Gå til innhold
Arkivverket

[#59933] Maskinist Harald Johannes Jensen,f. 1876,Drøbak

Gjest Ann-Mary Engum
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Mary Engum

Hva du greier å finne,Kjell! Dette var veldig interessant! Kanskje er det samme mann.Nå håper jeg at vi kan finne det ut.Går nesten sport i å prøve å løse denne saken om Harald Johannes Jensen og Frida Olsen (først gift Jensen,siden Kemp)Men vielsen mellom Harald og Frida ,og eventuell kone nr 2 til Harald mangler.Vet bare at Frida var gift med Harald/Harold Johannes Jensen.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Kart over Vogtsgate 30 , Moss : Lenke,+1533+Moss,+Norge&um=1&ie=UTF-8&sa=X&oi=geocode_result&resnum=1&ct=titleAnn-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

I innlegg 23 fant jeg ut at gården Næridsrød lå i Berg i Østfold(Wilhelmine Jensen bodde der i 1919) Vet ikke om hun var FØDT i Berg,men om hun var det så fant på tellingen to Wilhelmine'r som kan være aktuelle kandidater som kone til Harald Jensen.Wilhelmine Lorentzdatter,født 1880, Berg,men bor i Halden ved tellingen: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0101&kenr=001a&bnr=0005&lnr=05>LenkeWilhelmine Johannesen,butikkjomfru,født 1882,Berg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Angående denne Wilhelmine Lorentzdatter,født 1880. Hun var født 10 aug 1880.Faren var Lorentz Tøgersen og mora het Valborg: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg i Berg, Ministerialbok nr. I 6 (1878-1887), Fødte og døpte 1880, side 12. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5447&idx_id=5447&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Permanent bildelenke: LenkeSamme Wilhelmine blir konfirmert 6 okt 1895 i Halden(n2 20 i kirkeboken).Ser nå at moren heter Amundsen til etternavn: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 13 (1890-1906), Konfirmerte 1895, side 305. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHun var født i Berg sogn og konfirmert i Halden. Wilhelmine Johannessen,født 19/10-1882.Faren var Edvard Augustsen el. Johannessen: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Berg i Berg, Ministerialbok nr. I 6 (1878-1887), Fødte og døpte 1883, side 23. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Wilhelmine,født 19/10-1882,ble konfirmert 1897 i Berg sogn(nr 1 i kirkeboken): Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 13 (1890-1906), Konfirmerte 1895, side 305. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Det er mulig at innspillet mitt (20) virket mer villedende enn et spor i riktig retning , men siden navn, yrke, alder og fødested passet ganske bra med den Harald Jensen som du etterlyste informasjoner om, la jeg det ut.Jeg sjekket døpte i Drøbak 1874-1878 og det var ikke mange Harald’er, så min magefølelse sier meg at dette er ’din’ Harald Jensen – i skipsmanifest oppga han konsekvent gjennom mange år sitt fødested til Drobak.Jeg slo opp i ’Gårder i Berg, Rokke og Asak’ som ble utgitt av Berg, Rokke og Asak Historielag i 2007, men de oppdaterte informasjoner under Næridsrød og Næridsrød søndre, gnr 68 – bnr hhv 1 og 2+3, ga dessverre ingen info av interesse.På veien videre ville jeg nok forsøkt et søk i arkivene etter Direktoratet for sjømenn hvor Hovedkort, i tillegg til hans sjømannskarriere, kan inneholde andre personopplysninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Takk til deg igjen,Kjell!Nå får jeg litt problemer,jeg har ikke så mye erfaring med denslags arkivsøk. Er for fersk i faget,så da kommer jeg helt sikkert være avhengig av gode hjelpere i forumet. Forøvrig tror jeg også at magefølelsen din har rett ,mye tyder på at det er rette mann du har funnet.Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Den Wilhelmine Johannessen som er født 19/10-1882, er vel denne Wilhelmine som gifter seg i Berg, Østfold i 1905 med Nils Kristiansen: Permanent sidelenke: Lenke Du skriver at 'Kona til 'min' Harald het Frida Olsen, og hun ble gift på nytt 26 sept 1914 i Essex,England.' Har du opplysninger om når og hvor Frida Olsen ble født? Kanskje kan disse opplysningene være til hjelp for å finne vielsen til Frida og hennes første ektemann?Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Randi!Frida Caroline er født 19 des 1879 i Ålesund,av foreldre Christian Olsen og Elise Karoline Ellevsen.Vi har funnet omtrent alt om Frida Olsen(Freda Kemp),men mangler denne vielsen med Harald(eller Harold) Johannes Jensen. Se tema 57947 som Yngve Nedrebø startet for å hjelpe Anna Nixon i Australia med å finne hennes bestemor's aner. Der ligger vielsesattesten ang vielse for vielsen i England,hvor Frida Olsen står som Freda Jensen. Vi i forumet har funnet både foreldre ,søsken osv,men mangler vielsen med hannes første mann,som Anna Nixon oppgir skal hete Harald/Harold Johannes Jensen.Se også tema 59653,hvor alle data om Frida,foreldre osv ligger.Håper jeg ikke glemte noe nå.Er takknemlig for all hjelpen jeg kan få,da jeg ble så ivrig på denne saken.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei Ann-Mary!Jeg hadde ikke fått med med dette, beklager.Men Frida Olsen bodde i Oslo i 1900. Kanskje Harald og Frida møttes i Oslo? Her er i alla fall vielsen i Gamle Aker i 1906, nr. 56: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Ministerialbok nr. 12 (1898-1910), Ekteviede 1906, side 251. Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Randi!Nå ble jeg utrolig glad!Har studert fælt på hvordan jeg skulle finne vielsen,men du greide det sannelig,du. Nå skal jeg legge vielsen inn på temaet til Anna Nixon i Australia.Hun kommer vel til å fyke i taket av glede nå!Veldig mange takk for hjelpen,Randi!:-) Hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dear Anna! HERE IS THE WEDDING BETWEEN FRIDA AND HARALD JOHANNES! Randi Haugros in Trondheim have found the wedding between Frida Olsen and Harald Johannes Jensen.They married in Oslo 28/7-1906. Harald Johanes Jensen's father was named Frants August Jensen : Lenke Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Til Kjellaug Kjellaug Robberstad Petit,Kjell Halvorsen og Randi Haugros! Dette var veldig moro ,at gåten Frida Olsen ble løst.Men uten deres hjelp hadde det ALDRI gått!Studerte lenge på denne Harald Johannes Jensen,og trodde han kunne være rette ektemann til Frida,men det var ikke lett for meg å komme videre .Dette må være det beste beviset på at man ikke skal gi opp,det er alltid noen her i forumet som greier å finne det man spør etter.Tusen takk til dere alle tre,spesielt til Randi i Trondheim,som fant vielsen. Dette har været veldig spennende å holde på med,og jeg er så glad for at Anna Nixon i Austrelia nå fikk den informasjonen hun ønsket om bestemoren Frida og Harald Johannes. Hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Og man nå hadde funnet ut HVOR denne sjømannen Harald Johannes Jensen ble gift med Wilhelmine,og sett om han ved vielsen hadde status som 'skilt',samt fødselsdata,kunne koblingen til Frida Olsen vært mer sikker,skjønt jeg er nesten overbevist om at denne mannen er den samme som har vært gift med Frida Olsen. Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempebra, Ann- Mary!! Du har vært utrolig standhaftig. Randi Haugros skal ha ros som fant vielsen (hennes lenke virker, men ikke din Ann-Mary)Nå blir nok Anna 'down-under' glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Har lett i kirkeboken Gamle Aker for 1906,1907,1908. Frida Caroline Olsen og Harald Johannes Jensen døpte ingen barn der i disse årene.Men angående denne Wilhelmine som antagelig er gift med Harald i hans antatte ekteskap nr 2.(Er nesten sikker på at det er Frida's mann som senere blir gift med Wilhelmine) Hvor på planeten kan den vielsen finnes,tro,dersom de ble borgerlig gift?Har ikke funnet noen vielse i Moss enda,eller kanskje de to ble gift i Oslo? Ikke godt å vite! Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Har nå lett etter vielse mellom Harald og Wilhelmine, i både Moss og Gamle Aker. Ingen vielse funnet i årene 1910-1918 i Lysningsprotokoll for Moss,og ingen vielse funnet i Lysningsprotokoll for Gamle Aker 1909-1918. Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Angående Naridsrød, Fredrikshald,som nevnes i innlegg 20,hvor Wilhelmine Jensen (Harald Johannes Jensen's kone)bodde da hun ble oppgitt som nærmeste pårørende til Harald Jensen,da han ankom New York med ss 'Hellig Olav' fra Kristiania den 19 mars 1919.Det er denne gården Nærsrød, på Matrikkelen 1886, for Asak,Berg i Østfold. Eieren var D. Voigt, SKIBSREDER : Lenke Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Et utsnitt fra den kronologiske framstilling av eierskapet til gnr 68/bnr 1 Næridsrød, fra ’Gårder i Berg, Rokke og Asak’, utgitt av Berg, Rokke og Asak Historielag 2007, Asak Anneks side 373, sitat:'1865: På gården bor tre tjenestefolk. Eier er voldmester Helge Pedersen. Eierskifte omkring 1880 til bager, senere skibsreder David Voigt (dansk), deretter til datteren, enkefru Palm. Senere i 1880-årene gikk gården til hennes datter Petra Palm.1900: På gården bor Petra Palm (f.1843), Selene Palm (f.1844), begge født på Fredrikshald, og to tjenestefolk. Petra Palm skjøtet den videre i 1909 til Axel Grasmoen (f.1866), tidligere eier av Rød i Torpedal. Han var eier også i 1915.1942: Eier Er Wilhelm Stenrød (f.1888), gift med Dagmar (f. 1890). Gården har vært i familien fra 1926 da eieren kjøpte den av Ole Kynnigsrud', sitat slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Anna-Lisa Nixon

rs I have been looking trying to find my Grandmother. I will know be able to go to herave next time I am over in Ireland visting my son. He and I are planning a trip now. So this was made possible by you and a few others who took the time to help and make someone you dont even know a very happy old lady.So I am looking at what you have sent recent and am trying to convert to English . It is great you found Harold her first husband it fills up a lot of gaps Kind wishes Anna-Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.