Gå til innhold
Arkivverket

[#60038] Den Lykkelige Eier kapittel 3

Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Grete Singstad Paulsen

Rett instans kan misforstås. Det jeg mener er at ingen instanser har vært interessert før nå. Flere kommer sikkert til - og jeg tar ingen stilling til hvem som bør ta vare på bøkene. Det viktigste er at de blir tatt godt vare på og blir tilgjengelig for allmennheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Grete, vi tar også imot helt nye bøker, naturligvis. Et forbehold er at temaene må avbalanseres slik at et emne ikke blir for dominant, når vi ser bort fra hovedemnene, som er klosterhistorie og kirkehistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Det visste jeg ikke! Skal ha klosterbiblioteket i bakhodet når det skal ryddes opp i div. arvede bøker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hvem som har skrevet notatene om fødsler vet jeg ikke.Går ut i fra det er den familien som opprinnelig eide bøkene før Prost Kildal.Jeg tror ærlig talr at religiøs litteratur ikke er spesielt interresant for noe museum , da det står det samme i de fleste eksemplarer av Bibelen og andre skrifter.Om gamle bøker generelt , hør med Hr.Vigerust eller andre om de kan være interresert.Ikke kast dem eller la dem leve et dårlig liv på loft og i kjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg vil gjerne belyse et viktig forhold:Det fremgår at disse bøkene, og i særdeleshet biblene, er vært eiet av familier på 1600- og 1700-tallet, samt at flere av bøkene har nedtegnelser om fødsel, dåp og annet. Hvis den opprinnelige eieren av en sådan bok skulle vise seg å kunne føres til en nulevende person eller familie, altså til de direkte etterkommere, så tror jeg verdien for dem å kunne få overta denne boken vil være betydelig, ja, nær sagt ubeskrivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

André, det har du selvsagt rett i. Men det krever at noen tar seg bryet med å lage en artikkel - og få den publisert - slik at mulige etterkommere blir oppmerksomme på bokas eksistens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Ettersom underteikna er fagansvarleg for mellom anna historie og arkeologi ved Universitetsbiblioteket i Tromsø, kan eg opplysa om at UB så absolutt vil vera interessert i denne boksamlinga, og boksamlinga høyrer så absolutt heime i Nord-Noreg. Men til no har ingen teke kontakt med UB Tromsø for å høyra om vi er interesserte. Inntil vi vert formelt kontakta i saka, er det i praksis fint lite vi kan gjera. Private boksamlingar er i sin natur nettopp private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

I forlenginga av dette vil eg jo håpa at Odd Einar Tømmerås tek kontakt med meg på UB i Tromsø (e-post og telefon finn du her: http://uit.no/ub/8453/), og vi tek gjerne ein tur til Harstad for å sjå på samlinga. Eg meiner også at det er naturleg å halda ei boksamling av denne typen samla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Are S. Gustavsen

Er det kommet noen løsning på dette med de nevnte bøkene? Eller er det fortsatt aktuelt at vi tar oss en tur fra Sør-Norge?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Odd Einar Tømmerås

Beklager at jeg ikke har vært innom på en stund .Fikk hjerneslag nummer 2.Prestebøkene er gitt bort til en privatperson fra Kvæfjord som skal gjøre noe med dem.Hva det er kan jeg ikke svare på men det innbefatter IKKE salg.Takk for stor interesse !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Jeg kjenner ikke selv noe godt til gamle bøker og sånt som dette, men det første som slo meg var når det står om 'nedtegnet fødsler o.l. som ikke har sammenheng med Nord-Norge' og 'Den tidligste innskriften er en fødsel fra 1602'. Disse fødslene f.eks. høres for meg ut som veldig nyttige geneologiske nedskrivninger fra tiden før kirkebøkenes inntog en del steder, som ihvertfall burde blitt registrert utenom og eventuelt lagt ut på nettet.Hadde vært interessant å høre fra hvor disse nedtegnelsene stammer fra hvis ikke fra Nord-Norge, personlig ville det vært interessant hvis det var fra Rogaland/Hordaland-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.