Gå til innhold
Arkivverket

[#60850] Rebecca f. 9. juni 1857, hvilke er hennes familie?

Gjest Knut H Nebell
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut H Nebell

Ulla,ved å søke på Google kom jeg til denne familien (jeg har vist dette tidligere).Fader: Sal. trädgårdsmäst. Joh. GiltingModer: Charlotta GaltmanDotter: Augusta Ulrica Josephina, Død; 1857.07.04, Begravet; 1857.07.07Dødsårsak: scharlakansfeber.Hvem kan denne Charlotta Galtman være? Denne behøver ikke å ha noe med mine folk å gjøre, men hun kunne muligens være en datter av Soldat Anders Jacobsen Galtman.Kilde: 2081486944 Vänersborg VANBG-D6(158001): LenkeKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Hon kan då inte vara Lotta född 1850 eftersom hon får barn 1857!! Vad jag hittils vet har Anders Gatman i Brålanda barnen Rebecka, Jacob och Olof.Soldaten Anders Jacobsson Galtman tror jag inte jag råkat på än. Kanske han dyker upp när jag nu fortsätter att koncentrera mig på Christina Galtman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Ulla, se innlegg (14), Susann har funnet patronymikonet Jacobsen.Jeg skrev, Soldat Anders Jacobsen Galtman. Det skulle vært Soldat Anders Jacobsen Gattman, slik som Susanna skrev navnet. Det at navnet er skrevet med flere varianter er kilde til misforståelser.Jeg er veldig i tvil om hvilket navn jeg skal bruke her, i programmet mitt kan jeg legge inn alle varianter når jeg er sikker på at det er samme person. Skal holde meg til Gatman heretter.Da glemmer vi Charlotta foreløpig, så vil tiden vise hva som dukker opp. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Ulla, jeg har kontrollert dine funn, notert i innlegg (25), mot hva jeg har fra før. Det har kommet noen tilleggsopplysninger om familiens flytting fra ett sted til et annet, for øvrig stemmer alt med dine tidligere opplysninger.Det er en ny opplysning jeg lurer litt på, det er denne linjen. barn: Anders Johansson f 14/9 1823 i Ör, flyttat oläsligt 49, uttaget att. till äkt.lysning 30/10 48, o wigs.att 9/5 49.Betyr dette at Anders og Christina gifter seg den 9. mai 1849, eller er det attest på at de nå kan gifte seg?Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Under gårdagen fick jag inte fram något nytt.Ska försöka svara på din undran: flyttat oläsligt 49 - det står flyttat Infra 49, dvs Anders med fru och barn skrevs ju för sig själv på samma sida efter giftermålet. Jag måste ha varit trött som inte såg att det stog Infra där.Sen tidigare vet vi att dom gifte sig 27 december 1848 inskrivet i Frändefors C:5 sidan 600. Jag tolkar noteringen att troligen så inkom attest därifrån till Högsäter i maj 49.Idag hoppas jag att jag kan hitta dom sista länkarna i kedjan fram till Christinas födelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Det var ekteskapsdatoen den 27. desember 1848 jeg tenkte på.Hvis, … äkt.lysning 30/10 48, o wigs.att 9/5 49, hadde vært vielsedagen, da ville det vært snakk om to forskjellige familier. Da kan vi se bort fra den mistanken.Du gjør en fantastisk jobb Ulla, jeg er mektig imponert.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Nu ska vi se om länken håller?Födelseboken i Brålanda är lite lurig och inte helt kronologisk. På uppslaget sidorna 120-121 augusti till december 1824 finns Christina född 3 okt döpt 4 okt, föräldrar Anders Larsson och Brita Olsdr i Torp. Nästa uppslag sidorna 122-123 omfattar också oktober till december 1824 och där finns den Christina jag följt:Brålanda födelsebok 1824: Christina född 4 oktober, döpt 5 okt. Föräldar Soldat Anders Gatman och Maria Olsdr under W. Gate Stom. Faddrar: Soldat Anders Dyhl? och Märta Nilsdr på Dyrehögs Stom. (Brålanda C:3 sidan 122, gid 586.2.4300) Familjen finns i hfl Brålanda A1:12 1824-1828 sid 56 Gatan Westre(gid 586.19.43300). Texten är överstuken och bitvis svårläst men jag kan se att Anders Gatman är född 1784 och Märta (Maria) Olsdr är född 1781. Ingen födelseort är skriven så troligen är dom födda i Brålanda. Infl från Högsäter. Anders Gatman död i Wborg på Lassarettet 1827. Barn: Rebecka f 1810, Jacob f 1816 död 19/4 1827 Katteberg, R... Socken?, Olof f 1820 3/6.Under denna familj finns Sold. Anders Gatman f 1803 och Hustru Greta Cajsa Jonsdr. f 1811 i Ör – Hon är infl från Ör 1828, attest 20. Detta bör vara den soldat Gatman som tog över efter Anders Gatman f 1784, som dog 1827. Om han är son till Gatman dä får man kolla i födelseboken osv. Ibland efterträdde sönerna fadern på roten, men det var inte generellt så. Hfl Brålanda A1:13 1829-1833 sidan 64 Gatan Wästre Inh(yses) under Stommen Enk. Märta Olsdoter f 1781 i Brålanda, son Olof Andersson f 1820 3/6 i Brålanda, dotter Christina Andersdr f 1824 4/10 i Brålanda (gid 586.20.69100)Hfl Brålanda A1:14 1834-1839 sidan 73 Gatan Westre: Sonen Olof flyttar till Grubbetorp 1835. (gid 586.21.98400)Hfl Brålanda A1:15 1839-1844 sidan 72 Gatan Westre: Dottern Christina Andersdr flyttar till Rösebacken 1840. (gid 586.31.27500)Rösebacken ligger i Frändefors och jag hittar henne som Pig. Stina Andersdr f 24 4/10 Br. infl från W.Gatan 40 och utflyttad tillbaka till Brålanda 41. (Frändefors A1:13 sid 267, gid 790.30.88500)Sen har jag en lucka mellan att hon skulle ha kommit tillbaka till Brålanda 1841 tills hon ska vara inflyttad från Röllanda 1846. Hon finns därefter återigen på Gatan Westre och då på samma sida som Olof Andersson Gattman, se stycket som följer:Hfl Brålanda A1:16 1845-1850 sidan 87 Gatan Westre Pig. Christina Andersdr f 24 4/10 Br. inflyttad från Röllanda 46 och utflyttad till Klöfvan 47. Lite ovanför henne finns Olof Andersson Gattman f 20 3/6 Br(ålanda) och Hustru Anna Brita Andersdr f 21, barnen Christina f 44 17/4, Mathilda f 9/1 47 död 2/5 47, Mathilda f 48 död 49 och Lotta f 12/11 döpt 17/11 50. Har kollat fb och denna Lotta är dotter till nämnde Olof o Anna Brita. Olof ser ut vara broder till Christina Gattman. (gid 586.1.75500) Utflyttning nr 20 från Frändefors 1849: Hustru Kristina Gattman f 4/10 24 i Brål. från Klöfvan till Högsäter ( Frändefors B:3, gid 790.21.61100)I Vänersborgs dödbok finns 1826 den 8, månad otydligt skriven, kan vara december Sold. Gattman, 40 år, Soldat, Lazaretshjon. (Vänersborg C:3 sid 475, gid 735.11.87300) Möjligen är detta Christinas far och densamme som i soldatregistret. Hfl sa att han skulle vara död 1827 men då finner jag ingen tänkbar. Dog han i december så kom väl attesten kanske inte in förrän 1827.Varför Gatman blev överstruket och Galtman skrevs dit har jag ingen förklaring till. Har inte hittat någon familj Galtman.Om du ser några logiska kullerbyttor runt Christina Gattman, så säg till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Jeg skal sortere og legge personene på riktig plass, det skal jeg gjøre ved å gå langsomt og systematisk frem, kontrollere og dobbelt kontrollere.Hvis det er som jeg tror, så har du gjort hele jobben (fix ferdig), så jeg finner nok at det er sammenheng i framstillingen din.Jeg ska på en liten weekend tur så det er usikkert om jeg rekker å svare før jeg reiser, i tillegg skal jeg reparere et bad før helgen.Jeg kommer tilbake så snart jeg kan.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hei Ulla!Du opplyser i ditt siste innlegg at Enk. Märta Olsdoter Inh(yses) under Stommen mellom 1829-1833, sammen med sine barn, Christina og Olof.Som enke etter en soldat så var det kanskje under Soldat-stommen hun fikk bolig, dette ligge også i nærheten av Westre Gatan, hvor de flytte fra.Det nederste kartutsnittet er fra den venstre delen av hovedkartet, der hvor Soldat Stommen ligger. Der finnes også et fattig-hus. Siden bildene er redusert i størrelse er det ikke sikkert at fattig-huset synes. Kart har jeg hentet fra Historiska Kartor i Lantmäteriet, der er det litt av hvert man kan studere.Lovte å ikke legg ut flere kart , men synes disse hører med til saken.Jeg er litt opptatt for tiden, men jeg kommer tilbake med kronologisk oppsett for Christina, så snart jeg kan. Hittil har jeg ikke funnet motsigelser, i dine funn om Christina

bilete5250.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

UllaHar sammenstilt Christina i kronologisk rekkefølge, og det ser meget bra ut. :-)Har oppfattet at det finnes to personer Soldat Anders Gatman, henholdsvis Anders, født 1784, og Anders, født 1803. Mellom disse to er det ca. 19 år, så den yngste kan gjerne være sønn av den eldste. Likeså to personer Lotta (søskenbarn), henholdsvis Lotta Andersdotter Gatman født, 11. januar 1850 og Lotta Olofsdotter Gattman født, 12. november 1850.Her gjelder det å ha tungen rett i munnen.Jeg kommer tilbake med flere familiesammenstillinger senere.

bilete5254.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Det var intressant att få se dom samtida kartorna över området där familjen Gattman levt!Nu har jag tittat i några litet äldre husförhör och Anders Gatman som föddes 1784 ska vara född i Wborg enl hfl Brålanda A1:6v 1808-1812 sidan 13 (gid 586.12.87800). Någon födelseort för hans hustru är inte antecknad.Dom gifte sig 1809 23 sept Sold. Anders Gatman och Pig. Märta Olsdr i (oläsligt). (Brålanda C:3 sid 350, gid 586.2.16200) Födelseboken för Brålanda slutar i maj 1781 och jag hittar ingen Märta/Maria med en far som heter Olof under den tiden.Dottern Rebecka är född 2 och döpt 3 november 1810. (Brålanda C:3 sid 34, gid 586.29.91500Har också sökt Anders Gatman född 1803 i Brålanda fb, men den börjar inte förrän 1 maj och det finns fyra barn med namnet Anders och jag får inte fram vilka hans föräldrar är. Han gifte sig i Ör 1828 2/5 och druknade 27 år gammal 1830 29/8. (Gid 714.5.27800 och 586.2.12000) Jag har inte sett att Anders Gatman den äldre skulle ha haft en son med namnet Anders i husförhören, så jag tror inte att dom är far och son. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hei UllaHva synes du, ser det bra ut?Har gjort så godt jeg kan, likevel kan det snike seg inn feil.Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hei UllaHva synes du, ser det bra ut?Har gjort så godt jeg kan, likevel kan det snike seg inn feil.Mvh. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Det är en bra och lättläst sammanfattning tycker jag!Den enda lilla missen jag kan se är i ”Svigerfamiljen till Christina” – det var bara sonen Lars som ej såg på högra ögat. Den texten har kommit med på Anna Stina också. Precis som du säger är det lätt hänt att det smyger sig in fel. Speciellt när det gäller datum och siffror i källorna. Om du framöver, när du fortsätter leta i dom svenska böckerna, upptäcker nåt som inte stämmer – fråga igen. Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut H Nebell

Hei!Jeg takker dere; Anne Lene og Hanne (på tråd 52189), og Susann (på denne tråden) for hjelpen jeg har fått med å finne og dokumentere disse familiene.Ulla, deg takker jeg for din vilje og tollmodighet til å begynne på nytt, og som du sier: När det trasslar till sig, brukar jag göra så att jag börjar från början igen. Det var jo ganske vrient og ikke helt enkelt når navn blir forvrengt og andre data bidrar til forvirring, samt glemsom prest.Helt fantastisk utført jobb. Jeg takker og bukker for deg.Ja, jeg vil nok spørre på nytt om det dukker opp noen nye vriene situasjoner Takker for den invitasjonen. Nå blir det litt ferie.Jeg så det med det samme jeg hadde lagt inn bildene, at også Anne Stina hadde fått den samme teksten. Det er nå rettet opp.Jeg har noen venner med aner til Värmland, vi kommer nok til å kjøpe abonnement på ett eller flere av dine forslag; Genline, SVAR og Arkiv DigitalMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.