Gå til innhold
Arkivverket

[#59141] Stoa, Arendal

Gjest Anne Lill Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

Da har vi Dypvåg(Flosta?), Tromøy, Austre Moland, Arendal by. Og hva med med Froland??Ja, det er mange aktuelle sogn og prestegjeld å forholde seg til her. Kanskje Anne Lill kan si hvor hun allerede har sett, -så kan jeg gjerne bidra med gjennomgang andre steder.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Verken Paul eller Asbjørn er 'vanlige' navn på 1700-tallet i de kyststrøkene vi her snakker om, kanskje bortsett fra Dypvåg. Et større område bør nok kanskje derfor også omfatte Setesdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Kirkebok Valle i Setesdal. Pol Asbiornsen født 21 sept 1731. Foreldre Asbiorn Paulsen? og Gunhild Halvorsen .Jeg er usikker på patronymet til faren og dåpsvitnene. Hva leser dere andre?Fødselsåret passer godt med angivelsen i folketellinga for Tromøy der Paul Asbjørnsen, husbonde er 77år i 1801. Det var vel ikke uvanlig at folk flytta fra innlandet til kysten. I Setesdal var Pol/Paul et vanlig navn, som Oddbjørn nevner.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

7 år er jo noe drøyt, men det er mye rart i 1801-tellinga. Det er jo også ei Sigri (Siri) Nielsen Nielsen som blir døpt 10,juli 1735 (Fra FS.) – Det ville jo vært griseflaks om hun inngikk ekteskap med Poul i slutten av 1750-åra, og dro mot Arendalsområdet, men kirkebøkene fra den tida i Valle er ikke akkurat enkle å lese (kronologisk ført).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benn (28) - dåpsdatoen var vel 2. september 1731? Jeg er usikker på Asbjørns patronym, men legger permanent lenke til kirkeboksida (se øverst til venstre: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Ja, det skal være 2 sept 1731. FS IGI oppgir farens patronym til Torsen. Samtidig ser jeg at denne Pol Asbornsen dør 2 nov 1731. Så da må vi nok finne en annen kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lill Bjerke

Angående dåp til Elen Paulsen så har jeg lett i kirkebøker rundt 1770-74 fra Tromøy, Holt, Arendal, etc. Men jeg har oversett ting før jeg. Angående foreldre til Elen, Niels og Asbjørn, så lurer jeg på hvor Iver Mosvold (innlegg 24)finner at de har samme foreldre ved ekteskapsinngåelse? Hvis Paul er så sjeldent navn rundt Saltrø, så er det kanskje ikke tilfeldig at det bor en ung matros på 19 år på Saltrø i 1801 som heter Niels Paulsen. På gården Barboe bor Paul Christensen 60 år. Han er i 2. ekteskap, men har 3 barn i alder 23 til 12 boende hos seg. Kan disse være familiekandidater for Elen? Anne Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

At Niels Poulsen, Asbjørn Poulsen og Maren Poulsdatter er søsken, er enklest å bekrefte ved Niels sin ekteskapsinngåelse (NB: som enkemann) i Austre Moland 20.okt. 1805. (Øverst på venstre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9620&uid=ny&idx_side=-124>Lenke ) Hans kausjonister er Asbjørn Poulsen Stea og Knud Christensen Saltrød. (Bror og svoger)Men denne Niels Poulsen er IKKE identisk den 19 år gamle matrosen på Saltrød i 1801(innlegg 33).Derimot er han identisk med den Niels Poulsen Stea som inngår sitt første ekteskap i Arendal by 18.mai 1798 Lenke . (og lysningen 23. februar Lenke ) .Sistnevnte par får ei datter (Elen) som døpes i Austre Moland 24. fe. 1799. (Venstre side Lenke )Her er stiller hele brødrerekka (inkl.Asbjørn) fra Stea opp som faddere, mens søsteren (Elen) bli oppkalt.(Så kan man lure på hvor det ble av den datteren Elen og broder Terje – hvertfall ikke her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette har kanskje Anne Lill spekulert i, men jeg lurer på om det er noe vits i å undersøke videre på de 5 Asbjørns-sønner/-døtre som inngår ekteskap i Austre Moland i tidsrommet 1757-1784:Ole (1757,1768, 1765), Jens (1761), Anders (1764). Videre er det 2 bruder; Marie (1769) og Marie (1784).Av disse er det kun Anders Asbjørnsen som jeg er i stand til å finne i 1801-tellingen på Engelstjønn : [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f10918&gardpostnr=19&personpostnr=494&merk=494#ovre>Lenke . Han inngikk ekteskap 2.juli 1764 med Aase Torgiusdatter er : Nr. 4 ovenfra på venstre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de bygdebøkene som finnes for dette området omfatter Stea, så vidt jeg kan se. Det måtte i så fall være Kjell Bråstads Øyestad-bok, men det kan jeg ikke få sjekket her og nå. Bygdeboka for Austre Moland ligger nærmest. Den har jeg for hånden - og kan dermed bla litt i den. Forfatteren Kristen Weierholt gjør imidlertid klart i forordet at han ikke har vært så opptatt av å ta med 'fullstendige' slektslister. Boka inneholder en del med generell bygdehistorie og en del med gårdshistorie (dvs. først og fremst GÅRDENES historie, altså). Stokken-boka til Harald Berntsen er i og for seg også relevant, men den er nesten fri for slektshistorie - bortsett fra at den omtaler en del enkelpersoner i en slektskontekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Asbjørnssønnene (og -døtrene) du nevner i innlegg 35, Iver, er knyttet til gården Holtebekk i Austre Moland. Det bygdeboka kan fortelle, er følgende (s. 389):'...i 1706 er det nye folk på garden. Jens Asbjørnsen er g.m. Mari Pedersdtr., og da han oppgir buet i 1735, har han 5 skinn i Holtebekk. Sonen Asbjørn Jensen var kyrkjeverje 1765-68, døde 1779, var g.m. Anne Olsdtr. - Jens Asbjørnsen var soldat, g. i 1761 m. Anne Tallaksdtr. Seljestøl. Broren Ole Asbjørnsen (1729-76) g. 1 m. Maren Andersdtr. Tveide og 2 m. Berte Andersdtr. Øvre Longum, den tredje broren Anders var g.m. Åse Torjusdtr. Engelskjenn'.En Paul Asbjørnsen kunne jo kronologisk ha passet inn i 3. generasjon her (som bror til Jens, Ole og Anders) - men noen Paul er altså ikke nevnt i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Nei, - dette blir det vanskelig å finne ut av, men avstanden mellom Stea og Holtebekk er jo kun ca. 4 km. i luftlinje. Kan det tenkes at Poul ble født utenfor ekteskap, og ligger Holtebekk ”stabilt” i Austre Moland (M.t.p.videre leting) ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lill Bjerke

Igjen tusen takk. Imponerende. Da har vi i alle fall funnet foreldrene til Elen Paulsdatter selv om vi ikke har hennes dåp enda. Og til og med søsken. Jeg hører til de som skal ha mest mulig, så jeg skal nok følge opp søsken også, og er selvsagt takknemlig for alle tips. Elens første barnebarn fikk navnet Elen Serine. Vet jeg har sett navnet Terje nylig i min leting i kirkebøkene. Bare å lete videre. Jeg er overhode ikke kjent i området, så jeg setter pris på all info! Anne Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.