Gå til innhold
Arkivverket

[#58374] Nøtt; Martin Martinsen/Mortensen, f. feb 1861, til USA ca 1880. Hvem var han?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

OK, men han kan jo ha oppholdt seg i en annen stat enn Calif. i 1890, han gikk vel i land på østkysten som de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja.Tok nettopp et globalt søk på disse Abrahamsens. Dersom barna benyttet Abrahamsen i 1900, så er de ikke å finne i Norge. Men skal også ta et søk på Mortensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finner to aktuelle Mortensener i 1900 med fødested Stavanger; A. Mortensen i Stavanger f 1846 og Andreas Mortensen, prest i Øyer, f 1849 i Stavanger. Nå var jo Andreas og Anton eldst, så en eller begge kan jo ha blitt igjen i Norge.Nei det skal ikke være lett.Får ta et søk på søsteren Gurine i USA, -ikke så vanlig navn som Martin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette kan være Andreas med familie i 1905, Andrew Abrahamsen; Wisconsin State Censuses, 1895 and 1905 about Andrew AbrahamsenName: Andrew AbrahamsenCensus Date: 1 Jun 1905Residence County: RacineResidence State: WisconsinLocality: RacineBirth Location: NorwayMarital Status: MarriedGender: MaleEstimated Birth Year: abt 1846Race: WhiteRelation: HeadSpouse's Name: CarolinaLine: 42Roll: CSUSAWI1905_25Neighbors: View others on pageHousehold Members: Name AgeAndrew Abrahamsen 59Carolina Abrahamsen 54Cara Abrahamsen 24Ella Abrahamsen 22Nina Abrahamsen 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Barna er født i USA, iflg originalen, slik at emigrasjonen kan ha vært mellom 1878 og 1880. Verdt å undersøke nærmere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

1910; (emigrasjonen var 1870) 1910 United States Federal Census about Andrew AbrahamsonName: Andrew AbrahamsonAge in 1910: 64Estimated Birth Year: abt 1846Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwaySpouse's Name: CarolineHome in 1910: Racine Ward 8, Racine, WisconsinMarital Status: MarriedRace: WhiteGender: MaleYear of Immigration: 1870Neighbors: View others on pageHousehold Members: Name AgeAndrew Abrahamson 64Caroline Abrahamson 58Cora M Abrahamson 30Nina Abrahamson 24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, den Andrew på 64 år som du har i 1910 (innlegg 31) kunne jo være Martins bror Andreas som vi fant i folketellingen for 1865 (innlegg 3), styrmann, 20 år gammel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, men så finner jeg ingen som passer på de andre. skal se litt til.Kan noen samtidig forklare meg noen forkortelser, yrker;mtrmn = metermann eller motormann?mchnc ? = maskin??gas fitter = gassarbeider eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Noen som kjenner til om der er skrevet noen emigrasjonshistorie el l om emigranter fra Rogaland? Der er jo et senter i Stavanger. Er det noen som har kontakter der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Til (34) Det norske Utvandrersenteret har adresse Strandkaien 31, 4005 Stavanger. Tlf er 51 53 88 60Webadresse: www.utvandrersenteret.noJeg bor noen km unna, men hvis jeg får et konkret leteoppdrag kan jeg ta turen innom senteret. Celvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det gjelder jo disse to familiene, en fra Egersund (7) og en fra Stavanger (3) og (24)-(36). De fra Egersund vet vi emigrerte (17)-(23). Men, jeg tror kanskje vi bør slå oss til ro med at vi ikke vet hvem Martin Mortensen var før Ken får svar fra arkivet i LA. Hva tror dere andre? Er det verdt bryet? Jeg har en slektning på Varberg som også av og til er på Utvandrersenteret, skal høre med henne også. Hvis det er enkle oppslag som skal til, så er det jo greit, Celvin, men er det mer omfattende arbeid som må til for å finne dem igjen der, så vet jeg ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da forslår jeg at vi lar denne tråden ligge, så lenge, så får jeg heller bruke gratisabonnementet mitt hos ancetry til å hjelpe andre.det dumme er jo at når svaret fra LA kommer, så er nok mitt abonnement gått ut, men da kan jeg kanskje benytte meg av Hanne line eller andre igjen. hvis ikke får jeg ta et batalingsabonnement.Takk til dere i denne omgang, men finner dere noe interssant, så bare legg det inn.Kurt, ja det var svært interessant. Men hvor ble denne familien av? Problemet er jo at fra Stavanger er det mangelfulle emigrasjonsprotokoller. Fant dem heller ikke som utflyttere fra St Petri. En annen ting, den Andrew som jeg fant, må i tilfelle ha dratt over før resten av familien, om det er han, for han står oppført som emigrert i 1870, mens Martin ble konfirmert i 1875 hjemme i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Han ankommer New York 15. juli 1882 fra Glasgow. Jeg har funnet originalen, og flere av de andre han dro sammen med fra Christiania 23.6.82 er på samme listen.

bilete4542.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Reisemålet til sistnevnt Martin var altså Chicago, IL. Det blir problematisk å finne han igjen i kildene, da det er flere Martin Martinsen f 1861 i Norge. Jeg tror vi får avvente resultatene fra arkivet i LA. Men nå har vi flere kandidater, og kanskje det er en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bare en liten ting;Jeg ser ikke noen grunn for at han skulle kalle seg Mortensen i USA om han virkelig het Martinsen. Så jeg holder forløpig en knapp på at den vi søker var sønn, evt sønnesønn, av en Mortensen.Eneste måtte være om vi kunne finne ut hva som skjedde med familine fra Stavanger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Holder på å søke etter noe helt annet i Brooklyn, og kom over en Martin Mortensen 1861 Norway Vet ikke om det er noe relevans til dette du holder på med, men tar det med for sikkerhets skyld.Name: Martin Mortenson'Home in 1900: Brooklyn Ward 12, Kings, New YorkAge: 39Estimated Birth Year: abt 1861Birthplace: NorwayRelationship to head-of-house: HeadSpouse's Name: KateRace: WhiteOccupation: View ImageImmigration Year: 1891Neighbors: View others on pageHousehold Members: Name AgeMartin Mortenson 39Kate Mortenson 38Christina Mortenson 11Martin Mortenson 7Annie Mortenson 5Henry Mortenson 29Anthony Mortenson 26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Bjarte,men han er funnet i 1900. fra manus:'Census 1900 viser: 6. juni bor Martin Edward, 3 år, født i California, i Alameda Township, California, sammen med sin far, Martin Mortenson, 39 år, født i Norge, sin mor 'Katie', 29 år, født i Missouri, og broren Earl 4 år, født i California.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Er dette den samma i Brooklyn som i Almeda?Ser ingen Earl der, og årstall er litt annerledes!!Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.