Gå til innhold
Arkivverket

[#59397] Maren Maria Jacobsdatter f ca 1790-93 Tjøtta el.Brønnøy?

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å få med at Ole Arntsen er oppgitt å være 70 år da han ble gravlagt på Nøstvig kirkegård i Velfjord Fer.III pentec 1770, så da kan en jo sette fødselsår ca 1700 på han. Jeg har ikke greid å finne dødsfallet på Berethe Pedersdatter i 1748, men kirkeboka på den tiden er jo heller ikke god å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Fra innlegg 24 det er ikke Berit Pedersdtr. men Ole Arntsens kone første kone Anne Pedersdtr. som er nevnt. Hun hadde barna Peder f. 1735 og Arnt f. 1738. Det staar paa skiftet etter Peder Olsen at han var 'barn av Anne og at deres far var Ole Arntsen Langfjord, men dette har Edvardsen ikke skrevet.Velfjord skifter kom sammen med Bindalen, (Velfjord) og Vega.Fra innlegg 25: barna for Ole Arntsen og Anne P. er: 1730 kona introd. d. ung, 1731 kona introd. d. ung, og samme 1732. Ole og Berit hadde: 1740 kona introd. d. ung, 1741 Anne, 1743 Peder, 1745 tvill. Marit og Magli (Magli d. ung) og f. 1747 Magli (d. 1825 Meby), 1748 Johannes d. 1767, 1750 Berit, 1751 kona introd. d. ung, og 1752 Marit d. 1777 Storfjord ug. Mora Berit Pedersdtr. d. 1782. Ole Arntsen d. 1770.Ole Arntsen ble f. 1699, sønn av gbr. Arnt (Arne) Paulsen og andre kone Magli Kristoffersdtr. Langfjord. Annt d. 1724, Magli d. 1758. Berit f. 1709, dtr. av Peder Olsen og Marit Ingebrigtsdtr. Dyrnes. Peder d. 1749 og Marit d. samme aar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Igjen tusen takk til deg Margaret. Jeg sliter med skriften i kirkebøkene for Velfjord og Brønnøy på 1730-tallet og 1740-tallet, og skal se en gang til på 1732 for å finne Ole Arntsens kone som introdusert, 1745 for å finne Marits tvilling Magli og på 1748 for å se om det står Johan eller Johannes.Det er jo skifte på Berit Pedersdatter i 1748 har jeg tidligere fått oppgitt, så jeg skal også se videre kirkeboka for å finne ut hvem Ole Arntsen ble gift med for 3.gang(mor til barna født 1750 og 1751).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå ser jeg jo at Berit Berit Pedersdatter døde i 1782 og ikke i 1748, og ble jo ikke Ole Arntsen gift noen 3.gang. Det har blitt mange navn å holde styr på i anerekka til Oscar Parelius Angell Eide født 1899, og det er lett å blande sammen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Det maa vaere 84 fordi han var oppgitt aa vaere 64 aar i 1701. Ogsaa ble han gift for første gang ca. 1665.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret. Ja kirkebøkene på den tiden i Brønnøy er jammen ikke lett å lese, og jeg syns faktisk at kirkeboka fra 1669 og utover er enklere å lese. Det blir jo enda verre enn i 1724 i 1730-årene og 1740-årene da. Ellers er jo dere som har slekt i Brønnøy langt tilbake i tid svært heldige fordi kirkebøkene går så langt tilbake i tid som de gjør(sliter med enkelte av mine grener hvor kirkebøker er gått tapt før 1840 i Vågan i Lofoten på mormors side, og mangel på kirkebøker før 1750 i Frosta hvor mange av min fars aner kom fra). Tenker på hvor mye mer jeg kunne ha funnet på disse tidene hvis kirkebøkene hadde gått like langt tilbake i tid som i Brønnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Angående innlegg 18: Det skrives at Gjøraan Jonesdatter var mor til Peder Andersen født 1732. Da hun ble gravlagt Esto Mihi 1757 er hun oppgitt å være 72 år(født ca 1685). Jeg har kanskje en aktuell kandidat her på side 24(ganske langt nede på siden): Jon Iffuersen Stjortjerns barn: Biøraan eller Giøraan(??). Det ser jo mest ut som Bjøraan, men jeg har sett at G nesten kan skrives som en B tidligere(blant annet fra et kurs om gotisk skrift).[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16506&idx_id=16506&uid=ny&idx_side=-24>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tror det står Bjørn i 1685 og ikke Jøraan, men tilbake til Arent Paulsen Langfjord som døde i 1724. Han får en sønn med 1. kona Ann eller Ane Knutsdatter døpt 01.01.1678 som jeg ikke helt forstår navnet på(øverst på venstre side-navnet ser ut som om det begynner med Fan):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16506&idx_id=16506&uid=ny&idx_side=-5>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har også kommet frem til at ektemannen til tidligere nevnet Jøraan Joensdatter(Anders Danielsen) må være den som døpes i Velfjord 3.pepiphan 1690 med Daniel Knutsen Bru eller Brun og kona Anna Pedersdatter. Anders Kaller seg Anders Danielsen Brun ved trolovelsen med Gjøraan Joensdatter Dom.Jubilate 1716. Han fikk en søster Birgit døpt Festo epiphanias 1687. Så har jeg funnet et barn under introduksjonen av Daniel Knutsen Bru(?) sin kone Anna Pedersdatter 20.04.1679, men navnet på drengebarnet er det verre med å forstå(i overgangen mellom venstre og høyre side her): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16506&idx_id=16506&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Angaaende innlegg 34: Dette er Jøran, men dette Jøran d. 1721. Jøran som ble gift med Anders var f. 1687, dtr. av Jon Knutsen og Johanna Knutsdtr. Rørvika Velf. Innlegg 35, barna heter Johannes f. 1678. Han er nevnt i 2 skifter. Innlegg 36: Daniel Knutsen og Anne Pedersdtr. Bru er riktig. De ble gift 1683 (se Brønnøy kirkebok). Barna: 1684 Peder, 1687 Berit og 1690 Anders. Daniel d. 1700 og Anne ble gift paa nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.