Gå til innhold
Arkivverket

[#60848] Noen som har hørt om slekten Baas?

Gjest Anita Egseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Egseth

I følge FS så er Johanne født i 1795, og skal da være konfirmert rundt 1810. Ja en må vel gå ut fra at Gjertrud er født og konfirmert rundt samme tid ,og i samme kirke.Johanne er 32 år når hun gifter seg. Betyr det at Johanne er konfirmert like før hun gifter seg? Eller er det kun alder for giftermålet som står oppført? Tenker på det som står skrevet over her? ' confirmeret i Fruekirken, gl. 32 Aar'Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Du finner en Johanne Ross i Ft 1801 under Christiansund i Romsdal. Hun er fem år gammel og datter av kiøbmand Christen Ross og hustru Magdalene Fabresius.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Her fant jeg tvillinger født i 1791,under Domkirken i Trondheim,nr 144 og 145, med samme navn som Johanne og Gjertrud. Men kan ikke se noen med navn Røjert eller Ross..Ser ut som foreldrene heter Anders Johnsen og Ingeborg Nilsdatter. Kan vel kanskje ikke være det samme?LenkeMvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Kirkebok for Kvernes /Kristiansund i Møre og Romsdal.Døpt 28.jan 1796 Johanne .... ? Det andre andre fornavnet hennes er utydelig. Hun er født 15. Jeg leser Db?(1795) Foreldre: Carsten Ross og Magdal. B. Farbriou.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Hei Benn:-)Takk for svar..Johanne Marie som er funnet tidligere her med tilknytning til Gjertrud Nicoline, som jeg egentlig leter etter, er funnet med far som heter Røjert Ross når hun gifter seg.Tror kanskje hun er nærmere enn denne Johanne i Kristiansund. Men det er jo vanskleig å si. Jeg fant et tvillingpar født i 1791,i Trondheim, med samme navn som de jeg leter etter, men fant ikke noe etternavn med Ross, så da er det vel lite trolig at det er de også:-)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Takk for oppklaringen:-)Når jeg slår opp på en liste jeg har, så ser jeg at røyert er et yrke. Røyert er en roer. Så da blir far til Johanne kalt Roer Ross, i giftermålet til Johanne..Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Per B. Lilje har så absolutt rett i at røyert er en yrkesbetegnelse (tollrorskar), men jeg tenkte at siden det stod foran etternavnet Ross i vigselsprotokollen, kunne det oppfattes som er fornavn. På de andre fedrene står fornavn, etternavn og yrkesbetegnelse til slutt.Anita, de tvillingene du fant døpt fant jeg i FT 1801 her i byen. Mora er gift for andre gang. Pussig at de skulle ha 'riktige' navn, men her står ingenting om Ross.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Tvillingene Gjertrud (Caroline) og Johanne (Marie) er i 1801 10 år og mora er gift på nytt med en Carl Helgiens (mystisk etternavn!). De har en felles datter Ellen på 6 år.De copulerte 26/6-1794 i Domkirken, og bruden omtales som Anders Jonsen ROSTENS enke Ingeborg Nielsdatter Sluppen (nederst til høyre): LenkeKunne etternavnet Ross rett og slett være en kortversjon av Rosten (Rossen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Tror absolutt du er inne på noe her:-) Det er sikker de riktige det her. Det ser ut til at Carl heter Iversen på lenken til Copulerte i 1794. Eller tyder jeg feil?Han har et merkelig etternavn på 1801 tellingen. Kan det være Helgesen det skal være?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Helgiens - jeg tror kanskje det kan være feil avskrift av originalen, noe jeg tror det finnes flere av i Trondheim 1801 og rundt omkring andre plasser for den del.På slutten av trolovelseserklæringen (se 34) står det: ....efter frembragt Attest fra Raadstueskriverkontoret at skiftet efter hendes Mand er sluttet af den 17 May d. a....Du bør skaffe deg rede på hva som står i dette skiftet. Statsarkivet her i byen er deg behjelpelig med det. Avdødes yrke vil sikkert stå der - vi får håpe han var tollrøyert:-)Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Egseth

Da skal jeg gjøre det:-) Men kan jeg få i det skiftet når jeg ikke har dødsdatoen på Anders?Kanskje Gjertrud oppkalte sønnen sin etter stefar og far, da han heter Carl Andreas:-)Jeg setter stor pris på din hjelp, hadde ikke klart å tyde det der:-)Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Oppkalling - det er fullt mulig.Jeg oppfatter det slik at skiftet avsluttet 17. mai det samme år, dvs 1794. Du behøver da ikke dødsdatoen. Jeg forsøkte uten hell å finne ham død 1793/94 (dødslistene ser ut til å være mangelfulle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Fra samme tidsperiode har jeg flere ganger lagt merke til at folk som tydeligvis har et slektsnavn (muligens av utenlandsk opphav) bare av og til blir nevnt med det i kirkebøkene, slik at de noen ganger står med fornavn og patronym, av og til (temmelig tilfeldig) også med slekstnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.