Gå til innhold
Arkivverket

[#58374] Nøtt; Martin Martinsen/Mortensen, f. feb 1861, til USA ca 1880. Hvem var han?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Hesjevoll

Ok!!Jeg forstår!Jeg ment bare at han er til forveksling lik. Samme navn på Kone og og en sønn med samme navn. Kjekt å vite som....Sorry hvis jeg roter det til!!Håper du kan tilgi....heheBjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, helt ok, Bjarte. Det er slik vi kommer til målet.Alt virker til forveksling likt, med unntak av at sønnen Martin Edward, Marilyn Monroes offisielle far, var født i 1897, og så var han født i California.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Arnfrid (innlegg 41): Det var jo svært vanlig at en voksen i familien emigrerte først, og at andre familiemedlemmer kom over senere. Ville derfor foreløpig holde på at denne Andrew Abrahamson kan være et interessant spor. Han har i tilfelle beholdt farens etternavn, mens den yngre broren Martin kalles Mortensen allerede ved konfirmasjonen. (Har ikke funnet konfirmasjonen til Andreas).Jeg har tatt et abonnement på Ancestry og kan søke litt, men har litt tett program de neste 2-3 månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk, Kurt.Ja, jeg er helt enig i at Abrahamsens er interessante. Lurer på hvordan vi kan finne ut om de virkelig emigrerte?Gjentar navnene deres (fra FT 1865)Morten Abrahams. Skibstømmermand 44 år f i Varhaugs Sogn Ingebor Christine Aadnesd. 46 år f Stavanger Andreas Styrmand 20 år Anton 14 år Gurine 7 årog Martin 5 årSå er konfirmasjonene til Anton, Gurine og Martin, sistenevnte i 1875, funnet i St Petri, og de kaller seg da Mortensen.Så har man funnet en Andrew Abrahamsen som emigrerer i 1870, og som forøvrig kan være identisk med Anders, 20 år og styrmann i 1865.Resten av familine må altså i tilfelle ha emigret etter 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er en Andreas, 24 år, sjømann, som emigrerer fra Tvedestrand med 'Friedleif' den 26. april 1870 og ankommer Quebec den 20. juni. Mange norske emigranter arriverte i Quebec, Canada. Jeg tror det er mulig å søke på ankomster i Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

hadde tenkt å gå inn på norwayheritage jeg også, for der ligger jo de som dro før 1875, men gr familiære opplegg en liten stund, var jeg ikke kommet så langt.Tusen takk igjen Kurt. Har du eposten min? affi krøllalfa online dot noI tilfelle du kommer over dokumenter (vi legger ikke innså altfor mye, for da blir tråden like tung som JFJs tråd om Køhelr, vet du).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Når det gjelder Andreas Mortenson Abrahamsen (bror til Martin) så finnes det en som passer i US census for Minnesota 8. juni 1905 hvor han (69 år) bor sammen med kona Ingeborg og barna Aletta C. og John, i Norman, Yellow Medicine, Minnesota. Både Andreas og Ingeborg er født i Norge av norske foreldre. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det ser ut som om Martin Mortensen har klart å komme med to ganger i US census for året 1900. I innlegg 1 er Martin og hans familie funnet i denne tellingen. Han navn er der merket med '2 c' og det betyr nok 'to sea'. Han finnes derfor også i 1900 tellingen med bosted Naval Training Station, San Francisco. Hjemmeadressen er imidlertid Alameda, no. 5 Mastic Terrace.LenkeVi ser at dataene hans er de samme, bortsett fra year of immigration, som ser ut til å være 1867 og 33 års botid i USA i året 1900. Ber de skarpsynte om å studere dokumentet for å sjekke min tyding av årstallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette var interessant. Det er sikkert samme karen, for jeg ser det står feb 1861 på fødselsdataene her også.Dette betyr at vi skal lete etter en emigrasjon i 1867, og da kom han i hvertfall ikke alene, for da var han 6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finner bare disse som kan være interessante i 1867 på Norwayheritage, men skal søke på ancetry også.Mathis !! Flisberget 31 m Andrea !! Flisberget* 36 f wife Martinius Mathisen* Flisberget* 2-3/4 m son* August Mathisen* Flisberget* 3/4 m son*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, dette var litt spennende. Det kan dog være at 1880 er det korrekte immigrasjonsåret, jeg ser f.eks. at en annen nordmann som står litt lenger oppe på samme siden, Fredriksen, Halvor, han står med immigrasjonsår 1880, og disse to er kansje forbyttet. Så vi får lete etter Halvor Fredriksen også i 1867, han ser ut til å være 41 år i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fra Bergen 3. mai 1868;Erik Mortensen Dyrdal m 30 Aurland skip: Ocean Line Dyrdal f 32 Aurland Morten Dyrdal m 4 Aurland Jens Dyrdal m 2 Aurland Morten Eriksen Dyrdal m 66 Aurland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja,Morten Pedersen Gobhol 48 married - Residence Gausdal Olia Ellingsdatter 40 married - Residence Gausdal Anne Mortensdatter 18 Residence Gausdal Ingeborg Mortensdatter 20 Residence Gausdal Elise Mortensdatter 14 Residence Gausdal Ronnog Mortensdatter 9 Residence Gausdal Martinnis Mortenssen 3 Residence GausdalDersom det er korrekt at familien dro så tidlig, bør de fleste av dem gjenfinnes i Census 1880.Fikk ikke noe treff på Halvor Fredriksen i 1867.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hele familien, håper oppsettet blir greit:139 Morten Pedersen Gobhol 48 married - Residence Gausdal ID 16595140 Olia Ellingsdatter 40 married - Residence Gausdal ID 16596141 Anne Mortensdatter 18 Residence Gausdal ID 16597142 Ingeborg Mortensdatter 20 Residence Gausdal ID 16598143 Elise Mortensdatter 14 Residence Gausdal ID 16599144 Ronnog Mortensdatter 9 Residence Gausdal ID 16600145 Martinnis Mortenssen 3 Residence Gausdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Vet ikke det siste. Familien vi begge la inn, reiste med båt til Canada. Kanskje er de der 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der bor en 19 år gammel Martin H Mortensen i Iowa i 1880. Singel, så jeg får ikke sjekket han mot familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Denne Halvor Fredriksen er også 'dobbeltført' i 1900, og i dataene på bostedet (Alameda) står det immigrasjonsår 1882 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Anfrid (innlegg 69): Det er forkortelser for militære titler. I den andre census-oppføringen er Martins tittel skrevet som 'Petty Cash Officer', og Halvors er 'Master at Arms', US Navy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Vi burde prøve få fatt i vielsesattesten til Martin Mortensen og Katie Higgins (innlegg 1). I census-dataene for 1900 står det at de har vært gift i 5 år, altså omkring 1895.Ikke godt å si hvor de giftet seg. Katie (født 27. juni 1871) bodde i 1880 med sine foreldre i Kansas City, Jackson, Missouri som da er Katies fødested. Men i 1885 er familien og Katie (nå 14 år) flyttet til Bent i Colorado.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.