Gå til innhold
Arkivverket

[#60404] Hans Torgilsen Gjøn 1690-1760 og Herborg Jansdtr. Mentz bolstad 1692-1753

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne K. Landholm

Jeg har notert at Eli giftet seg 1686 med Ola Endreson Mjånes, dessverre har jeg ikke notert noe dødsår på ham.Eli skal være datter Baard Knutson Bondhus 1633-1676 ( d på Havn) og Bothild Hansdatter Gjøn, hun gift 2g på Lillefosse. Bothilds foreldre er Hans Engelson Haavig ca1592-1659 og Kristi Knutsdatter 1602-1684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, tusen takk Anne. Du bidrar mye, - og jeg regner med at du skal nevnes blant medforfatterne...Skiftet etter Hans og Kirsti har Karin lagt inn for oss tidligere, det var bare jeg som ikke koblet den Baard til vår Eli Baardsdatter, se nå sist i innlegg (323).Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

TAkker for det Arnfrid:-)) Jeg er elendig på å lese kirkebøker fra de tidligste perioder, men det jeg har notert klarer jeg i hvert fall å tyde :-))Beudringsverdig innsats du gjør!!!!!Stort smil fra Sørlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Fusa boken bd 4Oluff Endreson Henanger 1629/34-1704, gift til mjånes i sitt første ekteskap md Gyrid Pedersdatter. Gift 2g 1686 med Eli Baardsdatter Hobn, Med Eli fekk Oluff Nerhovda. Han hadde ingen barn med Gyrid og Eli. Oluff Endreson var uvanleg rik, var son til Endre Jonson Henanger.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fant dette da jeg leitet etter noe helt annet:Skiftet etter Torgils Engelsen Gjøn: datert 20. oktober 1716 og nevnerenken Marita Torckelsdatter og barna:Hans Torgilsen, gift og hjemme,Engel Torgilsen, ute og segler,Jan Torgilsen, 22 år og hjemme,Magdelle Torgilsdatter, gift med Engel Øfre Bolstad,Christj Torgilsdatter, gift med Samson Marckus,Ane Torgilsdatter, gift med Samuel Udskaat, Os,Karj Torgilsdatter, hjemme.Kan ikke hsuke om vi har vært innom dette skiftet tidligere.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jo, tror nok det, i og med at det er notert hos meg. Du har gjort en kjempejobb så langt, kvalitetsmessig helt på topp, spesielt i forhold til kilder, og jeg og sikkert flere med meg ønsker deg en riktig god ferie, Arnfrid. Høyst fortjent!P.S. Er jo selv i et ferieparadis året rundt, og fortsetter gjerne dugnaden de neste ukene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, jeg har det også notert. Men ser ikke at det er kommet fram i denne 'tråden', bedre to enn ingen!God ferie fra meg og, drar til Norden onsdag selv og håper på det samme været vi har her i Frankrike for tiden.God jakt til dere som fortsetter å lete og ellers god sommer-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg beklager at jeg ikke har vært mye til hjelp i det siste, men jeg stupte bevistløs i gulvet hjemme og knuste en skohylle med pannen. Resultatet ble en hjernerystelse i stjerneklassen, åtte sting i pannen, hvor jeg nå har et arr formet som en stor A. Hva den skal stå for, vet jeg ikke ennå.Min skuffelse var stor da legen etter div. bilder av topplokket kunne konstantere at han ikke fant noe. Jeg var sikker på jeg hadde minst to hjerneceller, hvorav den ene var trent opp til å huske navn og adresse mens den andre skulle huske fødselsnummer og koder. Hva jeg nå skal gjøre, vet jeg derfor ikke.Men før resten av hukommelsen forsvinner vil jeg ønske dere alle en god ferie.Mvh. Rune Thorstensen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff! Det var litt av en 'experience'!! Godt at du ikke mistet mer enn de to hjernecellene, det kunne gått værre. Velkommen tilbake til jakten og god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for det. Jeg er bare glad for at det kun står en A i pannen og ikke merket på skohyllen. For da hadde det stått Skofus der.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du være! Hva kan denne A-en stå for da? Kanhende 'adept' - selvsagt i ordets rette betydning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være 'vår' Rasmus Hansson Gjøen som får en 'uægte' datter her? Britha Rasmusdtr Giøen (venstre side): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1738, side 63. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11614&idx_id=11614&uid=ny&idx_side=-65>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok, finner Rasmus Hansen Gjøen public absolveret 30/8-1737 på foregående side (høgre kolonnne) ... med Brithe Tveit av Wiigens prestegjeld. Helt nederst finner vi hennes fars navn. Brithe Ommundsdtr Tveit: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1737, side 62. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11614&idx_id=11614&uid=ny&idx_side=-64>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig er det samme Brita som gifter seg i 1750 med Ole Vincentsen Lepsøen: LenkeMen hvem hennes foreldre var vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Kjellaugja det er nok vår Rasmus (hadde notert hans publ.abs. tidl., men ikke hennes). Siden det står: 'Bedrev synd imod det 6te bud med Brithe Tveit af Wiigøers Præstegield' (Hardanger len) bodde hun vel kanskje der fremdeles ved et event. senere giftermål, ant. i hjembygda? (Vikør prestegjeld omfattet også Østensøe Annex iflg. biskop Paasche). Kanskje vi bør dobbeltsjekke der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Christian, du er bedre til å lese enn jeg er-:)!Dvs at denne Aamund/Ommund Tveit må finnes i Hardanger.Hva med denne Onund? LenkeFinner ingen andre som kan passe som far til Brita, han kom riktignok ikke fra Tveit, men han kan ha giftet seg dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Og takk for det, ja, etter mange timer foran kirkebøkene i Os og Strandebarm SKRIVER jeg vel snart sånn også (godt det blir mest på tastaturet)!Vedr. Aamund har jeg en følelse av at det kan være en etterkommer etter (bl.a. lagrettesmann i Strandebarm) Gotskalk En(i)dr(id)esen Tveit (1624-57) som 1624 skal ha mottatt skjøte på svigerfarens odelsgård Tveit i Bringedalsbygda, og samtidig ble eier og bruker, også av en part der i 1646. Han skal ha hatt 4 sønner, bl.a. E(i)ndr(id)e, Lars, Aamund og Hans, og ant. døtrene Brite og Madelle (koppskatten 1645-46). Her finner vi altså både en Amund og en Brite.Kan det være noe i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha - ja, man kan bli påvirket av mindre!!Det hørest veldig sannsynlig ut, men dessverre har jeg ikke vært borti disse folka her. Kanskje noen med bygdebøker fra distriktet kan komme oss til hjelp. Britha rasmusdtr var f. 1737, så da var vel hennes mor f. rundt om 1718/20Det er vel denne Gotskalk da, hustru ved navn Saphj, hva i all verden kan det være for et navn? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Saphj = Sofie?Det fantes tydeligvis dyslektikere på den tiden også. Eller sånne som meg, med 'legeskrift'. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Tror nok du kjenner dem likevel: Sophie var datter av en de rikeste mennene i Hordaland på den tiden, Hans Jørgensøn Onarheim (ca. 1568 Tysnes - 1620 Tysnes) og Bodil (Bothild) Jørgensdatter Staur (ca. Straumervik, Etne - 1622 Tysnes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda! Jeg burde jo ha skjønt at det var Sophie!! Men hadde det litt travelt og tenkte ikke langt nok.Jo Hans Jørgensøn vet jeg hvem han er, men er ikke i slekt med han men skal være det med hans kone dersom det jeg har er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen Brita Aamundsdtr i Kvinnherad i dette tidsrommet. Men fant en døpt i Jondal/Strandebarm i 1719 - høgre side. De bodde dessverre ikke på Tveit: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 1 (1670-1726), Kronologisk liste 1719, side 145. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11677&idx_id=11677&uid=ny&idx_side=-150>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Vel, kanskje det likevel kan være henne (338)?Jondal (Strandebarm) 5 p. P(asch) 1719: 'Døbt: Brita Amundsd: Vigøer, Test. Arne Vigoer, Iver (..le?) ibid., X/...../..., Berita Guttormsd. ibid.Alle heter tydeligvis Vigøer, og foreldrene kan vel enten ha flyttet til eller fra et sted Tveit.Finnes det ellers en Arne Vigøer og en GuttormViøgøer, mon tro?Kanskje noen kan hjelpe med å tyde det som står mellom skråstrekene og ellers om navnet Iver Vikøer er rett? (347): Lenke (Er usikker på om de to siste bokstavene i navnet hans istedet skal være '..le')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Flott, Arne! Ser at presten også skriver Xstopher på samme måte (neste side, v. kolonne), der vi forøvrig også har introduksjonen av Britas mor midt i høyre kolonne (v. side): Lenke Amunds Quinde i Vigoer (der de altså bodde). Hvor var Aksnes, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.