kanskje det var for å sikre at den de ønsket fikk verdiene.så et lite problemPå Hammer befinner det seg i 1647 en Oluf Jensen og i 1666 tellingene på nette nevnes en John Olufsen ca 15 år gammel sammen med Daniel Christophersen 40 år og Ole Baars 15 årHvor denne Jens Olufsen er etter det har jeg ikke fått sjekket ennå. Hvis det ikke er han som er på Røtnes 23.Daniel er nevnt på Røtnes 21 ser jeg.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er stor sansynlighet at det kan være den samme. Har et eksempel fra Lødingen og Trondenes der en og samme person som eide gårder i begge stedene er oppført som oppsitter det til tross for at han bodde i Trondheim.tror skattelisten fra 1647 er mer nøye med hvor de bor. Den er jo i trykt utgave, med skipperlisten og en annen liste etter det jeg kan huske. De har den ikke her.Su som bor i Horten har jo ikke så lang veil til Tønsberg der de skal ha både Diplomsamlingen i bokform og andre bøker med ting fra andre fylkerSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.