Gå til innhold
Arkivverket

[#58762] Hvem var Gurine Asbjørnsdatter født 1844 i Seljord?

Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Aabøe

Da har jeg lyst til å fortelle dere litt av en historie som jeg sent vil glemme... Historien startet med dette bildet av halvbroren til Gurine, Magnus Asbjørnsen.

bilete4638.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Jeg mottok bildet fra Australia og det var bror til Magnus, Thomas Thompson f. 1843 som vedkommende ville ha opplysninger om. Jeg fant jo fort ut at han ikke hadde noen bror med det navnet, men han hadde en bror født i 1843 og han het Aslak Asbjørnsen. Så var det å finne opplysninger om han da...annotasjonsregisteret er en fantastisk kilde:Side: 283 Patent nr. 0563 Navn: Aslak Asbjørnsen Overført fra Annotationsrull no. H563 Oppholdssted: Kragerø Født: 26.08.1843 i Hvideseid Foreldre: Første påmønstring: 07.09.1868 Siste påmønstring: Siste avmønstring: Rømt i Melbourne i oktober 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Disse søsknene ble spredd over hele verden. Magnus havnet i Canada, og ved et raskt søk fant jeg ham i Fr. Børresens fotoregister. Bildet av Magnus Asbjørnsen i uniform kan tidfestes ved å bruke Susann Bonges bok om eldre norske fotografer. Ved hjelp av denne boka kan vi se når fotografen holdt til på den adressen som er oppgitt på bildet. I tillegg har han på seg en av Gardens tidlige uniformer. Bildet kan derfor tidfestes til 1888-89. Magnus var hos fotograf Børresen i Kragerø 16.04.1892 og hadde da trolig bestilt turen til Canada. Her er bildet av Magnus i sivil.

bilete4639.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Magnus emigrerte til Hallifax i Canada i 16.12.1892. Søsteren Johanne F Asbjørnsen kom til Chicago og ble gift Hansen. Bak på dette bildet med bart sitter broren Aslak Asbjørnsen rømte fra Kragerøskuta Ino som ble ført av kaptein Schulze i Melbourne i 1869.

bilete4640.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Det var mange måneders arbeid å finne ut av dette og tankene går særlig til Johanne Hansen i Chicago som i mange år strevet med å finne igjen sine søsken:Her er et klipp fra det familien i Australia skrev: Family story is that he changed his name because nobody here could spell or pronounce it.When I was young, I was told Thomas was a ship's deserter, not uncommon here at the time, so I was surprised to see his occupation as a bricklayer.The cousin who gave me the photo is now 84 and she remembers the name being used within the family. She also gave me a newspaper cutting believed to be around 1934. The Melbourne newspaper, The Herald, received a letter from Mrs Johanna F Hansen, 3143 Palmer Square, Chicago, Illinois, USA, which read:'Kindly have my brotherr or any of his family communicate with me. Enclosed find photo of my brother. Former address: T. Thompson, 135 High Street, Melbourne, Australia. Notify me whether you locate him or not. Thanking you in advance.'The newspaper story said the photo belongs 'to that period which just followed daguerro types, and was apparently taken about 60 years ago' and Thomas Thompson appeared to be middle aged. This dates the photo as being around 1870. The following day, The Herald reported that Mr Thompson's two sons called at the Melbourne office and reported that their father had died September 23, 1912. They were Marcus William Thompson and Frank Melville Thompson. Their sister was Mrs. Elsie May Miller. They said their father was a Norwegian by birth and had been at sea for many years before he settled in Melbourne.'The sons remembered that their father had received letters on rare occasions from his sisters. These were written in Norwegian. One of them, which they had brought with them, was signed by Johanne Asljorensen, which was probably Mrs Hansen's maiden name. The photograph forwarded to The Herald by Mrs. Hansen, they said, was exactly similar to one of their father which they still had in their possession'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

For en utrolig historie og en utrolig bragd å finne ut av det! Jeg likte veldig godt piknik-bildet - se hvor stolte og fornøyde de er med den medbragte maten og drikken!K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Er det etablert en kobling mellom den Gurine som gifter seg med Knut Helgesen og den Guro Asbjørnsdatter som ble funnet født i 1841 i Kviteseid?Jeg har lett etter Gurines konfirmasjon i tidsrommet 1857-1862 i Kragerø, Sannidal, Skien og Fyresdal. Jeg fant henne ikke, men broren Østen Asbjørnsen, født 1842, var konfirmert i Sannidal. Oppgitt fødested Thortvedt. I FT1865 født i Moland: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f60831&gardpostnr=182&personpostnr=1000&merk=1000#ovre>LenkeI 1840 melder Asbjørn Ostensen og kona Ingeborg flytting fra Seljord til Kviteseid (nr 31 og 32 på siden her) LenkeOg som nummer 104 flytter han ut igjen fra Kviteseid i 1853 med kona Ingeborg og barna Guro og Aslak. Lenke ser ut som om de flytter til Sillejord? Guro står som født 4 juni, døpt 22 august 1841.Og her finnes de innflyttet til Seljord i 1853 - men da er 'Guroe' født i 1842 Lenke .og i 1860 flytter han fra Seljord til Kragerø - uten kone (som sikkert er død innen da) og barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Knutsen

Kommer her med noen utfyllende opplysninger.Den Øystein som er nevnt født i 1851, har iflg Odd Karlberg, Seljord IV, side 339 , Ingebjørg Eivindsdatter Jonsli som mor (altså uægte).Ellers skriver Tov Flatin i Seljord II side 211: Aslak Sudistogo Meås og Margit var bånlause. Dei tok til seg Guro, syster til Margit, og bonni hennar, då Øystein Førstoul var død. Det var tri av dei: 1. Asbjønn (sjå under bolken 'Bygdediktarar'), 2. Aslaug,g.m. syskinbåne sitt Endre Råmundson Vårbulid, 3. Anne, døydde i 20-årsalderen. I Seljord bind I side 455 står det hele 6 sider om Asbjønn Øysteinson Meås. Jeg tar med et lite utdrag: Asbjønn var haghendt og kom av med mest kva det var. Han var snikkar og murmeister og skomakar og feiar og so mykje, og var ein meister å segja til alt han tok seg til med. --- Asbjønn vart i 1838 g.m. Ingebjørg Olavsdaotter Meås, fødd 1814. Med henne hadde han desse bonni osv. Dei flutte i 1841 til Kvitseid, men kom attende til Seljord i 1853. I 1862 var det vel han flutte or bygdi for godt. Han reiste til Kråkerøy. Det var berre armodi og drykken med honnom; men Aslak, son hans, var ein umfram flink og snodig kar. Han var sjømann, og han kosta upp ei fin stogu for far sin på Tommesheia ovanfyre Kråkerøy. Ingebjørg døydde, og han gifte seg med ei gamalvori fente som var so vond og fæl at det var ein spegil fortel far. Med henne hadde han ein son heitte Magnus, som var ein sers gåverik gut; han vart kantorkar hjå byfuten i Kråkerøy.Mvh Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

I denne linken [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f60801&gardpostnr=142&sokefelt=skjul>Lenke så bor de på Thomesheia i Kragerø og der er sønnen Aslak Asbjørnsen som er huseier. Det er den samme personen som rømmer fra Kragerøskuta Ino i Melbourne i Australia i 1869 og som dør der nede i 1912 og som sitter til venstre på bildet over. Jeg har hatt en god del kontakt med familien i Australia og lært en god del om hvordan man må gå fram for å finne opplysninger om innvandrere i Australia. Skulle ønske det hadde vært registre over nordmenn som innvandret der nede. Det var mye på grunn av et dokument som kalles 'Memorial for letters of naturalization' at denne 'saken' om Thomas Thompson/ Aslak Asbjørnsen lot seg løse. Man kan søke etter denne type dokumenter i 'National Archives of Australia' og velger man f.eks Norway eller Norwegian som tekst så finner man en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Kjære kjære alle sammen, tusen hjertelig takk! Dette var så overveldende at jeg fikk gåsehud da jeg åpnet pcen for noen minutter siden. Jeg må få lov å si tusen takk og håper inderlig at jeg kan bidra tilbake til dere, særlig til dere som har slekt. Jeg har nemlig gjort et ganske stort arbeide med å finne ut av slekten bakover for mannen til Gurine, og har havnet i Canada der en flott dame som er godt over åtti år har brevvekslet med meg og sendt meg hele historien blant nybyggerne som først dro til 'Uniten' og så videre til Canada. Som dere kanskje vet er mannen hennes av slekten fra Skeie i Seljord og fra Kviteseid, Se Kviteseid gardsoge på nett. Videre kan jeg fortelle at de var lensmenn i Telemark men tok med seg yrke over Atlanteren og ble sheriff i Sioux-land. Dette vil jeg gjerne dele med dere som ønsker det, så si fra til meg så skal jeg sørge for å sende det materialet jeg har. Vennlig og glad hilsen fra Kikki k-bril@online.no for kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

ps: Jeg har foto av etterslekt etter barna til Gurine og Knud, men desverre ingen scanner, så jeg må få ordnet det via kjente, men disse bildene skal du gjerne få av meg Gunnar Aabøe hvis interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Gunnar Aabøe, du har kanskje disse opplysningene om Theodor Emanuel?Viet 1 des 1913 Jernbanearb Theodor Emanuel Helgesen, f. Skien 1872. Opph: Klevstrand. Far: Knut Helgesen, og hj.dtr. Karen Gulbrandsen, f. Klevstrand 1893. Opph: Klevstrand. Far: Gulbrand Gulbrandsen. Eidanger kirkebok 1912-1927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Gro-Berit,Litt usikker nå, hvem er disse? Frå Seljordsoga, Meås suistoga: Asbjørn Øysteinsson Brekka, 1815-* g. 1838 med Ingebjørg Olavsdtr (Heggtveit?) ca 1814- Born: (1 f på Meås, 2 og 3 i Kviteseid) 1. Øystein, 1838- 2. Guro, 1842- 3. Aslak, 1843Meås –Kragerø 1860Guro døpt Kviteseid 1841 Foreldre: Asbjørn østensen og Ingeborg Olsdatter , Ramskei u. Hægtvedt(PS: både Meås og Ramskeid ligg like ved heimplassen min)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Gro Berit, jeg har litt tungt for det, men ser nå at jeg får dra til biblioteket og lese bygdebøker slik Mandalsmannen beretter om. Så får jeg vel orden på alle navn etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, Kikki og dere andre,Det var vel egentlig ikke disse søsknene til Gurine du var på jakt etter Kikki, men siden jeg satt med dette materialet så regnet jeg med at noe av dette også kunne ha interesse. Etter det jeg forstår så har du god oversikt over etterkommerne etter Gurine ? Kan de ha vært i kontakt med Magnus sin familie siden de begge kom til Canada ? Jeg sitter med oversikt over familien i Australia, men når det gjelder Magnus og Johanne så vet jeg ingen ting om etterkommere. Har mange ganger tenkt på at det skulle vært artig å visst noe om deres etterkommere også. Vi har jo i det miste en adresse i USA hvor Johanne F. Hansen bodde. Jeg har en epostadresse til vedkommende i Melbourne som jeg hadde kontakt med den gangen så hvis du er interessert i kontakt med disse så kan jeg sende deg den til din epostadresse.Når det gjelder skuter så er det nok slik at det finnes mange skuter i Norge med samme navn, så den Ino du fant på internett er nok ikke den samme som den Kragerøskuta jeg nevnte. I 'Fortegnelse over skip hjemmehørende i Kragerø tolldistrikt 1775-1910' utgitt av Berg - Kragerø Museum, finner jeg som nummer 426 på side 29 skonnerten Ino på 74 kml, bygget i Kragerø i 1868, ført av C. Schulze, eiet av H. Biørn jr. Skuta ble solgt under navnet 'Laura' i 1897 til Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei tilbake Gunnar, jeg ble veldig veldig glad uansett for foto og bilder av Gurines søsken. Jeg er interessert i alle jeg finner, ikke bare rett linje oppover. Bildene vil gjøre det mer morsomt fordi jeg plutselig ser ansiktet til noen som en gang var i slekten. Klær, bosted, ting som skjedde i lokalsamfunnet skriver jeg også om i Legacy som er programmet mitt. Har bl.a. mye slekt i Brevik som jo hadde sin del av mannefall pga epidemier blant annet. Jeg kan sende deg en legacyfil med alt jeg har fra meg og farslinjen bakover, samt gi deg mailadresse til Mrs C. Woodland, i Canada som er min 'cousin'. Benytt min mailadr k-bril@online.no så jeg kan gi deg materialet mitt. Tusen tusen hjertelig takk for bildene og historien bak søsknene til min tipptipp oldemor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Gøy at jeg hadde dette liggende og kunne hjelpe deg. Har sendt deg en epost med noen utskrifter. Håper du kan bruke det også. Jeg har også liggende originalutskrifter av dokumenter vedr. Thomas Thompson fra Australia og avfotografering av sidene i annotasjonsprotokollen som omhandler Aslak Asbjørnsen. Kan sende deg det dersom du ønsker. Lurer på om vi kunne greid å finne noe rundt Johanne i USA og Magnus i Canada. Her er info om Magnus når han reiser til Canada. (Vet ikke om det blir tydelg nok) Har også forsøkt å kontakte etterkommerne etter Aslak/Thomas i Australia, for å se om de fremdeles svarer på den epostadressen jeg har her.m.v.h. Gunnar.

bilete4652.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kikki Brill

Gunnar, du er suveren! Klart vi skal prøve å finne ut av Magnus sin historie i Canada. Jeg skriver mail privat ang dette. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Kikki Brill

Bernt Knutsen i Mandal søkes for videre utveksling av slektsinfo om disse - har fått god kontakt med Australia og håper vi finne ut mer om dette.Evnt andre som har noe om slekten, evnt om Magnus og Canada er også veldig interessant.kikki brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.