Gå til innhold
Arkivverket

[#58891] Emigrantpioneren Johan Reinert Reiersens farsslekt ?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Ops! Det spørs om jeg ikke har feillest konfirmasjonsinnførselen i 1752. Når jeg nå studerer den på nytt, ser det ut til å stå Aschel Aanensen. Altså kan det være en gutt som er konfirmert her, selv om han står oppført blant jentene. Nå er ikke skillet mellom gutter og jenter helt konsekvent i denne kirkeboka. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Oddbjørn har nevnt 'barnevandringer' vestfra. I den forbindelse viser jeg til noen personer som muligens kan være kandidater.Family Search Vital Index (VRI)Kvinesdal : 24.10 1732 Aanen Olsen gifter seg med Berthe Gunnesdr24 Jun 1732 døpt Aase Far: Aanen Haggebostad26 Jun 1733 døpt Marthe Far: Aanen Olsen8 Sept 1744 døpt Karen Far: Onon SkirelandEllers finst det flere blad Inger og Askier Aanensdr i Kvinesdal. Sjølsagt må disse navna kontrolleres med kirkebøkene. Jeg understreker at det er her er tale om potensielle kandidater. Det er slett ikke sikkert at jentene er søsken. Men jeg merker meg at Reier Gjertsen og Aase Aanonsdtr også fikk barna Aanen og Birthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant innspill, Bent! Absolutt noe det er naturlig å følge opp.Cathrin, du har åpenbart rett i at det må være 'vår' Aanen Reiersen som gifter seg med enken Susanne Sofie Bastiansdtr. fra Nes verk i 1818. Jeg legger nemlig merke til at en av forloverne er 'Forsanger Rejersen', og det må opplagt være broren Ole Reiersen. Forsnger = kirkesanger = klokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg ser mer og mer klart at du hadde rett i ditt innlegg nr. 18 Oddbjørn.I 1766 fikk Åse og Reier sønnen Gunsten Permanent sidelenke: Lenke og etter det lille jeg kan tyde, så dukker Tangen opp.Hvis jeg begynner å se på neste ledd hos meg, så er det pikenavn som,Inger, Helje, Åse og Gjertud.Cathrin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, her dukker Tangen opp. Jeg leser faddernavnene for Gunsteen Reiersen slik: Rejor Sundsdals Kone Kirsten, Helje Tangen, Ambiørn Skierkholt, N(iels) Gjertsen Songeeje, Niels Gunsteens.Jeg må innrømme at jeg har problemer med å identifisere den Rejor Sundsdal som skal ha vært gift med ei Kirsten - men de øvrige fadderne er greie: Helje Tangen må være dåpsbarnets oldemor Helje Gjertsdtr. Sundsdal, g.m. klokker Niels Gunstensen Tangen (som er den sist nevnte fadderen). Ambjørn Andersen Skjerkholt var g.m. Niels og Helje Tangens datter Helvig (altså Gjert Nilsen Sundsdalens søster). Den siste fadderens fornavn er vanskelig å lese p.g.a. blekkflekken, men det skal nok være Niels Gjertsen Songeeje - og han var Reier Gjertsen Sundsdalens bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Fadderen Niels Gunstensen er ikke degnen (som var død i 1747/48) men en av sønnesønnene med samme navn, altså Reier Gjertsens fetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Takk skal du ha. Jeg har jo selv skrevet flere ganger at Nils Gunstensen Tangen døde i 1747!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg må få lov til å takke dere begge. Som dere sikkert har skjønt, så er jeg ikke så flink til å tyde.Gunsten fra 1766 hadde jeg i mitt slektsprogram, men ikke noetert ned faddere.Vi har da fått bekreftelsen på slektskapet her med Niels Gunstensen Tangen, som Oddbjørn har korrigert meg på.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Forøvrig var Reier Gjertsens farbror Gunsten Nilsen Tangen død i oktober 1764, 54 år gammel. Lenke Dette er 1 1/2 år før Gunsten Reiersen bli døpt. kanhende han ble oppkalt etter grandonkelen?I innlegg 13 heter det at Gunsten en kort periode i slutten av 1740 årene fungerte som degn etter faren. Vet vi hvilke år dette var? Han hadde barn døpt i Dypvåg på 1750 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkallingsteorien din høres rimelig ut, Knut.Jeg finner ikke igjen hvor jeg har sett opplysningene om at Gunsten skal ha fungert som klokker i Holt, men så vidt jeg husker, dreide det seg om en kort overgang mellom farens død og Hans Henrich Bøchers tiltredelse. Kanskje gjaldt det bare noen få kirkelige handlinger.Den 'mystiske' Reier Sundsdal (g.m. Kirsten), har jeg ikke funnet ut av foreløpig - men ei Kirsten Christensdtr. Sundsdalen blir begravet 40 år gml. i Holt 27/1 1767. Kan Reier Salvesen ha vært gift en gang før han ble viet til Inger Aanonsdtr. i 1768?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom nettopp over et interessant avsnitt i gårds-og slektshistorien for Dypvåg, som jeg aldri tidligere har lagt merke til. Kanskje fordi det noe misvisende er plassert blant omtalene av husmannsplasser under gården Valle i Holt (s. 2152). De personene det dreier seg om, bodde imidlertid på 'Lunde-eje', og forfatterne av bygdeboka skriver: 'Lunde-eje er nok Klodvika under Sundsdalen'. Klodvika var også på annen måte knyttet til den Sundsdalen-slekta som vi her drøfter. Reier Gjertsens onkel, Ole Reiersen Sundsdalen (også kalt Ole Reiersen Angelstad), var gift med ei som ble kalt Anne Larsdtr. Klodvika (men hun var f. på Angelstad). Det er også rimelig å anta at adressen 'Lunde-eje' som blir oppgitt ved Gunsteen Reiersens dåp i 1766, kan ha vært Klodvika.Så til det nevnte avsnittet:'Aanon Torbjørnsens ætt. Han skal etter familie-tradisjonen være kommet fra Spind, men begge foreldrene hans er konfirmert i Holt. Det er mulig faren var fra Spind, men moren var fra Hægebostad. Faren, Torbjørn Aanonsen, var f. ca 1746. I 1776 ble han gift med Aase Torjusdtr., konf. 1763. De bodde på Lunde-eje. Barn: a2. Maren Torbjørnsdtr., f. 1777; b2. Helvig, f. 1782, g. 1805 m. Clemet Andersen fra en plass under Lindland i Søndeled, bosatt på Lunde-eje, senere på Gjeving. Helvig døde i 1810. c2. Aanon, f. 1786, d. 1833'.Spørsmål: Kan det tenkes at Torbjørn Aanonsen Lunde-eje (Klodvika u/Sundsdalen) kan ha vært bror til Aase Aanonsdtr. og Karen Aanonsdtr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant nettopp konfirmasjonene til Torbjørn og Aase i kirkeboka for Holt. begge ble konfirmert i 1763: Torbiørn Aanensen Angelstad og Aase Torgiusdtr. Solberg fra Hegebustad.De personene Benn Limann har funnet (innlegg 28) er nå ikke blitt mindre aktuelle. I det tidsrommet vi snakker om, vil barn døpt i Hægebostad være å finne under Øvre Kvinesdal i de skannede kirkebøkene - og oppgitt fødested i FamilySearch vil nok rett og slett være Kvinesdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på hvem som var faddere for Torbjørn Aanonsens og Aase Torgiusdatters barn, og de mulige koblingene er ikke overbevisende - men like fullt potensielle. 1. fadderen for Helvig Torbjørnsdtr. (1782) var Anne Aanonsdtr. og for Aanon Torbjørnsen (1786) finner vi Anne Aanensdtr. Hagelien, Asgier Aanensdtr. - og dessuten en Ole Jensen Sundsdal (om jeg leser gårdsnavnet rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Ahh.Disse folka er mine. Torbjørn og Aase er foreldre til min mors farfars farfar. Har i mange år gjort tapre forsøk på å snuse i sakene, men ikke hatt så mye tro på å finne bakgrunnen deres. De er oppført under Valle fordi sønnen Aanon Torbjørnsen var husmann på Engeland under Valle.Aanon hadde mange barn. Fadderne ser helst ut til å være naboer av familien. Ved dattern Aases dåp 25. desember 1817 og sønnen Niels dåp 6. juni 1819 var en Aanon Gjeruldsen Lønneeje fadder. Har kanskje tenkt at han kunne være beslektet på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Sønn av Gjerulf Owensen Angelstad og Mari Rolfsdatter.Hadde han en bror Lars? Ved Torbjørn Aanonsens dåp 4. november 1810 var Lars Gjeruldsen Sonsdalens Kone, Gunhild Svennings Dtr, fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Lars Gjerulvsen (f. 1754), var bosatt på Nedre Sundsdalen - og han var sønn til Gjerulv Larsen Lunde (jf. Holtsboka).Gjerulf Owensen (Øwensen, Ewensen) Angelstadeie stammet fra Ormshammer på Vegårshei (den gamle Espelands-slekta). Han var bror til min 3xtippoldefar Ewen Ewensen Skjerkholt-eie (Bløyta). Ifølge Hallvard Tveiten bodde de under oppveksten i jordhytter på plassen Klovstøl (en skauplass på grensa mellom holt og Vegårshei). Her er det forresten noen litt interessante 'Reier-perspektiver', siden broren til Gjerulfs og Ewens farfar hette Reier Ewensen Heirefjell (1654-1719; masovnsarbeider på Baaseland i 1701), og hadde ei datter ved navn Barbra/Barbro Reiersdtr. (g.m. Tevis Jansen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Her følger to kanditater til : FamilySearch VRIInger Aanensdr Tingvatne , døpt 10. Jul 1740 Far : Aanen TingvatneKart som viser garden Tingvatn i Hægebostad:Lenke,7.22671731195822&q=58.396480448598,7.22671731195822(Tingvatn)Askier Aanensdr Skeye , døpt 10. aug 1738 Far: Aanen SkeyeGården Skeie ligger så vidt jeg vet i nåværende Hægebostad kommune, Eiken sogn. Fra 1837- 1916 utgjorde Eiken sammen med Hægebostad 'Eiken og Hægebostad formannskapsdistrikt'.(Wikipedia) Hvordan Eiken og Hægebostad var inndelt rent administrativt på 1700-tallet, kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Benn, for kandidatene!Knut (44) - tja, si det! Kan det være en forvanskning av Kvastad (som ofte i 1700-talls-kilder skrives Quasta e.l.)? Her er i hvert fall Aanons kone indtrodusert i kirken etter dåpen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Quita? He he!Som bidragsytere til kirkens ombygging 1755 nevens i Holtsboka under Angelstad en Ånon Hagelia 1 ort og Ånon Gritte (?) 2 ort. Gaaskjenn skriver Ånon Grette ?.Kan det være samme navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke godt å si. Første bokstaven må være Q, og ordet slutter nok på -to eller -ta. Ved å skumme gjennom et par årganger med kommunikanter burde jo denne Aanon dukke opp, slik at vi kan få et sammenlikningsgrunnlag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Quita/Quito kan neppe være en skrivefeil heller når det står 3 ganger i kirkeboka. Sett at han var innflytter - da kunne det være et gårdsnavn hadde hadde med seg.Modernisert til Ånon Kvita - høres ut som en viking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.