Gå til innhold
Arkivverket

[#59766] Mine 2 X tipp - Bergmann Jørgen Caspar Justsen Wolter og Berthe Jacobsd. Gunnes

Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Og da takker jeg enda en gang :o)Det kan da se ut til at disse er brødre med Levin Gevert Glasmager som far, samt at det var noen flere søsken av Peder og Gevert.Mvh og *smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ikke ut til at Just Elias Wolter var ved sølvverket i 1732. Det er heller ingen andre Wolter der på det tidspunktet. Navnet tyder vel på tysk opphav, selv om Wolter-navnet også forekommer i Sverige. I og med at han var pukkstiger ved gruvene, vil jeg anta at han allerede hadde bergverksbakgrunn da han kom til Kongsberg. Dersom han hadde tysk (eller svensk) opphav, var han ikke nødvendigvis 1. generasjons innvandrer. Jeg ville derfor ha lett etter ham ved et av de andre norske bergverkene.Jeg har ikke støtt på Wolter-navnet ved de jernverkene jeg har best oversikt over (dvs. verkene i Aust-Agder, Grenland, Fritzøe). Hva med f.eks. Røros?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Oddbjørn :o)Da skal jeg myse litt mot Røros.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Johansen

Jørgen Casper Justsen Wolter var også min 2x tippoldefar. Min oldefar Esaias Justen f.28.2.1825, var sønn av Just Jørgensen Wolter f. 1798 Han levde i Hokksund og døde der 6.okt.1897 Jeg vil gjerne utveksle en del slektsopplysninger med deg. Vennligst ta kontakt med Johnj4@frisurf.no Mvh.John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom plutselig på at det var en masmester ved Baaselands jernverk (det senere Næs jernverk) i 1701 ved navn Jost (Just) Jørgensen. Han skal ha vært født rundt 1650 og kom opprinnelig fra Vik verk (som var en filial av Eidsvoll verk). Jeg vet ikke om det kan være noen sammenheng her, men jeg legger likevel en lenke til en tråd jeg en gang startet på ham: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :o)Jeg ser ingen forbindelse sånn umiddelbart, men jeg skal nå ha det i bakhodet, mens jeg fortsetter å lete.Just Esaias Wolters far, het muligens Esaias Wolter? Jeg fant en Anne Maria Esaiasdatter Wolter i Kongsberg, som nevnes ved skifte etter hennes ektemann 13.juni 1797, Hans Christophersen Temte.Hun kan jo være en mulig søster av Just?John (31) Det var jo moro:-)) Jeg er etterkommer etter Jørgen Caspars datter Anne Cathrine Jørgensdatter Wolter dpt.8.sept. 1792 Hun flyttet fra Kongsberg til Fredrikstad i 1820.Jeg sender deg en e-post senere. Må få ordnet litt middag først.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn, og takk for mange linker :o)Joda, det er familien i FT 1801, og Anne Cathrine Jørgensdatter Wolter er som nevnt min ane.Din link viser at Just ble født i 1795, mens det står at han er 8 år i tellingen. Kanskje denne Just fra 1795 døde tidlig, og de fikk en ny sønn oppkalt etter han? Det får jeg prøve å finne ut av.Jeg ser av fadderne til Just i 1795 Maria Hans~ Temte, Cathrine Peders~, Berthel Lantverk, Anders Siulsen, Anders Hechelman, Ole Røe og Anders Nielsen, at her nevnes også navnet Temte som jeg også er innom i innlegg 33.Takknemlig hilsen og *Smil* fra RigmorJeg ser at

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en Just f. 3.nov. 1798, sønn av Caper Justsen Wolter og blandt fadderne er en Anne Margrethe Eliasdatter. LenkeMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, nå lurer jeg på om dette kan være en av dem du søker? LenkeHer er ført opp mors navn også, men du skal muligens lenger bakover i tid?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn :o)Jeg har fått med meg disse, og jeg nevner de i det første innlegget mitt. Men uansett en takk for at du hjelper.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg ser jo nå at jeg ikke har lest skikkelig ditt spørsmål.Da tror jeg nok Oddbjørn har tilgang til bedre kilder om dette emnet.Vet ikke om det kan være mulig å spore opp den første Wolter som kom til Norge så tidlig? Fra Tyskland,Danmark, Sverige eller muligens fra Finnland?Finner lite på Fam. s. så langt tilbake på navnsøk Wolner (Volner) Lykke til med letingen! Plutselig en dag kan spor dukke opp.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge oppgitt alder ved død i 1787 (67 år), skal altså Just Esaias Wolter være f. ca. 1720. Dermed har vi jo et utgangspunkt for leting etter hans dåp.Hva som har vært farens navn, vet vi ellers strengt tatt ikke. Jeg tviler på om Esaias skal oppfattes som patronym. Blant de tyske innvandrerne var det svært vanlig med to fornavn. Vi ser jo at også sønnen hadde det (Jørgen Caspar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor interessant han er, men det er også nevnt en Ole Gundnes i Eksaminasjonsmanntallet 1732 for sølvverket. Han arbeider da som hauer i Haus Gabel gruve, er 32 år og født i Sandsvær. Han har i 1732 arbeidet ved sølvverket i 10 år, bor på Kongsberg og har tidligere vært skomaker. Videre er han bondesønn. Stikkordet 'stefar' er dessuten nevnt. Det må enten bety at han har stebarn eller at han bor hos sin stefar - formodentlig det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var skifte etter Ole Jonsen Gunnes i 1768, der det går fram at han var bror til Thommes Gunnes. I 1776 var det skifte etter Oles kone, og hennes navn var Elisabeth Jacobsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle tre for ytterligere interessante spor :o)Ved dåpen som Anne linker til (46) dukker denne Hans Heckmand opp.Thommes Gunnæs kone heter jo Charlotta Amalia Hansdatter Hechmand!Jeg er enig med deg i det Oddbjørn at det ikke nødvendigvis er deres patronym, men det er en Anne Maria Esaiasdatter Wolter, gift med Hans Christophersen Temte(nevnt i innlegg 33)En Anne Margrethe Esaiasdatter er blandt fadderne til Just Wolter som blir døpt i 1798. (innlegg 39)Jeg får skrive ned og prøve å få orden på dette.Et takknemlig *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.