Gå til innhold
Arkivverket

[#61014] Foreldre til Mari Hansdtr. Lunde ?

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Takk til deg Else.På bakgrunn av det materiale som er lagt fram i innl. 21 og de nye faddere fra Else, kontra de jeg nevner i innl. 1, så ser det ut for meg som dokumentert at den rette Mari Hansdtr. Lunde, må være hun som er f. 5 jan. 1794.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også til denne innf. nr. 14 på v.s ber jeg om hjelp til tyding. (vielse 3.12.1748). Det er særlig navn på caus. jeg trenger. LenkeMvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Siden ingen eksperter har hjulpet deg med denne vriene kirkebokteksten, gjør jeg et forsøk, også for å få eksperter på banen her.Først dåp nr. 20 . 6 mars døpt uægte? dtr fra Lars Lunde , moder Margit Larsdtr. Ch. Mari ? Faddere: ... Ødgard og Gulbrand? Lunde.Så oppfatter jeg et par kvinnenavn, Regine ... og Else ... stad ( muligens Finstad?) resten greier jeg ikke tyde. Vielse 14.Trolovet , Lars Jonsøn Ødgaarden og Mari? Larsdtr ,.... ?gromansp.? Caut: Mænd Tord ? eller muligens Lars ? Lunde og John Ødgard?Vet ikke om dette i det hele tatt er til hjelp?Håper du får hjelp av noen som leser denne utydelige skriften bedre.Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Dåpen leser jeg slik:'d. 6 Martii døbt et ægteb(arn) fra Lars Lund, Mod(eren) Marit Larsdr. B(arnets) N(avn) Marj. Fadd.: Peder Øygaarden, Guldbrand Lund, Karj Bersvendsdt.(?) Hougstad, Ragnil Forstadstøen(?), Else Hougstad'. Trolovelsen: 'D 2. Nov. trolovet Lars Joensen Ødegaarden og Mari Larsdaatter Slovarp(?). Caut.Mænd Tord Lunde, Peder Ødegaarden'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Samme kilde med dåpsavskrifter viser en rekke barn av Lars Joensen Lunde og Mari Larsdatter døpt i Ringebu:Joen dpt 19/1 1749Østen dpt 15/11 1750Lars dpt 31/12 1752Berthe dpt 378 1755Marthe dpt. 5/3 1758Marj dpt 6/3 1763Peder 6/1 1768Else 27/5 1770Med forbehold om rett avskrift.Legger inn lenke til siste barndåp jeg fant her: LenkeDet blir litt av en jobb om du vil gå til kirkebok for å finne faddere ved disse barndåpene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til både Else og Gunn.Jeg sitter nettopp nå å forsøker å finne Mari Larsdtr Slovarp som døpt. Det nærmeste til nå er ei Mari Larsdtr. Ødegaarden døpt 17.12.1730. Om det er rett Mari forsøker jeg å finne ut av.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om jeg har funnet Mari med far Lars Ødegaard dåp her , se lengst til høyre øvest h. s. kirkeboka for Ringebu: LenkeIkke den mest lettleste?Men jeg lurer på om ikke dette er samme dåp som i forrige avskrift?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nokså sikker på at vi har de rette personer. Det som har gjordt meg noe usikker er navnet 'SLAAVARP' (Slovarp), som blei bekreftet av tydningen til Else i innl. 30. En annen av mine slektslinjer 'peker' også mot denne gården/plassen; Lenke . Men som dere ser er det ingen Mari nevnt her.Navnet 'Ødegaarden' kommer stadig opp. Hvor den hører hjemme finner jeg ikke ut av, men det kan tyde på at den ligger under gården Lunde.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er gårdsnavnet i 1801 telling for Ringebu: LenkeFamilen kan jo ha bodd der på den aktuelle tiden, og så flyttet senere.Lykke til med søkingen i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

!!!! ETTERLYSING !!!!ØNSKES KJØPT !!!!Jeg ønsker å kjøpe boken: 'Gardar og Slekter i Ringebu', av Einar Hovdhaugen. Den som kan ordne dette for meg vil jeg være svært takknemlig. Ring meg: 370 27 969.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Hansdtr. Lunde blei g.m. Hans Larsen Nystuen den 2 april 1811.To av Hans sine besteforeldre; Hans Sylfæsts. og Berthe Larsdtr. blei viet 27.5.1758 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=0520viel>LenkeJeg klarer ikke å finne ut noe mer om Berthe Larsdtr. Jeg finner ei Berit Larsdtr. Nystuen begravet 20.10.1797 64 år. nr. 72 på v.s;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil en tyde innf. nr. 71 på h.s. (lars 25.11.1764). Foreldre skal være Hans Sylfæster ?? og Berte Larsdtr. LenkePå forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.