Gå til innhold
Arkivverket

[#60524] Opphavet til Trelasthandler Halvor Nielsen, Skien og hans kone

Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Ha en hyggelig St.Hans du også. Vi feirer nok i Sandefjord, men drar til Sverige rett etterpå.Følger med i debattene her og håper det kan være mulig å finne flere opplysninger om denne slekt. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jeg litt mere info, som muligens kan bringe denne saken videre. I historien om prester i reformasjonen, finner jeg b l a med ref til Finne Grønne (Genealogisk Tidsskrift B 1) at Halvor Nielsen og hustru hadde en sønn: Presten Niels Halvorsen i Skien. Niels hadde også en sønn som ble prest og kalte seg Halvor Nielsen Gjerpen, Gjerpen etter fødestedet. Niels Halvorsens mor Anne Jacobsdatter ble enke i 1641, da ektemannen Halvor døde og ble kort tid etter gift med Foged Ove Andersen. Anne døde i 1651 og Foged Andersen døde i 1665. Kan noen av disse opplysningene ta en videre mot opphavet til Halvor og Anne ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg tror ikke at Halvor Nielsens hustru Anne Jacobsdatter er den samme som Anne Jacobsdatter Falch. Det lar seg ikke gjøre rent kronologisk. Anne Jacobsdatter Falchs mann Anders Nielsen døde ikke før i 1628,og ett av barna til Halvor Nielsen skal være født ca 1624. Halvor og Anne hadde fem barn:Jeg kjenner ikke rekkefølgen på barna.Maren, død 1651, g. 1649 m. borgermester i Skien Peder Jensen (hans første hustru, han var gift tre ganger): Ett barn: Halvor, han arvet 1614 rdl. etter sin mor, og etter sin mormor Anne Jacobsdtr. 396 rdl.Niels, se (27), han var sokneprest i Gjerpen 1658-1681, er kalt Niels Halvorsen Arctander i presteregisteret til NSF. Gm. Gjertrud Andersdatter, f ca 1634, død 2. juli 1689 i Gjerpen. Jeg har registrert to barn, Anne og Halvor.Jacob, postmester i Skien, død ca 1681 i Skien gm. Karen Pedersdatter Green, død 24. sept 1705,(søster til Else Pedersdatter Green som var gift med Hans Pedersen Falch) Barn: Anne f.ca 1653, Pernille f. 1660, Halvor f. 1662, Margrete 1664.Pernille, f. ca 1624 død 1659, gm. rådmann Hans Iversen i Skien, 7 barn, Anne, Iver, Gjert, Karen, Dorthe, Halvor, Maren.Samuel f. 1633, begr. 28.02.1669, 36 år, gm. Aase Christensdatter ett barn: Halvor f. 1661.Disse opplysningene er tatt fra 'Norsk Tidsskrift for genealogi - - -' bd. 1, fra skifteopplysninger, kirkebøker og Skiens historie bd. 1 av ivar Seierstad.Jeg har ikke lett etter Halvor Nielsens opphav, men kanskje navnene på barna kan gi noen ledetråder?Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila ! Takk for dine verdifulle opplysninger. Du bekrefter der på mange måter det jeg også har vært usikker på, om Anne Jacobsdatter het Falch som pike. Det ser ut til at med det du referer så har ikke det vært tilfelle. Det gjenstår ennu å finne opphavet til Halvor og Anne. Ser at en av barna kaller seg Arctander, kan det være etter moren, Anne ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Halvor Nilssons jordegods i 1624 finner dere her: [url="http://www.slekt.org/1624odel.html>http://www.slekt.org/1624odel.htmlHan er listet som nummer [20]. Etter alt å dømme var Halvor en sønn av Nils Torbjørnsson på Vale i Holla. Se ellers mer om dette i Per Reidar Christiansens artikkel om Liltvet-ætten i NST for 1999 (Se artikkelregister på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for dette, Are. Nu ser ting ut til å falle på plass. Det som kunne vært spennende nu, er å finne opphavet til Anne Jacobsdatter, men det ser ut til å være vanskelig. Takk igjen til alle for hjelp, så langt. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are! Er tilbake etter en Oslo tur, og kikker igjen på ditt innlegg. Skulle Halvors andre giftermål som ga event sønnen Lars Halvorsson Groll, være hans første, for i flg det som sto om hans sønn presten Niels Halvorsen Arctander (hvor har sønnen fått dette Arctander navnet fra, vet noen det ?) så døde Halvor i 1641, mens Anne Jacobsdatter døde i 1657. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jan Erling:Johan Groll, ikke Lars. Resten husker jeg ikke i farten. Det er fortsatt mye rundt Halvor Nilsson som bør forskes frem, men da må man til primærkildene. Utgangspunktet må bli omtalen i Christiansens artikkel fra 1999, med supplering fra Kolberg i 2007. Johan Groll skal være født ca. 1638, men dette må jeg eventuelt se nærmere på før jeg kan mene noe om det.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Har tatt en kikk på de art som Are henviser til i innlegg nr 31. Hvis Halvor Nielsen har 2 ekteskap så må det ekteskapet som event har gitt barna med navnet Groll ha vært hans første. Hans kone Anne lever frem til 1657, men Halvor selv dør i 1641. Dette er jo fullt mulig. Det som jeg bla annet stusser over er at ihverfall 2 barn fra ekteskapet med Anne Jacobsdatter bruker Arctander som etternavn, nemlig presten Niels Halvorsen og Postmester Samuel. Kan noen gi en ledetråd til hvor dette kommer fra ? Kan det være moren som jeg har trodd het Falch, som har vært en Arctander? Noen ideer her, som kan ta dette videre? Er takknemlig for all hjelp. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten korreksjon til mitt forrige innlegg. Samuel er ikke Postmester, men han kaller seg Samuel Nielsen Arctander. Søsteren Maren kaller seg også Nielsen ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn ! Takk for dine infos. Det skulle ikke forundre meg om Magdalena Samuelsdatter Arctander er datter av Samuel Nielsen Arctander. Det er noe her som knytter disse Nielsen barna til Arctander navnet. Hadde det vært bare Presten som hadde brukt Arctander så kunne det vært at han hadde tatt navn fra en Professor el lærer som han satte stor pris på. Det skjedde fra tid til annen, men her er det flere som bruker navnet. Det er også intr å se at Samuel kaller seg Samuel Nielsen Arctander, ikke Halvorsen etter farens fornavn Halvor. En får grave videre, før el siden så dukker nok svaret opp. Jeg har også registret at det finnes Arctander i Green familiens inngifte, og det er jo også intr, da det går aner fra disse tilbake til Halvor Nielsen og fam. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kikker litt nærmere på dette med Arctander, så dukker det opp Arctander i inngifte mot Green familien. Kort skissert er det som følger: Halvor Nielsen og hustru Anne fikk bla en datter Pernille g m rådmann i Skien, Hans Iversen, de fikk igjen en dtr Anna som ble gift med Borgemester i Larvik Fredrich Pedersen Green. En av hans døtre Else ble gift med Prokurator Søren Rasmussen Lihme, en av deres barn Fredrichs barnebarn ble gift med Koffardikaptein Lars Arctander i Kragerø. Det kan være at det er noen røtter mot denne Telemarks grenen av Arctander som er opphavet til at noen av Halvor Nielsens barn bruker navnet Arctander. Noen ideer rundt dette? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er svært mange som har levert data til Distreff om Arctanderslekt.Vet ikke om du finner noe hjelp der?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.