Gå til innhold
Arkivverket

[#58330] Jeg gjør oppslag i USA-databaser i 14 dager fremover!

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Leirvåg

Eg veit ingenting om Kirstine etter at ho stod på passasjerlista.I folketeljinga for Minnesota 1885 er det i Duluth ein Ole Hanson på 58 år som no er gift med ei Mary Hanson på 38 år. Også ho er fødd i Noreg. Dei er familie nummer 1446 på page 246 schedule 10. Dette kan være 'min' Ole som har gifta seg opp att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fant den nå; Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905 about Ole Hanson Name: Ole Hanson Census Date: 1 May 1885 County: St Louis Locality: Duluth Birth Location: Norway Gender: Male Estimated Birth Year: abt 1827 Race: White Line: 14 Roll: MNSC_41han bor der sammen med Mary, 35, H Hanson, 40, Bella 35, Edward 7, født i Duluth, og Oscar, 3, født i Kansas. De voksne er alle født i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da kan det være disse, kanskje, i 1900; 1900 United States Federal Census about Ole Hanson Name: Ole Hanson Home in 1900: Hartland, Pierce, Wisconsin Age: 72 Estimated Birth Year: abt 1828 Birthplace: Norway Relationship to head-of-house: Head Spouse's Name: Marie Race: White Occupation: View Image Immigration Year: 1864 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Ole Hanson 72 Marie Hanson 66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei igjen ArnfridTrenger hjel til å finne ut om denne Gustava Mathiasdatter f 1880 i Fron fikk ny familie i Amerika? Hun er faktisk forfedern til barnet til en av fotballspillerne som har eller spiller på Brann. Hun dro fra Oslo 2826 1904 April 22 Gustava Mathisen f u 24 S.fron Boston 10348 Norge Prp Montebello. Endte opp i Lincoln County Minnesota. Er det noen nye barn evt barn der. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

'Jens Halvorsen Groven'Takk skal du ha. Da har vi spor så langt, at han kom via England, til Quebec og skulle videre til USA.Familien hørte aldri noe fra han, men han kan jo ha dødd tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hanne, hadde Gustava en uncle Sam (Hansen)?Der kommer en Gustava Mathisen, 24 år, seilte fra Liverpool 26.4.1904, og kommer til Boston 5.5.1904. Tror det er henne jeg skal søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Clarence B. og Alla Vogt bor 333 Lewis street i Kings, New York i 1920, men er det mulig å finne dem i 1910-tellinga? Og hvilke andre er eventuelt i husstanden? Jeg vet ikke om de var gift - eller hadde flyttet sammen - i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

6 Juni 1880 står det i kirkeboken. Hun har noen steder brukt navnet Gravmoen og dattern brukte navnet Stensberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hun reiste ikke over tror jeg Jenny Solveig heter hun. Hun brukte familiens sitt gårds navn. Hun var født utenfor ekteskapet, døde i Oslo 1987.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Disse opplyningene fikk jeg fra en kar, se fødselsår.Gustava Mathisen Arrival Date: 5 May 1904 Estimated birth year: abt 1877 Gender: Female Port of Departure: Liverpool, England Last Residence: Norway Ship Name: Ivernia Kilde: Boston Passenger Lists, 1820-1943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Leirvåg

Hei, Apropos Ole og Maren Hansen, ref. nummer 151 m.m. Har du høve til å sjå om du finn dei i Minnesota folketeljinga for 1895 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(164) ja det er det samme som jeg fant. Der dør ingen Gustava, eller noen som ligner, i Minnesota, med fødselsdato 6.6.1880, så langt jeg kan se. Finner henne heller ikke i 1905 eller 1910. Men jeg må legge til at jeg ikke er dreven enda i å søke i Ancestry. Kanskje Hanne Line, hvis hun ser dette, kan klare det. Vi får se, Hanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Inger (165), du ser at jeg har funnet noen som det kan være i 1885 (153). Og så fant jeg noen i 1900 (154), men her er jeg svært usikker. Det er jo et annet sted. Skal prøve et søk på 1895.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Inger, der er en Ole Hanson, fra Norge, 68 år, i Scandia Valley, Morrison, Minnesota i 1895. Han har vært i USA, ser det ut for i 8 år, og i Morrison i 3 år (det er svært utydelig). Han bor sammen med Christine Hansen, 64 år, og Don og Hans på 22 og 19 år. Alle er født i Norge.Så bor der to Ole Hansen f 1828 i Minnesota, den ene i Swift County, Benson, den andre i Sherburne County, Becker. Begge har vært her færre år.Forøvrig er der mengder med Ole Hansen i Minnesota født et par år før eller etter 1827 i Norge. Det blir vanskeilg, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei Arnfrid! Kanskje du kan hjelpe meg også? Se mitt tema nr. 58015. På forhand takk. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Leirvåg

OK, då er vi ferdig med Ole. Eg har eit par til som eg ikkje finn, og dei er brødrene til Ole og Kirstine.Ingebrikt Hansson var fødd på Ølnes 18. januar 1841, og reiser til Amerika 2. mai 1861 saman med broren Hans og onkelen Hermund Ingebriktsen og familien hans:Hermund Ingebriktsen fødd 1800, Brita Perdatter fødd 1808, Ingeborg Hermunddotter fødd 1829, Marta Hermunddotter fødd 1834, Ola Hermundsen fødd 1839, Anna Hermunddotter fødd 1842, Ingeborg Hermunddotter fødd 1847,Då er Ølnes oppført som bustad. Hermund er bror til mora Anna.Broren Hans Hansson var fødd på Ruggeseter 16. august 1845. Onkelen Hermund hadde ein son Ingebrikt som hadde reist til Fillmore County i 1856, så det er sannsynelg at dei reiste dit.Det er ein Ingebrikt Hansen frå Fillmore County som giftar seg med Ann Olson 2. juli 1869 også frå Fillmore County, men eg har ikkje klart å finne hverken Ingebrikt eller Hans. Ingebrikt og Ann giftar seg forøvrig i Winona.Opplysningane om emigrasjonen er frå kyrkjebøkene i Sogndal, eg har ikkje funne skipslister frå den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er vel Ingebrigt i Winoma Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957 about Ingebrigt HermundsonName: Ingebrigt HermundsonCounty: WinonaReel: 1Code: 2Volume: APage: 36Document Type: Declaration of IntentionYears: 1858 -1872Numbers: 1-592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har i årevis søkt etter Mathilde Heleen Larsen f. i Bergen 20. april 1873 døpt i Korskirken 2. juni 1873. Foreldren Mons Andreas Larsen f. 26. sept. 1846 i Manger g. 30. juni 1872 m. Ingeborg f. 1844 fra Vigedal i Rogaland.Mathilde flyttet sammen med foreldren til Kristiansand en gang før 1875, der faren ble gassmester ved bygens første gassverk. Ingeborg døde i 1878 og Mons Andreas giftet seg opp igjen med Signe Sofie. Mons Andreas døde i 1881 og etterlot seg kone og en datter fra første ekteskap. Mathilde H. Larsen flytter inn på et barnehjem i Kristiansand etter farens død og etter at hun ble konfirmert i 1889 er hun ikke å oppdrive noen steder. Jeg vet at det drar en pike fra Kristiansand til USA i 1893, men hvorvidt dette er den jeg leter etter er ikke godt å si. Det står at hun ble født i 1875. Siden så dukker det opp en Mathilda Larson i Chicago eller Cook County i 1900. Denne Mathilda Larson ble født i april 1874, så her kan det vere den jeg leter etter, men merkelig nok så dukker hun ikke opp igjen i USA i 1910, men kanskje hun skiftet etternavn? Det blir meg fortalt at det var en Mathilde som bodde i Minneapolis i 1936, som kunne være denne Mathilde, men det er ingen som kan bekrefte det?Jeg har lett etter denne Mathilde og jeg vet ikke hvor jeg skal finne henne. Så dette er en uløst gåte, som jeg håper at skal bli løst en eller annen gang og derfor prøver jeg om og om igjen. LenkeKanskje det er et håp denne gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er enda en uløst gåte.Alfred joakom Karlsen (Birkeland, Misje, Merkesvik m.v.) f. 20. mars 1896.Alfred ble sjømann og reiste flere steder, men i 1920 var båten i New York og ble liggende lenge i havn og da det nærmet seg tid for avreise, kom Alfred og en kammerat ombord i båten for å hente eiendelene sine. Da båten hadde forlatt havna og var kommet i rom sjø meldte de Alfred og kammeraten som savnet.Det var ingen som hørte noe mer fra Alfred etter at han hadde forlatt båten på selveste juleafta i 1920. Jeg har søkt etter han, finner han ikke gjennom de kontaktene som jeg har hatt. Kanskje han dukker opp ett eller annet sted under et annet navn? Han het Alfred Joakim, men hvilket etternavn han hadde vet jeg ingenting om.Kanskje han døde som ung, eller kanskje han stiftet familie, men lot være å gi noe mer info i og med at han etter all sannsynlighet innvandret illegalt? LenkeJeg er spent på om det lar seg gjøre å få noe mer info om Alfred Joakim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche.O. AbeltunTarberg

Svar på innlegg 147 Jeg har blitt fortalt at hun reiste da i 1893 og at hun brukte Oluffa Heltne.Vet desverre ikke noe mer eksakt mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.