Gå til innhold
Arkivverket

[#58330] Jeg gjør oppslag i USA-databaser i 14 dager fremover!

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Vedr (232):Her drar en sjømand Oluf Jakobsen fra Holmestrand til NY i 1905: LenkeHvis dette er rett mann, da kan de ha flere barn enn Johan og Anton?- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirik Wærner

Til Hanne Line (250 og 251): Dette kan stemme. Det betyr at sønnen Anton dro til USA som 23-åring, og at foreldrene kom etter i hhv. 1905 og 1915. En av Linas nieser er iallefall gift med en Bjertness, og Wærner-familien har i lang tid hatt tett kontakt med Bjertness, så det kan passe. Jeg har imidlertid ikke gravd mye i Bjertness-ene. Men i hht 251: Hva får deg til å tro at Oluf hadde flere barn? Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(252) har du funnet Antons smigrasjon, siden du skriver at han dro alene som 23 åring? Jeg finner kun en, men han står oppført som tysk, men det kan selvsagt være feil; New York Passenger Lists, 1820-1957 about Anton Jacobsen Name: Anton Jacobsen Arrival Date: 12 Jun 1902 Estimated Birth Year: abt 1879 Age: 23 Gender: Male Port of Departure: Hamburg Ethnicity/Race­/Nationality: German Ship Name: Patricia Search Ship Database: View the Patricia in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York Line: 19 Microfilm Serial: 15 Microfilm Roll: T715_283 Page Number: 37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirik Wærner

Til Hanne Line: Jeg skjønte poenget med flere barn. Dersom Lina i 25o skal være svigermor til Thomas Bjertnes, må hun jo nødvendigvis hatt en datter. Som jeg ikke kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hanne LineKunne du se på 182, han skal ha en ny kone Mary. Men har du mulighet å se om han har familie der borte evt når han døde?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Johan f 5.11.75, Ole Wærner f 4.9.77, Anton Ingvald f 27.7.79, Margit Emilie f 7.10.85 og Inger f 6.8.89, siste konfirmert 10.4.1904, da de fortsatt er registerert i Holmestrand. Finner dem ikke blandt utflyttede før 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

så dør det en skipper Ole Jacobsen, hjemsted Holmestrand, i Norfolk, Wirginia, 4.4.1889. Han er imidlertid født i 1838.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Margit emigrerer i 1907 sammen med Anna og Arthur Gundersen, også fra Holmestrand; New York Passenger Lists, 1820-1957 about Margit Jacobsen Name: Margit Jacobsen Arrival Date: 14 May 1907 Estimated Birth Year: abt 1885 Age: 21 Years 5 Months Gender: Female Port of Departure: Christiania Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian Ship Name: Hellig Olav Search Ship Database: View the Hellig Olav in the 'Passenger Ships and Images' database Port of Arrival: New York, New York Line: 20 Microfilm Serial: T715 Microfilm Roll: T715_895 Birth Location Other: holmestrand Page Number: 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirik Wærner

AD Lina Wærner/Jacobsen: Dere jobber jo fortere enn jeg klarer å henge med! Jeg hadde nok ikke gjort godt nok research rundt Lina, jeg har lett i kirkebøkene og funnet de 'manglende' tre søsknene. Jeg hadde registrert Margit Emilie fra før, og hun giftet seg med Torgrim Bjertness 26.12.11. Han har trolig byttet navn til Thomas, som er lettere å forstå i USA. Margit har tydeligvis skiftet navn til Margaret. Da ble det plutselig en bråte med etterkommere! Arnfrid: Hvor fant du vielsen til Oluf og Lina? -Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har gjort hjemmeleksa di, Eirik. ;)Gode tips til hva man kan gjøre før man legger spørsmål (fra DISNorge, men de) Lenke - hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis disse Bjertness døtrene ikke giftet seg, kan det være de som er her:Social Security Death IndexName: Helen L. Bjertness SSN: 102-01-9215 Last Residence: 11232 Brooklyn, Kings, New York, United States of America Born: 25 Jan 1917 Died: 22 Sep 2003 State (Year) SSN issued: New York (Before 1951 ) Social Security Death IndexName: Madeline Bjertness SSN: 052-09-1343 Last Residence: 11232 Brooklyn, Kings, New York, United States of America Born: 10 Dec 1913 Died: Apr 1986 State (Year) SSN issued: New York (Before 1951 )-1930 United States Federal CensusName: Thomas Bjertness Home in 1930: Brooklyn, Kings, New York Age: 49 Estimated Birth Year: abt 1881 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Margit Race: WhiteHousehold Members: Name Age Thomas Bjertness 49 Margit Bjertness 44 Madeline Bjertness 16 Helen Bjertness 13 Margaret Bjertness 10 Vivian Bjertness 9 2/12 Herbert Bjertness 1 4/12Thomas Bjertness er kaptein på en ferje. Han emigrerte i 1904. Margit i 1907. De har vært gift i 18-19 år.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

KB for Holmestrand, Eirik. Du finner dem på øverste statuslinje på denne side, 'Skanna kyrkjebøker', velg Vesfold, deretter Holmestrand i aktuell periode.Jeg skal tilgi deg Eirik, men det er kjempfrustrerende å sitte å leite, og så viser det seg at ikke alt er forhåndssjekket i de digitaliserte kildene her hjemme. Dette vet Hanne Line alt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirik Wærner

Til (265): Dette var jo meget interessant. Spørsmålet er sikkert besvart et annet sted her, men jeg prøver meg likevel: Hva skal til får å kunne søke i Social Security Death Index?Takk for all god hjelp!- Eirik -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

(Innlegg 266) - Det er nok flere enn deg Arnfrid og Hanne Line som er 'frustrert' over en lite gjennomført jobb her 'hjemme' før man stiller spørsmål her i BF om emigranter osv. - Og til Eirik (og Arnfrid): SSDI finner du også om du går inn på 'Nyttige lenker' nederst på denne siden.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Helt sikkert, Arne. Jeg nevnte Hanne Line fordi hun også har holdt på med denne saken, og fordi hun generelt kanskje er den som hjelper oss aller mest med søk i USA. Hun betaler trolig for sitt abonnement hos Ancestry, samtidig som hun gir oss andre gratis hjelp. Det er fantastisk! Jeg har også en tråd om nettopp dette med betalingstjenester for selkstforskning. Dessuten søk er tidkrevende!Da må dere huske SVEIP kl 17.10 på NRK2 i dag!:-; Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette programmet på NRK2 var jeg ikke klar over, så takk for info om det, Arnfrid. Når jeg skrev at flere kan være 'frustrert' over en manglende jobb her hjemme før de fremsetter sine spørsmål her i BF så er ikke dette noe nytt 'fenomen'. Dette er nok noe som er påpekt en rekke ganger tidligere, både av Laila (jfr. DIS), meg selv, og sikkert også av Jon Torp m.fl. som har holdt på med dette 'gamet' noen år.Og all 'honnør' til deg Arnfrid for at du ønsker å hjelpe.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirik Wærner

Jeg gjør som regel hjemmeleksa, men i dette tilfellet hadde jeg nok ikke gjort det, noe jeg beklager. Det er ikke lett å huske alt man har sjekket og ikke sjekket til enhver tid, heller - med 3500 personer i registeret.Lina var søster av min oldefar, så det er nok ganske lenge siden jeg forsøkte å finne ut noe om henne. I mellomtiden har jo kirkebøkene blitt scannet, noe som gjør alt mye enklere. Jeg hadde jo heller ikke regnet med sånn 'ekstraservice' som leting i norske kirkebøker når jeg spurte om utvandrede til USA. Jeg takker så mye for hjelpen - dagens innsats har git meg 16 ny etterkommere etter Lina!Mvh Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Du må _absolutt_ ikke oppfatte dette som noen kritikk av det du har gjort som 'hjemmelekse', Eirik. Men for oss som forsøker å hjelpe er det virkelig en stor fordel at den som spør også beskriver _all_ kunnskap om den han spør om i USA. Jeg kunne vel sikkert nevne utallige eksempler på hvor jeg har brukt timer på søk, og hvor det i ettertid viste seg at spørreren visste langt mere enn det som fremkom i vedkommendes første forespørsel, kunne det kanskje redusert mine søk med adskillige timer. Håper du forstår, Eirik.Her er litt 'hjelp til selvhjelp, 'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Så fikk jeg da med meg dette innslaget på NRK, - jeg har kun en kommentar - vi er virkelig 'heldige' som har en mann Yngve som statsarkivar her i Bergen. Jeg har mye å takke ham for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tilslutter.Ellers så må jeg jo innrømme at Anton Svedjan fra Levanger var et takknemlig navn å lete etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.