Gå til innhold
Arkivverket

[#60250] Dette var fine greier.

Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Det samme skjer idag. Hele Test siden står og 'hikker' som ei mitraljøse ;-) Kommer ikke inn på noe. Hva er skjedd ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Har ikke lastet ned Firefox på Pc enda. Hvem kan stoppe hikkingen/hoppingen i IE 7, slik at andre og kan komme inn ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Forsøket på å detektere om javascript var aktivt ved første oppslag skapte tydeligvis problemer for IE. Beklager det, men fint å få avklart slike ting i et testsystem før det lanseres.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja nu virker det igjen. Hvis jeg går frem slik jeg tenker det skal virke med å legge inn 'side 1' utfør så går det greit. Siden kommer opp. Da tenkte jeg at mar kunne benytte strek større enn (pilen) men da går jeg tilbake til utgangspunktet. Men hvis jeg legger inn 'side 2' utfør, går jeg til side 2. Velger side 3 utfør så kommer side 3 opp. Det funker, men litt tungvint. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Terje. På min IE 6.0 på jobben ser det ut som alt virker fint. Det går greit å bla fram og tilbake. Har du prøvd knappene som hopper 5, 20 og 50 fram?Som du sikkert forstår er jeg gått tom for ideer om hva den kan være. Sidene validerer korrekt til XHTML 1.0 Transitional. CSS'n validerer også. Så teknisk sett er det ikke feil på sidene.Jeg må derfor foreløpig melde pass inntil jeg enten klarer å finne en maskin hvor feilen opptrer, eller kanskje noen her har en slik maskin og kompetanse til å fortelle hva i html koden som forårsaker dette. En skal vel heller ikke se bort fra en liten mulighet for at det er feil på PC'en.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Nå har jeg funnet årsaken til problemet. Kari sendte meg et bilde, og når jeg fikk se det forstod jeg årsaken. Jeg klarte til og med å gjennskape den på min IE 6.0.Linken som ligger på forsiden av DA fører til at testsidene slås opp med www.digitalarkivet.no i nettstedadressen på toppen av siden, ikke www.arkivverket.no. Det ligger altså en proxiering/oversettelse i mellom. Det fungerer greit for Firefox, men ikke for IE av en eller annen grunn.Sjekk at linken til testsidene er http://www.arkivverket.no/URN:tl_read.(PS Håper linkene vises rett)Mvh bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Ser mer ut som en feil (bug). Det er også en halvtimes timeout som i kirkebøkene, altså hvis en ikke har bladd i bildene eller oppdatert siden på en halvtime, så slettes resultatlista. Utvalgslista lagres i intern minnet for raskt oppslag, så derfor er det lagd en slik tidsbegrensning. Den kan kanskje økes da maskinen som betjener dette systemet har betydelig mere ressurser tilgjengelig enn det som kirkebøkene kjører på.Kan det være tilfelle at du har ventet mere enn en halvtime?Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Nei det er drøye 10 min. Men det skjer vanligvis etter at jeg har tatt ned/filmet en side eller to. Når jeg da setter igang og skal blade videre, kommer nevnte bilde opp.Ikke hver gang, men bildet kommer, og jeg må bare notere meg boksiden og logge meg inn igjen. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Da er nok dette en bug. Referansen som dukker opp er ufullstendig, og da ligger nok feilen i programmet. Det ville være veldig fint å få vite hvilken knapp du trykker på når feilen kommer, og gjerne hvor du starter fra.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Nu har jeg prøvet å få til samme symptomer idag, men foreløpig virker systemet fint. Igår var det da jeg var inne i pantebok for SogF 1723-1733 feilen kom. Og jeg benyttet da piltast en side frem. Får ha det i 'bakhodet' og notere fler detaljer nestegang.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Tusen takk for info Terje. Jeg har nå klart å gjennskape feilen, tror jeg. Den oppstår i mitt tilfelle som følge av en timeout på 30 minutter, altså at en ikke blar forover eller bakover i løpet av en halvtime. Det er den samme tidsgrensen som ved bruk av kirkebøkene.Samsvarer dette sånn noenlunde med hva du opplever? I så fall kommer jeg til å kikke lit nøyere på dette og lage en løsning som omgår dette. Akkurat når det blir gjort er jeg litt mere usikker på. Jeg har ikke fått sjekket om denne feilen eventuelt også slår til når samlet sesjonstid overstiger 30 minutter. Noen erfaringer på det Terje?I begge tilfeller er det konkrete ting som det går an å fikse på.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Kan nokk være noe med at man jobber lenge på noen sider slik at boken er optatt lenge. Jeg sitter ofte lenge med en side hvor jeg da leser og kopierer. Men eksakt tid jeg bruker kan nokk variere. Nu går jo 30 min ganske så fort hvis man blir ivrig opptatt av en sak. Skal prøve å dokumentere litt. Kan bare nevne at denne feilen har jeg ikke fått i kirkebøkene. mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har ofte fått feilen selv om jeg har bladd fra en side til den neste med få sekunders mellomrom, så det må være en bug. Jeg må da gå helt ut til menyen og velge pantebok eller register på nytt, og da funker det en stund til, inntil feilen kommer på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Takk Svein. Jeg antar dette stadfester at det er en bug. Dermed blir det detektivarbeid på meg :-)Mvh bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Gine Olsen

Hei!Denne feilen er her enda, men jeg har fått til å komme videre ved å gå tilbake til forrige side, kopiere lenken i adressefeltet, sette den inn igjen og trykke retur. Deretter har en ny frist før meldingen om 'kirkeboksiden' kommer frem.For meg ser det ut som det er en slags begrensning på antall sider en blader eller på den samlede tida en er på disse sidene, men har ikke fått sjekket dette.Mvh Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.