Gå til innhold
Arkivverket

[#58908] Mikkjel Abrahamsson, Tofte øvre, Fjelberg, Hordaland. Foreldre og ektefelle ?

Gjest Trygve Strømø
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Uten at jeg kan gi noen sikker dokumentasjon på det følgende, så ser det ut for at Abraham Nielson, 5 år i 1701, er far til Mikkel Abrahamsen f 1722. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Tusen takk for en kjempejobb. Det har vært en fornøyelse å følge prosessen. Dere viser pågangsmot, interesse og kunnskap som imponerer. For meg gir denne saken inspirasjon og er et godt eksempel på hvordan en kan bruke ulike kilder. Vennlig hilsen Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lisbeth (Mikkelsdatter) Aarvigs dødsfall i 1768, 90 år gml. Hun var altså 43 år da hun giftet seg med Abraham og 44 da hun ble mor til Mikkel. Ikke så rart at det kanskje ikke ble flere barn. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og her er enkemann Abraham Nilsen og pike Marita Aadsdatter, datter av Odd ved Sjøen, senere samme år, helt til høyre [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16770&idx_id=16770&uid=ny&idx_side=-32>LenkeHun skal ha vært født i 1721, og var da 47 år ved vielsen. Hun døde i 1772 og var 50 år iflg KB (helt til høyre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg prøver å finne far til Lisbeth Mikkelsdatter gm Abraham Nielson i Årvikjo under Ve, men det er ikke helt enkelt. Der er flere Mikkel i Etne som får barn rundt 1670-1680, så det kan være en av dem, men hvilken er ikke godt å si. Har sett litt i tingbøker også, men foreløpig har jeg ikke funnet det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kan ikke finne giftermålet mellom Mikkel Abrahamson og Siri Johannesdtr. som var f. ca 1754 og tidligere gift med Sjur Aslaksson på Grunnevåg i Fjelberg og som døde ca 1783. De hadde to barn: Elling f.1793 og Jon f.1795. Siri døde i 1817 på Grunnevåg. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne. D. Tveit

Johan Arthur. Jeg tror du tar feil i innlegg (57). Etter det jeg har notert var Sjur Aslaksen Grunnavåg gift andre gand i 1777 med Siri Jonsdtr. Kvamstø. Sjur døde som du hevder i 1783. Siri ble gift igjen samme året med Mons Torsteinsen. De var brukere på Grunnavåg og han levde til 1835.Derimot har jeg en mistanke om at navnet til Siri kan ha vært feil skrevet i kildene. Det hender jo en gang iblant. En kandidat kunne være Siri Ellingsdtr. som døde 80 år gammel på Fjellandssanden i 1837. Dette er kun en teori og må sjekkes grundig.Mvh. Arne D. tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Kenneth og Arne for opplysningene. Her hadde jeg åpenbart en feil i slektsprogrammet og det var bra at det ble oppdaget. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror den Ole Michelsen på Closteret i 1777 er sønn av Michel på Innbjoa. Men hvor kan Ole og familien være i 1777?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikkel Sjursson på Innbjoa 1711 - 1787 g.m Astrid Olsdtr. 1718 - 1791, hadde sønnen Ole f.1747, d 1826. Han var gm.Ingeborg Henriksdtr. fra Nesthus i Kvam f.1759, d.1826. Ølen III, side 218. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Foreldrene til Gjøa Jacobsdtr, var Jakop Sjursson Lio f. ca 1682 og Gjøa Ingebrigtsdtr f. ca 1690, se innlegg 37. Vet noen hvem som var deres foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Strømø

Foreldrene til Gjøa Jacobsdtr, var Jakop Sjursson Lio f. ca 1682 og Gjøa Ingebrigtsdtr f. ca 1690, se innlegg 37. Vet noen hvem som var deres foreldre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.