Gå til innhold
Arkivverket

[#58658] Ellevine Andrine Andersen. Døpt 11 mars 1866 i Sem (Vestfold) Hvor ble hun av ?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette er innfløkt. Tenkte at det kunne være mulig å finne far til Elevine Hansdatter (Olsen) , som ved vielsen er oppført med far Hans Bolllerud.Bygdebøker for Sem/ Slagen er digitaliserte og vi finner Bollerud og slektshistorien her, søkbar på gårdsnavn: LenkeHer står nevnt en Hans Andersen Bollerud, men finner ikke så mye ellers aom kan klargjøre hvem far til den Eveline Hansen kan være?Finner en Hans Andersen 1 år på Bollerud i 1865, og vel samme mann på samme gård i 1900, gift og med flere døtre på alder med Åsta.Om det går an å finne Elvine Hansen med far Hans Bollerud i kirkbøker i Sem, lurer jeg nå på?Det vil i så fall bekrefte at damen der Åata bor i 1900 er en annen en Ellevine Andersen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

GunnJa Ellefine født 1865 i Sem med far Hans Eriksen Bollerød finnes her. Permanent sidelenke: LenkeSå jeg forstår mindre og mindreMvh Lars ve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var den eneste Elevine med far hans jeg fant også. men her i samme bok er den Ellevine Andersdatter som ble mor til Åste , pluss ++Lenke Fra klokkerbo denne gang. Tydelig at det er to forskjellige Eleviner og en navnsøster som er pleiemor til Åata.Men hvor de ukjente barna , Erling og halvsøster til Åsta befinner seg i 1900 er ikke oppklart.Fortsatt mye å oppklare her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling dro i følge Aastas mor til Amerika i ung alder, men han var helt sikkert halvbror, og har et annet etternavn. Blir nok vanskelig å finne.Søsteren til Aasta ble visst så godt gift at hun ikke ville ha noe med Aasta og Erling å gjøre. Hun bodde visstnok i Oslo i voksen alder.Spørsmåler blir hvor Ellevine var etter 1992. Var hun i Kristiania, som er nevnt i kirkeboken, og fikk de to andre barna der? Eller er Erling (halvbror) sønn av fosterforeldrene?Ja spørsmålene er mange herLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her går jeg litt bakover i tid. Foreldre til Elen Louise Sørensdatter ( dpt 20 mars 1836 i Sem ( fam. s.) Søren Larsen og Anne Birgithe Nilsdatter bor her i Sem 1865: LenkeDatteren arbeider på en gård i nærheten se innlegg nr. 2.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg nok en Elevine som gift på Nøtterø med to barn. Hun har ektemannes etternavn her, men hva pikenavnet var vet jeg ikke. Hun er i passe alder og født i Sem: LenkeGår an å undersøke. Jeg finner ingen i Oslo som passer i alder og f. i Sem.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å løsne litt her :-)Jeg fant Erling døpt i Tønsberg 26/1-1902 med foreldre sjømann Ole Olsen og mor Ellevine Olsen. LenkeDette er det samme paret som bodde i Åsgårdstrand FT 1900, og da kan vi slå fast en gang for alle:1. Aasta vokste opp sammen med Ellevine og Ole Olsen og halvbror Erling. Denne Ellevine er IKKE Aaastas mor.Men vi har vel ikke kommet så mye lenger allikevel. Vi vet ikke mer om den Ellevine jeg etterlyser.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn (32)Jeg finer dåpen til Jenny Constanse på Nøtterøy 1896, men jeg ser ikke hva som står morens navn. Kristine? (nr 55): LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da fikk du løsning på en del av gåten. Men hvor i all verden er ble det av den ekte moren , Ellevine Andrine Andersdatter? Kan hun være død tidlig likevel, eller reist bort med en ektemann ? Jeg finner ikke ut noe om den Elevine som kallers Johannesen på Nøtterø. Hennes ene barn skulle være født i Sem og den andre på Nøtterø.Finner ingen med passende navn og alder og heller ingen familie utflyttet fra Sem etter sønnens fødsel ca 1892.Her ser ut til å være mange merkelige Elevine historier i området?Kan hende det da er mulig å oppspore Erling Olsen som emigrerte i ung alder? Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ellevine Johannesen på Nøtterøy kalles Knudsen, f. 1864, ved Jenny Constanses dåp 1896 på Nøtterøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ut i fra at den 'ekte' moren (Ellevine) levde et stykke utpå 1900-tallet, og i flg kirkeboken ved Aastas dåp i 1907, så er det jo nevnt at moren oppholdt seg i Kristiania, men det er jo tydelig at kirken og fosterforeldre ikke hade så mye opplysninger om verken Ellevine eller Åstas far Sigurd, det går jo tydelig fram i kirkeboken.Det at Aasta har kalt sin mor Ellevine er jo riktig i dobbelt forstand. Både biologisk mor og fostermor hadde det navnet, og jeg mistenker at Aasta ikke visste at fostermoren ikke var hennes ekte mor.Datteren til Aasta, som er min sambers mor, sa senest i går at hun var sikker på at moren hadde vokst opp med sin mor, noe vi har bevist ikke var riktig. Men jeg kommer aldri til å meddele henne dette. Noe er greit å ikke vite når man har levd i over 87 år.Men... jeg har fryktelig lyst til å finne Aastas biologiske foreldre.Så Ellevine og Sigurd er fortsatt ellerlyst!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg forstår helt din vurdering her, Lars Ove. Men dette blir ikke enkelt-Jeg kikket på emigrantliser Ellis Island også, og der finnes mange Erling Olsener som er nevnt på lister her, blir ikke lett å finne den rette, og ikke finner du vel der svar på hvor Elevine Andersdatter kunne være heller.Om det nå var sant at Ellevine var gift med Denne Sigurd, så burde jo vielsen vært mulig å finne et sted?Lykke til med fortsatt søking. Jeg tror jeg gir meg her nå.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Prøver til slutt med et kart over Tønsberg og Fayesgate: LenkeKan hende det finnes adressebøker for Tønsberg som kan si hvem som bodde i denne Fayesgaten mellom 1891 -1899?Dette vet jeg dessverre ikke noe om.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ad 33: Da blir vel, som du sikkert har konstatert selv, Erling fosterbror og ikke halvbror. Dersom Åstas datter lever i troen på at Åsta vokste opp med sin mor, er det ikke rart at hun også tror at Erling var en halvbror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg kommer med et innspill til her - før vi alle gir helt opp...Hva om det ikke er Ellevine Andrine som er moren til Åsta? 1) Navnet til Åstas mor er oppgitt til Ellevine AnderSEN. 2) Det er ikke oppgitt fødselsår på moren ved datterens voksendåp og konfirmasjonAltså kan det teoretisk sett tenkes at den Ellevine Andrine AndersDATTER Magnusen du fant ikke er rett mor, fordi navnet ikke nødvendigvis stemmer og fordi det ikke finnes noe fødselsår eller dato å støtte seg til.Da lanserer jeg denne damen isteden:Ellevine Amalie Christiansdatter AnderSEN, født i Sem 1864: Fødselen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1267&idx_id=1267&uid=ny&idx_side=-88>LenkeBodde i Tønsberg ett års tid i 1900-1901 ca Lenke (Nr 7 venstre side)Finnes sannsynligvis talt to ganger i FT1900, både i Tønsberg Lenke og i Holmestrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristinn:Jo her er jeg åpen for alle forslag, dette er den mest vriene nøtta jeg har vært borti, og hadde det ikke vært for at dette er familien til min samboer, hadde jeg avsluttet forlengs, men...da stiller jeg meg følgende spørsmål:1. Når Åsta blir voksendøpt og konfirmert i 1907, 15 år gammel, er det jo mulig at presten ikke har kunnet sjekke identiteten til foreldrene, men hvem oppga da foreldrenes navn?2. Hvorfor brukte Åsta etternavnet Sigurdsen i hele sitt liv helt til vielsen i 1919? LenkeHvis din teori kan være riktig, kan jo nesten hvem som helst ha vært Åstas foreldre. Da kunne jo Ellevine som Åsta bor hos i Åsgårdstrand (som vi har antatt er fosterforeldre) også vært moren til Åsta?En interessant tanke ?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketil:Det har du helt rett i :-) Hun hadde jeg glemt i farten, og jeg finner ingen Elvine døpt i Tønsberg 1867-1868-1869Takk! Den må forfølgesMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Jeg har leita høyt og lavt for å prøve å finne om Hildur var datter av Elevine, men har ikke funnet henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten:Mange takk skal du ha.Jeg lurte på omjeg skulle forøke å finne et mulig ekteskap i Aker etter 1900 på Ellevine.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg har sjekket både inn- og utflyttede i Vestre Aker 1892-1905 uten å finne henne. Nordre Skøyen skulle ligge under Vestre Aker etter det jeg kan skjønne.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.