Gå til innhold
Arkivverket

[#58626] De Galders gods

Gjest Finn Oldervik
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Først vil jeg takke alle debattantene for engasjementet som er vist i denne debatten, og ikke minst har det vært nyttig at fagfolk som Tor Weidling har deltatt såpass aktivt. Men uten engasjementet fra de kunnskapsrike vestlendingene selv hadde nok debatten vært død allerede. Jeg regner med at det vil ta sin tid før alle gårdene som er listet opp som Gallegods er identifisert og riktig plassert f.eks. i 1626, 1647 og kanskje 1661. Målet i første omgang er å ta vare på de oplysningene som kommer frem i en tabell, event. i et regneark.Siden jeg selv vil bli noe mindre aktiv i tiden som kommer, så er det mulig at jeg kommer til å sende den halvferdige tabellen/regnearket til den som ønsker det, slik at hver enkelt kan arbeide videre der de mener å kunne bidra. Når det så ikke er særlig mere å hente i tilgjengelige kilder bør resultatet bli gjort tilgjengelig på en eller annen nettside, slik at alle kan benytte opplysningene fritt. Dette er jo uansett ment som en dugnad.Tore (222)Kunne du gi en noe nøyaktigere kildereferanse til det verket du tenker på, så kunne vi jo legge det inn som et ønske til Lars Ove når han vender tilbake fra sin velfortjente feriereise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei Finn.Jeg blir opptatt fremover jeg også, jeg begynner å hente moreller iløpet av uken og da går det slag i slag frem til oktober. Men vil gjerne ha tilsendt materialet ditt, sender deg en email. Jeg har lært utrolig mye ut av debatten, og fått nye ideer, feks er Ragna Torsteinsdatter, mor til Eilif Helgeson, mor til Torgaut(Helgeson? )i Aga?. Spørsmålet er betimelig grunnet eiendommene Børve-Veluro. Flere av de eiendommene vi snakker om i Hardanger, har forbindelser tilbake til ridderbrødrene fra Sponheim i Ulvik.Men først og fremst har jeg fått ny forståelse for Aslak Bratt og sønnen Bratt. Jf. Lars Løbergs artikkel 'Glem Torstein Mita'.[url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/regest_vise_tekst.prl?b=3689&s=n&str=>LenkeLenkeNå har vi jo gjennnom Tor og innlegg 219 fått bekreftet eierforhold i Tjosås og Ø.og N.Vik i Øystese.JondalBrattabø: 1535 Vincent Lunge1 laup salt i Brattabø. Det er antatt at garden kan ha hatt et stykke ved sjøen der det ble drevet saltbrenning. I 1626 skal arvingene etter V.Lunge ha eid 1 laup og 2 pund smør, hvilket Lars galte skal ha kjøpt i 1630 årene.Ref. gards-og ættesoga. Det er uenighet om hvor Hoffteig ligger, men i siste utg.av gards- og ættesoga for Jondal, bli Hoffteigen lagt til Baggegård, og iflg.Kolltveit er dette tidl. Teigen, jf.diplomSk.matr. for Hord. 1647: Baggegård: Welb. Byrge Juell til Lunggaard eyer og bygsler smør 1 løb 1 bsk Dvs. Vincent Lunge sitter med hele gaven fra Botolv Einrideson og Elin Wiljalmsdatter i 1365 til Ingeborg Simonsdatter, g. 3 ganger, senest med Eilif Brynjulvson , untatt Tolo i Kvam som er Giskegods. (Felleseie med Ormsætta fra Hardanger i Lofthus, gjør at det kan hende Tveit i Odda skal knyttes til Tokheim, slik gards-og ættesoga opplyser, og at hun er datter av en Simon Erikson som er den første kjente eieren av Tokheim)LenkeLars Severin Eide tror Teigen = Solesnes, siden det er snakk om Arnfinnsteigen i tilknytning til Kvernurda. Hwittastein.Helt blank, men det er nærliggende å tenke på skiferbruddet på Sollesnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Finn,Selv om jeg ikke har den nødvendige kunnskap til å kunne delta fullt ut i denne og tilsvarende debatter, ønsker jeg likevel å få tilsendt status-arket. affi alfakrøll online dot noMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Jeg kom på et annet sted å sjekke litt også ang. Gallegodset. I lensregnskapet for Verne kloster len finner man fra 1619 og utover regnskap for gods etter Lisbet og Berte Galle som Else Galle (hustru til lensherren over Verne kl. len Sigvard Gabriel) hadde arvet. ihht avtale av 1617 skulle gods som Else Galle kom til å arve tilfalle kongen. Godset omfatter gårder i Skåne, Onsøy og Båhuslen, 2 sager på Moss, men ogs Reffuen i Nordhordland (7,5 merker smør), Slettebø i Stavanger len (1 fr laks) og tre gårder som ut fra regnskapet er litt vanskelig å plassere: Barnes (1 bpd smør, 1 hud, 7 meler, Hougen 2 bpd smør 5 skinn, Bouffstad 1 laup 1 bukkeskinn. Ut fra sammensetningen av landskylda skulle man tro at de 3 siste gårdene er på Vestlandet.Kanskje er dette også blant godset som blir regnet som Gallegods ved overdragelsen til Hannibal Sehested?Beste hilsener fra Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

(Karin (228)Tidligere lå det vel noen gårder i nåværende Kvam kommune som hørte til Jondal (Se Rygh). Kvitastein var en av disse LenkeTabellen vil bli sendt til både Karin og Arnfrid så snart den er så noen lunde oppdatert med det vi vet til nå. Og om det er andre som ønsker å pusle litt videre med dette, så sender jeg gjerne til flere.Tor (230)Takk for supplerende opplysninger. Skal ta med de nevnte vestlandsgårdene i tabellen, så kan det vel hende vi klarer å plassere de etter hvert. Du har sikkert sett de foreløpige tabellen som er presentert fra innlegg (111) og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Av en eller annen grunn ble ikke tråden oppflyttet etter mitt forrige innlegg, så jeg prøver på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mulig vi har det, men leste at Njøs i S&F var Galle-gods. Har bladd gjennom morfars Kyrkjebø (Høyanger) -bøker, ikke noe Galle-gods der, iflg min sal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til FinnHelt korrekt. Finner kun Åse under Jondal skibsrede i skattematrikkelen for 1647, men skal låne den gamle gards-og ættesoga for JondalLenkeDessuten eier H. Krummedike i Bakke, Brekke og Guntveit, som vi har snakket om før i forb. med erkebisk.O.E, Guntveit er der også K. Trondsson eideBakke: welb. C.Gøye smør 1 løb med bygsel Brekke: 1/2 løb, bsk 1 med bygsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg svarte ikke på noe, bare gjorde oppmerksom på hva jeg hadde kommet over i løpet av dagen, og samtidig at jeg ikke hadde funnet noe Galle-gods i gamle Kyrkjebø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Trolig har det vært en sammenblanding av Nos i Bygstad Lenke og Njøs i Leikanger. Den første var det vel Brynjulf Ogmundsson som kjøpte i sin tid og som fulgte med i heimanfølgjet til Ingeborg Erlingsdotter (Hildugard?). I tilfelle måtte det være Nos som eventuelt havnet hos Gallene. En part av Njøs var i sin tid eidd av far til Gaute Ivarsson (Dal), en part som siden ble solgt til Hans Kruckow (1515). Senere ser vi at Benkestokkene eier i Njøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Den gården som er kalt Nøs i 1649 (NRR) må være den samme som Nesse i Gallejordeboka fra 1625. Disse gårdene står oppført med nøyaktig samme landskyld. Hvilken gård det er er derfor foreløpig ganske uvisst.Ellers så er det jo svært interessant at Kristoffer Galle til Vremb sitter med en part i Lomheim i Hafslo. Denne gården må ganske sikkert ha en svært spennende eiendomshistorie. Hartwig Krummedike ser ikke ut til å ha eidd noe i Lomheim.Derimot tilhørte en part av Lomheim til Vincents Lunge i 1535, men denne var betydelig mindre enn Galleparten i 1625. Vincents Lunges part tilhørte Ærigodset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 228Vedk Vik i Kvam og Æri i SognCa. 1300 skjenket Gyrid Brattsdatter sin gård Vik i Hardanger for provent i Munkelivs kloster. Her nevner hun Jartrud værsyster mi.[url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/regest_vise_tekst.prl?b=2235&s=n&str=>LenkeJartrud tenker jeg er kona til Aslak Bratt, far til Bratt Aslakson som får jord i Samland fra Torstein Hallgrimson for utestående fordring for leie av Skidagarden i Bergen. Lenke Ifølge Jo Rune Ugulen er Bratt Aslakson gift med Oddny hvis bryllup ble betalt av Orm Aslakson, biskop på Holar på Island. (Ref. ...alle the knaber ther inde och sædescwenne.) Her må det være en forbindelse til Pål Arnfinnson ,n.1324-1336 i Kvam og Jartrud Arnfinnsdatter på Æri d.f.1393.Vedk. Tjosås og Vik i Øystese.I et diplom av 1402, ser vi at Elin Erlingsdatter og mannen har leid nausttomt i Vik mens de bodde på Tjosås. Det samme beretter Thordis Torkjellsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Vi får skrive litt om hvert vårt, så får vi prøve å samle trådene siden.Tor Weidling har bl. annet skrevet en artikkel om adelsgods i Sogn fra sent 1500-tall til 1661. Artikkelen er offentliggjort i Heimen B 38 (2001) s. 243 - 261. På s. 249 er det gitt en oversikt over noe som vel er ment som de største adelsjordeeierne i Sogn i 1624/1639. Jeg ser at Gallene ikke er nevnt blant disse, så det jeg da lurer på er om Gallegodset er tatt med under noen av de andre jordeeierne eller om det er uteglømt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Der var og Galle-gods i Nordfjord, Tor Kvien har funne fram kjelder for at Skodi og Berset i Nordfjord var Galle-gods. Dette er vel nr gard nr. 31 og 32 i lista di i innlegg nr. 113.'Galde-ætta åtte 3 3/4 pd. i Skodi (Skåden) og 1 pd i Berset. Dette godset selde kong Fredrik III på kruna sine vegner til statthaldaren Han.(nibal) Sehested, som fekk skøyte på alt gods som Galde-ætta åtte i Noreg; sk. dagsett 20.6. 1649 (Sjå Norske Rigsregistr. IX s. 403).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Leiv Magne (243)Eg hadde kome fram til at nr. 32, Bersetter var Berset i Utvik i Innvik sogn, no Stryn, medan eg ikkje hadde noko løysing for nr. 31, Skodem. Den siste er da helst Skoden i Innvik i Stryn kommune? Takk så mykje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skattematrikkelen 1647 S&F:Dale sogn, Sunnfjord:Kleppe smør 5 1/2 pund.De Welb. Gallers gods.Olle aff 1 pund 9 mk. 5 1/2 s.mk.Gunder aff 1 pund 9 mk. 5 1/2 s.mk.Olle aff 1 pund 9 mk. 5 1/2 s.mk.Tosten aff 1 pund 9 mk. 5 1/2 s.mk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takker Arnfrid!Hadde funnet fram til to alternativ for denne gården (nr. 27 i lista). Begge låg i Sunnfjord, men nå er det altså klart at Kleppe i Dale er det rette svaret. Vi ser også at størrelsen på den samlede verdien av gården er den samme i 1647 som i 1624 og i 1649.Trolig var det herifra 'Kleppe-Maren' frå Kleppeskardet kom ;-)). Jakob Sande var vel også Sunnfjording?Jeg skal sende tabellen så snart jeg har gått gjennom heile. Jeg bruker O. Rygh for å prøva å identifisere gårdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg glemte å skrive at Kleppe er gård nr 27 i listen din, Finn.Ellers finner jeg ikke mer Galle-gods i S&F og Rogaland i 1647. Beklager!Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der var vi på samtidig, Finn.Ja, Jakob Sande var fra Dale i Sunnfjord, oppvokst på klokkergården, så Kleppe-Maren var nok trolig fra Kleppe. I dag hører Kleppe til Gaular, mens kommunesenteret Dal hører til Fjaler. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 248/249 Kan dette være Skodi/Skaden. Skrives Skui i RN og Skaden i DN LenkeVedk. Kvitastein i Jondal. Ligger ved Eidesvatnet. N.første g.i 1324.Skrevet Hwitastenn i 1530. Vincent Lunge skal ha eid Kvitastein i 1520, oppført som ødegård. I 1626 heter det at Kvitesten ødejord ligger under Eide og avgår skyld 1/2 lb.sm., 1lb.salt. Eies av Lars Galte i 1640 årene.Ref. Jondal i Gamal og Ny tid. O. Kolltveit.Har du flere steder fra Hardanger/Hordaland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.