Gå til innhold
Arkivverket

[#58908] Mikkjel Abrahamsson, Tofte øvre, Fjelberg, Hordaland. Foreldre og ektefelle ?

Gjest Trygve Strømø
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Nå får vi nå se hva skiftene forteller.Jeg mener at Gjøe Jacobsdatter, datter av Jacob Grindheim, f 1719, var gift 1. gang med Michel Abrahamsen, [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=vi12111715&gardpostnr=262&personpostnr=523&merk=523#ovre>Lenke og som trolig likevel døde i 1756 (ble bare litt vel forvirret gr denne navnelikheten). Jeg klarer imidlertid ikke finne dødsfallet (KB er fryktelig rotet). Gjøe gifter seg for 2. gang i 1757 med enkemann Halvar Halvarsen Fitja f 1729 Lenke som først var gm Ragnild Rasmusdtr Meland Lenke og som døde i 1757. Da Gjøe døde i 1760 ble Halvar gift for 3. gng i 1761 med Gunilla Hognesdatter LenkeDet skiftes etter Gjøe i 1760, og jeg mener at Halvar levde lenge, og at han flyttet til Fjøsna, nabogården, sammen med tredje konen, Gunilla. Hun døde i 1779. Her er Halvar i sitt 4. ekteskap med Kari Lenke i 1801;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

I skiftet (SHL skifteprot. 7b-fol.329a) etter Gjøe Jacobsdtr på husmannsplassen Hollen under Fitje i Etne, er det oppgitt at hun etterlater seg enkemannen Halvor Halvorsen og deres sammen auflede i Liveværende Eeneste Datter Ragnille Halvorsdtr 1 Aar gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet (SHL skifteprot. 10b-fol. 445)etter Giær/Giøe Jacobsdtr på husmannsplassen Sanden under Fielland, er det oppgitt at hun etterlater seg følgende arvinger:Enkemanden Michel Abrahamsen Sanden under Fielland Deres barna. Ole Michelsen, husmann på plasset Beito under Sioe (Sjo). b. Jacob Michelsen, Selveier i Døreim i Fjelberg c. Abraham Michelsen, husm. under Bersvog i Fjelberg d. Sjur Michelsen, 25 år. tjener hos selveier Mons Olsen på Erritzland e. Michel Michelsen, 23 år. f. Giøe Michelsdtr 36 år, ugift. Tjener hos Niels Tørresen Oppeim i Fjelberg g. Giertrud Michelsdtr, 26? år, ugift og hjemme hos faren.Dette skiftet er altså etter den Gjær/Gjøe Jacobsdtr Sanden som er innført som død den 24. oktober 1789, 64 år gammel. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skifte etter husmann Mikkel Abrahamsen Fiellandssand under Fjelland (SHL skifteproto. 11a-fol. 851)er det oppgitt følgende arvinger: 1. Stervboeenken Siri Johannesdtr Den avføde med den hans forhen afdøde hustru Giær Jacobsdtr sammenavl. 6 B., 4 S. og 2 D.a. Ole Mikkelsen, som boet og døde paa Pladset Bejten u. Sioe og var gift med afdøde Anna Arentzdtr, etterlater seg 2 sønner. aa Mikkel Olsen, husm. u. g. Sio og Ole Olsen, 22 A. tiendede paa G. Tvedt.b. Abraham Mikkelsen, husm. u. Colbenshaug i Fjelbergc. Siur Mikkelsen, husm. u. Schadend. Mikkel Mikkelsen, husm. u. g. Opsanger i Qvindh.e. Gjøe Mikkelsdtr, gift m. Halver ...?? husm. paa Rosenberg u. g. Øvrebø i Fjelbergf. Giertrud Mikkelsdtr, gift med Hactor Mikkelsen, LL paa Ervesvog i Fjære skibredeHans barn med 2 kone, Siri Jacobsdtra. Elling Mikkelsen 7 Aar b. Jon Mikkelsen 6 Aar,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Her er det nedlagt et kjempeflott arbeid for å få saken løst. Etter at Marianne nå har funnet skiftene levner det ingen tvil om at det er de samme menneskene som jeg har hevdet hele tiden. Dermed er det noen bygdebøker som bør bli korrigert.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå går det vel ikke helt klart frem hva Kenneth har hevdet. Derimot hevdet jeg i innleg (3), etter at Marianne fant en vielse i Etne i 1746 mellom Michel og Gjøe, at det ikke kunne være samme personer.Hva er det som skal rettes i Etne-soga, Kenneth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går lette jeg gjennom kirkebøkene for Etne og Fjelberg for å finne barna til Mikkel Abrahamsen og Gjøe/Gjær Jacobsdtr. Nedenfor følger en liste over de barna jeg fant, med faddere.Dåp i Etne dom. 17 p. Trin 1746: Michel Abrahamsens D. Ranvey, faddere: Torkel Væ, Tiæran Osnæs, Siur Jacobs., Gundela Udstøen, Herbor Vestøl, Anna Hansdtr [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8778&idx_id=8778&uid=ny&idx_side=-68>Lenke Dom Reminischere 1748 Etne. Døbt Mickel Abrahamsens Søn Ole, Faddere: Torkel Væe, Erich Erichsen, Gundela Udstuen, Giertru Jacobsdtr, Dordi Larsdtr. Lenke15. December 1749 i Fjelberg døbt Mikel Toftes Søn Jacob, Fadd. Anders Tofte, Johannes Sæbøe, Lars ibid, Anne Tofte og Giertrud Sæbøe. EidDom. Septuages. 1750 i Fjelberg. Graffæstet Jacob Mikelsen Tofte gl. 8 Dage, død i forrige Aar.Fest 1. p. Pasch 1753 i Fjelberg Var Michel Toftes Søn Jacob døbt. Fadd: Erich Tofte, Lars Sæbøe, Johannes Øvre-Sæbøe, Ingebor Jacobsdtr, Herbor Sæbøe. EidDom 21 p. Trinit (1754) Fjelberg Var Michel Toftes Datter, Giøe, døbt, Faddr: Anders Tofte, Abraham Hvidevold, Ole Nielsen, Katrine Sæbøe, Herbor ibid. Eid. Lenke22. januar 1758 i Fjelberg, Var Michel Toftes Søn, Abraham døbt. Test. Johannes Sæbøe, Johannes Michelsen ibid, Johannes N. Sæbøe, Margrete ibid, Ingeri Tofte. Eid. LenkeDen 20 Sept (1759) i Fjelberg Var Michel Ø. Toftes Søn, Siur, døbt. Faddr: Christopher Toftevaagen, Johannes Michelsen, Hans Sæbøe, Britte Tofte, Enge Tofte. Eid. Lenke31. juli 1762 Var Michel Toftes Søn Michel, Døbt, F. Lars og Hans Sæbøe, Christopher Tofte, Syneve Sæbøe, Britte Tofte Lenke28. April 1765 Var Michel Øvre-Toftes S. Gertrud døbt, F. Christopher Tofte, Mons ibid, Ole og Anne Sæbøe, Anne Lande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Marianne, Jeg fant også disse dåpsinnførslene. Det kan se ut for at Ranvei og Ole i Etne døde som små. Men problemet til Trygve om hilken Abraham som var Michel Abrahamsens far har vi ikke funnet, kun at paret i Fjellberg ikke er idnetiske med paret i Etne.Jeg vil se om jeg kan finne noe ut om disse kandidatene Lenke håper lenken virker. Jacob er vel et hett farsnavn til Abraham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sammenligning av navnene på de barna Mikkel Abrahamsen fikk døpt og de han og konen etterlot seg, gjør i alle fall meg overbevist om at ekteparet Mikkel Abrahamsen/ Gjøe Jacobsdtr i Fjelberg og ekteparet Mikkel Abrahamsen/ Gjøe Jacobsdtr i Etne er identiske. Det førstefødte barnet Ranvey må ha dødd som barn i Etne, mens barn nummer 2, Ole, levde opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg ser at denne muligheten er tilstede i og med at Michel Abrahamsens dødsfall i 1756 ikke lar seg finne. Her er i hvertfall dåpen til Michel i Etne i 1722 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Dagfinn Tveit

Anders Haugland skriver i bygdeboka Ølen IA, side 231 og 232 at Gjøa var datter av Jakop Sjursen Lio og Gjøa Ingebriktsdtr. Han nevner videre at hun ble gift med Mikkel Abrahamsen og bosatte seg på Tofte og deretter på Fjelland. Han nevner ingenting om Mikkel sitt opphav eller at de bodde i Etne.Mvh Arne D. Tveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Dagfinn Tveit

Det var ingen flere opplysninger om Mikkel og Gjøa.Jakop Mikkelsen nevnes under Dørheim i samme boka. Han ble gift i 1787 med enka Anna Hansdtr. Han døde barnløs i 1795.Mvh. Arne D. Tveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Dagfinn Tveit

Den Gjertrud Jakopsdtr. som var fadder i dåpen i 1748, kan være søster til Mikkel. Han hadde nemlig ei søster med dette navnet i følge Ølen Ia. Anders Haugland har ikke funnet ut av hvor det ble av henne bortsett fra at hun var ugift i 1754.Mvh Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Til innlegg (31). De fleste som leser denne debatten ser nok tydelig hva jeg mener. Men siden ikke alle skjønner dette får jeg gjenta meg selv: Ekteparet Mikkel Abrahamsen f. ca. 1722 d. 1801 gift 1746 med Gjøa Jakobsdatter Lien (Ølen) f. ca. 1725 er identisk med Mikkel Abrahamsen og Gjøa Jakobsdtr. som kom til Tofte og senere Fjelland i Fjellberg prestegjeld. Dette er nå ganske klart dokumentert av Marianne Herfindal Johannessen ved hjelp av dåpsinnførsler, skifter og sjeleregisteret fra Fjellberg prestegjeld 1777.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har ikke noe mer å tilføye, men stusser på at bygdebokforfatteren uten forbehold oppgir 1756 som dødsår på Mikkel Abrahamsen. Ellers er han svært nøye med å anføre evt usikkerhet mht dataene. Jeg har hatt kontakt med han vedr noen feil jeg har oppdaget i boken tidligere, og da har han kunnet sjekke i datainnsamlingen. Kanskje jeg bør det i dette tilfellet også.Til Trygve: Da ser det ut for at flertallet mener at Mikkel Abrahamsen på Tofte, senere Fjelland, er identisk med Mikkel som gifter seg i Etne i 1746. Forutsatt at bygdeboken er korrekt på dette punktet så skal Mikkel være sønn av Abraham Nilson, som bodde i Årvikjo under Ve fra ca 1720. Fødselsår og fødested skal være ukjent. Han var først gift med Lisbeth Mikkeldatter Ve (ca 1675-1768), dernest med Marta Oddsdatter Gjerde (1721-1772). Der er kun oppført 1 barn, Mikkel f 1722. Det står at han flyttet ut ca 1773. (Etnesoga III, 1995)Så må jeg tilføye at i Etnesoga II fra 1972 er der andre opplysninger, men dersom jeg bringer dem frem blir vel det hele totalt kaotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Dersom Mikkel Abrahamsen er nevnt bosatt i Etne til 1773 har vi å gjøre med 2 forskjellige. Den Mikkel Abrahamsen som bodde på Øvre Tofte bygslet garden i 1749. Han dukket deretter ganske snart opp i kirkeboka med barn til dåpen osv. Det er klart at det er 2 forskjellige Gjøa Jakopsdtr. Ei blir det holdt skifte etter på Hollen under Fitja i Etne og ei døde på Sanden under Fjelland i 1789. Vi må få klarhet i om hun som døde i Etne var enke før hun ble gift med Halvor Halvorsen og hvem hun i så fall ble gift med.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Midforståelse, Arne, eller jeg har uttrykt med uklart:Det var Mikkels far, Abraham Nilsson, som flyttet ut ca 1773.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Gjøe Jacobsdtr fra Etne: Det står ingenting i vielsen mellom Gjøe Jacobsdtr og Halvor Halvorsen Dom. 4 p. Trin. i Etne om de har vært gift før eller ikke. LenkeHar ellers lett uten hell for å se om det er andre som kan ha vært gift med denne Gjøe, før hun giftet seg med Halvor Halvorsen i 1757. Det er og klart at denne Gjøe som er født i 1719 og dør i 1760, bare etterlater et barn i tillegg til enkemannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei det er ikke nevnt, slik som også Marianne har funnet.Det er klart at Gjøe ikke hadde andre barn i live da det ble skiftet etter henne i 1760. På den annen side har vi jo heller ikke funnet dødsfallet til Ranveig f 1746.Likevel ser det jo ut for at det er tale om to forskjellige Gjøe Jacobsdøtre, slik også flertallet mener. Jeg synes bare det er underlig at ikke bygdebokforfatteren har satt et spørsmålstegn ved dødsfallet til Mikkel i 1756 (Etnesoga III s. 370), dersom dette ikke kunne dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Gjøe (Gjær) Jacobsdtr gift med Mikkel Abrahamsen Tofte/Fjellands Sand:Det ble holdt skifte etter Dannemand Jacob Siursen Lien den 16. mars 1754. Han etterlot seg enken Giøa Ingebretsdtr og 4 barn, 1 Sønn og 3 Døttre.a. Sønnen Ole Jacobsen 25 årb. Ældste Datter Giertru Jacobsdtr 31 Aar, ugiftc. Datter Ingebor Jacobsdtr, 30 Aar, tiendende i Bergend. Yngste Datter Giær/Giøe Jacobsdtr, gift med Michel Abrahamsen Tofte.Ut fra dette skiftet vet vi altså at den Giøe/Giær Jacobsdtr som var gift med Mikkel Abrahamsen Tofte, senere Fjellands Sand, IKKE var fra Etne.Jeg kan legge til at Dom 2 p. Trin. 1746 i Etne, ble Giøe Jacobsdtr publ. abso. Som barnefar utla hun Soldaten Michel Abrahamsøn. Paret giftet seg i Etne Dom. 5 p. Trin. samme år, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8778&idx_id=8778&uid=ny&idx_side=-67>Lenke Datteren Ranvey ble døpt i Etne Dom. 17 p. Trin. samme år,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da er saken avklart. Det er det samme skifte som jeg nevnte i (36).Da skal jeg få sendt melding til Etne sogelag om denne feilen i forhold til Etne-soga.Kjempeflott at du hadde anledning til å sjekke disse dokumentene, Marianne.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, uten å kunne bevise det, at Mikkel Abrahamsen Tofte/Fjellands Sand er sønnen til Abraham Nilsson (f. ca. 1696 på Gjerde i Etne) og konen Lisbeth Mikkelsdatter (f. ca. 1678 - død 90 år gml. i Etne i 1768) (som nevnt i innlegg 18). Dette paret giftet seg i Etne i 1721 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=vi12111715&gardpostnr=55&personpostnr=109&merk=109#ovre>LenkeDette paret fikk sønnen Mikkel i 1722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Jeg har notert ei Lisbet Mikkelsdtr. Tofte som døde 20 år og 4 uker gammel i 1771. Dette er vel ei datter av 'vår' Mikkel. Hun er vel da kalt opp etter bestemora.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.