Gå til innhold
Arkivverket

[#59486] Herøy/Vefsen –Margrethe Clausdatter f:ca 1755

Gjest marit johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Tverå

Claus Jacobsen, f. omkring 1702/03 på Kulstad var sønn av klokker Jacob Andersen og Elisabeth Clausdatter Lund.Sara Larsdatter ble døpt 07.05.1719 (fødselsdato oppgis ikke i kirkeboka) - her er FamilySearch feil.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit johansen

finner og (18) Far til Nils Arent Andersen f: 1729 - Arent Andersen, men det var for lite information å bygge på. Marta Jonsdtr finner jeg Joen Larsen , men samme der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Nils Arentsen ble døpt i 1731, foreldrene var Arent Andersen (ca 1688-1764) og Marit Jacobsdatter (ca 1693-1768).Niels Arentsen ble gift med Martha Jonsdatter i 1754. Hun oppholdt seg i Midt-Marka da de giftet seg, men hennes opphav kjenner jeg ikke.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Skjærstad

Marit,I ditt innlegg (21) viser du til at Anders søster Marit er på Lindset under Cansus 1801. Dette kan ikke være riktig da denne Marit Nilsdatter er vist som 54 år og derfor født rundt 1747, eller 20 år før søsteren til Anders. Har ikke funnet Marit i området i 1801 Census så enten har hun flyttet til en nabokommune, et annet fylke eller så er hun død.Riktignok er det mye feil med alder i census, men tror ikke at noen ville lagt til 20 år på sin alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Du er nok inne på noe der. Jeg vet ikke hva som skjedde med Marit, søstera til Anders, men hun er ikke nevnt ved skiftet etter søstera i 1808.Den Marit Nilsdatter som er 54 år på Lindset i 1801, var i hvert fall ikke søstera hans. Denne Marit var fra Søfting, datter av Nils Pedersen og Beret Pedersdatter.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Skjærstad

Geir Tverå,Har sett din interesse i denne debatten og også ditt navn på Mantallet for Vefsn 1701 - Hvilken interessse har du her, er du etterkommer fra folk i området, eller kanskje i denne linjen, eller er du rent Genealogi Historisk interessert ?Jeg deler denne linjen med Marit Johansen inntill linjen splittes i førte kvartal av 1800 årene på Nordre Herøy. Min mormor kom fra Grindstrand.Mvh,Tore Skjærstad Whitley Bay England

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg er interessert i slektsforskning og spesielt interessert i Vefsn ettersom en veldig stor del av mine forfedre bodde der. Jeg vil derfor kunne svare på spørsmål selv om det ikke er mine aner/slektninger.I dette tilfellet er jeg innblandet som etterkommer av Lisbeth Clausdatter, f. 1749, søstera til Margrethe. Men det er 10 generasjoner siden...Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Skjærstad

Geir,Har noen spørsmål som går litt rundt dette forumet. Kan du sende meg en EMail til tore@skjaerstad.com så jeg kan sende spørsmålene utenom dette forumet ?MvhTore Skjærstad Whitley Bay England

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Knut Riksen jr

Hei, Viser til Terjes referanse i # 19. Kan noen si meg hvor Margrethes bror Jens tok veien? Er det noe info i noe skifte etter Claus eller Sara?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Knut Riksen jr

Viser til 'sidesporet' i innlegg 60295 Lenke som medfører at jeg også henger meg på denne debatten.For å komplette Geirs informasjon i innlegg 26 om denne farsrekken vi har felles:1: Claus Jacobsen2: Jacob Andersøn, født 1680 død 1752. Klokker 1712-1742. Bosatt på Kulstad3: Anders Jacobsøn, født 1643 død 1712. Klokker 1678-1712. Bosatt på Kulstad4: Jacob Andersøn5: Anders på Hals, lensmann i Vefsn (den andre lensmannen man kjenner navnet på fra Vefsn). Fritatt for leidang i 1612 som følge av at han var lensmann Kilde: Bygdebok for Vefsn s 223 og s 176.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Andre kilder som mantallet av 1667 og 1701, samt skifter fra Vefsn kan gi ytterligere informasjon ift. overnevnte. (Bygdeboken har nok noen unøyaktigheter mht enkelte datoer. Bla. skal nr 2 over, Jacob Andersøn, ha dødd 17.8.1750.Jacobs mor og hennes aner har forøvrig skiftene mye informasjon om. Hun het Karin Erichsdatter og som følge av at hennes tante Karin Jørgensdatter på Søfting i Vefsn døde uten barn er dette skiftet og denne familien fyldig omtalt. (for denne slektsgrenen se Lenke )Se forøvrig Årbok for Helgeland 1999 og artikkelen til Kjell Jacobsen og innflyttning fra Jamtland til Vefsn. En av kildene til Jacobsen er forvøvrig 'Slektsgrener fra Kulstad i Vefsn...' av Erik Ottesen, Namsos 1938. Har noen denne og kan si noe om det finnes noe mer info her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Klokker Jacob Andersen døde i 1752 (Festo Michaelis, høyre side): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16540&idx_id=16540&uid=ny&idx_side=-232>LenkeMer om Karin Eriksdtr. her: Lenke hentet fra denne hjemmesiden: http://web.comhem.se/~u63806870/justnu/geha.htmErik Ottesen, 1938, er lagt ut på nettet, med nettsiden virker visst ikke helt. Velg slektsforsking, og deretter linken i Erik Ottesen på den blå linjen nederst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Et korrektiv: Den Karin Eriksdatter som jeg lenket til, blir mormoen til den Karin Eriksdatter som er nevnt i inlegg 39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Ser at den ene hjemmesiden du viser til Geir er til Georg Hansson. Han er også en av kildene til artikkelen i årboken for Helgeland nevnt over. Georg Hansson ga i perioden 1990-1997 ut 8 hefter om 'Byarna på Strøm på 1600-tallet'.Forøvrig mente jeg Mantallet av 1666 over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.