Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#58507] Offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer

Recommended Posts

Gjest Espen Berg

Er det utarbeidet en database/oversikt over offisielle prestegjeldsnavn, soknenavn og soknenummer som er tilgjengelig for oss? I dokumentasjon for Kyrre står det (fotnote nummer 2 side 71) at dette skal bli tilgjengelig på Arkivverkets nettsted iløpet av 2006-2007. Jeg kan ikke finne dette, men det kan jo selvsagt være jeg rett og slett ikke er flink nok til å lete. Noen som vet? Jeg tenker da ikke på oversikten over kirkebøker som ligger herLenke...men en oversikt som gir de gyldige sekstegnkodene for soknenummer.

• 4 måneder senere...
  • 2 år senere...
Gjest Lars Nygaard

Dette kommer, men det er ennå vanskelig å si eksakt når. I 2009 fikk Statens kartverk i partnerskap med Riksarkivet, Universitetet i Oslo og Norsk lokalhistorisk institutt støtte fra ABM-utvikling til et prosjekt som 1) skal bygge opp en database over landets sivile, geistlige og juridiske inndelinger fra ca. 1620 til d.d. og 2) utvikle web-baserte kartjenester med tidsvarierende grenselinjer over denne databasen. Interesserte kan lese mer i prosjektsøknaden som er lenket opp fra denne siden ([url="http://www.abm-utvikling.no/for-pressen/pressemeldinger-1/historiske-karttenester.html>Lenke), og oppfølgeren fra 2010 som er lenket opp nesten nederst på denne siden (

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.