Gå til innhold
Arkivverket

[#61010] HO; Peder (Ivarhus) Rasmussen LINGA - etterslekt - Herborg Halsteinsdtrs aner

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det begynner ihvertfall med Midf...Men siden bygdeboka sier 'truleg er Rasmus flytta med dei or bygda då siste kona hans døydde i 1780. Me finn ikkje meir om dei i Strandebarm', så kan de vel ikke vite at han døde i 1783, spesielt ettersom vi ikke finner skifte etter han heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er riktig. Ser at jeg har skrevet dødsår 1783 alerede i innleg (1) i denne debatten. Så da må vi vel tilbake til en tidligere debatt for evt å finne kilden. Jeg har sjekket alle tilsendte dokumenter i kveld også. Der er, så vidt jeg kan se, ingen som gjelder denne grenen. Skal se om Anita har de på sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Verken Jon og hans hustru Magdalene Jonsdatter, eller Rasmus Pedrsen er i Strandebarm i 1787. Sjeleregisteret det året innholder voksne og ungdommer, både gifte og ugifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med han Rasmus Pedersen på Midfosse (?)Jeg fant ikke noe slikt sted i 1787 ei heller en Rasmus Pedersen. Men han døde jo først i 1794.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

jeg mener at 3. bokstav er d og at den foran må være a eller o, noe slikt som dette: .ad..erst altså at det må slutte på -stad eller -tvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når jeg ser på det igjen, så tror jeg Lars har rett. Kikker vi på de andre så er det og datoen som står foran alderen. Han er ihvertfall 72 år.Da er det kanskje mellom navnet hans og Midfaste Sønd. at vi må se. Står det 'Død Sund ...'? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 75 og # 272 Johannes Tormodsen Børsheim/Tveita og Beate Pedersdtr LingaHar leita igjennom de diverse innlegga og kan ikke se at vi har funnet giftermålet til hans datter Margrethe og Anders Amundsen, 25/6-1752: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Skånevik, Ministerialbok nr. A 1 (1745-1789), Ekteviede 1751-1753, side 84. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11663&idx_id=11663&uid=ny&idx_side=-79>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDu sier de bodde i Bergen og der ble de følgende barn døpt:Omund 1762: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 3 (1717-1764), Fødte og døpte 1762, side 293. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeLenkeBeate 1763: N° 100: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 3 (1717-1764), Fødte og døpte 1763, side 300. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeLenke Amund 1767: N° 23: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 4 (1765-1775), Fødte og døpte 1767, side 22-23. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeLenkeMargrethe 1770: N° 14: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 4 (1765-1775), Fødte og døpte 1770, side 48-49. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeLenkeLars 1773: N° 82: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Nykirken, Ministerialbok nr. A 4 (1765-1775), Fødte og døpte 1774, side 82-83. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeLenkeMargrethe Johannesdtrs død, her må alderen være feil: Gravlagt: Lenke her står det at hun var 64 år, dvs hun skulle være født 1719/1720Anders Amundsen: Død: LenkeMen disse to hadde du vel muligens fra før.# 531Har nok en gang leita i globalsøk etter disse og den eneste som kommer opp og som kanskje tilhører familien er den Kari jeg fant over på Varaldsøy i 1801 og 1825. Legger ved lenkene igjen: Varaldsøy i 1801: Lenke1825:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

75 og 272 ( 537) Her er Tormos qvinde introducert i 1798: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 1 (1670-1726), Kronologisk liste 1698, side 69. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11677&idx_id=11677&uid=ny&idx_side=-69>Lenke Permanent bildelenke: LenkePå FS finner jeg Johannes Tormosen døpt 14/8-1698 Det er vel han som står like under morens introduksjon.Johan / Johannes var 3 år i 1701: LenkeDernest lurer jeg på om Johannes Tormodsen fikk en sønn Hans i 1720 (døpt 19. mars):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(26)Skifte etter Ole Larsen Nærnes Strandebarm 158 A.a.9a 1780-1783 LenkeDato 21. juli 1781 til søsken Peder Larsen Fosse, Sæbiørn L., husmann under Boland, Torgier L., tjener i Engevigen, Anna Larsdatter, g.m. Ole Sæbiørnsen Giærde, Anna L., g.m. Siur Siursen Aase, Herborg L., 33, og Elen L., 28 år.Bekrefter at han er sønn av Ellen Pedersdtr. og Lars Torgersson Bru. Og hvor noen av søskene ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott, Kjell-Arne! Her fikk vi det endelige beviset for at begge søstrene Anna vokste opp og.Ikke så heldig med mitt skifte etter Kari Brynhildsdtr Oma, enkemannen (Rasmus Pedersen)var ikke nevnt. Kan det være fordi de ikke hadde barn?Yngve Nedrebø, SAB / DA, 11.11.2008 16:28 (2) Datert 4. juni 1760 til søsken, bror Hans Brynildsen Indre Oma, og søster Magdele Brynilsdatter, enke på Ytre Oma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(525) Kan se slik ut Kjellaug. I så fall har vi en kandidat her Permanent sidelenke: Lenke Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sund, Ministerialbok nr. A 5 (1770-1795), Kronologisk liste 1794, side 577-578. nest øverst på høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo i bygdeboka at sønnen flytta ut av bygda uten at de vet hvor han drog hen. Han kan jo ha dradd til Sund. Etter Sund synest jeg det står noe som ender på 'øj'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

I følge bygdebok for Fjell var Rasmus Petersen Solsvik f.ca 1725 d. 1794 gift med Kari Torjersdatter Spilde i Sund f.ca1696 d.1783. Det står ein antakelse om at han kan ha vært sønn av Peter Rasmussen Solsvik g. Synneve Olsdatter. Rasmus og Kari hadde ingen barn, men to fosterbarn Guri og Ole Ellingsen, hvis foreldre var Elling Kjellsen g. Gjertrud Olsdatter Tveit på Askøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skudd i blinde med andre ord, men et pussig sammentreff allikevel for han døde samme år som den jeg fant i Strandebarm. Det er jo ikke sikkert at det stod Sund der da. Alderen passet jo heller ikke helt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ad skifte etter 1.2.3.11.11. Ole (1755 - † 1781).Ad 1.2.3.11.12. Torgeir (1755 - † etter 1781) Det samme gjaldt Torgeir, tjener i Engevik. Han er ikke der i Sjelergisteret eller i 1801. Kan han ha flyttet videre? Jeg finner en kandidat i Bergen i 1801, Torger Larsen 44 år, gift (3. ekteskap) og barn på 10 og 2 år [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f11301&gardpostnr=1941&personpostnr=14153&merk=14153#ovre>Lenke I så tilfelle kan dette være hans tre ekteskap 1790 Lenke 1795 Lenke og 1799 Lenke (Men dette har vi vel vært innom tidligere, eller drømmer jeg...) Så dør det en Torgeir Larsen i Bergen i 1802 Lenke som passer i alder. Det skiftes imidlertid etter en Torgeir Larsen på Store Fosse Lenke Ad 1.2.3.11.8. Lars (1747 - † før 1781) Broren Lars er ikke nevnt i skiftet i 1781, så da antar vi at han er død. Ad 1.2.3.11.6. Herborg (1743 - † etter 1781). Da vet vi også at Herborg levde i 1781 og var ugift. Det vi har funnet er en kandidat, 31 år, i 1777 på Aase Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke en kandidat i 1801 på Skogesal, 60 år, ugift LenkeKjellaug har funnet en som blir gift i 1802 Lenke og det er en her på Torsnes i 1825, 83 år gml og gift med Johannes Johannesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undres på om presten har skrevet feil i det giftermålet jeg fant i 1802, for på Brekke er det ingen Herbor Larsdtr i 1801, men en Herbor Sjursdtr! LenkeMen jeg kan ikke sjekke i ft 1825 for der er ingen av dem, muligens begge døde.En annen ting jeg stusser litt på er alderen hennes som er oppgidt i skiftet etter broren: 33 år. Kan det være at den Herborg de fikk i 1743 døde og en annen ble født senere? Det må ihvertfall sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.