Gå til innhold
Arkivverket

[#61010] HO; Peder (Ivarhus) Rasmussen LINGA - etterslekt - Herborg Halsteinsdtrs aner

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

nå ser jeg at navnet ELENA står i en annen kolonne. Faderene er fra Børsheim, Tordalen og Tørvik, bl a søster Herborg Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lisbeth fra Solbjørg bruk 3, 1744-1814, far: Hans Eriksen Tolo 1703-1752 og Kristi Larsdtr 1706-. Hans og Kristis barn: Erik 1735 gm Sigrid Rasmusdtr Berge br 1, utfl., Lars 1739, Hans 1750, Herbrog g Fosse br 8, Kari g Engjadal br 3, Lisbeth g Fosse b 15, Gurid 1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(704)Sigrid Rasmusdtr Berge br 1 g.m. Erik 1735 er datter av Rasmus Hansson Bru/Berge 1691-1733 og Alis Johannesdtr. Børsheim y. 1691-1749.Familien i 704 fant vi dåpene til i et 'feil' forsøk i en eller annen debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

tilbake til vertshusholder Hans Fosse, han er 34 år i 1801 som gir 1767, 38 år i 1804 som gir 1766 og dødsfallet som gir 1769. Da holder jeg en knapp på sønnen til Lars Endresen og Lisbeth på Larsabruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hva står det om Lars Endresen og Lisbeth på Larsabruket. Tenker på søsken av Hans Larsen Engedalen/Fosse f. 1768. de er jo muligens faddere for Elen Larsdtr. f. 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjell-Arne (708), søsknene til Hans Larsen (Larsabruket): Lars f 1765 bosatt Larsabruket, Eirik f 1775 bosatt Helland, Fusa, gm Marta Larsdtr Drage, og Sjur f 1775. Halvsøsken: Torbjørn f 1732 gm Kari Hansdtr Solbjørg, bosatt Engjadalen, og Ragna f 1736 gm Anders Pedersen Litlefosse, men fl til Århus Kvam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Faddere til ELENA i 1790:Peder Nilson Børsheim 1744-1802 fra Torgilstveit, gm Malene Johannesdatter, dtr til Johannes Johannesen Børsheim og Kari Rasmusdtr Berge. Malene er også fadder. Likeså hennes søster Kari Johannesdatter ugift. Lars Tordalen tror jeg er Lars Håvardsen Tordalen 1750-1809 gm Sigrid Jonsdtr Ljones. Lars foreldre var Håvard Larsson Berge og Ingeborg Sverkesdtr Berge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Faddere til MARTE ELISABETH i KK 1793:Marta Eriksdatter, Kristine Larsdatter, Jørgen Larsen, Jacob Reielsen og Rasmus Olsen. Jeg tror de er fra byn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har nok for lenge siden falt av lasset med hensyn til hvem som er hvem i dette puslespillet. Jeg tror harddisken min i toppetasjen er full. Men har dere litt flere opplysninger om Johannes Johannessen Børsheim? (født/død/foreldre)Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det er ikke bare bare å ha bygdebok, men jeg får prøve (716).Denne Johannes Johannsesn Børsheim (bruk 1, Ytre Børsheim) skal iflg bokji være f 1715 og død 1785. Han var sønn av samme navn 1681-1758 og Malene Hansdtr N. Bru d 1748, dtr av Hans Torgersen N. Bru og Marta Mattisdtr Byrkjenes.Johannes d.y. var gm Kari Rasmusdtr Berge br 1 1721 - 1784 , dtr av 'våre' Rasmus Hansen N. Bru 1691-1733 og Alis Johannesdtr Y. Børsheim 1691-1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den kandidaten Arnfrid har funnet i innlegg 700 passer jo omtrent både med alder og med gardsnavn (dåp 1768 i innlegg 707).Det ser jo og ellers tydelig ut for at kona kommer fra Fosse når de døper sønnen Endre i 1771: Permanent sidelenke: Lenke Lars Endresen og Lisbeth Hansdtr med andre ord deJeg har gått igjennom kirkeboka fra 1767 til 1771 og finner ingen andre Hans Larsen med en tilknytning til Fosse.Til Rune: Har ikke dataen min her på skolen, dersom ingen andre har svart før i kveld skal jeg sette opp det jeg har om Johannes J. Børsheim.Ellers skjønner jeg godt at du er falt av lasset, men du vet du må oppdatere den harddisken din litt oftere! hehe Her nytter det med andre ord ikke å ta seg fri!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk så langt Kjellaug.Da er Johannes d.e 1681-1758 kanskje bror til Alis Johannesdtr.1689-1649?Nå kan det selvsagt være at du har rett med hensyn til å ta fri eller ikke, men jeg tror snarere jeg burde hatt en harddisk bare til slektsbiten og en annen til alt det andre jeg styrer med :-)Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Ang. 1.2.3.19.10. Elena (1765 √ - † 1823 √) gm Lars Hansen Fosse. Heter ikke han Hans Larsen? 1.2.3.19.6. Hans (1758 √ - † ) gm Ragnhild Davidsdatter Kvandal i 1782. Kan Ragnhild være gift med Hans Hanson Berge 1760-ca. 1818. Sønn av Hans Rasmusson Berge og Anna Larsdtr. Våge 1728-1783.De får bla. en datter Alis ca. 1798. Se Ft 1801 LenkeHun kan være oppkalt etter farmoren og søster til Hans Hansson 1760-ca 1818?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.