Gå til innhold
Arkivverket

[#58653] Anene til Niss Marcus Nissen

Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Christian (innlegg 25). Jeg vet ikke mye om Musæus-slekten og det lille jeg vet har jeg hentet fra DYBWAD, J.:'Familien Dybwad 1734-1934', Oslo 1934, s. 44: Carl F. Musæus ble etter hvert prest i Melhus i Sør-Trøndelag hvor hans svoger Peder Schieldrup Nissen var residerende kapellan i 1801. Peder var gm Bolette Margrete Musæus som i 1801 var 27 år Peder og Bolette bor på garden Varmboe og der bor også Bolettes søster Christiana Maria Musæus 21. år og Maren (Marie) Nissen som var Peders søster og 22 år. Maren blr senere gm Carl F. Musæus og de fikk datteren Elisa f Stavanger 20.01.1804, d. 1881. Elisa ble gm Prost Leonard Christian Borchgrevink Holmboe f. Trondenes 10.10.1802 d. 24.09.1887. Jeg tror ikke din tipptippoldefar Nils Nissen var identisk m Niss Marcus Nissen. Nils hadde bare et fornavn iflg.kb. mens Niss hadde to. mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Olav, takk for interessant informasjon.Såvidt jeg kan se var Carl Fredrik Musæus født på Melhus 11 nov 1778, død 11 april 1839: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100073675815&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke og ble g. 4 okt 1801 i Helligaands kirke, København m. Maren Maria Mesch Lenke. Det var disse to som fikk datteren Elisabeth døpt 29. jan. 1804 Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Domkirken, Frue i Stavanger, Klokkerbok nr. B 7 (1791-1813), Fødte og døpte 1804, side 168. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Christian. Jeg bøyer meg for dine primærdata når det gjelder hvem Carl F. Musæus var gm, men jeg har fremdeles problemer med å akseptere at Nils Martinus Nissen f. 1767 i Tr.heim er identisk med Miss Marcus Nissen, 30 år, ved ft. i 1801. I de kb hvor jeg har funnet Niss Nissen nevnt (som far og som brudgom) heter han Niss, Niss Marcus, eller Niss M. i I borgerbrevet heter han Nils Marcus. Nils kan forveksles eller brukes alternativt med Niss, men Marcus kan ikke forveksles med Martinusen? Var din tipp(2)oldefar Nils Martinusen Nissen av holstensk herkomst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Nils var ikke min tippoldefar, det var broren Peder Schjelderup Nissen g.m. Bolette Margrethe Johannesdatter Musæus som var mine aner. Holstensk herkomst var det neppe der i gården, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
Gjest Olav Aasmundrud

Jeg har fortsatt ikke greid å identifisere foreldrene til Niss Marcus Nissen. I Aschougs konversasjonsleksikon under slekten Storm finnes Søren Pedersen Storm f. 1700 Egtved, d. 1735 Svendborg g. 1730 Svendborg med Cathrine Birgitte Nissen d. 1738 Svendborg. Deres sønn Niels Nissen Storm f. 1731 d. 1771 var dr. med og bergmedicus på Kongsberg. Iflg kb Kongsberg døde Medicus Nicolaj Nissen Storm på Kongsberg den 22.06.1771 og han oppgis f. i Odensoe på Fyen i 1731. Kan dette være faren til Niss Marcus Nissen?. Jeg har søkt i kb for Kongsberg i perioden 1769-1771 u. døpte uten å finne ham. Er det noen som kjenner til Medicus Nicolaj Nissen Storms barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 8 måneder senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Skiftet etter Niss Markus Nissen startet 3. mai 1826 og ble avsluttet 7. mars 1832SeØvre Romerike skifteprotokoll 17, side 922, 923, http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25607/480Øvre Romerike skifteprotokoll 19, side 339,Øvre Romerike skifteprotokoll 20, side 93,Øvre Romerike skifteprotokoll 21, side 15, 33, 149, 156, 168, 200, 215,Øvre Romerike skifteprotokoll 22, side 13 b,Øvre Romerike skifteprotokoll 23, side 213 b,Eidsvoll sorenskriveri. Sluttede skifter. Eske 5. 1831-32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Takk vera det siste innlegget har eg vorte merksam på fleire som leitar etter opphavet til Niss Markus Nissen. For det fyrste kan eg vise til to oppslagsverk der du kan finna litt stoff om dei ulike Nissen-slektene i Noreg: Store norske leksikon og Norsk slektskalender. Diverre hjelper dei deg/oss ikkje til å koma på sporet av Niss sitt opphav. Men eg har kjente som sit på oppteikningar som kanskje kan vera til hjelp. Diverre kan det ta ei viss tid til eg får tilgang til desse oppteikningane. Men i slekta heiter det at den Nissen-slekta Niss høyrde til, har opphavet sitt i Schleswig-Holstein. Det svarer til den eine Nissen-slekta som er nemnt i dei to opplagsverka. Det kan vera at Niss ikkje er født i Noreg i det heile, men kanskje i Danmark.Det er jo mogleg at den Daniel Nissen som er 'kramboed karl' hos kjøpmann Fredrik Berg i Storgata 29 i 1801, kan vera ein yngre bror av Niss. Daniel er registrert som kjøpmann i Kristiania frå 24.05.1811 i 'Fortegnelse over Christiania Byes Politie Juridiction henhørende borgere 1815'.Når det gjeld Åse Kirstine Huus, var ho dotter til Amund Olsen Huus og Elsi Maria Arnesdtr. Amund var kjøpmann og budde i Storgata 26D i Kristiania. Han vart registert som borgar i Kristiania den 14. februar 1783, då som 'Høker og øltapper'. 'Paany 3 mai 1785 kjøbmand anv. 10 mai 1785' (kjelde: Digitalpensjonatet). Amund kjøpte halvparten av garden Store O i Aker ved auksjonsskjøte av 13.september 1796. Han skaffa seg resten av eigedommen ved skjøte av 7.september 1811. Amund var gift to gonger. Med Elsi Maria hadde han berre dottera Åse. Med den andre kona, Berte Olsdtr Nerdrum, hadde han tre barn, Ole, Petrine og Karen Petrine Hermine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Supplerer (5). Nils Marcus Nissen og Aase Kirstine Huus hadde også sønnen Georg William, døpt 22. nov.1803 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7234&idx_id=7234&uid=ny&idx_side=-275>LenkeCaroline Severine Hagerup døde 9. apr. 1867 i Chra. og ble begravet 13. apr. 1867 i Trefoldighetskirken LenkeDet yngste av barna, Harald Peter Cornisch Nissen f. 1823, er oppkalt etter lensmann i Oppland, Johan Christopher Cornisch 1790-1840 som var gift med Caroline Severines søster Juliane Augusta 1789-1860. (Det er også flere inngifte av Cornisch tidligere).Jeg tror barn nr. 5 med Caroline Severine heter Benthea - ikke Berthea. Benthe er et kjent og mye brukt navn i Hagerup-familien, men ikke Berthe(a).Jeg kan også føye til at flere av søsknene til Caroline Severine feiret bryllup på Sanderud gård. Dette gjaldt ihvertfall både Benthe Thomine Catrine Borthig Hagerup (1792-1837) og trolig Hans Christopher Adolph Hagerup (1786-1838). Sistnevnte ble gift med Birthe Larsdatter Enden og de fikk sin førstefødte på Sanderud i 1818 før de ble gift i 1820.Til (37). Amund Olsen Huus ble gift med Else Maria Arnesdatter Fossum (!) 20. jun 1777 LenkeI hans andre ekteskap med Birthe Olsdatter Nedrum (iflg. Familysearch døpt 27. mar 1757 i Gjerdrum) er de tre barnas dåp her, Ole Lenke døpt 29. des. 1786Petrina Hermane Lenke døpt 23. mai 1788Karen Petrine Hermane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for det Olav.Dåpen til Berte Olsdatter Nerdrum 27. mar. 1757 - ikke i Gjerdrum som nevnt i (38), men i Fet, Akershus [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7597&idx_id=7597&uid=ny&idx_side=-37>Lenke altså ikke Birthe og ikke Nedrum.Far til Berte, Ole Pedersen Nerdrum Lenke - 20. feb ??? 1724 i Fet. Er farens navn Peder Olsen S...aker Nerdrum ?Moren er vanskeligere å finne, men skal være døpt i Nittedal (Skedsmo kb) i 1726. Da har jeg bare funnet en kandidat Lenke - se 14. søndag etter Trinitatis, men er usikker her.Deres ekteskap er imidlertid her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger tysland

Hei, Den Daniel Nissen som er nevnt i innlegg 37 er far til min t-t oldemor Nicoline f. 1802.Han kalte seg da Daniel N. Wulf, og da han døde i 1824 (hvis jeg husker riktig) står hele navnet Daniel Nissen Wulf. Jeg har aldri klart å finne hans foreldre som en gammel grandtante mente kom fra Sverige, noe som ikke var riktig. Har hatt prof. hjelp der. Har lett i mange år, men står bom fast så jeg følger denne debatten med lupeInger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Jeg har av tekniskegrunner ikke deltatt i denne debatten i det siste, men nå er jeg tilbake, og med referanse til Olav (37)har jeg i det følgende referet (summert) noen av mine funn om Nis Marcus Nissen og hans familie. Niels(Niss) Marcus Nissen fikk borgerskap som kjøpmann i Christiania 10.05.1799. I 1801 bor Niss i Storgaten 32 A i Christiania. Han er kjøpmann, 30 år og ugift. Under omtalen av hans sønn Georg William Nissen i Toten bygdebok er det referert til Niss som holstener, og det er temmelig sannsynlig at slekten kom fra Holstein, men om Niss var 1. ge. i Norge er uvisst. Niss første kone var Aase Kierstine Huus, datter av kjøpmann og høker i Christiania, Amund Olsen Huus og hans første kone, Else Marie Arnesdatter Fossum. Amund fikk borgerbrev i Christiania som høker og øltapper i 1783 og kjøpmann i 1785. Svigerfaren Arne Olsen Fossum hadde fått det samme (høker og øltapper) i 1759. I 1801 bor Aase Kierstine i Christiania sammen med faren, hans nye hustru, Birthe, og halvsøsknene Ole 15 år og Petrine 8 år. Niss og Aase fikk antagelig to barn sammen før hun døde 29 år gammel. Det var Georg William f. 1803 og Amund Berndt f. 1805.I 1807 giftet Niss seg på nytt med (Sørine) Caroline Hagerup. Hun var søsterdatter til hustruen til Peder Hersleb Essendorp som var administrator ved de norske gladdverk og hadde kjøpt Sanderud gård på Eidsvoll. Niss kjøpte kjøpte Sanderud og nabogaården Minne i 1808/09. På Minne hadde han bevilling til krohold og ferging over Vorma. Niss og Sørine fikk 7 barn sammen alle f. på Eidsvoll: Helene Christine Adolfine f. 1809, Søren Fredrik f. 1810, Petrine Helene f. 1812, Carl Magnus Ludvig f. 1815, Fanny Augusta f. 1817, Adolf Yheodor f. 1819 og Harald Peter Corninsky f. 1823. Niss døde i 1826 og i 1829 ble Minne solgt på auksjon til Niss sønn, handelsborger Amund Bernt Nissen. Aase Kierstines foreldre ble viet i Oslo Domkirke i 1777. Faren Amund ble f. i Lørenskog på gården Losby(Laasbye) i 1748 og hans far Ole Amundsen var antagelig leilending eller husmann på Losbygodset. Kona til Amund, Else Marie, døde ung og Amund giftet seg på nytt i Skedsmo i 1786 med Berthe Olsdatter Nerdrum. Jeg stopper der, og fremdeles kjenner jeg ikke herkomsten til Niss Marcus Nissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Olav, for å pirke litt, du skriver om Severine Caroline Hagerup at hun var 'Hun var søsterdatter til hustruen til Peder Hersleb Essendorp'. Hun var nok datterdatter til Fridericha Otzen, svigerinnen til Essendorp.Benytter anledningen til å nevne at hun er født 1787 (døpt 07.09.1787) og ikke 1788 som jeg har sett flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg så nettopp tilfeldig kjøpmann Daniel Nissens hustru død i kb [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7381&idx_id=7381&uid=ny&idx_side=-166>Lenke - Anna Maria Ell (?) Nissen død 7. mars 1822, 28 år gammel.De ble gift 12. mai 1813 Lenke29. mar. 1814 får de en sønn med navnet Andreas Christian Frederik Nyske Lenke5. apr. 1816 sønnen Daniel Nyske Lenke Kjøpmann Daniel Nissen Wulff får sønnen Nicolai 29. apr. 1813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Inger, Fordi din Nicoline ble født 18.04.1811, døpt i Slottskirken 03.05.1811 med barnefar Daniel Wulff hos kjøpmann Wang. Daniel Nissen Wulff giftet seg 03.06.1812 med Maren Nielsen Holmen.Daniel Nissen giftet seg 12.05.1813 i Vor Frelsers Kirke med Anne Maria Ell. De fikk barn bl.a. i 1814, 1816, 1817 osv. , mens Daniel Nissen Wulff fikk barn i 1813,, 1814, 1815, 1816 osv.For øvrig fikk hvert sitt borgerbrev. Jeg kunne fortsette nesten i det uendelige, men dette burde være rikelig med dokumentasjon på at Daniel Nissen Wulff og Daniel Nissen er to forskjellige personer.I tillegg har Leif nevnt barna til Niss Marcus Nissen som fikk sine 3 første barn døpt i Vor Frelsers Kirke( 2 i første, 1 fra andre ekteskap), deretter på Eidsvold. Niss Marcus Nissen ble borger 12 år før ovenenvnte Daniel Nissen og Daniel N. Wulff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger tysland

Ok Geir, jeg tror deg men jeg blir litt frustrert over alle de like navnene, og så har jeg ikke all verdens tid av gangen til å drive med dette.Takk også til Leif som satte meg på sporet av fadderen i dåpen 1813.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.