Gå til innhold
Arkivverket

[#61010] HO; Peder (Ivarhus) Rasmussen LINGA - etterslekt - Herborg Halsteinsdtrs aner

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Anna Jakobsdtr - kona til Elias dør og på Trappen, 72 år gammel i 1848: LenkeFinner ingen Elias-sønner eller døtre i ft 1865, det er mulig at de ikke fikk barn. Hun var ca 30 da de gifta seg, så det er jo ikke umulig da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Jakobsdtr - kona til Elias dør og på Trappen, 72 år gammel i 1848: LenkeFinner ingen Elias-sønner eller døtre i ft 1865, det er mulig at de ikke fikk barn. Hun var ca 30 da de gifta seg, så det er jo ikke umulig da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter faren hjelper dessverre ikke, for da var de ikke gift. Men dersom det andre er etter moren, så er det en mulighet for at det står noe i det.Mor til Eli Eliasdtr het Magrethe Knudsdtr, hun og Elias Gabrielsen Bogland ble gift i juni 1744 i Kvinnherad (1.kolonne på høgre side): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Kvinnherad, Ministerialbok nr. A 2 (1710-1753), Kronologisk liste 1744, side 254-255. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11551&idx_id=11551&uid=ny&idx_side=-131>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå tar jeg en ny gjennomlesing av døde i Strandebarm fra 1734 for å se hvem av Elen og Lars barn jeg finner som døde;1.2.3.11.1. Peder (1734 - † 1734 √)1.2.3.11.5. Torgeir (1741 - † 1752 √)1.2.3.11.7. Ellen (1745 - † 1745 √)Dessuten fant jeg deres far Lars Torgersens dødsfall i 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magrethe Bogland dør i 1793, 72 år gammel Lenke Men Elis far finner jeg ikke blant døde i 1754-1835. Han kan jo ha dødd før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke det at det vedgår våre aner/etterkommere, men ser at Elias Gabrielsen, Elis far, må ha vært gift før med en Eli Eriksdtr.Dødsfallene til Ellen (1745) og hennes far Lars Torgersen (d. 1772) hadde vi nok fra før, men ikke Peder og Torgeirs.Da har vi ikke funnet Herborg død (f. 1743), og Lars (f. 1747-) eller Ellen (f. 1753 -).Og så gjenstår og Sebjørn som vi ikke har funnet død. Ser i kirkeboka fra Kvinnherad at det er ikke enkelt etter 1780! Han kan lett ha blitt oversett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi mangler1.2.3.11.2. Anne (1735 - † 1735?) Der er en gravlagt i 1735 som kan være Anne.1.2.3.11.6. Herborg (1743 - † ) Der er en ugift kandidat på Skogesal nevnt.1.2.3.11.8. Lars (1747 - † ) Der er en ugift kandidat på Havn nevnt.1.2.3.11.10. Ellen (1753 - † ) Der er en ugift kandidat på Grøning nevnt og at hun skal være gift på Breievne (Breum).1.2.3.11.11. Ole (1755 - † )1.2.3.11.12. Torgeir (1755 - † )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg har ikke lenke til flere av dødsfallene bortsett fra deres fars (Lars Torgeirsen)og barna Anne Larsdtr på Stord og Peder Larsen Storefosse. Ifølge hans (Peder Larsen Storefosse) sitt dødsfall i kirkeboka skulle han være født i 1737, men vi fant jo dåpen hans i 1739. Det viser at det kan ofte være avvik!Jeg hadde nok bare notert de andre ned fra listene over i #329. I 1802 blir en Herborg Larsdtr gift - fra Brekke, men det er vel lite trolig at det er den rette: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 4 (1788-1817), Kronologisk liste 1802, side 65. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11680&idx_id=11680&uid=ny&idx_side=-65>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like under lenken til Elena Pedersdtrs giftermål (360), er det en Siurd Larsen Fosse som gifter seg. Kan det være en bror vi ikke har sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være han som er her i 1801, 48 år gammel: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f11226&gardpostnr=34&personpostnr=629#nedre>LenkeLars Fosse er og hans kausjonist. Det blir døpt en Siurd Larsen med far Lars Torstensen i Jondal 10/12-1753: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste kandidaten jeg finner til Elena Pedersdtr Fosses mann er denne Ole Olsen som er tjenestedreng på Linga lille i 1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=f11226&gardpostnr=28&personpostnr=528#nedre>LenkeMen vi skulle jo stoppe ved 1801 da. Det blir nok dessuten ikke lett å finne ut hvor han egentlig kom fra. 1/2-1805 får de en sønn Peder og da bor de på Fosse: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 4 (1788-1817), Kronologisk liste 1806, side 75. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A propos Lars Larsen over i # 363 så ser det nok ut for at dette er en annen Lars. Ifølge FS var hans foreldre Lars Endresen Fosse og Lisbet Hansdtr: LenkeSå Lars f. 1747 er fremdeles ett eller annet sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 364, det er da mulig at kausjonisten ved Elena Pedersdtrs bryllup var denne Lars Fosse og ikke hennes bror f. i 1764 ca, eller hennes onkel f. i 1747.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lars Larsen Gaate [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=48&filnamn=skifshor&gardpostnr=2259&merk=2259#ovre>Lenke ??Ole Larsen Nernæs Lenke ??Lars Larsen Lille Linga Lenke ??Herborg Larsdatter Øijorden Lenke ??Ole Larsen Ytre Oma Lenke ??Lars Larsen Børseim Lenke ??Ole Larsen Brekke Lenke ??Torgeir Larsen Store Fosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(367) Ja takk, men vi må se litt mer på de jeg nevner i (368). Prøvde å sammenligne med 1801, men det virker vanskelig.Lars Larsen er f 1747, Herborg 1743 og Elen 1753. Det er vel de tre vi leiter etter nå, men så har vi også tvillingen Ole og Torgeir som ble f 1755.Vi må prøve å finne dem i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror vi må ta de hver for seg.Jeg starter med Lars f 1747. Så er der en 30 år gammel Lars Larsen på Homn, som må være Havn, i 1777 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4630&idx_id=4630&uid=ny&idx_side=-1>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHvem kan være aktuell i 1801, helst en som er minst 54 år. De oppgis aldri med færre år enn det korrekte. så er der egentlig ingen som er gamle nok i Strandebarm i 1801, men der er en 50-åring på Tangeraas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var jo i slekt med Elen Pedersdtr Linga (f 1727) og Hans Larsen Tørvik. Men ellers ser jeg ikke noen sammenheng.Apropos dette paret så er deres sønn, Lars Hansen, i ft 1801 i Tørvik med et fosterbarn, Ragnhild. Kom over dette i kirkeboka, hun var nok hans datter og fortjener dermed sin plass i bokji. Nok en som var ute og sprang (nederst til høgre): Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 4 (1788-1817), Kronologisk liste 1797, side 44. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11680&idx_id=11680&uid=ny&idx_side=-44>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er denne Ragnhild Larsdtr 28 år i ft 1825 for Strandebarm: LenkeLei for dette sidespranget igjen, men tar jeg det ikke med med en gang, så går det i glemmeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun/Ragnhild ble gift med Peder Nilsen Tiosvaag (?) den 24/6-1815: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 4 (1788-1817), Kronologisk liste 1815, side 101. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11680&idx_id=11680&uid=ny&idx_side=-101>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.