Gå til innhold
Arkivverket

[#60201] Opphav til Henriette Therese (Rummelhoff ?) Johannesen f.ca. 1863


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Engedahl

I følge boken Rummelhoff av Olaf Ludvig Rummelhoff fra 1976. (Side 236, 237) var Marie Fredrikke Charlotte Rummelhoff datter av Hans Christopher Antonisen hvis mor igjen var Bodil Christiane Rummelhoff. I følge nevnte bok hadde ikke Marie og Christian barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det vel noe feilopplysninger i den boken.Ved dåpen står 1825 , oppgis f. 10. dpt 31 mai, Marie Fredrikke Charlotte , ægte, datter av Toldbetjent , Hans Christopher Hummelhoff oh hustru Inger Marie Olsdatter.FADDERE .Litt vanskelig å tolke alle navn. Prøver her:Fredrike Charlotte Olsen, Jomf. Karen Staad? Undertolbetjent Jens .....? Skomagersvend? Jan Johannes Olsen, .... Fuldmægtig Peder Berg.Håper ekspertene kan tolke navnene og yrkene bedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vielsen til Hans Christian Ant. Rummelhoff og Inger Marie i Larvik 1812, fra kirkeboka. se øverst til v.LenkeArtig med dette funnet også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du går inn på Dis-treff, finner du flere av aner Rummelhoff . Her må du nok ha tid til å sortere informasjoner.Lykke til. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Ja her har det skjedd mye. Takk for stor innsats.For ikke å resikere unøyaktigheter og misforståelser så:Til 26 av Jan E. Du skriver i siste setning: 'I følge nevnte bok hadde ikke Marie og Christian barn'. Dette kan være av særlig interesse. Jeg oppfatter sitatet slik at det må være ment på Christian Johannesen og Marie Johannesen Rummelhoff (se andre avsnitt i mitt første innlegg). Nevte sitat hvor påstanden må være feil, den tror jeg har en god forklaring, men som jeg ikke kan kommentere her.Jeg viser ellers til siste setning i mitt første innl.Til innl. 27 av Gunn H. Her tror jeg at Gunn når hun viser til dåpen av Marie Fredrikke Charlotte Rummelhoff, da må ha misforstått innholdet i innl. 26 hvor den samme Marie er omtalt som barnløs mor.Til innl. 29 og 30. Dette var en fin observasjon fra Gunn. Den bekrefter navnet Antonisen (26). Når Gunn her skriver Christian, så skal det være Christopher.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager mitt tull med sammenblanding av Christopher og Christian her i farten. Marie og Christian Johannesen og deres mulige barnløshet får jeg vel høre om i privat mail.Håper du finner ut av dette likevel-Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Bare for å hindre en oppfatning om at det ikke er reg. barn etter Christian og Marie, så sier jeg i innl 33 at det 'må være feil'.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I data fra Distreff er oppgitt flere barn av ekteparet Hans Christopher Antonisen Edsberg Kragerud Rummelhoff og hustru Inger Marie Olsen Glad Larvik.En sønn Anthon Olaus Rummelhoff f. 1813 Larvik d. 1840 Osloog en datter Bolette Christiane Rummelhoff f. 1815 Larvik.Disse er det nok mulig å finne døpt i Larvik. ser ut til at familien har bodd en del år i Larvik før de flyttet til Christiania.Mvh. Gunn Mvh. Gunn-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i Klokkerboka for Larvik fant jeg dåpen til Anthon Olaus Rummelhoff f. 1813 . Dåpen står nr. 4 fra toppen h. s.LenkeSkal lete etter datter Bolettes dåp også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På Distreff dukket det opp flere barn av Hans Christopher A.Rummelhoff og Inger Marie Olsdatter Glad.Helen Constanse Rummelhoff d. 1824 OsloHer fant jeg hennes dødsfall i kirkebok for Oslo Domkirke. høyre s. nr. 81 , barnet var om jeg leser riktig 1 år og 2mnd, gammel: LenkeDet var nevnt nok en datter d. 1823, Oslo, Maren Juliane R.Skal se om jeg kan finne hennes død også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg datter Maren Julie d. 1823, ført i kirkeboka for Oslo Domkirke. 2 s. høyre nr. 3 nedenfra.ført som nr. 72.LenkeTror det står alder 4 år.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner stadig flere barn av Hans Christopher A. Rummelhoff og Inger Marie Olsdatter Glad.Ved foreldresøk Fam.s. fant jeg disse barna:Legger lenke til Ferdinant Rommelhoff 1817 P0rsgrunn: LenkeFamilien har tydelig flyttet mye.De kalles i denne kilden for Hansen eller Hansdøtre.Marie Juliane oppgitt f. oktober 1819 i TønsbergAnne Margrethe Courcheron Hansen sep 1820 TønsbergHelen Constanse Hansdatter 1. jul 1823 , Oslo DomkirkeMarie Fredrikke Hansdtr 31. Jul 1825 , Oslo DomkirkeConstant Frans Hansen 11. aug 1828 Oslo DomkirkeClara Josefin Hansdatter 8. okt 1831, Oslo Domkirke. Om du vile ha den fulle oversikt over alle disse barna, så blir det kirkebøker fra Larvik, Porsgrunn, Tønsberg, Oslo domkirke å undersøke.Hvor msnge av disse barna som vokste opp har jeg ingen oversikt over, bortsett fra de jeg har funnet døde som barn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden det ser ut til at familien har flyttet så mye, legger jeg inn døpen til Feridinant Rommelhoff her fra kirkeboka i Porsgrunn: LenkeDåp nr. 23 v. side. Bra leselig i 150% forstørrelse.Da har du mye å slå opp for å få full oversikt over denne barneflokken.Lykke til .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tar med denne dåpen fra Oslo Domkirke i 8.ok. 1831.Clara Josephine Fredrike Rummelhoff, dåp 1. v. s. LenkeHer er en rekke opplysninger som muligens kan være av interesse. ( Håper noen kan hjelpe med tolkning)Da skal jeg la deg få tid til å fordøye alt dette.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden det ser ut til at de barna som er oppgitt ved foreldresøk av ekteparet Hans Christopher A. Rummelhoff og hustru Inger Marie ser ut til å stemme bra, legger jeg inn dåpen til Marie Juliane okt 1819 i Tønnsberg også:LenkeIkke den enkleste kirkboka å lese.Samme datter døde i Oslo 4 år gammel , se innlegg 40.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei igjen.Ved hjelp av DIStreff har jeg fått rullet opp det meste av 'Rummelhoff aner' bakover i tid.Men jeg møter fortsatt veggen hva gjelder hvem som er foreldre osv. til Inger Marie Olsdatter (Glad). Hun blei viet i Larvik den 10 sept. 1812 til Hans Christopher Antonisen Rummelhoff. Det er ikke ført opp vitner til vielsen.Jeg finner henne heller ikke på FT-1801.Er det mulig å få hjelp til dette ???Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tror at dette kan være far til Inger Marie Olsdatter Glad. Her som enkemann med tre hjemmeværende barn i Larvik:LenkeHvor Inger Marie befinner seg i 1801, har jeg dessverre ikke funnet ut. Har lett i nærområdene.Heller ikke mors navn har jeg greid å finne.Håper noen kjenner til opphavet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Her er muligens en kandidat Inger Maria 29.des. 1786 i Larvik-Larvik ned på v.s. Lenke Far: Ole Johnsen Bierike, mor: Ingeborg Olsdtr.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, det var Glad-navnet som vel mangler hos denne Inger Maria.Her finner jeg Gladnavnet hos mor til Ole Glad Schwingel ved skifte i Kongeberg. Lenke Mulig samme Glad-slekt som Inger Marie Glad?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her konfirmeres Oluf Glad Schwingel i Kongsberg. Om vi kan finne vielsen så kan det hende dette kan vise seg å være den mulige fader?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.