Gå til innhold
Arkivverket

[#59935] Vadmel--andre navn ?

Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

For å komme tilbake til vadmål som var utgangpunktet, bak lenkene i Ertesvågs innlegg var det mange måter å uttrykke ordet på, men minst en måte var uteglemt: vøyllmo`l med tjukk l. Det er på min dialekt.Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Høyden mellom de to vatnan er ca.10 meter. 149 moh til 138 moh.Lengden på elva er ca.150 meter.Tør ikke gi meg i kast med utregninger av fallhøyder , da fallhøyden her i Bruker-forumet er for høyt !!! Det er for mange som vet for mye ! Men alle tips er gode tips. Arnstein. Jeg vet ikke hvor vanlig etternavnet ditt er , men jeg kjente en godt voksen mann her i Harstad som het Håkon Rønning.Hans foreldre kom i fra midt-Norge.Han skrev en del lokal-historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

27: Helt ukjent for meg, selv om farfar var født i Trondenes (hans far fra Trøndelag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Ruth. Din variant av vadmel har jeg faktisk ikke hørt før. Brukte folk bare den eller var det andre der du kommer fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

I Nordfjord seier vi, eller kanskje rettare, sa dei, vemmóll. Dei doble l'ane palataliserte, så det høyrest ut som vemmollj. Ikkje sant, Aase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, jeg blir fristet til å tenke i de baner at det ikke er snakk om 'mål', men om 'ull' - om noen forstår hva jeg mener. God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Før dere drar altfor langt ut på viddene - på norrønt heter ordet: vaðmál, veðmál, vefmál = vadmål, heimevove ullty.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.