Gå til innhold
Arkivverket

[#58855] USA / Stavanger; Familien Morten Abrahamsen, - hvor ble de av etter 1875?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

HeiJeg kan ikke svare på alle dine spørsmål, men skal prøve. Når det gjelder adresser. I 1892 var adressen Nedre Dalgt – matrikkel nr 2111 – det vil si hus nr 53. I 1884 bodde de i Pedersgaten matrikkel nr 1166 – det nummeret fantes i matrikkelen for 1886 og var hus nr 71. Det ligger på hjørnet av Bratteberggaten og Pedersgaten. I 1900 var det ikke med i matrikkelen i det hele tatt og husnummeret er ikke i bruk i dag. I 1901 bodde de i Smalgangen, det er et lite smau som ender ut i Langgaten. 1908 ved Dagnys konfirmasjon bor de i Nymansveien 47. Nymannsveien, Opheimsgaten og Lysefjordsgaten er alle på Storhaug.Jeg synes også det er rart at det ikke finnes mer om Ryfylkegaten i 1900 tellingen. Gaten fikk sitt navn offisielt i 1925, men allerede i 1900 var det hus fra nr 1 til 26. Så her må en søke etter matrikkelnr tror jeg. I 1912 var der husnr. til 86. Her må en nok gå gjennom de kommunale folketellingen i byarkivet. Jeg kan se etter disse neste gang jeg er på arkivet, men jeg vet ikke når det blir.I Adressebok for 1955 finner jeg disse, men vet ikke om det er de personene vi leter etter.Aslagsen, Albert sjåfør, Ramslandssmauet 4Aslaksen, Alf fhv. mask. Agent Kiellandsgt. 35Ingeborg Aslaksen, assist. søster, Peder Klowsgt. 27. Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk igjen Lisa.Jeg må tenke gjennom hvordan vi skal gå frem videre. Vi nærmer oss nålevende og må derfor være varsom i det videre.Kan du sende en mail til affi krøllalfa online dot no så kan vi drøfte det.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Arnfrid Mæland

har i dag sendt dette til Stavanger Aftenblad:Etterlysning!Slektsforsker søker opplysninger om Martin Abrahamsen (Mortensen) f 8. februar 1861 i Stavanger, og ønsker i den forbindelse kontakt med etterkommere etter skipsbygger Albert Aslagsen og Anne Gurine født Abrahamsen (Martins søster).De hadde barnene Marie Christine f 1884, Ingeborg Konstanse f 1886, Alf Anton f 1889, Morten Georg f 1892, Dagny Alvilde f 1894 og Albert Fritjof f 1897.Familien var bosatt i Stavanger.Kontakt affi krøllalfa online dot no eller redaksjonen som oppgir telefonnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Det var ingen som responderte på etterlysningen i Stavanger Aftenblad, men jeg tror etterkommere bor i Ramlandssmauet enda.Har imildertid funnet en kilde til vedr Martin Mortensen f febr 1861, fra båten han var på i 1900:

bilete8806.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

legger inn 1900 fra hjemmeadressen også, slik at vi kan sammenligne. Adressen er samme, denne er opptatt 6.6., mens den på båten er opptatt 1.6. Som vi ser står det i den fra båten at han var f på sjøen i febr 1861, mens det på denne står i Norge i feb 1861. Se også på emigrasjon etc.

bilete8807.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg var litt upresis. Martin var ikke på båt, men stasjonert i Naval Training Station i California 1. juni 1900.Dette med evt emigrasjon i 1867 og f på sjøen i 1861 kan evt ha med faren Morten Abrahamsen å gjøre. Han var sjømann hele denne perioden. Skal vi se, fant vi noen gang konfirmasjonen til Martin ca 1876?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

Hei Jeg har funnet familien Aslagsen i Ryfylkegaten 4 i Stavanger i 1901. Albert Aslagsen 37, jernskibsbygger - støberiet - før Pedersgt. 118.Gurine 39Marie 17Ingeborg 14Alf 11Georg 9Dagny 6Albert 3Sverre 1/2I adressebøkene 1935 : Alf Maskinist Lysefjordsgt 33 Ingeborg sykepleier P. Klowsgt 271943: Alf maskinist Ag. Kiellandsgt. 35 Georg Ag. Kiellandsgt 35Hilsen Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

God idé Arnfrid (innl. 36), selv om jeg har søkt der før, for nå fant jeg dødsdato på 'vår' Martin Mortensen. Du husker vi hadde noen som hadde vært og sett gravstøtten hans på Mare Island Cemetery, men tidens tann hadde visket ut datoene. Her er iallefall dødsdatoen:U.S. Veterans Gravesites, ca.1775-2006Name: Martin Mortensen Service Info.: US NAVY Death Date: 25 Dec 1901 Cemetery: Mare Island Naval Cemetery

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ancestry.com tilbyr nå en research assistance og jeg har nå lagt inn nedenstående forespørsel på deres webside:I need to find the birth date of Mr. Martin Mortensen (also spelled Mortenson) born in Norway in 1861 and died in California on 25th Dec. 1901. He is buried at Mare Island Naval Cemetery in California, but the birthdate on the tombstone is not visible any longer. Would the death certificate show his date of birth ?Martin is found in Alameda, California, in the US census for 1900, registered at his place of residence as well as at his place of work. He was a Petty Cash officer in the US Navy in 1900. He is born in February 1861, but I need to know which day in February 1861.I checked with the Military archive center in St. Louis, but they could not locate his military records.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Så får vi se hva som skjer, jeg får Epost fra Ancestry:Thank you for posting your Ask an Expert question. We will notify you via email when experts respond or if they have clarifying questions. Please check with your email service to allow donotreply@ancestry.com, so that it is not filtered as SPAM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kaisegata i 1900 da Morten dør. Hvor er det i forhold til de områdene dere finner i tinglysningsdokumentnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Lisa. Da ser det ut for at de kun har leid hus der. Ingen tinglysing mellom 1885 og 1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anne Gurine og Albert Aslagsen/Aslaksen hadde barnene (alder 1901):Marie 17 årIngeborg 14 årAlf 11 år, g 1919 med Julie Henriette Josefine fra Brønnøy, adr Lysefjordgt 64Georg 9 årDagny 6 år, g 1911 med Ernst Kursteiner, adr Nymansgt 109. trolig skilt. Hun død i Oslo. (Her er forlover Albert Aslaksen, Nymansgt 109, som må være far, fordi broren vel er for ung, 14 år)Albert 3 årSverre 1/2 år, forlover 1919 adr Lysefjordgt 64Nymannsveien og Lysefjordsgaten er på Storhaug.Jeg skulle så gjerne funnet vielsen til Albert f 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Albert f 1897; hans adresser rundt den alderen han kan ha giftet seg:1919 Lysefjordsgt. 64 1925 Herman Wedelsgt. 8 1929 Hafrsfjordsgt 31 Nå har jeg gått gjennom det meste av lysningsprotokollene, men har ikke funnet han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dagny og Alf Anton er begge viet i St Johannes hhv i 1911 og 1919. Så kanskje de andre også bør kunne finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.