Gå til innhold
Arkivverket

[#61010] HO; Peder (Ivarhus) Rasmussen LINGA - etterslekt - Herborg Halsteinsdtrs aner

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Gjerstad

Hei.Gravdal er i Strb. tinglag.Foreldra til Anna A. Gravdal (Vestervik) var:Anders Jansson Ænes 1655-1729, og Anna Askjelsdtr. Øyre 1664-1727. Dei budde på Øyre 1691-1703. I Gravdal frå 1705 til dei døydde.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Arne, nå fant jeg Gravdal i kartboken, mellom Vestervik og Furhovde. Ser at hun er døpt i Varaldsøy kirke, så det hørte vel til Varaldsøy sokn. Men pussig at jeg ikke finner dem i 1701.Han var kanskje i kongens tjeneste. Når ble de gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Oldeforeldra til Anna Andersdtr Vestervik på farssiden var da Anders Mattson Ænes og Elsebe Magnusdtr (datter til Magnus Heinessen) - dette bare for kuriositetens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja jeg har lagt dette inn:Anne er fødi i 1706 og døpes i Varaldsøy kirke som datter av Anders Jansen Ænes (1655-1729) og hans hustru Anne Askildsdatter Øyre (1664-1727). Anne er dermed etterkommer etter Anders Matsen Ænes, trolig i hans ekteskap med Anne Jansdatter på farssiden og i hans ekteskap med Elsebeth Magnusdatter på morssiden.'Men så er det jo slik at disse ekteskapene ikke har latt seg dokumentere, og når det gjelder ekteskap mellom Anders Matsson og Elsebeth Magnussen så skriver f eks Handegård:'Jeg har ikke sett noe som kan kalles for sikker dokumentasjon for påstanden om at datter til Mogens Heineson og Sofie Güntersberg (altså Elsebe) var gift med Anders Matsson på Ænes.Mange (inkl. undertegnede) har referert til Velde (Slektene Velde og Espeland og inngiftede slekter, 1957). Velde starter sitt korte resonnement slik: 'Man har gjettet på at det er denne Elsebe som senere er blitt gift med Anders Matsson på Ænes'.Gjetningene bygger på 2-3 forhold : Dels at sønn til Anders het Heine (det samme som den eventuelle oldefaren), Dels at Anders eide gammelt Benkestok-gods Dels at klassemessig tilhørighet og trolig også alder passet bra. Men det skal nok mer til før disse slektsrelasjonene er dokumentert.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt er dette ikke kildebelagt og dertil var det nok Anna Jansdtr som var oldemora, siden farfaren (Jan Andersen) var født ca 1610.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så jeg vet ikke helt hvordan formuleringen skal bli. Tenkte å legge en lenke til din eller Anitas side (Anders Matsen), men så ser jeg at dere også har ulikt. Du har Elsebeth som mor til Jan Andersen, mens Anita har Anne Jansdatter som hans mor. Så jeg er fortsatt like forvirret. Kanskje man kan enes om at Anders Matsen uansett er far til både Jan Andersen (Anders Jansens far) og til Heine Andersen (Anne Askildsdatters morfar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nytt forslag til Anne Andersdatters slektsskap med Anders Matsen Ænes:'Anne Andersdatter Gravdal er etterkommer etter Anders Matsen Ænes, nevnt 1603-1646, i og med at han er hennes oldefar på farssiden og tippoldefar på morssiden. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jeg som har feil. Anna Jansdtr var jo nevnt i 1603 (hvor har jeg det fra?)og må således være mor til ihvertfall to av barna til Anders Matsen. Jeg har korrigert det nå i min data, men ikke oppdatert noen side. Men det er kanskje like greitt å ikke nevne oldemora, men ha det slik du har formulert det i # 608.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Hei. var ute ein tur.Ad 603, så kan eg ikkje sjå at det var fleir ekteskap enn dei to som du nemner. Ellers så har ikkje den gamle bygdeboka fått med seg giftarmålet til Rasmus Pedersen og Gyri Nilsdtr. heller ikkje at ho kom frå Berge i Strb. Ho vart etter hans død, gift 1794 med Hans Heineson Netland.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg leita meg forderva etter Anna Pedersdtr. Det er jo det som er problemet, vi skulle egentlig ha satt opp en ny debatt for hvert ektepar med barn kanskje.Jeg tok jo utgang i Anna Pedersdtr Lille Fosse da, men kunne ikke unngå å nevne hans andre koner.Det er lenge siden jeg har blitt forvirret-;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det stor etterslekt etter denne Torger Knutsen, så tror jeg vi starter en ny debatt for ellers kommer vi til å drøfte noe i denne og noe i den andre debatten, og det blir bare rot. Men hvis det er slik som med Rasmus, flere koner, men dårlig frukbarhet så er det jo greit nok. Hva syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg med i den andre debatten. Tror jeg sender deg det jeg har funnet, kanskje enklere for deg å kopiere det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for mail.Da prøver jeg å sette opp manus for 1.2.3.17. Herborg Pedersdatter Linga 1724 - 1755 & Torger Knutsen Øvre Bru 1728 -, i første omgang utfra dokumentet du har sendt meg Kjellaug. Der er det, så vidt jeg kan se, bare et barn som har egen familie, nemlig 1.2.3.17.1. Maria f 1751.Så fortsetter vi med ekteskapet med Anne Pedersdatter senere, dvs når vi kommer til den delen. Der er det langt større etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det noen som har funnet dåp og gravferd for 1.2.3.18. Malene Pedersdatter Linga, som skal være f 1725? Jeg har notert at hun var retardert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er 1.2.3.17. Herborg Pedersdatter Linga 1724 - 1755 & Torger Knutsen Øvre Bru 1728 - 1799 lagt inn i slektsboken.Hva skjedde med 1.2.3.17.3. Knut etter at han hadde gitt bort odelen for et anker brennevin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjedde med han har jeg sendt til deg, flere i familien drog til Kvinnherad etter hva jeg har blitt fortalt. Der finner vi dem da - sendte det nett til deg i den filen med etterkommere etter Torger Knutsen. All data ligger i den andre tråden. Innnlegg 388 og 389: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 1 (1670-1726), Kronologisk liste 1726, side 172. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11677&idx_id=11677&uid=ny&idx_side=-178>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er det: 1.2.3.19. Ellen Pedersdatter Linga 1727 - & Hans Larsen Berge Vielse 6. juni 1749 Lenke i Strandebarm kirke. De måtte ha tillatelse da Hans tidligere hadde 'besvangret Elen Pedersdatters Næstsøskendebarn'. Har vi funnet ut hvem det var? Ellen og Hans bosatte i Tørvik.De hadde barna: 1.2.3.19.1. Kirsti (1750 √ - † ) 1.2.3.19.2. Herborg (1751 √ - † ) 1.2.3.19.3. Lars (1752 - † ) bm Ragnild Endresdatter Augestad i 1779 √ 1.2.3.19.3. Lars (1752 - † ) gm Guro Ingebrigtsdatter i 1780 √ 1.2.3.19.4. Sissel (1753 √ - † ) 1.2.3.19.5. Peder (1755 √ - † ) 1.2.3.19.6. Hans (1758 √ - † ) 1.2.3.19.7. Rasmus (1760 √ - † ) 1.2.3.19.8. Hagtor (1762 √ - † ) 1.2.3.19.9. Elene (1764 √ - † ) 1.2.3.19.10. Elena (1765 √ - † ) 1.2.3.19.11. Peder (1767 √ - † ) Som dere ser er det ikke mye som er kildebelagt her enda, bortsett fra barnas dåp. Her er alt unntatt Lars kildebelagt. Han er forøvrig den eneste vi vet noe mer om, så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg at Hans er sønn til Lars Pedersen Tørvik og Kristi Hansdtr Berge (eldste datter het Kristi) som blir forlovet her i januar 1717: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 1 (1670-1726), Kronologisk liste 1717, side 135. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11677&idx_id=11677&uid=ny&idx_side=-140>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at dette paret har bodd på Storefosse? Der fant jeg nemlig en Hans Larsen døpt: Hans Larsen 1721 : Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Ministerialbok nr. A 1 (1670-1726), Kronologisk liste 1721, side 156. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11677&idx_id=11677&uid=ny&idx_side=-161>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.