Gå til innhold
Arkivverket

[#59547] Lo/øvli-Ranem

Gjest Vibeke Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Her er en gård Iisnæss i Tune, Østfold, i 1865. Denne har nok ikke noe med vår mann å gjøre, men jeg syns det står Isanes etter Halvor Eriksen. Finnes en slik gård i Fron eller Frøya, Grong eller de foreslåtte kirkesogn?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg mener også det står Troms prestegjeld, men Troms er da et fylke med flere prestegjeld. Tok et søk på Family Search for perioden 1794-1834, og ingen Halvor Eriksen fra Troms var lagt inn der iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Den eneste som passer aldersmessig av Anne Knutsdatter i 1865 i Strinda som jeg iallefall finner er denne som er fra Fron. Kan det være et sted som heter Løvlie i Fron? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hun var fra Lesja ja, og ikke fra Fron. Da er det kanskje et sted i Lesja som heter Løvlie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Søpler

pÅ Nedre Løvlin, Gran på Hadeland er det i 1865 ei tjenstejente som heter Inger Knudsdatter (18 år).Hun er fra Sør-Aurdal.Kan det være noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

Nils Andreas var født 11.3.1853. Da var ikke foreldrene gift. Så 'post' 10 og 16 blir vel ikke rett. Grunnen til han ikke finnes på telling i 1875 kan jo være at han er til sjøs. Han er Matros/båtsmann av yrke. På 1900 tellingen finnes han med kone fra Island og barn i Bergen. Når det gjelder hans foreldre er jeg fortsatt usikker. Ble nevt Troms på faren, men det viste seg muligens å være Froens prestegjeld. Men med tanke på Troms, så forklarte det litt min oldefars utseende. Han har høye kinnben.Han var vel også en Matros/sjømann Derfor tenkte jeg at Finnmark/Troms (kvænsk/same...!)Hans mors familie var fra Oppdal, langt bak i tid. Lurer fortsatt på det med Løvli-Ranem. Stedene er plasert, men hvorfor er det bindestrek mellom Løvli-Ranem. Det hører da sammen...eller. Løvli er funnet som gardsnavn på Strinda/Meråker 1875 s. Trøndelag. Ranem er Malvik. Hvorfor den bindestreken. Det er jo to forskjellige sted hun er født da .!!? Står også muligens at Nils Andreas er barn fra hennes 2 leiermaal. Det ble vel straffet på den tid. Kan ett av navna være ett tukthus e.l. eller navnet på stedet hvor det stod når Nils A var født. Slik att det da er hennes fødested/bosted-bosted under fødsel/dåp. Nils A vokste opp hos andre da hun ikke kunne ta han hvor hun var. Eller er jeg helt aldeles på gjordet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.