Gå til innhold
Arkivverket

[#58374] Nøtt; Martin Martinsen/Mortensen, f. feb 1861, til USA ca 1880. Hvem var han?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Skal prøve å oppsummere noe av det som har kommet av nye opplysninger på Marilyn Monroe-debatten;1) Martin Mortensen er i 1900 oppført med fødselsdata feb. 1861 og 39 år, ankommet USA 1880. Tor: 'Ved en alder på 39 for en mann, tror jeg man oftest kan anta at utregning og aldersangivelse var presis.' Altså skal Martin Mortensen være født i Norge mellom juni 1860 og juni 1861. Februar 1861 kan være fødsels- eller dåpsdato (min anmerkning) innlegg (89) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=58255>Lenke 2) Tor påpeker at navnet Morten ble lite brukt i USA, dette fordi det kunne oppfattes til å ha forbidelse til ordet 'mortician'. Han tror likvel ikke det samme gjaldt patronymet Mortensen.3) Erik (110) og (111) Lenke Han har funnet to stk i sjømannsrullene fra Stavanger; Førenamn Etternamn Rull nr. Opphaldstad Fødestad Fødd dato Mønstret Avmønstra Merknad Embete Protokoll Side13598 Martin Mortensen 4693 Stavanger Rode 29 Stavanger 1861.02.08 Rømt i New York 1878. Stavanger 3605-4808,1873-1879 114613637 Morten Mortensen 4711 Stavanger Rode 28 Stavanger 1861.01.18 1879.08.25 1889.00.0013638 Morten Mortensen 4711 Stavanger Rode 28 Stavanger 1861.01.18 1879.08.25 1889.00.00Disses fødselsdatoer er identiske med Martin Mortensen, funnet i denne debatten av Carsten (3) Lenke og den som jeg fant i debatt Lenke (105)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bladde gjennom KB for St Petri i går kveld/natt, for å se om jeg kunne finne dødsfallene / utflyttinger for familiene i Stavanger. Det eneste jeg fant var dødsfallet til mor til Morten Mortensen f 18.1.1861, Asseline Olsdatter Sigbjørnsen. Hun døde i 1873 i St Petri. Ellers fant jeg ingen av dem, verken blandt gravlagde eller utflyttede. De er heller ikke med i 1900-tellingen for Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det bor en Martin Marcelius Mortensen f 5.12.1861, men døpt 3.2.1861, i Krsitiansand i 1865. Her er dåpen hans LenkeJeg tror jo ikke at det er han vi søker, men vi kan jo ha han med.Forøvrig er innholdet i Martin Edward Mortensens vielsesattest med Gladys Pearl Monroe Baker kjent, via Marilyns halvsøster og nieses bok om Marilyn Monroe. Der er det ikke opplysnt hvor Martin Edwards far kom fra, kun at Martin selv var født i California og at han var skilt og 27 år ved vielsen 11.10.1924.Mer om dette på Marilyn Monroe-debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er dødsfallene til Martin Mortensens foreldre funnet i Stavanger, de døde i 1893 og 1900. Se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=58855>LenkeNeste uke vil skiftet etter dem bli sjekket.Takk til alle som har bidratt, så langt.Jeg håper ellers at noen som fortsatt har tilgang til ancestry kan sjekke Naturalization Records 1880-1920 vedr Martin Mortensen. Se debatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Finner ingen Martin Mortensen slik du har skrevet det, i den aktuelle databasen. Søker en med wildcard er det to som ligner litt. Name: Marten MartensenNaturalization Date: 6 Feb 1900Former Nationality: NorwegianBirth Date: 24 Sep 1860Arrival Port: New York NYArrival Date: 28 Oct 1892Title and Location of Court: U S District Court, Brooklyn, NYVolume: 20Record Number: 144Name: Marten MartensenNaturalization Date: 20 Oct 1905Former Nationality: King of Norway and SwedenBirth Date: 18 Jan 1861Arrival Port: NY NYArrival Date: 15 Apr 1888Title and Location of Court: U S District Court, Brooklyn, NYVolume: 75Record Number: 377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nr 2 er nok den Morten Mortensen som jeg har nevnt fra sjømannsrullene i (126), sønn til Morten Sigbjrønsen.Den første vet jeg ikke om vi har vært borti, men det kan jo selvsagt være feil opplysninger her også.Kan du, Bjarte, og Per Helge m fl som har deltatt i denne og de beslektede debattene, hvis de fortsatt leser, sende meg epostadressene; affi krøllalfa online dot no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Da er det vel store sjangser for at dette er den samme som nr 2 ovenfor? Kan ikke se at dette har vært tatt med tidligere? (etter raskt overblikk i de andre debattene)Name: Marten MartensenHome in 1930: Richmond, Richmond, New YorkAge: 69Estimated Birth Year: abt 1861Birthplace: NorwayRelation to Head of House: HeadSpouse's Name: IngerRace: WhiteParents' birthplace: Household Members: Name AgeMarten Martensen 69Inger Martensen 65Magnus Martensen 33Aleda Lekson 40Adelaide M Lekson 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Finne opplysninger om Martin Andreas Mortensen f 7.7.1894 i Skjold ved Haugesund, utvandret i 1924, ankom NY mars-april 1924. (Fra debatt 58869) LenkeMulig det er denne karen du er på jakt etter, men litt merkelig at han kom fra Cuba?Name: Martin MortensenArrival Date: 15 Apr 1924Estimated Birth Year: abt 1894Age: 30Port of Departure: Antilla,CubEthnicity/Race/Nationality: NorwegianShip Name: SagalandSearch Ship Database: Search the Sagaland in the 'Passenger Ships and Images' databasePort of Arrival: New York, New YorkLine: 2Microfilm Serial: T715Microfilm Roll: T715_3474Page Number: 214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Fant en til, men det må da være den samme?Name: Martin MortensenArrival Date: 15 Apr 1924Estimated Birth Year: abt 1894Age: 30Port of Departure: HaugesundEthnicity/Race/Nationality: NorwegianShip Name: SagalandSearch Ship Database: Search the Sagaland in the 'Passenger Ships and Images' databasePort of Arrival: New York, New YorkLine: 2Microfilm Serial: T715Microfilm Roll: T715_3474Page Number: 212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

En Martin Mortensen arbeider ombord på S/S Sagaland ved ankomst New York ifølge skipslisten for 15. april 1924. Skipets reise har vært fra Cardiff den 6. febr. 1924, fra Maderas 25. mars, og den 9. april fra Antilla, Cuba før ankomst New York 15. april 1924.Skipslisten over utlendinger som jobber ombord på båten finnes i denne lenkenLenkeDen sier bare at Martin Mortensen er norsk, 30 år, født ca. 1894, jobber som brannmann ombord, hyret i Newport den 3. jan. 1924, har 5 års erfaring som sjømann. Han er 5'8' høy, 172, og at han ikke skal mønstre av ved ankomsten til New York.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja takk, litt dumt at jeg ikke repeterte hva vi hadde funnet om han, da jeg la dette innlegget inn i natt (etter en tur på by..), det er nok han som ankom NY 15. april 1924.

bilete4675.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

se også fra (71) her. LenkeSå klarte jeg altså å ødelegge tråden igjen, med å legge inn et for bredt bilde. jeg skjønner ikke helt, for jeg mener Jan sa en gang at for brede bilder automatisk skulle gjøres snalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

HER er litt ny info i saken :Martin Edward Mortensen, er født 26.2.1897 i California og døpt 30. 6.1897 i St. Vincents Catholic Church i Vallejo, CA.Foreldre: Martin Mortensen, født i Norge, og Cathrine Higgins, født i Kansas City. Foreldrene er gift 10.10.1894 i St. Vincents Catholic Church i Vallejo, CA. Deres førstefødte sønn, Earl Clarence, er født 13. august 1895 og døpt i 1895 i St. Vincents Catholic Church i Vallejo, CA.Martin Mortensen, født feb 1861 (?) sine foreldre er bosatt i USA ved sønnens vielse i 1894; Martin og C. Mortensen. Portland, Maine.Med andre ord må det letes etter tre generasjoner Martin Mortensen i USA, Martin Edward Mortensen f 26.2.1897 gm Gladys Pearl 11. okt 1924, Martin Mortensen f ca febr 1861 gm Cathrine 'Katie' Higgins 10. okt 1894, og Martin Mortensen gift med C, bosatt i Portland, Maine i 1894.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så har vi fått denne informasjonen fra USA;'1898 Great Register of Voters,Precinct 3, Vallejo, CA - Martin Mortensen,34 years, 5 feet 11 inches, fair complexion, blue eyes, sandy hair,occupation armorer, visible marks or scars - tatoo on wrists, native of Norway, father naturalized, Registered on 26 May 1896.'5 feet 11 inches = 173 cm. Her står det også at hans far er naturalisert, noe som tilsier at også han bor i USA.Spørmålet er om vi skal feste lit til opplysningene her og i vielsesmeldingen fra 1894, om at Martins foreldre også bor i USA.....Martin Andreas, dersom det er han vi har funnet i listene fra 1924, er 5 foot 11 inches, eller 180 cm.Fra Statsarkivet i Stavanger har vi fått opplysninger om dødsmeldingene til Morten Abrahamsen og hans kone Ingeborg Kristine. De døde begge i Stavanger. Det var ingen ting etter dem. Ved Ingeborg Kristines dødsfall i 1893 står det at de har tre myndige barn. Det var fire fødte, men Anton og Anne Gurine har vi ikke funnet igjen etter konfirmasjonen, så en av dem kan være død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Martin C Mortensen bor i rear 145 Franklin, Portland, Maine fra 1885 til 1900.Han finnes i mange kilder under 1890 Census Substitute på Ancestry.comhan driver Portland Fish Curing Co.Kan det være far til Martin f 1861?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lenke til debatt om Morten Abrahamsens familie. LenkeMorten Abrahamsen var til sjøs i 1893 da hans kone døde i Stavanger. Han døde selv i Stavanger i 1900.Dermed kan det være korrekt slik det påågis ved viesen til Martin Mortnesen i 1894 at hans far var bosatt i USA, men moren var altså død i 1893, om det da er korrekte personer vi har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Men, jeg har et problem, og det er de tre kjente fotoene av Martin Edvard Mortensen, eller er det et el to som kan være av Martin Andreas Martinsen?Venstre: Baker, ung, er det tatt i Norge el Usa? Hvem av dem er det? Er det et foto familien i Haugesund hadde eller er det et journalistene har gravet frem? Gladys ektemann var BAKER. Fra det svenske AFTONBLADET 25. mars 1956.Midten: Martin Edward Mortensen, offentliggjort i forbindelse med hans død i 1981.Høyre: Dette fotoet er både gjengitt i HAUGESUND DAGBLAD i 1956 (har ikke dato), men det er også kjent i USA. Hvem er på bildet?

bilete9403.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.