Gå til innhold
Arkivverket

[#58330] Jeg gjør oppslag i USA-databaser i 14 dager fremover!

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solås

Jo, Anton var det ganske greit å finne, - men dette (og tidligere) innslag på TV gjør jo også folk oppmerksomme på at de, ved noen tastetrykk, ganske enkelt kan finne sine forfedre tilbake til (nær) sent på 1600-tallet. Og det virker jo for meg som om DA blir mer og mer kjent iblant folk, og at slektsgransking for tiden er 'i vinden'. Jeg har jo fortalt noen av mine venner om DA og om hvor enkelt det kan la seg gjøre ved noen tastetrykk å finne tilbake til deres oldeforeldre osv. - og samtlige viste interesse - og ble da hjulpet 'et stykke' på vei av meg. (Videre får de helst greie seg selv - bl.a. f. eks. ved bruk av DA. osv.)Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger f kristiansen

Hei Arnfrid Jeg fant Gulbrand Torstensen reist ut mai 1970 på emigrasjons liste.Kan det hjelpe deg? M.v.h Inger 221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Inger, hvor bodde denne familien i Norge, - du har vel også en lenke til 1865-tellingen. Den må du legge inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

I et forsøk på å finne ut hvor Henrik Ibsens barnebarn Alvilde Magdalene Henriksen (eller Margaret/Maggie Henderson, som hun ble hetende i USA) bodde i begynnelsen av sitt USA-opphold (hun utvandret like før 1910-tellingen, og er funnet i New York fra 1920 og utover. Trolig bor hun i NY også i 1910.) hadde det kanskje vært en idé å forsøke å finne de utvandrede halv- og stesøsknene hennes i 1910-tellinga.Har du tid til å gjøre et forsøk på å hjelpe meg med det?Det gjelder:halvbror Anton August Henriksen, født 1879. Han var sjømann, og ankom New York i slutten av mars 1903. Han oppgir da et sjømannshjem i Brooklyn som kommende oppholdssted. Han bor i New York i 1926.Stesøster Andrea Tellefsen, født 1890. Hun ankommer NY 26. april 1909, og ser ut til å ha tenkt seg vestover. I 1926 bor hun i Wisconsin.Stebror Nils Tellefsen, født i 1884 dersom det er han som drar fra Kristiansand 14. mars 1907, og ankommer NY i slutten av måneden. Han bor i NY i 1926.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Du har vel ikkje andre databasar enn Margit har brukt her: Lenke reknar eg med? (NB: overskrifta i Slektsforum vart feil, det skal vere Paul Paulsson f. 8.1.1862 i Lom av foreldra Paul Paulsson og Anne Larsdtr. Torekveen).Men viss du har høve til å prøve å finne Paul i nokon av dine databasar, hadde det vore fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Frydenlund Rostad

Slektninger av meg har flere ganger prøvd å spore slektninger som reiste til Amerika rett etter 1900. Her er tre av søsknene til min tippoldefar som reiste til Amerika:-Gustav Elinussen Klubben, født 6.6.1887. Han reiste til New York i 1903.-Anton Elinussen Klubben, født 3.9.1872 og kona Grethe Markusdatter, født 1.4.1875 og deres fire barn: Alfred Antonsen, født 1869,Ludvik Antonsen, født 1898, og Ingvald og Arne Antonsen, født 1899 (tvillinger). Hele familien reiste til Minnapolis i 1901.-Grethe Dorthea Elinusdatter Klubben, født 26.4.1882. Hun reiste til Minnapolis 1907.Alle disse tre søsknene var barna til husmann Elinus Gundersen (f.1842) og hustru Karen Pettersdatter (f.1846), som var bosatt på gården 'Klubbedal' på øya Frøya utenfor Trondheim (folketellinga 1900). Dette er det eneste jeg har av informasjon om disse personene, men jeg håper du greier å finne mere informasjon om dem (og deres familie) og forhåpentligvis også flere etterkommere. Mvh. Rune Frydenlund Rostad, Mo i Rana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søker informasjon om min tippoldefars bror, Martin Ludvig Zahl Johansen, som ble født på øya Nord-Solvær i Lurøy kommune, Nordland den 8.6.1886. Han reiste til Amerika om bord i D/S 'Tasso', som forlater Trondheim 25. april 1906 (iflg. mine kilder). Bestemmelsesstedet var Brainerd(?) i Minnesota, hvor han søkte farmerarbeide. Sammen med ham reiste Karl Kristoffersen (Nord-Solvær) og Paul Grønbeck (Straumøya). Akkurat hvordan dette gikk er jeg ikke sikker på, men de har alle tre reist tilbake til Norge igjen kort tid etterpå, og både Karl og Paul ble gift og fikk barn på hver sin kant 'ute i øyan'. Martin ble den 10.11.1907 gift med Cecilie Marie Isaksen, Lyngø. Hvor lenge de bodde i Norge etter giftemålet kan jeg ikke si sikkert, men de ble i alle fall senere bosatt i Amerika, og så vidt meg bekjent kom ingen av dem noen gang tilbake til øyan.Er det mulig å finne ut mer nøyaktig når de flyttet til Amerika, og mere bestemt hvor de bosatte seg? Det ville også vært fint om det hadde kommet frem om de fikk noen barn sammen i Amerika. (De fikk i alle fall ingen her hjemme). Dersom de fikk barn sammen, er det vel mulig å finne etterkommere etter dem i dag? All ny informasjon er relevant! Mvh. Rune Frydenlund Rostad, Mo i Rana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Til Rune, 283:Border Crossings: From Canada to U.S., 1895-1956Name: Guste Kluhben Arrival Date: 7 Jun 1907 Age: 25 Birth Date: abt 1882 Gender: Female Race/Nationality: ScandinavianShip Name: Tunisian Port of Arrival: Quebec, Canada Port of Departure: Liverpool, EnglandPå image står det Grete Klubben. Siste faste adresse er Freya. Skal til broren Anton Elison i Minneapolis.-1910 United States Federal CensusName: Anton Ellison [Anton Elleson] Age in 1910: 37 Estimated Birth Year: abt 1873 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Spouse's Name: Gertrude Home in 1910: Minneapolis Ward 3, Hennepin, Minnesota Marital Status: Married Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1902Household Members: Name Age Anton Ellison 37 Gertrude Ellison 35 Alfred Ellison 13 Matthew Ellison 11 Ingwald Ellison 10 Arve Ellison 10 Arthur Ellison 15- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Rune, 283:1920 United States Federal CensusName: Gertrude Ellison Home in 1920: Minneapolis Ward 12, Hennepin, Minnesota Age: 43 years Estimated Birth Year: abt 1877 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Divorced Race: White Sex: Female Home owned: Own Year of Immigration: 1909 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 456Household Members: Name Age Gertrude Ellison 43 Louis Ellison 21 Bessie Ellison 23 Engvald Ellison 20 Arne Ellison 20 Arthur Ellison 15 Gertrude Ellison 2 6/12- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Arne George Ellison City: Minneapolis County: Hennepin State: Minnesota Birth Date: 16 Sep 1899 Race: White Roll: 1675684 DraftBoard: 12Moren Gertrude er oppført som nærmeste slektning. Arne er soldat av yrke, arbeidsgiver er State of Minnesota.-World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Engvald Elleson City: Minneapolis County: Hennepin State: Minnesota Birth Date: 16 Sep 1899 Race: White Roll: 1675684 DraftBoard: 12Han er også soldat av yrke.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens Ingvald:1930 United States Federal CensusName: Engvald C Ellison Home in 1930: Tacoma, Pierce, Washington Age: 30 Estimated Birth Year: abt 1900 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's Name: Margaret C Race: WhiteHousehold Members: Name Age Engvald C Ellison 30 Margaret C Ellison 25-Washington Death Index, 1940-1996Name: Engvald C Ellison Date of Death: 2 Apr 1982 Place of Death: Tacoma Age: 82 Estimated Birth Year: abt 1900 Residence: Tacoma Gender: Male SSN: 536-10-0826 Certificate: 010882- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Uten å kunne sjekke nærmere, har jeg funnet en Anton Henriksen f. ca. 1880 i Cook county og en Nels Tollefson f. ca. 1883 i Pennington county. Er det mulig å få sjekket disse nærmere i forhold til etterlysningen i innlegg 280?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei til dere,Jeg har vært nødt å konsentrere meg om egen slekt de siste dagene, men det er da ikke bare enkelt;Min fars grandtante, Anna Olsdatter (Olsen/Olson) Bjørgen (Bjorgen) ble født 5. juli 1846 i Etne. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=10726&urnread_imagesize=full&show=86#toppen>Lenke Hun skal ha emigrert i 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker opplysninger om min oldemors bror Johan Angel Hansen, som ble født i Meløy (Nordland) den 25. juli 1894. Hans foreldre og søsken flyttet fra Meløy til Drevja i Vefsn (Nordland) i 1909, og han utvandret til Amerika i rundt 1913. Jeg er ikke sikker på hvilket sted i Norge han reiste fra, så det kunne jo vert intressant å få vite. Jeg vet heller ikke hvor i Amerika han kom i land hen, og hvor han slo seg ned, men da han døde i 1970 var han bosatt i Ohio, USA. Han hadde ingen barn, men jeg tror han var gift. I alle fall var det søsknene hans som var oppført som arvinger etter hans død. (Han må ha fått endret navn fra Johan til John etter han kom til Amerika, for i brevet der søsknene fikk vite om hans død, var han skrevet som 'John A. Hansen').Håper noen kan hjelpe meg med å få tak i mere informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jes ønsker opplysninger om tre av min tippoldemors søsken, som reiste til Amerika en gang i tidsrommet fra slutten av 1800-tallet til litt etter 1900. De var: - Rakel Andrea Gregersen, født 19. april 1975. Hun ble gift med en ved navn Martin (tror han het Mathisen, men jeg vet ikke hvor han kom fra). - Ole Helmer Gregersen, født 16. februar 1879. Han ble gift med ei dame fra Vesterålen, som de kalte for 'Luffa', men jeg vet ikke hva hun egentlig het. De flyttet senere til Amerika (rundt 1900?). - Georg Martin Gregersen, født 27. april 1881. Han må ha flyttet til Amerika rundt 1900 eller litt etter(?). Tror aldri han ble gift. Han omkommet visst i en drukningsulykke mens han arbeidet (1931-32?).Alle var født på Haugland i Aldersundet, Lurøy kommune i Nordland. Og var barn av Greger Mikal Olsen og Mathea Kristine Hansdatter. Jeg er ikke sikker på hvor i Amerika de slo seg ned, eller hvor de la fra, eller kom i land hen, men jeg har et bilde av disse tre søsknene og Rakels mann Martin + ei ukjent dame, så de bodde vel ikke så langt fra hverandre(?). Jeg har et brev som er skrevet av en ved navn Greger Mathisen, som jeg tror var sønnen til Rakel og Martin, og han bodde iflg. brevet på adresssen; 3307-180 st.N.E. Arlington, Wash. 98223. Nå har ikke jeg så mye greie på Amerikanske adresser, men Arlington er vel en by i Tarrant Country i Texas, USA. Så det kan jo hende at de tre søsknene også bodde i dette området, men det er jo ikke sikker. Håper noen greier å finne ut noe mer om disse personene og deres familier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Aasen

Hei Arnfrid. Du har et fantastisk tilbud her, og prøver meg med en av mine slektinger som emigrerte til USA. Alfred Gerhard Schrøder f.08.05.1881 i Botne. Han reiste fra Oslo til New York 19.04.1907. Jeg har også funnet at han reiste tilbake til USA 15.11.1916, og da var hans bosted USA. Under folketellinga 1920 for San Fransisco har en annen hjelpsom person funnet han for meg. Da var han gift med Marie, som var norsk og født ca 1893. De hadde en sønn som var 1 år. Navnet hans er vanskelig å tyde,men det er muligens Gerald C. Jeg har et håp om at du, eller andre, kan hjelpe meg her. Vennlig hilsen Bjørg Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott, men jeg minner dere på mitt innlegg (291). Jeg er altså nødt til også å prøve å finne min egen slekt i USA før abonnementet går ut om få dager.Beklager!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Aasen

Hei igjen Arnfrid. Lykke til med søket etter din egen slekt. Det er klart det må komme først. Jeg får håpe andre USA spesialister kan hjelpe meg. Mvh Bjørg Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det gjør de helt sikkert, de leser hva som er her på tråden. Prøveabonnementet mitt går ut på mandag.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle, som fortsatt har slekt de vil finne i USA, å opprette eget tema på de du søker.Husk å ta med USA i tittelen, helst først. Da ser vi lettere hva dere søker.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

LAG EGNE TEMAER MED USA FØRST I TITTEL;Enig, Hanne Line,har du en ide til hvordan jeg kan søke etter min grand-grandtante i (291), Hanne Line? Håpløst navn.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnfridKvinner med 'vanlige' navn er vanskelige å finne igjen i USA. Og spesielt når du ikke vet når de reiste.Var det slekninger av henne som hadde emigrert før? Ville ha sett nærmere på de områdene. Alternativt andre fra samme bygda.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.