Gå til innhold
Arkivverket

[#59719] Nytt søkesystem i databasane våre: meir fleksibel hurtigsøk

Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Andersen

Greit nok det.Problemet slik jeg ser det er at det geografiske bekrepet brukt i de enkelte databasene kan bli detaljert (gård ved født, gift, død), eller for generelt 'T'ellekrets i FT , eller for den del by og fylke. En person som flytter fra land til by vil dermed ikke finnes.Det som kan være nyttig er derfor en normalisert stedsvariabel f.eks. basert på databasenavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Geir: Inntil vidare trur eg at løysinga di vil vera til større plage enn nytte for fleirtalet av brukarar. Men no har eg redusert noko på tekstar og boksbreidd og det er blitt slik at berre dei som har skjerm med så dårleg oppløysing som 800x600 pikslar burde ha problem. Dei er det vel få av og dei må nok diverre leva med problmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Eksempel på søk i Emigranter over Kristiania 1871-1930:1) Førenamn inneheld klara2) Førenamn inneheld alfred (Påfølgjande person)Dette fører til: Unhandled Exception: Range check error

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ingen løsning på dette (53)?Set ut til å gjelde alle emigrant-databaser, men ikke folkietellinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Kjell Halvorsen

På leit etter garden Tollerud i FT 1865 for 0619 Aal forsøkte jeg med et ordinært søk ’Gard inneholder l[d]eru’, noe som resulterte i melding om ’Ingen funnet’. Søkte ’Gard inneholder leru’ og fikk 1 oppslag – Tollerud.Ved å lese hjelpetektsten framgår det at ved avansert søk kan en benytte store klammer [ ] og da vil feks [a] bety at gardsnavnet en søker kan inneholde a på det stedet klammer er satt inn, men a MÅ ikke være med.Mitt spørsmål er derfor om søkesyntax som nevnt innledningsvis gjelder kun ved søk etter personnavn og ikke ved søk etter sokn, prestegjeld, gard osv eller har jeg ikke lest hjelpeteksten godt nok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Du har forstått hjelpeteksten korrekt. Jeg ser feilen. Den oppstår også hvis du bruker asterisk: l*eru vil også gi null treff.Her må vi ha Jan Oldervoll på banen som er mannen bak løsningen. Vi kommer tilbake med mer info så snart vi vet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.