Gå til innhold
Arkivverket

[#58330] Jeg gjør oppslag i USA-databaser i 14 dager fremover!

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Opps, var det Gunnar mannen også het, jeg trodde det var Gullbrand... se (221) Har ikke funnet noe, så langt.Skal lete litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei ArnfridKan du se etter Knut Usmundson (Amundson) Seim f. 1889 fra Røldal. Sønn av Usmund Knutson og Ingebjørg Sigurdsdatter. Utvandret (Stavanger?) på begynnelsen av 1900 tallet, returnert Norge før 1926.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Karin, hva tror du om Knud Amundsen 22/23 år i 1910. 1910 United States Federal Census about Knut Amunson Name: Knut Amunson Age in 1910: 23 (22) Estimated Birth Year: abt 1887 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Hired Man Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Lake Sarah, Murray, Minnesota Marital Status: Single Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Kan ikke utelukke det, men fødselsåret stemmer ikke, han reiste rundt/oppholdt seg flere steder i USA. Han hadde bl.a en søster Marta f. 1883 som er bosatt i U.S.A i 1901, sannsynligvis i Chicago/Illinois. Utvandret muligens fra Stavanger.Har du anledning til å se etter flere med samme navn, fant en gang 5 med samme navn, men kom ikke inn på personalia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fant den familien Seim fra Hardanger i 1910, men der var Knut sønn til en som het Ivar, mener jeg. Det var en hel familie som hadde emigrert. Du kjenner gjerne til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirik Wærner

Flott at du gidder å gjøre slikt arbeid for andre, Arnfrid! Jeg har aldri kommet så langt at jeg har søkt etter slekt i USA, men kanskje du kan hjelpe meg med disse: Lina Sofie Wærner, f. 1.jun 1851 i Holmestrand, gift 1. mars 1875 m. Oluf Jacobsen. Oluf var skipskaptein. Lina døde i 1921 i USA. De dro til USA på ukjent tidspunkt, men hadde med seg sønnene: Johan, f. 5. nov 1875 og Anton Ingvald f. 27. jul 1879 i Holmestrand. De emigrerte mao. etter 1879. Jeg har også notert at Anton giftet seg 4. des 1906 (Manhattan) m. Anna Gurine Thompson, f. sept 1884 i Risør. Det ville vært nyttig å vite når de emigrerte, og om det finnes etterkommere etter disse personene. med hilsen Eirik Wærner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Eirik, det emigrerer en Lina Jacobsen, 31 år, i sammen med sønnene Johan, 8, Anton, 4, og Laurits, 2 år, i 22. juni 1888 i NY med Thingvalla. Høres det riktig ut?Så finner jeg Oluf Jacobsen, 47 år, som skipssjef på skipet Fremad i 1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirik Wærner

Lina Wærner/Jacobsen: Det stemmer ikke med alderene på noen av dem, og jeg har heller ikke klart å finne en Laurits i kirkeboka. Jeg fant ut at Oluf er født i 1844, så han burde være rundt 41 år i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Sorry, Arnfrid, at e bryt me inn her.Til Erik (232):World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Anton Ingwald Jacobsen City: Brooklyn County: Kings State: New York Birth Date: 27 Jul 1879 Race: White Roll: 1754309 DraftBoard: 42Dessverre var det koblet mot image.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Eirik (232):1920 United States Federal CensusName: Anthon E Jacobsen [Aullson E. Jacobsen] Home in 1920: Brooklyn Assembly District 9, Kings, New York Age: 40 years Estimated Birth Year: abt 1880 [abt 1877] Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Anna G Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: Own Year of Immigration: 1902 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 420Household Members: Name Age Anthon E Jacobsen 40 Anna G Jacobsen 35 Lillian E Jacobsen 12 Margaret E Jacobsen 10 Normand W Jacobsen 5 Christen M Thomsen 64 Emma Thomsen 27Anton immigrerte i 1902, og hans kone i 1901 i flg image. Christen ( immigrerte 1889) er far til kona, og Emma er søstera til kona.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det spørs om det er samme karen her; New York County Supreme Court Naturalization Petition Index, 1907-24 about Anton Ingvald Jacobsen Name: Anton Ingvald Jacobsen Address: 308 Amsterdam Ave. Date: 22 Mar 1911 Volume #: 26 Page #: 95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr (238) og (239) som har med (232):I ft1920 så er det oppgitt naturalisert 1909, trodde det var når de fikk de endelige papirene.Har ikke leita etter selve emigrasjonen. Det trodde jeg du gjorde. :)- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

ja, jeg fant en jeg trodde det kunne være, slev om ikke alderen passer helt (233), men skal se litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tror vi er i feil tiår, finner på Ellis Island, at Lina Jacobsen, 63 år, fra Holmestrand emigrerer i 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirik Wærner

Til Hanne Line (236 og 237): Dette er nok fulltreff, ja! Tusen takk! Finnes det noe spor etter broren Johan Jacobsen eller foreldrene (232)? Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det drar en Lina Jacobsen, alene, med Bergensfjord i 1915 New York Passenger Lists, 1820-1957 about Lina Jacobsen Name: Lina Jacobsen Arrival Date: 28 Aug 1915 Estimated Birth Year: abt 1852 Age: 63 Gender: Female Port of Departure: Bergen,Nrw Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Bergensfjord Search Ship Database: View the Bergensfjord in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York Nativity: Nrw Line: 12 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_2428 Birth Location: Nrw Birth Location Other: Holmestrand Page Number: 79Men da har hun kanskje vært hjemme en tur her, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Eirik, der er mange Johan / John Jacobsen som passer i alder. Det avhenger av når han emigrerte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ein Lina Jacobson bosatt i NY som i flg folketellingen hadde immigrert i 1915. Hun var i rette alder.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det er vel den samme som jeg fant som emigrant i 1915 med Bergensfjord. hun var fra Holmestrand, men emigrerte alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1920 United States Federal CensusName: Lina S Jacobsen [sina S. Jacobsen] Home in 1920: Brooklyn Assembly District 9, Kings, New York Age: 68 years Estimated Birth Year: abt 1852 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Mother-in-law Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Widow Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1915 Image: 191Household Members: Name Age Thomas Bjertness 39 Margaret M Bjertness 34 Madeline S Bjertness 6 Helen L Bjertness 2 11/12 Margaret E Bjertness 7/12 Lars N J Thomas 32 Eenger S Thomas 20 Louis S Thomas 5 Irene L Thomas 2 1/12 Alice L Thomas 3/12 Lina S Jacobsen 68Lars Thomas er svoger til Thomas Bjertnes. Og Lina er svigermor til Thomas. Slik jeg tolker det. Da er det ikke rett person?- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.