Gå til innhold
Arkivverket

[#61010] HO; Peder (Ivarhus) Rasmussen LINGA - etterslekt - Herborg Halsteinsdtrs aner

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

1.2.3.19.1. Kirsti (1750 √ - † 1771 √)Har ikke funnet henne gift, hun var jo ung da hun døde.1.2.3.19.2. Herborg (1751 √ - † 1808 √) gm Lars Isaksen Skogesal ( - † før 1801) 26.mai 1795 √Hadde ihvertfall en datter Anna i 1801: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11680&idx_id=11680&uid=ny&idx_side=-41>LenkeSikkert flere barn, skal vi sjekke etter 1801 her?1.2.3.19.3. Lars Har vi bare funnet hans 'uegte' datter Ragnhild: Permanent sidelenke: LenkeDet er nok tvilsomt at han hadde flere barn!1.2.3.19.4. Sissel (1753 √ - † ) gm Ivar Iversen Rørvik (1760 - † ) i 1792 √Her har vi ingen barn men i ft 1801 var de så pass gamle at det er vel trolig de var barnløse: Lenke Den eneste muligheten er at Sissel døde og at Iver gifta seg opp igjen, for det er en ung mann Iver Iversen på 19 år der i 1825. Men det kommer jo utenom dette da.1.2.3.19.5. Peder (1755 √ - † 1811√) gm Inga Olsdatter Svåsand (1766 - † 1843)Ekteskapet deres var i 1796: Permanent sidelenke: LenkeI ft 1801 har de ingen barn: Lenke Jeg har heller ikke vært i stand til å finne noen barn døde. 1.2.3.19.6. Hans (1758 √ - † ) Det var altså en annen Hans Hansen på samme alder som ble gift med Ragnhild Davisdtr. Han er på Berge i 1777. Men vi har denne Hans Hansen og i boka (sønn til Hans Rasmussen Berge og Anna Larsdtr) Hans er ikke på Tørvik i 1777: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm, Sjeleregister nr. (1777-1777), Sjeleregister 1777, uten sidenr. Permanent sidelenke: LenkeHan var da 18 og kan jo ha vært i arbeid et sted, men det er jo litt rart at hans eldre brødre var hjemme der. Ingen andre i ft 1801 som passer heller. Men jeg har gått igennom døde i Jondal fra 1759 til 1778 og finner han ikke der heller!Rasmus Hansen dør på Kråkevik, Tysnes 3/11/-1820: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Tysnes, Ministerialbok nr. A 7 (1816-1826), Døde og begravede 1821, side 105. Permanent sidelenke: LenkeRasmus og Kari bodde nok i Jondal først for her fikk de en sønn Hans i 1784 (høgre side) - folk fra Tørvik blant fadderne: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Jondal i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /2 (1751-1787), Fødte og døpte 1784, side 130. Permanent sidelenke: Lenke Han er ikke med dem i 1801, men jeg finner en ung Hans Rasmussen i tjeneste i Jondal i 1801 som akkurat passer med alder: Lenke Nå lurer jeg på om dette paret bodde en tid på Os før de drog til Tysnes, der får nemlig en Rasmus Hansen og en Karen Thomasdtr en sønn Thomas i mars 1786: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke alt har lagt inn forespørsel etter skifter, kan jeg gjøre det. Som du ser er det mulig at Rasmus sin sønn Hans vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, men da kan de to brødresønnen være Ramus sine.Ja takk. Vi trenger altså skiftene etter Rasmus 1. lenke 749 og kanskje hans datter Eli (Helene i 1801) i lenken etter. Så er det Verthusholderne i Bergen, der vi kan håpe at der er et skifte 3. og 4. lenke i 749.Skal lete litt mer, men jeg begynner å tro at Hans har dødd men at det ikke har vært registrert. Han er jo ike nevnt i Jondal-bokji heller.Uff, det ble mye frem og tilbake, men jeg var så overbevist om at vi skulle få oversikt når det ble skiftet i Etne, men den gang ei.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers var vel Kari Salomonsdtr Gjerde født her 13/4-1760 foreldre Salomon Siovatsen og Agathe Larsdtr: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /1 (1750-1787), Fødte og døpte 1760, side 9. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11679&idx_id=11679&uid=ny&idx_side=-14>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja det er korrekt.Så gjennom konfirmantlister fra Tysnes, men de starter så sent. Der var forøvrig ingen av Rasmus sine barn nevnt. Den Thomas f 1786, som du nevner, finner jeg ikke i 1801, hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herborg Halstensdtr Røen skal ha dødd i 1740, men når jeg sjekker kirkeboka synest jeg det står '2 uger' etter henne, nederst til venstre: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 2 /1 (1727-1750), Døde og begravede 1739-1741, side 119. Permanent sidelenke: Lenke Er det jeg som leser helt feil?755) Nei, jeg har heller ikke funnet han Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

757: Rasmus sin død hadde jeg alt lagt inn i den andre debatten du har gående om dem.758: selvsagt står det Linga!! jeg begynner visst å bli ør her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var jo her i innlegg 751 at jeg la inn Rasmus sin død, jeg har og lagt inn forespørsel om skifte etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg 155) Angående Torger Knutsen Bru/Sjusæter, så fant jeg nok et barn, Hans f.1762: N° 25 høgre side: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Strandebarm i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /1 (1750-1787), Fødte og døpte 1762, side 11. Permanent sidelenke: LenkeHan må da og ha dødd liten ettersom de får en ny Hans i desmeber 1763, som og dør bare 6 dager gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

751/757) Skiftet etter Rasmus Hansen Tørvik / Kråkevik: Yngve Nedrebø, SAB / DA, 23.11.2008 08:30 (2) 'Skifte begynt 27. oktober og sluttet 16. desember 1820. Her nevnes enken Synneva, og hans datter Elen Rasmusdatter fra ekteskapet med Kari Thomasdatter. Som lagverge for enken og formynder for datteren Tørres Christophersen Hovland.'Jeg synest det er litt rart at dattera trengte 'lagverge' da hun var født ca 1788. Var det vanlig dersom kvinnen ikke var gift? Eller er det mulig at den første Hellene / Elen var død og at han fikk en ny datter Elen før Kari Thomasdtr døde i 1808?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da ser det ut for at vi ikke vil finne ut av hva som skjedde med Hans Hansen. I og med at han ikke er nevnt i Jondal-bokji er jeg nå fristet til å skrive 'død som ung'.Mht Rasmus og datteren Ellen, her er et skifte etter en som kan være hans datter Elin LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

763) Ja, det tror jeg og at Hans Rasmussen må ha dødd som liten eller før 1820. Internet 'skaper seg' igjen, så det er ikke mulig for meg å leite nå.Har lagt inn forespørsel etter skifte for Elin, så får vi se hva det står der.Jeg har leita litt rundt etter Rasmus sitt giftermål med en Synneve og er kommet til at han må være den enkemannen som gifter seg med Synneve Hansdtr Huse i Kvinnherad i 1810: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11553&idx_id=11553&uid=ny&idx_side=-134>Lenke Det står riktignok Hovland her for han, men merk deg at Elens lagverge var fra Hovland. Det er jo mulig at Kråkevik er en plass under Hovland, har ikke funnet igjen BT-atlassen min og er ikke godt nok kjent på Tysnes til å vite det.I så tilfelle er nok Synneve Hansdtr den ugifte tjenestepiken på Tofte / Kvinnherad i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Elna Rasmusdtr som dør 31 år gammel i 1822 tjenestepike i Opdal: Permanent sidelenke: Lenke Dessverre står det ikke noe mer, men det kan være 'vår'.Ellers er det og en Eli Rasmusdtr som er 76 samme side!!Ingen andre med et lignende navn blant døde der i tida 1820-1826.Så får vi bare håpe at skiftet er etter den første!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kraakevik er ikke nevnt i 1886- eller 1950-matrikkelen, heller ikke hos Rygh, altså på Tysnes.I 1801 ligger den mellom to Hovland-gårder. Den er også nevnt i 1865 og i 1900.Pussig.Den vises ikke i Kartboken til BT. Men like sør for Lukksund bru er det en gård som heter Kroken i dag. Lurer på om det kan være den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan da faktisk se ut for at der ikke er etterslekt etter 1.2.3.19. Ellen Pedersdatter Linga 1727-1787 & Hans Larsen Berge 1721-1768 mer enn i 2 generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, det var to 'broderbørn', IKKE 'brodersønner, som er nevnt i skiftet i Etne i 1828. Det kan da være Anne f 1797, og kanskje Elen Rasmusdatter f 1788. Uansett tror jeg at jeg venter med å gjøre ferdig denne grenen til vi har det siste skiftet fra Kråkevik, Tysnes.Er det noen som har Tysnes-soga og som kan sjekke hva som står om Rasmus Hansen på Kråkevik under Hovland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Utne

Eg finn ingen ved det namnet under Krokavikjo. Eg trur det er det plasset som er meint. Eg kjenner ikkje noko plass Kråkevik.Under plasset Nedre Sande (Tysnes 4 s. 66 står det mellom anna følgjande: Rasmus Hansson, sidan busett plass Krokavikjo, vart nemnd i Sande 1786-87 og må ha hatt plasset ei kortare tid etter at Lars Brynjulfson døydde.Eg finn heller ingen Rasmus Hanson under plasset Krokane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Da fant jeg dåpen til Hellene/Elen/Ilina i 1787 Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Tysnes, Ministerialbok nr. A 5 (1762-1793), Dagregister 1787, Fødte og døpte 1787, side 84. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11700&idx_id=11700&uid=ny&idx_side=-86>LenkeTar med familien også i FT 1801 i tilfelle vi ikke har den fra før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Rasmus og Kari får en datter Nina/Mina i 1786 mens de bor Sandshagen på Tysnes.Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Tysnes, Ministerialbok nr. A 5 (1762-1793), Dagregister 1787, Fødte og døpte 1787, side 84. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

769) Takk til Erling for at du sjekket, det er nok 'vår' Rasmus. Så flott at Lars og Kjell-Arne fant dåpen hennes, den har jeg nok fullstendig oversett. Visste jo ikke at han bodde der da. Det var vel i 1787 hun ble født? Ser Kjell-Arne nevner 1786.Da får vi se om det er 'vår' Elen/Elena som dør i 1822.Til Arnfrid, Ja er det ikke rart hvordan ekelte familier bare dør ut, enda så mange barn de hadde.Hadde Internet virket litt bedre, så skulle jeg ha sett om jeg kunne finne Hans f. 1874 i Jondal død. Det er jo mulig at det er en annen som var der i 1801, så vi må vel lete fra 1784 og utover.Undres og på denne Thomas f. 1786 i Os var deres for det ser ikke ut for at de kom til Tysnes før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Med fare for å bli beskyldt for ikke å følge med i timen (noe som sikkert er rett), men vet vi noe om når Ellen Pedersdtr. Linga f. 1727 og ektemannen Hans Larsen døde? Jeg antar at de begge er borte før 1801 tellingen.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(7749Vi er vel kommet til at hun dør i 1787, 62 år gml?Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Jondal i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /2 (1751-1787), Døde og begravede 1781-1787, side 94. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16772&idx_id=16772&uid=ny&idx_side=-39>LenkeHan dør 1768 nr. 14, 45 år.Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Jondal i Strandebarm, Ministerialbok nr. A 3 /2 (1751-1787), Døde og begravede 1767-1771, side 53. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.