Gå til innhold
Arkivverket

[#60849] Drøivoldshaug i Haltdalen/Ålen /Singsås( Støren sokn ) Sør trøndelag

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

For å svare på spm, Jeg har ikke Ålen og Ålbyggen i privat eie.De må jeg låne.Dette begynner å bli meget int når navnet Dille /Bendosen også kommer inn her.Jeg får se om jeg har denne Johannes Johnsen Dille og Berit Lassesdatter Femund fra før.Hvis ikke så stiller jeg evt spm om dette slik at jeg får disse sammen. Takk skal du ha så langt for hjelpa. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du får se hva du har, før jeg kommer med mer. Johannes Jonsen Dille og hans foreldre har jeg funnet under Hegset i bind 2 side 552. Berit Lassesdatter Femund kom fra Nordvika ved Femund (bind 3 av Rørosboka).Lucia Jonsdatter Bendosen skal være født ca 1790, men det finnes ingen som passer i alder i Ålen 1801, derimot flere i Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror jeg har klart å finne ut hvem Lucia Jonsdatter Bendosen var. Hun er født og konfirmert i Røros og derfor ikke nevnt i bygdebok for Ålen. Konfirmert 1805, hvor presten har skrevet Aalen i rubrikken til høyre. Født 1790 som uekte datter av Kirsten Tørrisdatter Dalen og John Andersen Sælbo. Mora 34 år i 1801 er da gift med Knut Fastesen Skanke, og de er da bosatt på Røros. Senere flyttet de til BENDOSEN i Ålen. Lucia er i 1801 fosterdatter hos sine besteforeldre på Dalen:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg mangler en del biter.Hadde vært greit å fått et slags oppsett fra Johannes Christiansen Øvrehaug ( Dille )sine aner bakover hvis det lar seg gjøre ? Er disse personene nemt i tema før ant under Dille tro ? Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg gir i første omgang informasjon fra Ålen og Ålbyggen, bind 2.Øvrehaug side 417:Johannes Kristiansen, døpt Sexagesima 1810, konfirmert 1827, er ikke nevnt i bygdeboka. Hans far Kristian Johansen Dille ble født 1782 og døde i 1861. Mora Lucia Johnsdatter ble født ca 1790 og døde i 1871. Det er heller ikke nevnt i bygdeboka at Kristian Johansen Dille og Lucia Johnsdatter Bendosen ble gift i Ålen i 1809.Kristian Johansens far Johannes Johnsen Dille ble født på Hegset ca 1733, og ble gift i Ålen 1760 med Berit Lassesdatter Femund. Johannes Johnsen Dille døde i 1800. Det er ikke gitt noen dødsår på Berit.Hegset (Dille) side 555:Johannes Johnsen Dilles far var Jon Olsen Dille, født ca 1703 i Røros, død 1785. Mora var Marit Olsdatter, f ca 1700 i Røros død 1793. Foreldrene ble gift 1731 i Røros. De flyttet umiddelbart til Ålen hvor han arbeidet ved Dragås hytte.Bendosen side 342:Lucia Johnsdatter er ikke nevnt her, men hennes mulige mor Kirsten Tørrisdatter Dalen født i Røros 1767, død 1836.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Berit Lassesdatter Femund var datter av Lasse Jensen og Berit Olsdatter i Nordvika. Se Rørosboka bind 3 side 143 f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger å vite hvem som er foreldre til Jon Olsen Dille f 1703? Jeg har vist flere som heter Ole Dille? Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.