Gå til innhold
Arkivverket

[#60404] Hans Torgilsen Gjøn 1690-1760 og Herborg Jansdtr. Mentz bolstad 1692-1753

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne K. Landholm

Hei !Som foreldre til Marta Olsdatter Gjøn ca1671-1769 har jeg notert:Oluff Endreson Sundvor Lygre ca 1620-1702 gm ca 1670/71 m Guro Johannesdatter Vik. (det var begges andre ekteskap) Disse er min 7xTipp. Og Marta Olsdatter søster til to av mine 6xTipp.Engel Engelsen Gjøn ca 1669-1713 er sønn til: Engel Hansson Gjøn ca 1635-1702 gm Kristi Torgilsdatter Aga ca 1629-1717.Dette har jeg notert etter Schaathun: soge for Fusa-Hålandsdalen og Strandvik , ser ut som jeg ikke har husket å skrive hvilket bind og sidetall..Kanskje dette er noe oppklarende? Innrømmer at det blir mye å holde styr på, så jeg er imponert over de som klarer :-)) Mvh.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Fint, Anne! Kan Guro Johannesdatter være fra Vik i Jondalen, kanskje?Skulle dessuten gjerne visst navn på og ektefeller til Marta Olsdatters søsken (dine 6xTipper), så kan vi jo nøste litt videre-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Ja,Guro Johannesdatter Vik fra Jondalen. I sitt første ekteskap var hun gift med Engel Lauritsen Tveit, Mundheimsdal, og de hadde sønnen Engel Engelson Tveit.Også Oluff Endreson Sundvor Lygre var gift 2 ganger. Hans første ekteskap var med Marta Stendsdatter Haavig d 1669.Legger inn mer senere, har dessverre ikke tid til mer nå.Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Da var vel kanskje Guro Johannesdatter Vik fra Jondalen datter av Johannes Norheim og NN (Herborg?) Thorbjørnsdatter Sandven?Og kanskje Guros 1. ektemann Engel Lauritsen Tveit i Mundheimsdalen var bror av rikingen Villich Lassesen som eide gard i Mundheimsdalen (Soga for Fusa, Hålandsdalen etc. Bind III side 296)?Isåfall var Engel og/eller Villich kanskje i slekt med Gotskalk En(i)dr(id)esen Tveit (Sunndal?) og Sofie Hansdatter Onarheim under 'avsporingen' i innlegg 342-46?Håper det finnes flere ledetråder her, isåfall er ikke veien lang til Peder Rasmussen og Elines etterslekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Berre ein liten merknad/flisespikkeri. Eg ser at De i innlegga brukar namnet JONDALEN, det heiter JONDAL, JONDALEN er ein heilt annan plass i Noreg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Hei !Det har du selvfølgelig helt rett i! Takk for at du korrigerte, rett skal være rett :-))Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk for korrigeringen, Arne!Dette var jeg ikke klar over. Heldigvis står det ikke noe om Jondal(en) i slektsbokutkastet enda, så Arnfrid passer sikkert på å få det rett om det blir aktuelt.Så til Anne:Går ut ifra at Marta Stendsdatter Haavigs far Oluff Endreson Sundvor Lygre var gift 2. gang med en datter (Marta) av lensmann i Strandvik Sten Lauritzson Haavig (1590-1647), som var fetter av lensmann Hans Ingjaldsson Gjøen Håvik (før 1592 - før 3. juni 1658) hvis datter Anna Hansdatter (1641/47 - 1688) ble g.m. Jan (Johannes) Torkelson Mentz Bolstad (ca. 1647-1721) i dennes 1. ekteskap, før sistnevnte 1690 ble g.m. Herborg Rasmusdatter og således sogneprest Rasmus Ivarhus Pedersens svigersønn.Dermed kom vi vel i mål med slektsforbindelsene, om enn ikke direkte blodsbånd.Imøteser gjerne dine kommentarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Det ser ut som du har rett, Christian !Guro Johannesdatter Vik i Jondal ca 1643-1697 , datter tilJohannes Larsson Vik i Jondal ca 1620-1704 gm N.N.( har ikke notert navn her) Han var lensmann 1668-1685.Johannes var en svært rik mann, bosatt Vik i JondalDette er funnet i Olav Kolltveit: 'Jondal i gamal & ny tid /gards-og ættesoge.Guro Johannesdatter g1g m Engel Lauritxson Tveit, Mundheimdal ca 1629-1669.Engel Lauritzson var sønn til : Laurits Vigleikson Tveit d 1650 gm Kari N.N.sdatter, bosatt Tveit i Mundheimdal, som og hadde sønnen Vigleik ca 1616-1679.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja da, jeg vet jo at det heter Jondal, Christian. Holder på med noe Sogns-slekt i dag. Måtte ha en pause fra slektsbokarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Så til barna til Oluf Endreson Sundvor Lygre ca 1620-1702 g1g ca 1660 m Marta Stensdatter Haavig d 1669.Barn Oluf og Marta: Sten 1665-1725 g 1g 1683 m enke Marta Haldorsdatter Markhus f Tveita 1657-1696.( hun gift 1g i 1674)Guro 1661-1735 g 1g 1680 m Johannes Brynjelson Nordtvedt 1659-1709, gift 2g 1712 m Johannes Hanson Tveit 1686-1755, bosatt Nordtveit.Oluff g2g ca 1670 /71 m Guro Johannesdatter Vik i Jondal ( enke etter Engel Lauritszon Tveit, Mundheimdal 1629-1669, deres sønn Engel Engelson Tveit)Barn Oluff og Guro: Marta 1672-1769 g 1691 m Engel Engelson Gjøn 1669-1713 , bosatt Gjøn.Engel 1675-1752 gi 1697 m Marta Stensdatter Hauge 1675-1741, bosatt HenangerMarta f 1676 d 1677. Endre f.d.1678 Endre f.d.1681 Guro f 1679 Ole f 1698Ole 1685-1719 g 1701 m enke Agate Engelsdatter Baartvedt f Baldersheim 1684-1754 (hun var g.1g 1701 og 3 g i 1725)Dette er funnet i Schaathun: Soge for Fusa-Hålandsdalen og Strandvik bd.4 s 524.Mvh.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Oluff Endreson Sunvor Lygre første kone Marta Stensdatter Haavig d 1669. Hun var datter til: Sten Jonson Haavig. ca 1649-1721 g 1672 m Magdele Heinesdatter Kysnes .Er enig den slektsforbindelsen du nevner i 382.Anne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Anne: Innlegg 386, 383 og 382.Det ble m.a.o ikke helt rett, men nesten!Siden Marta Stensdatter Haavig (d. 1669) var datter av Sten Jonson Haavig (og ikke Sten Lauritzson Haavig) som var grandnevø av lensmann Hans Ingjaldsson Gjøen Håvik (før 1592 - før 3. juni 1658) hvis datter Anna Hansdatter (1641/47 - 1688) ble g.m. Jan (Johannes) Torkelson Mentz Bolstad (ca. 1647-1721) i dennes 1. ekteskap, før sistnevnte 1690 ble g.m. Herborg Rasmusdatter og således sogneprest Rasmus Ivarhus Pedersens svigersønn, blir slektskapet noe mer perifert enn angitt i (382).Men, ikke desto mindre er vel dette interessant for deg, selvom Rasmus sin slektsboka må lide--!P.S. Hvem kan forresten denne Heine (Kysnes?) ha vært, mon tro? (Arnfrid, dette er jo en av dine favorittnavn!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, skal se på det.Han skal være sønn av en Knut, og ha en sønn Knut som var gm ...her fant jeg en tavle, men ingen garanti Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Til 386.Korleis kan Marta Stensdatter Haavig d 1669, som var gift då ho døydde, vera dotter til Sten Jonson Haavig som var fødd oml. 1649?. Var faren fødd lenge før 1649, eller var Marta svært tidleg kjønnsmoden?Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

' Magdela Johannesdotter, er truleg den yngste av døtrene til Johannes Larsson. Me kjenner ikkje fødeåret. Ho vart gift 1677 med Nils Heineson Kysnes (1654-1730).Med Nils er det ikkje berre ei ny mannsline som rykkjer inn i Vik [i Jondal], men det synest og bli ei heilt ny ånd. Medan dei tre generasjonane før har lege i strid og prosessar med nær og fjern, og frendene har freista å klore frå kvarandre so godt dei har kunne og med alleslags midler, blir husbøndene i Vik heretter uvanleg godlynde, greide, ålmenn-interesserte og humane menn som bygdefolket ikkje fyrst og framst vyrder for pengene, men for deira karaktereigenska- per. Då verfaren vart gamal, hende det at Nils møter i retten for han. Men han er ingen jurist. I 1690 t.d. sverjer han at han har ikkje noko greide på desse innvikla affærene. Den einaste saka han synest å ha ført er med Stein Gunntveit i 1702, og då gjeld det spørsmålet ein skogteig i Selsvik, som Steingrim meiner seg retten til avdi han heiter «Gunntveit-tei- gen». Den saka vann Nils. Nils Heineson er av god ætt. Eldste stamfaren me kjenner er Samson Ludvigson som truleg budde på Sundal før 1550. Der budde sonen Godskalk Samsonson i 1580-åra, gift med Magdalena Lauritsdtr. (Galte) frå Valen. Ei dotter deira vart g. m. Bård Sundal. Dotter deira att, Eli Bårdsdtr., vart g. m. Knut Guldbrandson Bondhus (1587-1666). Sonen deira Heine Knutsen (1624-1700) vart sitjande på den store Kysneseigedomen, og hans son er Nils Heineson Vik, se vedlagte anetavle for Nils. Me finn Nils Heineson som lagrettemann, elles lever han heilt utanfor det offentlege liv. Likevel er namnet Nils Heineson Vik av dei få tida ikkje greidde å viska ut. Då det vart bygt ny kyrkje i Jondal i 1726, fekk ho altartavle hjå Vik-folket. Og under dette Nattverdsbiletet står: «Anno 1726 til Guds ære og kirkens prydelse giffuen af Nils Heinesen Viig og Magdele Johannesdotter samt deris svoger Ellef Johannesen og Guro Nils D. Selswig».(Fra Vestlandsslekter) Håper det er OK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Huff her har det visst gått litt fort i svingene. Marta Stensdatter d. 1669 var datter til :Sten Lauritson Haavik d ca 1648 lensmann, gift ca 1632 m Kari Andersdatter Håvik 1612-1691 . Kari g2g 1648 m Jon Olson d 1657, bosatt Håvik. ,Kari gift 3g 1677 m Arne Baarson Legland 1606-1687, bosatt Håvik.Beklager så mye at Marta ble datter til feil Sten ! Hastverk er lastverk,:-))Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Til 386, 387, 389, 391: Veldig bra! (Da er alle enige om Marta Stensdatters opphav).Til 387, 388 og 390: Mye bra informasjon som setter ting i perspektiv.Vet noen hvem som kan ha vært Laurits Vigleikson Tveits (d. 1650) opphav, g.m. Kari, bosatt i Mundheimdal(en)?Kan faren Vigleik ha vært bror av Inga Lasses(Lars)datter Tveit (f. ca. 1618, begr. 23. jan. 1670 i Strandebarm) g.m. lensmann Ole (Olav) Fartinsen Linga (f. 1610, begr. 24 juli 1670 i Strandebarm), begge n. i koppskattelisten under Tued, 1645?Kan isåfall kanskje både Vigleik og/eller Inga ha vært barn av Lasse Sjurson Tveit (1605-51) g.m. Ingrid, igjen sønn av Sjur Erlendson Tveit?Eg berre spør--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Til 392Lauritz(Lasse) Vigleikson Tveit d 1650 gm Kari, er iflg mine notater sønn til : Vigleik Lasseson Tvedt nevnt 1590 gm. N.N. som i 1597 levde som enke . Bosatt Tveit br. M.Om Inga Lassesdatter Tveit f 1618 gm Ole Fartinsen Linga f 1610 ,, er datter til Lasse Sjurson Tveit 1605-1651 gm Ingrid og igjen sønn av Sjur Erlendson Tveit.Det har jeg ikke notert, men jeg har en Torger Sjurson Tveit S. gm Dortea Samsondatter M. Børsheim (nevnt 1638) som er sønn til en Sjur Tveit gm Anna ( nevnt som enke 1603).Og dette har jeg notert fra Strandebarm og Varaldsøy i gamal og ny tid . Anders Næss & Olav Kolltveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Innlegg 393:Da er det kanskje en liten mulighet for at Lasse Sjurson Tveit (1605-51) (g.m. Ingrid), som jeg har notert som sønn av Sjur Erlendson Tveit g.m. Anna, faktisk kan ha vært bror av din Torger Sjurson Tveit, selvom sistnevntes mor Anna er ført som enke 1603.Her er det kanskje snakk om at Sjur event. døde 1604, minus ett år tilbake til hennes angitte enkestand i 1603, eller pluss ett år frem til en event. sønn Lasses angitte fødsel i 1605. Det kan kanskje være bryet verdt å se nærmere på denne muligheten.Ellers, takk for anførslen om Vigleik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Sjur Tveit gm Anna som var enke i 1603 hadde foruten Torger også sønnen Lasse gm. Ingrid. Sjur og Anna har og datteren Sigrid gm Mattis Albrigtson Fosse, bosatt Byrkjenes. Men jeg har ikke notert noe farsnavn på Sjur Tveit, men det er jo mulig det er samme Sjur Tveit som du har som Sjur Erlendson Tveit. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 392Det er dessverre p.t. ikke mulig å foreta mer enn enkle navne søk på UIB diplomsamling, pga.en feil med nettsidene, men det finnes et eldre digitalisert diplom som nevner Vigleik Larsson Tveit, som jeg tror kan være bror av Halvar Larsson, hvorav sistnevnte kan være far til Peter på Gjerde i Strandebarm. Iallefall regner jeg med at den eldre Vigleik Larsson Tveit er far til denne Lars Vigleiksson, som eide i Bustetun i Odda.LenkePeter eller Per på Gjerde er såvidt jeg husker far til en Engel som eide i Gjøn.Per Hallvardsson på Gjerde er forøvrig omtalt i en artikkel av Jo Rune Ugulen: Bidrag til slekts-og personalhistoriske utgriingar i Sogn. Kring Amla-godset i Sogndal, NSHT bind XXXVI-hefte 4, 1998. Per Halvardsson på Gjerde kan være bror til Erik Halvvardsson på Frette i Etne (min hypotese), iallefall må det være en forb. utifra eierforhold i Kaldheim i Etne.Andre eiere i Kaldheim i Etne er: Ole Larsson i Skånevik, Sevat på Vestbø i Vikedal i Ryfylke, Ingemund på Fosse i Etne, Rasmus på Kaldheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Christian Arentz

Innlegg 383 og 393:Vedr. Laurits Vigleikson Tveit d 1650 gm Kari N.N.sdatter, bosatt Tveit i Mundheimdal, som og hadde sønnen Vigleik ca 1616-1679.Jeg tror Kari muligvis kan være den s.s. blir begravet her, ætat 90 aar: Kari Rasmusdatter Ind. i Tvet: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Hålandsdal i Os, Ministerialbok nr. A 3 (1669-1760), Kronologisk liste 1677-1678, side 6. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11614&idx_id=11614&uid=ny&idx_side=-8>LenkePå den tiden bodde sønnen Engel Lauritsen Tveit (1629-69) der:Engel var ant s.s. var oppsitter og bonde 1664 på den Halffue Gaarden Tved, Warildsøe, Strandebarm (s. 15, bd. 20): Lenkeog/eller d.s. var oppsitter og bonde 1666 på fuld gaard No. 56 Tued skyld 1 laup 1,5 hud i Wariltzø kirkesogn, Strandebarms Præstegield, Sundhorlæns Prousti s. 47:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

397: En korreksjon og noen tilføyelser: da Kari døde Fest Sac. Coer 1677 var sønnen Engel allerede død, mens sønnesønnen Engel ant. hadde overtatt.Sønnesønnen var ant. den s.s. Engel Tveit som 1701 var selveier og oppsitter, 38 år gml . i Strandebarm, igjen m. m. sønnene Engel (10) og Siver (7).Sønnesønnen var ant. også den s.s. døpte Siver Dom. XXII 1692 i Varaldsøy, Strandebarm, faddere Lars Tvet, Niels Mundem, Jon Thomassen Liereson?, Marita Mundheim, Mari Stengrimsd. og,s.s. døpte to tvillinger Johannes og Amund Dom. III. post Pascha 1695, faddere Niels Mundem, Brita Tved, Mari Torgersd. Tved, Giertru Larsd., Siri Tved, og som begr. Amund Dom. VIII Trinit 1695 13 uker gml. og Johannes Dom. XVIII 1695, 17 uker gml., alt i Varaldsøy, Strandebarm.Synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Kjellaug R. Petit

21) Fant nok en datter til Martha Hansdtr Gjøen (f 1721) og Jan Larsen Galtung: Blancheflor f 4/9-1748: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Jondal i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 2 /2 (1727-1750), Fødte og døpte 1748, side 75. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16774&idx_id=16774&uid=ny&idx_side=-36>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 399Blancheflor f. i 1748 døde i 1758 iflg gards-og ættesoga for Jondal. Hun blir nok oppkalt igjen,når Blancheflor Katarina blir født i 1759.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.