Gå til innhold
Arkivverket

[#58536] Hvem var far til Asta Sigurdsen f. 12 juni 1892 i Kristiania, og hvor ble han av

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristinn Hegna

Grunnen til at jeg tviler litt er også at det forundrer meg at sønnen til en 'assurancedirektør' skulle være fyrbøter til sjøs. Han burde heller vært skipsfører i forhold til den stand han i såfall tilhørte.Mulig at den andre kandidaten i (21) er vel så sannsynlig.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiVed søk på FS med foreldrene til Sigurd så er både Andersen (Andreasen) og Arntzen brukt, så jeg vet ikke jeg. Det kan være et sporTusen takk så lengeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er enig at det er noe ulogisk at sønnen til en direktør ble fyrbøter. Men på en annen side: Det er ikke alle sønner til direktører som lykkes i karriæren.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

usker du fra skipstellingen 1900 at den Sigurd Anders. du fant der var født i Tønsberg men bosatt i Fredrikshald. Jeg fant ham innflyttet til Fr.hald her Lenkeher er han oppgitt til Sigurd Adolf Sachariasson - det er mann nr 2 i innlegget mitt i (21)!Hva det forteller om sannsynligheten for at det er far til Åsta er mer usikkert, men her er det også indisier på at dette kanskje ikke er riktig mann. Sigurd Adolf flyttet til Fredrikshald i 1888 sammen med far, mor og yngre brødre - og begge brødrene er født i Fredrikshald (1878 og 1881), noe som tyder å at de tidligere har bodd i Fr. hald. De kommer flyttende fra Øiestad sogn i Aust-agder.Forbindelsen til Tønsbergområdet er altså ikke særlig sterk selvom han er født der.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristinn:Nei da tror jeg den mannen kan utelukkes, det er jeg enig i.Da gjenstår det sønnen til denne direktøren, som jeg heller ikke finner igjen i 1900-tellingen. Heller ikke moren til Aasta finner jeg igjen.I følge barnebarnet til Aasta (som jeg skal drikke kaffe med i dag), så hadde Aasta en yngre søster, som forøvrig ble meget god gift, ukjent med hvem, så det er tydelig at Ellevine ikke emigrerte eller døde før 1900.Jeg tror jeg skal lage et nytt tema på Ellevine. Det er da merkelig at begge foreldrene bare kan 'forsvinne'.Men det med Arntsen-familien og Sigurd svirrer i bakhodet mitt, ikke minst av den grunn at Fayesgate (Kammegaten) går igjen her.Takk for at du er så behjelpelig.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Lars Ove,I første innlegg skriver du:'I kirkeboken rett etter hennes fødsel har presten anført at Astas far muligens er død, og at moren er i Kristiania'Hvilken kirkebok dreier det seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det ble altså ikke skrevet etter hennes fødsel, men i forbindelse med hennes dåp.Hvordan vet man at det er Ellevine Andrine Andersen, døpt i Sem 1866, som er moren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketil (33)Det 'vet' man kanskje ikke, men i følge gjenlevende familie så var navnet Ellevine Andrine, og da var dette den eneste kandidaten i Vestfold.Og jeg har ikke funnet noen annen Asta Sigurdsen med en mor som heter EllevineMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KetilDet er riktig. Åsta vokste opp i Åsgårdstrand sammen med Ellevine, som Åstas gjenlevende datter på 87 år mener var Åstas mor.Det er jo mulig Åsta ikke viste noe annet, eller så var det jo slik at man snakket ikke så veldig høyt om slike ting den gangen.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg introduserer da en ny kandidat til Aastas mor:Piken Ellevine Andersdtr. Bruserød (f. 1855) som melder flytting fra Slagen til Kristiania høsten 1886 sammen med datteren Signe Amalie (f. 1883): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1317&idx_id=1317&uid=ny&idx_side=-305>LenkeDet ser ut til at Signe var hennes tredje datter utenfor ekteskap:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketil:Takk skal du ha, men jeg forstår at du er litt skeptisk til kirkebok-innførselen ved Aastas dåp, konfirmasjon og vielse.Mener du at presten og fadderene, som var prostinnen, klokkeren og klokkerens kone, ikke hadde brydd seg med å finne ut hvem de biologiske foreldrene var?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

I inlegg 21 :Sigurd født mars 1872, med far Andreas Arntzen.Denne Andreas er gift med Maren Dorthea Seeberg. Hun skal være født 1831, død 1914. Andreas Arntzen født 1836, Kristiania, død Tbg. 1905, direktør for Vestfolske Skibsassuranseforening, sønn av tollinspektør Oluf A. og hustru Agnethe Dorothea Artnzen, som hadde 8 barn, deriblant Christine Eleonore Artnzen 1865-1934, Lærerinne Tbg., og dampskibsfører Arne Arntzen, Oslo, f. 1870 (inf. fra Tønsberg i vår tid, O.A.Johnsen.)Denne Sebergfamilien var en velstående og vel ansett gammel Tønsberg familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

HVis gjenlevende slektninger visste før søket begynte at hun het Ellevine Andrine - da må man tillegge det vekt, synes jeg. Når Presten 15 år senere - kanskje med bare konfirmasjonsbarnet selv å støtte seg til - bare skriver Ellevine Andersen, kan det godt være feil navn. At foreldrenes fødselsdato ikke 'kan oppgis' må bety at de ikke har hatt tilgang til en fødselsattest.Men kombinasjonen av Ellevine og Andrine er jo så sjelden at et minne om dette navnet ikke kan ha vært tatt ut av løse luften vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solfrid:Jeg tror vel heller ikke at en fra denne familien fikk et barn utenfor ekteskap, uten å ta ansvar. Det at Sigurd er oppgitt som sjømann kan jo bety at han er på reise under FT 1900. Men på en annen side; man kan aldri vite. Det er mange eksempler på at de 'kondisjonerte' fikk barn utenfor ekteskapKristinn:Det kan være at min 'svigermor' på 87 kan huske feil, slik at 'Andrine' egentlig skal være 'Andersen.' Hun husker bare svakt sin bestemor.Men uansett het hun Ellevine, men fødselsåret blir jo da stående åpent, og da får vi mange flere kandidater.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke utelukke at denne Sigurd som nevnes i inlegg 39 fikk barn utenfor ekteskap. Har selv vert borte i lignende tilfelle, hvor barnet ble satt bort, moren hadde bare sporadisk kontakt, mulig nesten ingen kontakt med barnet. Hun ble gravid med en rik og vel ansett gift mann i Tbg,hvor hun hadde huspost.Jeg tror kanskje uekte barn av rike familier var flinkere til å skjule dette?Egne erfaringer om å finne ut av barn født utenfor ekteskap er at mye blir fortiet, og løgner blir fortalt. Min oldemor fikk 9 barn med oldefar, de hadde løyet for presten om at de var gift.Men han fant det ut. Da oldfefar døde i 1915, oppgav hun for presten at de hadde levet som gifte, men var det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen har sikkert blitt avkrevd for bidrag?Kanskje arkivet på Kongsberg kan gi svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove,Jeg forsto det slik at din 'svigermor' bare kjente til fostermoren Elevine Olsen i Åsgårdstrand, og at hun ikke vet at dette ikke er den biologiske moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketil:Ja hun kjenner bare til Ellevine (Olsen sa henne ikke noe), men hun går i den tro at Ellevine (Olsen) i Åsgårdstrand er moren til hennes mor, altså min svigermors bestemor. Jeg har derfor valgt å holde noen opplysninger tilbake for henne.Navnet Ellevine er hun HELT sikker på, men hun har nevnt 'andrine', men kanskje det er forvekslet med 'andersen'. Som sagt kjente ikke min svigermor Ellevine så godt, og hukommelsen er vel heller ikke på topp. Etternavn/mellomnavn kan jo kanskje ha blitt forveksletOg Sigurdsen er hun helt bevisst på at moren het som jente, og hun husker godt Erling (fosterbror til Åsta), som hun sier er halvbror (som er feil)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Ellevine Olsen f. Hansdatter het ikke Andersen (eller Andrine). Hvordan kan hun da huske at moren het Andrine (eller Andersen), hvis hun ikke kjente til den biologiske moren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KetilÅsta måtte ha vært klar over at moren het Andersen, og faren het Sigurdsen. Hun brukte jo Sigurdsen som navn helt til hun ble gift.Hun var tross alt 15 år ved dåpen, og der er Ellevine Andersen og Sigurd Anders(Andreas)en ført opp som foreldre.At Åsta kalte Ellevine Olsen (kanskje fostermoren) for MOR, er jo ikke merkelig, og at Åsta ikke forklarte sine barn om denne sannheten, er vel heller ikke så rart?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det du skriver, men dersom Åstas datter ikke kjente til den biologiske moren, kan hun heller ikke vite hva hun het. Ergo må hennes erindring av navnet henspeile på fostermoren.Den eneste 'sikre' opplysningen vi har om navnet på den biologiske moren, er vel at hun kalles Andrine Andersen ved Åstas dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KetilÅstas datter kjent ikke den biologiske moren, men hun har sikkert hørt av sin mor at navnet er Ellevine (og det er sikkert helt riktig). Når det gjelder Andersen/Andrine har hun sikkert også hørt det fra sin mor.Det spesielle her er vel at både mor og fostermor heter noe så skjeldent som EllevineOg i kirkeboken ved Åstas dåp står det Ellevine, ikke Andrine AndersenLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.