Gå til innhold
Arkivverket

[#60201] Opphav til Henriette Therese (Rummelhoff ?) Johannesen f.ca. 1863

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Fant en Ingrid Marie Her som oppfostringsbarn? Kan det tenkes være damen vi leter etter? LenkeSynd vi ikke har hennes alder ved vielsen¨.Kan det være en mulighet for at hun vokser opp hos en slektning?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innl. 51. Denne jenta på 8 år har jeg vurdert en stund, bl.a. om hun eventuelt kunne være tvilling til Friderich 8 år som er hjemme hos sin far 1801 (innl. 46). Problemet er at dette kan jeg ikke få dokumentert på grunn av at k.b. for fødte/døpte for året 1793 ikke reg i Porsgrunn. Det synes likevel noe utenkelig at en mann som Oluf Glad (46) skulle ha sendt fra seg sin 8 år gamle datter. Muligheten er større for dette om hun er av en eldre årgang, og da kommet ut i tjeneste. Det er godt mulig jeg har oversett opplysningen, men jeg etterlyser likevel beviset på at Inger Marie Olsen også hadde navnet 'Glad'. Jeg har sett at det finnes i DIStreff. Sansynligheten for at 'Glad' kan være rett, den er der, men jeg etterlyser beviset.Kan du Gunn, eller andre gi meg det ?Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er vanskelig å finne opplysninger om Cancelieraad og amtsforvalter Oluf Glad-Schwingels familieforhold, og jeg har ikke funnet hvem han giftet seg med.Lurer på om det kan stå opplysninger i Larviks historie, om noen har tilgang til den ?Merkelig at det skal være så vankelig å finne en passende Inger Marie Olsdatter i nærområdene til Larvik i 1801?Har lett i Larvik, Hedrum, Brunlanes, Telemark og Kongsberg uten hell .Håper noen kan finne familieforholdene til Oluf Glad- Schwingel. Jeg finner heller ikke den Inger Marie Oldatter som du nevner i innlegg 47. Datter av Ole J. Biering og hustru Ingeborg Olsdatter i 1801?Dette spårsmålet krever nok eksperthjelp.Lykke til med letingen i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

I NST XXVI side 116-117 står det mange opplysninger om familien til Oluf Glad Schwingel (1753-1796) og hustru Dorothea Cathr. Petronelle Knoph, f 1761. De hadde 11 barnUnnskyld om denne opplysningen har kommet frem tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Erik.Denne opplysningen er ikke framkommet tidligere. Den vil kunne bety et nytt gjennombrudd. Da jeg selv ikke har tilgang til dette materialet så blir mitt spørmål til deg:Vil du skrive av, eventuelt kopiere, de slektsdata som du viser til? Det vil være topp å få dette lagt inn på denne debatten. Jeg er jo særlig spent på om Inger Marie er nevnt blandt de 11 barna.På forhånd takker jeg for bryderiet.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Noer

Ser nå at jeg kom med feil opplysning. Det var paret Carl Fredrik Elligers, født 1790 og Charlotte Schwingel, født 1795 som hadde 11 barn. Charlotte var datter til Oluf Glad Schwingel (1753-1796) og Dorothea Knoph. Skal komme tilbake senere etter nærmere studie.mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Fru Cancellieraadinde Anna Dorothea Schvingel, født Knoph, døde 12. november 1796 og ble begravet 16. s.m. i Larvik, 29 år gammel. Øverst t.h.: LenkeMvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til innlegg (52): Den Friderich du nevner, er ikke fra Porsgrunn, men døpt i Larvik. Det ser ikke ut til at han var tvilling. LenkeMvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete i skifter i Larvik etter Anne Dorothea Schwingel, uten hell.Håper at noen kan hjelpe med en oversikt over deres barn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut til at eventuelle skifter er det som gjenstår for å vise hvem som er barn etter Ole ? Glad og Anne Dorothea Schwingel.Håper en eller annen har fantasi/instinkt til å finne fram i rette database.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens forsøk på å identifisere hvem Inger Marie Olsdatter var, har jeg et spørsmål i tillegg:Med utgangspunkt i Nicolai Nicolaisen Behmer f.1694 Strømsø, Buskerud, spør jeg om noen kan redegjøre for når og hvor-fra dette navnet/slekten kom til Norge??? På Google finner jeg navnet i DDR.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vet ikke om det kan hjelpe med denne kilden i en bok om Rullestd Prestegård i Krogstad står en del om klokker Nicolai Brehmer, mulig det der står litt om hvor slekten kom fra ? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo. om du leser om klokker Nicolai Brehmer i boka, finner du en opplysning om at foreldre var innvandret fra Brehmen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.